[R5 GTX] Remproleem! Na vervangen blokjes nog steeds slecht

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Ik heb een probleem. Ik heb een R5 GTX uit 1989 met 1700 injectie blok.

Maar ik krijg mijn wielen niet aan het blokkeren met remmen. Nu heb ik al de remblokje voor, en de schoentjes achter vervangen, maar ik krijg de wielen nog steeds niet aan het blokkeren. En ik heb geen ABS! Het is een Bendix remsyteem.

Nu dacht ik zelf dat het misschien aan de remolie kan liggen. Kan dan?
Zo ja, hoe ververs ik die dan? Bert zei me dat ik dat via de ontluchtings nippel moest doen. Is daar geen andere manier voor. Zonder moeilijke apparatuur? Want ik heb dat geprobeerd, maar daar krijg ik me toch een lamme poot van.

Nog een vraag. Na het vervangen van de remschoentjes achter, kan ik de handremhendel een heel stuk hoger aantrekken als normaal. Maar als het goed is zijn die toch zelfstellen? (Is ook Bendix systeem). Waar kan dat aan liggen?

Alvast bedankt.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zijn je schijven aan bijde zijden mooi blank??
en heb je achter trommels?? controleer dan het zelf stellende meganisme achter goed.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Met de handrem helpt het vaak als je het mechanisme zover mogelijk naar buiten stelt. Dan help je het mechanisme een handje. Wel zorgen dat de trommel nog vrij kan draaien. Stellen doe je met het kartelwieltje, dat je door een boutgat kunt verdraaien.

Ontluchten: zorg dat je er hulp bij hebt. Schuif een stukje doorzichtige benzineslang over de nippel, met het uiteinde in een glazen potje. Draai de ontluchtingsnippel voorzichtig wat los. Laat je hulpje het rempedaal tot ongeveer halverwege intrappen (er stroomt nu vloeistof uit) en draai dan de nippel vast. Herhaal dit totdat er schone vloeistof, zonder luchtbellen, uitkomt. Controleer ondertussen ook het vloeistofniveau in het potje!

Succes! :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zijn je klauwen voor nog goed gangbaar?

Een gtx heeft geen remdrukverdeler voor voor/achter he?
Bij de gtt wil iets daar verstellen ook enorm veel verbetering zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

die zelfstelmechanismes van de renault trommeltjes werken niet altijd even lekker. Controleer 't eens, en stel 'm idd zelf al zo ver mogelijk naar buiten.

Je verliest nu bij die achterremmen ontzettend veel pedaalslag, waardoor je ook voor minder remt. Klinkt misschien niet helemaal voor de hand liggend, heb 't zelf echter ook wel eens gehad, en 't remde toch echt veel beter, nadat ik de achterwielen voor elkaar had.
rev it like a rental
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Bedankt allemaal.
Ik ga die schoentjes achter eens stellen. Kijken of dat helpt. Wat Menno zegt, dat kan wel kloppen denk ik ja. Dat ik daar slag verlies. En dat ik ze via het boutgat kan verstellen wist ik niet (Y) Als dat niet helpt meld ik me wel weer :D
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

je kan idd het beste van achter beginnen, trommels eraf, en kijken of alles gangbaar is, remzuigers, handrem mechanisme. dan alles even schoonmaken met remmenreiniger beetje vet aan stelmechanisme en handrem gaffel schanierpunt, dan trommels er weerop remvoeringen opstellen mbv tandwieltje, de remmen mogen net een klein beetje aanlopen tegen de trommel maar niet zwaar draaien, daarna kan evt even de handrem opstellen zodat deze ook lekker kort staat.
indien je pedaal druk daarna nog niet goed is of je moet hem nog te diep intrappen zou je evt een probleem kunnen hebben met je hoofdremcilinder
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Rob schreef:En dat ik ze via het boutgat kan verstellen wist ik niet (Y)
Probeer het eerst maar eens >-)

Echt lekker kom je er dan niet bij. Zelf haal ik dan gewoon de trommel er vanaf. Bespaart een hoop schuttingtaal. :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

trommmel eraf is makkelijker ja!

Maak de boel ook ff goed schoon met remreiniger (verstelmechanisme)! Heb je geen remverschil achter? Zo ja, wissel je trommels eens om en schuur ze ff mooi op.
draven187
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 22:47
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Check je rem cilinders eens!!! Daar heb ik ook vaak problemen mee gehad!
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

Mijn vriedin (Clio 1.4 ph1) heeft dezelfde symptomen.
Vrijdag heb ik de boel eens even bekeken en zover mogenlijk uit elkaar gehaald.. en wat bleek....
De onderste geleiders (die schuivende busjes waarmee de klauw op het zadel vast zit) zijn rot. Nou ja... die zitten zo vast dat ze er niet eens meer heen en weer willen.
Gevolg daarvan is dat de klauw zich niet meer kan richten tov de remschijf, waardoor dus nog maar één remblok 'effectief' wordt gebruikt. De binnenste dus (tussen zuiger en schijf) de buitenste doet weinig tot niks meer.
Wellicht dat dit ook bij jou het geval is, of bij anderen. Ik denk.. ik deel deze ervaring even.

Daar op doorgaand, heb ik ook een vraag. Is dit (vast zittende geleider) een vaker voorkomend prombleem? Ik vond het zo opvallend dat van zowel links als rechts, de onderste geleiders vast zitten.
Ik wil dit probleem snel op lossen voor mijn vriendin, want zo laat ik haar dus echt de weg niet op gaan.
Kan iemand mij vertellen wat nieuwe remzadels kosten, of heeft iemand nog een setje remzadels liggen voor een Clio 1.4 ph1?

Ook heb ik begrepen dat er 2 verschillende type remklauwen worden gebuikt op de Clio 1.4 ph1. Wellicht dat dat belangrijk is om te weten welke zadels ik moet hebben.
Ik zal even een foto plaatsen welke blokken erin horen. als het goed is, kunnen jullie dan vertellen welk type klauw het is.

Alvast bedankt.

Groeten,
Martine (Assen) en Ronald (Haarlem)

[img]http://jr-tuning.com/ie/Images/Products/Large/L056.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik zou een goed setje 2e hands op de sloop halen, rubbertjes nakijken, even onder de rubbers van de geleiders goed invetten. Dan moet je wel weer vooruit kunnen!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

Sloop ga ik ook zeker nog even kijken (waarschijnlijk donderdag)

Ik rijd zelf een CRX (nee, ik ben geen sjonnie met een pet. Auto klopt ook niet bij mijn persoonlijkheid, maar dat is een andere discussie :p ), doe alles zelf aan dat hok, en ken het gemak van de verschillende fora, mbt het vinden van onderdelen. Vaak genoeg al gemerkt dat mensen nog veeeeel in hun schuur hebben liggen.
Dus ik dacht.... laat ik ook op een renault forum eens even snuffelen naar spullen voor de Clio van mijn dinnetje. Nee heb je, ja kun je krijgen. Niet geschoten is altijd mis. En meer van dat soort spreekwoorden. :wink:
Plaats reactie