'k ben bezig met een R5GTT die heel wat jaartjes heeft stilgestaan.
Misschien dat iemand mij bij onderstaande vragen goed advies kan geven?
Hoe kan ik het beste de roest van de remschijven verwijderen? is daar het een of andere goedje voor?
Ook op de remleidingen zit veel roest; hoe weet ik of ik de remleidingen moet vervangen of er nog mee door kunnen na een opknapbeurt?
Bvd...
roestige remschijven en vraag mbt remleidingen
Van de remschijven kan je de ergste roest ff wegschuren of krabben, maar uiteindelijk worden ze weer echt netjes schoon als je er mee remt.
De remleidingen moet je opschuren. Als je ze vrij vlot weer blan krijgt, is er niks aan de hand. Als er echter diepere putjes blijven zitten, zijn ze te ver heen, en moet je ze vervangen.
De remleidingen moet je opschuren. Als je ze vrij vlot weer blan krijgt, is er niks aan de hand. Als er echter diepere putjes blijven zitten, zijn ze te ver heen, en moet je ze vervangen.
Je kan met een fijn schuurpapiertje de roest proberen te verwijderen. Als dat gewoon eraf gaat is 't niet ernstig, paar keer goed op druk zetten en kijken of 't ergens lekt. Dan aftectyleren of goed lakken zodat 't niet meer bloot ligt. Zijn ze ernstig geroest dan beter nieuwe leiding trekken, ben je altijd zeker.
Roest op de schijven rem je er wel vanaf, paar keer voorzichtig remmen en dan es doorremmen, neit teveel van aantrekken. Kijk wel even of de schijf aan de rand of in de ventilatie niet rot is, dat er stukken afbreken.
Roest op de schijven rem je er wel vanaf, paar keer voorzichtig remmen en dan es doorremmen, neit teveel van aantrekken. Kijk wel even of de schijf aan de rand of in de ventilatie niet rot is, dat er stukken afbreken.
Thnx.
'k ga er vanavond mee aan de slag.
'k ga er vanavond mee aan de slag.
als hij erg lang stilgestaan heeft is het misschien handiger ze te demonteren en netjes te laten afdraaien. Zijn ze in ieder geval ook weer mooi recht. Let wel op dat ze niet al onder de minimum dikte zitten dan.
Blokken; evt op een vlakke ondergrond leggen met schuurpapier erop en even het blok eroverheen bewegen, net zoals je vroeger de kop van je brommer vlakte op een glasplaat met jif (de échte Die-Hards onder ons weten wat ik bedoel en zitten nu met een grijns op hun gezicht)
Is het allemaal zo duur dan ?? Zo niet zou ik de hele set vervangen. Is ff wat geld, maar goed stoppen is met een snelle auto errug belangrijk.
Blokken; evt op een vlakke ondergrond leggen met schuurpapier erop en even het blok eroverheen bewegen, net zoals je vroeger de kop van je brommer vlakte op een glasplaat met jif (de échte Die-Hards onder ons weten wat ik bedoel en zitten nu met een grijns op hun gezicht)
Is het allemaal zo duur dan ?? Zo niet zou ik de hele set vervangen. Is ff wat geld, maar goed stoppen is met een snelle auto errug belangrijk.
De nieuwe leidingen zijn van koper, wat goed buigzaam is, dus makkelijk in de vorm van de oude te maken is. Beste kan je gewoon de oude leiding demonteren, en de nieuwe in die maat buigen.
Remolie, denk een halve liter als je een beetje efficient ontlucht, mischien iets meer als je het hele potje leeghaalt (raadzaam) Beste kan je gewoon een literfles kopen, dan zit je goed.
Remolie, denk een halve liter als je een beetje efficient ontlucht, mischien iets meer als je het hele potje leeghaalt (raadzaam) Beste kan je gewoon een literfles kopen, dan zit je goed.
Ik heb me er even in verdiept; en na telefonisch contact met de Reno-dealer besloten ze zelf te maken(vroegen cq 45 euro per leiding ).
