Remmen van een clio RS op een clio 16v

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

Clio Baccara 16v schreef:Pascal, bedankt voor de info! (Y)

Wat ik daarvoor dus nodig heb:
- 2x fusee megane 2.0 16v
- 2x naaf 19 16v
- 2x nieuw wiellager

Paar vraagjes nog:
Welke megane moet ik precies hebben, of zijn de fusee's van alle bouwjaren gelijk zolang het maar de 2.0 16v is?
lijkt me allemaal het zelfde je kan het ff bij renault voor de zekerheid na vragen
Kan ik die naaf ook van mijn clio 16v halen, of is die anders dan van de 19 16v?
ja tuurlijk zijn toch het zelfde?
Het bovenste gedeelte waar de schokdemper op komt is dus te dik, maar is dat gedeelte wel even lang als bij een clio 16v? Dus dat de schokdempers gewoon op dezelfde hoogte gemonteerd worden als bij een normaal clio 16v fusee.
hier durf ik eigenlijk geeen antwoord op te geven mij werd gezegd dat je alleen de zijkant moest wegfrasen.
Wat zal een redelijke prijs zijn voor 2 losse fusee's? (tweedehands natuurlijk)
Gr, Frits.
ik zou de sloop ff goed in de gaten houden en je auto bij de sloop niet voor de deur parkeren (I) (anders denken ze weer daar heb je weer een tuner die alles voor weinig wil hebben en dan vragen ze grof geld) ik was voor 2 fusee`s van een turbo 40euro kwijt (inclusief wiellagers, ebc remschijven, remklauwen, blokken en schokbreker) maar voor een nieuwe megane zou ik zeker niet hoger gaan op de sloop dan als 80 euro! ik hou het hier in rotterdam wel een beetje in de gaten

ik zie die jongen dinsdag pas weer dus dan zal ik wel ff alles nog een keertje voor je navragen wat voor aanpassingen hij heeft gedaan. maar zoals het verhaal bij mijn vorige post legde hij het me uit en het is echt niet iemand die gauw een stapje vergeet dus ga er maar vanuit dat het zo te doen is.
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Deze schijven zijn wel 4 gaats en passen op een clio I (Y)

2.0 TXI 12_V +Kat. ;B48Q/Y/R;(99kW) Inj. J7R-754 9/1989 2/1994
Remschijf voor
Geventileerd 285x21x32x4

2.0 GTX,RX,RXE ;K483;(88kW) Inj. J7R-750/751 3/1986 8/1989
Remschijf voor
Geventileerd 285x21x32x4
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

@Pascal:
Ok, dus in princiepe heb ik alleen 2 losse megane fusse's nodig en nieuwe wiellagers.
De naaf haal ik dan van m'n oude fusee's.

Als je dinsdag dan nog wilt vragen of alles van m'n 16v dan zonder problemen op de fusee van de megane past. Zodat ik het even zeker weet. Dus ook of de maten van het bovenste deel voor de schokdemper hetzelfde zijn op de dikte na.
Zou heel mooi zijn, want dan is het redelijk gemakkelijk passend te maken :)

@Donleben:
Je bedoelt dat het past i.c.m. een spacer?
Ik denk dat een megane fusee dan makkelijker is. Want dan hoef ik geen andere schijven te kopen, en hoef ik ook geen spacer te (laten) maken.

Gr, Frits.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

canonballman schreef:En wat dan nog: Clio met 5 gaats wielen :worship: Zul je de eerste zijn binnen de club!
Nee hoor, er is al eens iemand geweest welke 5 gaats velgen had onder z'n Clio. :D
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Maus schreef:
canonballman schreef:En wat dan nog: Clio met 5 gaats wielen :worship: Zul je de eerste zijn binnen de club!
Nee hoor, er is al eens iemand geweest welke 5 gaats velgen had onder z'n Clio. :D

Ach, kwatser.......

