roestige remschijven en vraag mbt remleidingen

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

'k ben bezig met een R5GTT die heel wat jaartjes heeft stilgestaan.
Misschien dat iemand mij bij onderstaande vragen goed advies kan geven?

Hoe kan ik het beste de roest van de remschijven verwijderen? is daar het een of andere goedje voor?

Ook op de remleidingen zit veel roest; hoe weet ik of ik de remleidingen moet vervangen of er nog mee door kunnen na een opknapbeurt?

Bvd...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Van de remschijven kan je de ergste roest ff wegschuren of krabben, maar uiteindelijk worden ze weer echt netjes schoon als je er mee remt.

De remleidingen moet je opschuren. Als je ze vrij vlot weer blan krijgt, is er niks aan de hand. Als er echter diepere putjes blijven zitten, zijn ze te ver heen, en moet je ze vervangen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je kan met een fijn schuurpapiertje de roest proberen te verwijderen. Als dat gewoon eraf gaat is 't niet ernstig, paar keer goed op druk zetten en kijken of 't ergens lekt. Dan aftectyleren of goed lakken zodat 't niet meer bloot ligt. Zijn ze ernstig geroest dan beter nieuwe leiding trekken, ben je altijd zeker.

Roest op de schijven rem je er wel vanaf, paar keer voorzichtig remmen en dan es doorremmen, neit teveel van aantrekken. Kijk wel even of de schijf aan de rand of in de ventilatie niet rot is, dat er stukken afbreken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Thnx.

'k ga er vanavond mee aan de slag.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

als hij erg lang stilgestaan heeft is het misschien handiger ze te demonteren en netjes te laten afdraaien. Zijn ze in ieder geval ook weer mooi recht. Let wel op dat ze niet al onder de minimum dikte zitten dan.

Blokken; evt op een vlakke ondergrond leggen met schuurpapier erop en even het blok eroverheen bewegen, net zoals je vroeger de kop van je brommer vlakte op een glasplaat met jif (de échte Die-Hards onder ons weten wat ik bedoel en zitten nu met een grijns op hun gezicht)

Is het allemaal zo duur dan ?? Zo niet zou ik de hele set vervangen. Is ff wat geld, maar goed stoppen is met een snelle auto errug belangrijk.
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

die schijven gewoon op de draaibank zetten (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik moet ook van mijn GT de remleidingen vervangen.. Wie heeft dit zelf al gedaan? en hoe zo'n lengte heb ik ongeveer nodig?

Weet iemend misschien de exacte lengtes? en hoeveel rem olie heb ik nodig?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

De nieuwe leidingen zijn van koper, wat goed buigzaam is, dus makkelijk in de vorm van de oude te maken is. Beste kan je gewoon de oude leiding demonteren, en de nieuwe in die maat buigen.

Remolie, denk een halve liter als je een beetje efficient ontlucht, mischien iets meer als je het hele potje leeghaalt (raadzaam) Beste kan je gewoon een literfles kopen, dan zit je goed.
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Ik heb me er even in verdiept; en na telefonisch contact met de Reno-dealer besloten ze zelf te maken(vroegen cq 45 euro per leiding (N) ).

Ik heb al een felsapparaatje aangeschaft, morgen nog even de koperen leiding kopen en dan aan de slag. Overigens heb ik me rot gezocht naar hoe dat stukkie gereedschap heet!; Het is dus een felsapparaat.
Ik kan 4.75mm t/m 10mm koppelingetjes maken. :p

Weet iemand wat de standaardmaat voor de remleiding is?
En heeft iemand nog tips hoe ik ze kan buigen zonder te knikken?

Het verschil tussen 4.75mm en 5mm kan ik niet zien met mijn schuifmaat.
Ik vermoed dat de standaardmaat 4.75mm is, maar weet het niet zeker.

Wat betreft de schijven moet ik nog even kijken of ze aan het minimum zitten of dat er idd nog afgedraait kan worden. to be continued...

Thnx voor de tips... (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

buigen van korte bochten is lastig zonder de juiste tool, maar ruimere bochten kun je bijv om een fles (of iets anders ronds) buigen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

pak een bezemsteel en buig ze daarom heen...of wat met grotere diameter voor groter bochten. Ga niet te klein zitten, dan druk je de leiding dicht als je een bocht maakt (N)

edit: te laat.. :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ga slapen :D
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Steven, (Y) ; simpel, dat ik daar zelf niet op ben gekomen...
hmm, 't zal misschien het tijdstip zijn. :D

Ik denk dat het ook wel met de kleinere bochtjes zal lukken, als ik het rustig en zonder teveel kracht doe.

Abel, ik laat je wel even weten of het me gelukt is...
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Waarom heb ik het gevoel dat er echte die-hards lid zijn van de RTC??? :D :worship: :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

omdat ze om 1.15u nog over renaults lullen ipv in bed liggen met hun vriendin? :p
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

goeiemorgen..

Na een ruige nacht met mijn vriendin (laat mijn vrouw het maar niet horen :lol: ) weer even ingelogd op het topic.

Zelf buigen van leidingen kan, maar met kortere bochtjes moet je echt goed uitkijken hoor.... stook het eerst maar ff een klein beetje warm (niet heet!!) en buig dan met beleid. Ga eerst eens even experimenteren met een leiding die je niet gebruiken gaat om te zien wat er gebeurt.