Ik heb al een felsapparaatje aangeschaft, morgen nog even de koperen leiding kopen en dan aan de slag. Overigens heb ik me rot gezocht naar hoe dat stukkie gereedschap heet!; Het is dus een felsapparaat.
Ik kan 4.75mm t/m 10mm koppelingetjes maken.
Weet iemand wat de standaardmaat voor de remleiding is?
En heeft iemand nog tips hoe ik ze kan buigen zonder te knikken?
Het verschil tussen 4.75mm en 5mm kan ik niet zien met mijn schuifmaat.
Ik vermoed dat de standaardmaat 4.75mm is, maar weet het niet zeker.
Wat betreft de schijven moet ik nog even kijken of ze aan het minimum zitten of dat er idd nog afgedraait kan worden. to be continued...
Thnx voor de tips...
Ik heb al een felsapparaatje aangeschaft, morgen nog even de koperen leiding kopen en dan aan de slag. Overigens heb ik me rot gezocht naar hoe dat stukkie gereedschap heet!; Het is dus een felsapparaat.
Ik kan 4.75mm t/m 10mm koppelingetjes maken.
Weet iemand wat de standaardmaat voor de remleiding is?
En heeft iemand nog tips hoe ik ze kan buigen zonder te knikken?
Het verschil tussen 4.75mm en 5mm kan ik niet zien met mijn schuifmaat.
Ik vermoed dat de standaardmaat 4.75mm is, maar weet het niet zeker.
Wat betreft de schijven moet ik nog even kijken of ze aan het minimum zitten of dat er idd nog afgedraait kan worden. to be continued...
Thnx voor de tips...
pak een bezemsteel en buig ze daarom heen...of wat met grotere diameter voor groter bochten. Ga niet te klein zitten, dan druk je de leiding dicht als je een bocht maakt
edit: te laat..
edit: te laat..
Steven, ; simpel, dat ik daar zelf niet op ben gekomen...
hmm, 't zal misschien het tijdstip zijn.
Ik denk dat het ook wel met de kleinere bochtjes zal lukken, als ik het rustig en zonder teveel kracht doe.
Abel, ik laat je wel even weten of het me gelukt is...
hmm, 't zal misschien het tijdstip zijn.
Ik denk dat het ook wel met de kleinere bochtjes zal lukken, als ik het rustig en zonder teveel kracht doe.
Abel, ik laat je wel even weten of het me gelukt is...
Waarom heb ik het gevoel dat er echte die-hards lid zijn van de RTC???
omdat ze om 1.15u nog over renaults lullen ipv in bed liggen met hun vriendin?
goeiemorgen..
Na een ruige nacht met mijn vriendin (laat mijn vrouw het maar niet horen ) weer even ingelogd op het topic.
Zelf buigen van leidingen kan, maar met kortere bochtjes moet je echt goed uitkijken hoor.... stook het eerst maar ff een klein beetje warm (niet heet!!) en buig dan met beleid. Ga eerst eens even experimenteren met een leiding die je niet gebruiken gaat om te zien wat er gebeurt.
Safety first!
Na een ruige nacht met mijn vriendin (laat mijn vrouw het maar niet horen ) weer even ingelogd op het topic.
Zelf buigen van leidingen kan, maar met kortere bochtjes moet je echt goed uitkijken hoor.... stook het eerst maar ff een klein beetje warm (niet heet!!) en buig dan met beleid. Ga eerst eens even experimenteren met een leiding die je niet gebruiken gaat om te zien wat er gebeurt.
Safety first!
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
ik zag van de week in een gedore boekje een pijpenbuiger tang speciaal voor remleidingen was iets van 40 euro dan zou ik echt niet moeilijk gaan doen met flessen en bezemstelen en ik denk dat ik die leidingen ook zelf zou kopen bij renault want het zal aardig vloeken worden.
is dat zo? ik mijn leidingen van mijn clio rondom vervangen en alles zelf gebogen. Goed, je moet er ff voor gaan zitten, maar geduld is zowiezo handig bij auto's
Ik heb ondertussen ook de standaardmaat te pakken: 4.75mm (voor R5GTT ph1 '87); nu nog een toko vinden die die leiding op rol heeft...