Dadelijk ga je me nog vertellen dat ie zeker de motor achterin had zeker?? :wink:
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Als ik 't me goed herinner wel ja. :wink:
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

nou frits
Ik heb het ff gevraagd. de gaten van de fusee komen wel over een alleen moet je de schokbreker gaten groter maken en dikkere bouten er in doen. de naven kan je gewoon van je clio afpakken.

dus megane fusee`s( maakt niet uit welke)
clio 16v naven
zijkanten frasen
schokbreker gaten open boren
dikke bouten
nieuwe wiellagers
monteren
ontluchten
en lekker hard remmen :D :worship:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik denk dat je toch echt de fusee's van een megane of clio 2.0 16V moet hebben, aangezien dit het enige model is wat uitgerust is met die grotere remmen voor, en dus andere fusee's. Lijkt me sterk dat ze op alle andere modellen met kleinere remmen aangepaste remzadels hebben, die passen op de gaten waar ook zo'n grotere klauw op past.

Volgens mij vind je die dingen trouwens ook op de scenic, en het nieuwere type espace.
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

ja dat bedoelde ik ook eigenlijk van een 2.0 16v alleen het jaartal maakt niet uit. sorry!
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Bedankt Pascal,

Ik denk alleen dat het jaartal wel uitmaakt, want de fusee’s zijn wel verschillend (heeft Smoke voor me uitgezocht, die werkt bij Renault Nederland).

De Fusee's van de Megane 2.0 16v van voor 09/1998 zijn specifiek voor dit model.
De Megane 2.0 16v van na 09/1998 heeft precies dezelfde fusee's als de:
Megane 2.0 iDE (F5R) alle data
Megane 1.6 (K4M) alle data
Megane 1.9 dCi (F9Q) alle data
Megane 1.9 Dti (F9Q) van na 03/1999
Megane 1.4 16v (K4J) van na 09/2000
Clio RS van voor 01/2004

De fusee’s van de Megane coupe 2.0 16v van voor 09/98 (met de F7R motor) zijn dus anders dan die van na 09/98 (met de F5R motor).
Ik weet alleen niet waar dat verschil precies in zit, dus het kan zijn dat het voor mij niet uitmaakt.

Gr, Frits.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Even hardop denken:

De remschijven van de megane 2.0 16v van voor 09/1998 zijn 262mm. Stel ik gebruik dit fusee, dan kan het zijn dat de remtangen/remzadels van de clio RS zorgen dat de klauw verder naar buiten komt om ruimte te maken voor de 280mm schijven. In dat geval passen de remmen dus op dit fusee.

De remmen komen van een clio RS, het fusee van de clio RS is identiek aan het fusee van de megane 2.0 16v van na 09/1998. Dus op de fusee’s van het lijstje auto’s van mij vorige post passen de remmen zoiezo.

Als je remmen van de clio RS gaat monteren op een 16v d.m.v. een ander fusee, lijkt mij de meest logische keuze het fusee van de clio RS. Maar die vriend van Pascal zegt duidelijk dat ik het fusee moet hebben van de megane 2.0 16v.

Probleem is dat de fusee’s van de megane van voor en na 09/1998 verschillend zijn, maar wat er anders aan is weten we niet. Het kan zijn dat de remmen op beide fusee’s passen (omdat vriend van Pascal zegt dat het jaartal niet uitmaakt). Het verschil tussen de fusee's zit in dat geval dus niet in het deel waar de remklauw aan komt, maar in een ander deel v/h fusee. De vraag is of de aanpassingen die ik moet maken aan de schokdemperbevestiging en de naaf gelden voor het fusee van de megane van voor of na 09/1998.