Safety first!
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

ik zag van de week in een gedore boekje een pijpenbuiger tang speciaal voor remleidingen was iets van 40 euro dan zou ik echt niet moeilijk gaan doen met flessen en bezemstelen :p en ik denk dat ik die leidingen ook zelf zou kopen bij renault want het zal aardig vloeken worden.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

is dat zo? ik mijn leidingen van mijn clio rondom vervangen en alles zelf gebogen. Goed, je moet er ff voor gaan zitten, maar geduld is zowiezo handig bij auto's :)
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Ik heb ondertussen ook de standaardmaat te pakken: 4.75mm (voor R5GTT ph1 '87); nu nog een toko vinden die die leiding op rol heeft...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Tja.. die leidingen bestellen bij de delar heeft ook weinig zin.. daar ben ik net geweest..

Die zijn niet voor gebogen..het zijn allen de juiste lengtes. niet gevelsd en zonder nippels..

Dus brezan 36 euro voor 5 meter

Maar zijn alle nippels het zelfde of zit er verschil in. De aansluiting op de Hoofd cylinder de aansluiting in de remdruk verdeler en de aansluiting in de slangen en dan nog de aansluiting in de remklauw achter

dus wie weet de lengtes en of de nippels allemaal het zelfde zijn
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Voor zover ik kon zien 2 weken geleden bij het vervangen van de remmen van mijn GTT en ook het vervangen van 2 nippels (ivm vastzittende remslangen :@ ), zijn deze allemaal hetzelfde.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Net remleiding op rol(5m) besteld: 22 euri's (excl btw).
Felsapparaatje bij dezelfde toko gekocht voor 38 euri's.
Ik had brezan gebeld, maar die zijn duurder; wilde me een felsapparaatje verkopen voor 85 euro; beetje duur dus...
In Best en Veldhoven zit V&V automaterialen; daar bestel ik tegenwoordig m'n spul en ben een stuk goedkoper uit(zie bovenstaande prijzen).
Maandag komt het spul binnen en kan ik aan de slag.
Ik herbruik de oude nippels; even goed schoonborstelen en dan kunnen ze wel weer.

Volgens mij zitten er bij mij op de drukverdeler(achter) 2 verschillende nippels. Moet dat nog even checken, maar maakt me niet zoveel uit omdat ik ze hergebruik.

Helaas zitten m'n remschijven op 7mm, dus zal ik die ook moeten vervangen. Heeft iemand een goede tip voor schijven(achter) met goede kwaliteit/prijs verhouding?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Hmmz ik heb zelf zo'n ding bij brezan vandaan |:

Nippels bij je verdeler zijn idd verschillende maten.

Schijven kun je prima gewoon standaard nemen, met gaten en groeven is echt alleen maar voor de sier, uprated blokken kan ook, maar heb je mijns inziens niet nodig...
8)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Lekker kort door de bocht jongens, denk dat je bij Brezan ff een beter apparaat te pakken hebt. Ze kunnen vaak ook wel goedkoper leveren als ze ff voor je zoeken.

Verder bestaan er ook mooie clubkortingen voor de Brezaap ;)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

[img]http://fotos.marktplaats.nl/fotos/autod ... /36109.jpg[/img]

Voor 13,50 heb je al een mooie pijpenbuiger dus waarom tobben met een fles? :)
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Zo kan het ook idd.
Koperen remleidingen kun je ook met de hand vormen, zo doe ik het altijd.
VLK Groep
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

niemand die de leidingen kan opmeten voor maandag??
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

Steven schreef:Lekker kort door de bocht jongens, denk dat je bij Brezan ff een beter apparaat te pakken hebt. Ze kunnen vaak ook wel goedkoper leveren als ze ff voor je zoeken.

Verder bestaan er ook mooie clubkortingen voor de Brezaap ;)
De 85 Euro was met clubkorting :( !
Het enige voordeel wat ik momenteel voor Brezan zie, is dat ze z'on beetje door heel NL zitten en V&V niet(Veldhoven en Best)
Aangezien ik in Best woon is het vrij eenvoudig: 1e keus V&V, 2e keus Brezan.

De kwaliteit van het felsapparaat is prima; het is geen hydrolische maar dat hoeft ook niet, want ik ben niet van plan wekelijks m'n remleidingen te vervangen. Op marktplaats stond er een voor 22 euro, maar in mijn optiek was dat goedkope bagger; degene die ik heb via V&V heeft een goede kwaliteit/prijs-verhouding; het is niet de allerbeste, maar wel een degelijke en van goede kwaliteit.

Roy, weet je ook waar je zo'n pijpbuiger kan halen?
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Die stond/staat ergens op marktplaats bij garage uitrusting.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik doe het nu zelf opdit moment.

BAGGER klus.. en het lastigste is de remleidingen los te halen uit die kut beugeltjes..

ik vernieuw alle remleidingen. maar aan 7.60 meter heb ik niet genoeg.. ik denk dt je intotaal aan een meter of 15 zit. En ik heb een rol van 5 mm en die gaat uitstekend.

die 2 lange leidingen van voor naar achter zijn beide bijna 5 meter lang!!!

koop ook gelijk nieuwe remslangen voor en achter.

en als je vanplan bent de nippels te gaan hergebruiken.. minstens 1 of meer zitten vast gerot aan de leiding of je beschadigt de 6kant

die dingen kosten 55 cent. en je hebt er 14 nodig van 11 mm kop en 2 van 12 mm(deze kost een euro) kop

vergeet niet dat je een speciale sleutel nodig hebt voor de wartels op de remleidingen losdaaien een open ringsleutel van 11mm en 12mm 6kant

rem ontluchtings nippels met een steek ring van 8mm los draaien dmv tikken met een klein hamertje

haal gelijk de rem druk verdeler los en maak hem schoon en gangbaar. desnoods nieuwe rubbers er op. die dingen zijn erg duur als ze stuk zijn.
suc6
Plaats reactie