Tja.. die leidingen bestellen bij de delar heeft ook weinig zin.. daar ben ik net geweest..
Die zijn niet voor gebogen..het zijn allen de juiste lengtes. niet gevelsd en zonder nippels..
Dus brezan 36 euro voor 5 meter
Maar zijn alle nippels het zelfde of zit er verschil in. De aansluiting op de Hoofd cylinder de aansluiting in de remdruk verdeler en de aansluiting in de slangen en dan nog de aansluiting in de remklauw achter
dus wie weet de lengtes en of de nippels allemaal het zelfde zijn
Die zijn niet voor gebogen..het zijn allen de juiste lengtes. niet gevelsd en zonder nippels..
Dus brezan 36 euro voor 5 meter
Maar zijn alle nippels het zelfde of zit er verschil in. De aansluiting op de Hoofd cylinder de aansluiting in de remdruk verdeler en de aansluiting in de slangen en dan nog de aansluiting in de remklauw achter
dus wie weet de lengtes en of de nippels allemaal het zelfde zijn
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Voor zover ik kon zien 2 weken geleden bij het vervangen van de remmen van mijn GTT en ook het vervangen van 2 nippels (ivm vastzittende remslangen ), zijn deze allemaal hetzelfde.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Net remleiding op rol(5m) besteld: 22 euri's (excl btw).
Felsapparaatje bij dezelfde toko gekocht voor 38 euri's.
Ik had brezan gebeld, maar die zijn duurder; wilde me een felsapparaatje verkopen voor 85 euro; beetje duur dus...
In Best en Veldhoven zit V&V automaterialen; daar bestel ik tegenwoordig m'n spul en ben een stuk goedkoper uit(zie bovenstaande prijzen).
Maandag komt het spul binnen en kan ik aan de slag.
Ik herbruik de oude nippels; even goed schoonborstelen en dan kunnen ze wel weer.
Volgens mij zitten er bij mij op de drukverdeler(achter) 2 verschillende nippels. Moet dat nog even checken, maar maakt me niet zoveel uit omdat ik ze hergebruik.
Helaas zitten m'n remschijven op 7mm, dus zal ik die ook moeten vervangen. Heeft iemand een goede tip voor schijven(achter) met goede kwaliteit/prijs verhouding?
Felsapparaatje bij dezelfde toko gekocht voor 38 euri's.
Ik had brezan gebeld, maar die zijn duurder; wilde me een felsapparaatje verkopen voor 85 euro; beetje duur dus...
In Best en Veldhoven zit V&V automaterialen; daar bestel ik tegenwoordig m'n spul en ben een stuk goedkoper uit(zie bovenstaande prijzen).
Maandag komt het spul binnen en kan ik aan de slag.
Ik herbruik de oude nippels; even goed schoonborstelen en dan kunnen ze wel weer.
Volgens mij zitten er bij mij op de drukverdeler(achter) 2 verschillende nippels. Moet dat nog even checken, maar maakt me niet zoveel uit omdat ik ze hergebruik.
Helaas zitten m'n remschijven op 7mm, dus zal ik die ook moeten vervangen. Heeft iemand een goede tip voor schijven(achter) met goede kwaliteit/prijs verhouding?
Hmmz ik heb zelf zo'n ding bij brezan vandaan
Nippels bij je verdeler zijn idd verschillende maten.
Schijven kun je prima gewoon standaard nemen, met gaten en groeven is echt alleen maar voor de sier, uprated blokken kan ook, maar heb je mijns inziens niet nodig...
Nippels bij je verdeler zijn idd verschillende maten.