Pffff :s :lol:

Gr, Frits.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Nou, even de onderdelen lijn emailen en morgen een setje fuseeŽs ophalen ergens. Gasten bellen je zo terug. (Y)
Maakt in principe toch niet uit welke je pakt, zal toch wel de verkeerde zijn, as usual. :wink:
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

MarcoG schreef:Nou, even de onderdelen lijn emailen en morgen een setje fuseeŽs ophalen ergens. Gasten bellen je zo terug. (Y)
Maakt in principe toch niet uit welke je pakt, zal toch wel de verkeerde zijn, as usual. :wink:
Ja dat wil ik dus liever voorkomen, want een setje fusee's heb ik niet zo snel weer verkocht denk ik.
Daarom wil ik even zeker weten met welke fusee die vriend van Pascal ervaring heeft, zodat ik weet dat het daarmee gaat lukken.
Ik pas de remmen wel eerst voordat ik fusee's koop, maar als het verschil tussen de fusee's ergens anders in zit kan ik alsnog de verkeerde hebben.

Er zit verschil tussen de fusee's van de verschillende jaartallen, en het kan zijn dat het in mijn geval niet uitmaakt welke ik neem. Maar ik heb liever zekerheid dan dat ik het risico loop verkeerde te kopen.

En ik heb zoiezo voor maandag geen tijd meer om ergens fusee's te halen.

Gr, Frits.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Een flink deel van de wielgeometrie zit in je fusee's. Dit bepaalt in sterke mate het stuurgedrag van je auto. Niet dat dit gelijk fout gaat ofzo, maar wel iets om op te letten, en rekening mee te houden. Als je iets kan kiezen, zou ik gaan voor fusee's van een auto die qua afmetingen en bedoeling (sportief) in ieder geval een klein beetje overeenkomt met jouw auto.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

@Menno:
Het zal 1 van bovenstaande fusee's worden (zie lijstje hierboven).
Het fusee van de clio RS is ook identiek aan dat van de megane.

Maar denk je dat dit het rijgedrag negatief zal beinvloeden?

Gr, Frits.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Al met al was een kant en klare BB-kit toch een stuk makkelijker ;)

Passen RS remmen overigens wel op de fusees van normale ClioII's?
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Steven schreef:Al met al was een kant en klare BB-kit toch een stuk makkelijker ;)
BB-kit heb je nog geen andere klauwen he Steven.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nope, maar de grootste winst haal je uit de diameter (kracht maal arm he ;) ) + de remblokken.
Als je dan echt een andere klauw wilt zou ik voor een 4 pots gaan ofzo.

Maargoed als je nix probeert wordt je ook nix wijzer :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Steven schreef:Nope, maar de grootste winst haal je uit de diameter (kracht maal arm he ;) ) + de remblokken.
ah zo werkt dat. dan mag ik wel blij zijn met mijn 330mm schiefkes. (Y)

FuseeŽs al uitgezocht Frits?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

330mm? Vertel!
Das minimaal 17" wat eromheen moet denk?
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ja de BB-kit was inderdaad een stuk makkelijker geweest, maar dat is achteraf hè.
Ik heb de remmen gekocht omdat ik begrepen had van Dennis dat het ging passen met een spacer. In dat geval had ik dikke remmen voor minder geld als de BB-kit. Als ik toen had geweten wat ik nu wist had ik ze waarschijnlijk niet gekocht. Maarja ik heb ze al dus wil ik ze d'r op hebben ook.

Zodra ik zeker weet met welke fusee's het gaat lukken ga ik op zoek en ermee aan de slag.
Dus ik hoop dat die vriend van Pascal me kan vertellen van welk jaar de fusee's zijn waarmee het eerder gedaan is.

Gr, Frits.
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

hai,
heb het ff gevraagd het is model 2.0 16v voor 9/1998 die kan je nemen. en dan de aanpassingen.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Steven schreef:330mm? Vertel!
Das minimaal 17" wat eromheen moet denk?
kan jou ook veel wijsmaken he :wink:
285mm remt al aardig Steven.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

I know 8)
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

5gt8vturbo schreef: hai,
heb het ff gevraagd het is model 2.0 16v voor 9/1998 die kan je nemen. en dan de aanpassingen.
Ok, bedankt!

Gr, Frits.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ik heb inmiddels een aantal reacties van bedrijven die de fusee's hebben.
Ze zeggen alleen allemaal dat ze met ABS zijn, maar ik heb geen idee of dit uitmaakt voor mij?
Wat is het verschil tussen fusee's met en zonder ABS?

Gr, Frits.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Een bevestiging voor de sensor.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ok, dus dat maakt niks uit neem ik aan.
Ze vragen overal €150,- voor 2 fusee's, kost wel wat zeg :s

Gr, Frits.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Dat sensor bevestingingetje maakt niks uit nee. Zit gewoon een extra armpje aan je fusee gegoten met een gaatje erin voor die sensor. Die laat je maar leeg dan he. :)
150 is niet bepaald goedkoop nee. Maar aan de andere kant, hoelang gaan die dingen mee.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ik heb nu van 5 bedrijven een reactie gehad voor megane fusee's en ze vragen allemaal €150,- (standaard prijzen ofzo?? :s ).
Vind ik dus vrij duur en daarom heb ik effe alles op een rijtje gezet:

Klauwen & schijven €175,-
Fusee's €150,-
2x wiellager ± €100,- (gokje??)
set remblokjes ± €60,-
opnieuw uitlijnen ± €40,-

En dan moeten dus nog de wiellagers geperst, en het deel voor de schokdemper moet nog aangepast worden.
Het wordt me dan gewoon veel te duur, en heb besloten er maar niet aan te beginnen.

Ik heb net Dennis gebeld, en hij wil de set wel terug nemen (Y)

Ik ga nu voor de BB-kit, of ik koop gewoon goede schijven + blokken en houd het bij de standaard maat.

Iedereen in elk geval bedankt voor alle hulp en adviezen (Y)
Als er nou nog iemand op het idee komt om rs remmen op z'n 16v te gooien is er in elk geval een goed topic voor :)

Gr, Frits.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Naja het is iig leuk geprobeerd :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Het zou dus wel moeten kunnen.
Bijv. als je de onderdelen grotendeels toch al hebt liggen, en je de auto sowieso al moest uitlijnen...en je wiellagers toch al gaar waren. :)

525 euro in totaal.

Denk dat je wel een aardige schatting hebt gemaakt Frits. (Y)

Frits, ik weet een goede aanpak voor zoiets. Gewoon die remmen kopen en tijdje laten liggen.
Dan, als je een wiellager moet vervangen, begin je. Nieuw lager kopen die past in je nieuwe fusee, andere lager ook erbij en je hebt het grootste gedeelte al gehad.

Ik moest mijn auto ook laten uitlijnen. Vond het wel het juiste moment om dan ook maar meteen nieuwe draagarmrubbers te monteren bijv. :)
Heb in de kelder nog het e.e.a liggen, maar eerst het oude aan gort rijden. :worship:
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ja de bedoeling was om redelijk goedkoop een goede remmen upgrade te krijgen. Als de rs remmen met een spacer zouden passen was dat waarschijnlijk ook wel gelukt. Maar nu wordt het me gewoon te duur.

Als je nou al verrotte lagers heb, hij uitgelijnd moet worden en je ergens voor weinig fusee’s kunt vinden is het misschien wel een optie. Maar meestal zal dus de BB-kit makkelijker en goedkoper zijn.

Ik ben in elk geval wel blij dat Dennis het setje terug wil nemen, dan kan ik daarvan gewoon andere remmen kopen (Y)

Gr, Frits.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Met het gebruik van de juiste fusee (van die megane pre-1998), zou dan de offset van de schijfrem perfekt zijn?
Dus hoeft er dan verder niet verbouwd te worden aan de positie van de remklauw?
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ja, zo had ik het wel begrepen.

De remmen zouden zonder problemen zo op dat fusee moeten passen.
De remtang van de RS zou er dan voor zorgen dat er ruimte komt voor de grotere schijf.
Aanpassingen zitten in de schokdemper-bevestiging en de naaf.

Gr, Frits.
Plaats reactie