Schijven kun je prima gewoon standaard nemen, met gaten en groeven is echt alleen maar voor de sier, uprated blokken kan ook, maar heb je mijns inziens niet nodig...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Lekker kort door de bocht jongens, denk dat je bij Brezan ff een beter apparaat te pakken hebt. Ze kunnen vaak ook wel goedkoper leveren als ze ff voor je zoeken.
Verder bestaan er ook mooie clubkortingen voor de Brezaap
Verder bestaan er ook mooie clubkortingen voor de Brezaap
[img]http://fotos.marktplaats.nl/fotos/autod ... /36109.jpg[/img]
Voor 13,50 heb je al een mooie pijpenbuiger dus waarom tobben met een fles?
Voor 13,50 heb je al een mooie pijpenbuiger dus waarom tobben met een fles?
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Zo kan het ook idd.
Koperen remleidingen kun je ook met de hand vormen, zo doe ik het altijd.
Koperen remleidingen kun je ook met de hand vormen, zo doe ik het altijd.
VLK Groep
De 85 Euro was met clubkorting !Steven schreef:Lekker kort door de bocht jongens, denk dat je bij Brezan ff een beter apparaat te pakken hebt. Ze kunnen vaak ook wel goedkoper leveren als ze ff voor je zoeken.
Verder bestaan er ook mooie clubkortingen voor de Brezaap
Het enige voordeel wat ik momenteel voor Brezan zie, is dat ze z'on beetje door heel NL zitten en V&V niet(Veldhoven en Best)
Aangezien ik in Best woon is het vrij eenvoudig: 1e keus V&V, 2e keus Brezan.
De kwaliteit van het felsapparaat is prima; het is geen hydrolische maar dat hoeft ook niet, want ik ben niet van plan wekelijks m'n remleidingen te vervangen. Op marktplaats stond er een voor 22 euro, maar in mijn optiek was dat goedkope bagger; degene die ik heb via V&V heeft een goede kwaliteit/prijs-verhouding; het is niet de allerbeste, maar wel een degelijke en van goede kwaliteit.
Roy, weet je ook waar je zo'n pijpbuiger kan halen?
ik doe het nu zelf opdit moment.
BAGGER klus.. en het lastigste is de remleidingen los te halen uit die kut beugeltjes..
ik vernieuw alle remleidingen. maar aan 7.60 meter heb ik niet genoeg.. ik denk dt je intotaal aan een meter of 15 zit. En ik heb een rol van 5 mm en die gaat uitstekend.
die 2 lange leidingen van voor naar achter zijn beide bijna 5 meter lang!!!
koop ook gelijk nieuwe remslangen voor en achter.
en als je vanplan bent de nippels te gaan hergebruiken.. minstens 1 of meer zitten vast gerot aan de leiding of je beschadigt de 6kant
die dingen kosten 55 cent. en je hebt er 14 nodig van 11 mm kop en 2 van 12 mm(deze kost een euro) kop
vergeet niet dat je een speciale sleutel nodig hebt voor de wartels op de remleidingen losdaaien een open ringsleutel van 11mm en 12mm 6kant
rem ontluchtings nippels met een steek ring van 8mm los draaien dmv tikken met een klein hamertje
haal gelijk de rem druk verdeler los en maak hem schoon en gangbaar. desnoods nieuwe rubbers er op. die dingen zijn erg duur als ze stuk zijn.
suc6
BAGGER klus.. en het lastigste is de remleidingen los te halen uit die kut beugeltjes..
ik vernieuw alle remleidingen. maar aan 7.60 meter heb ik niet genoeg.. ik denk dt je intotaal aan een meter of 15 zit. En ik heb een rol van 5 mm en die gaat uitstekend.
die 2 lange leidingen van voor naar achter zijn beide bijna 5 meter lang!!!
koop ook gelijk nieuwe remslangen voor en achter.
en als je vanplan bent de nippels te gaan hergebruiken.. minstens 1 of meer zitten vast gerot aan de leiding of je beschadigt de 6kant
die dingen kosten 55 cent. en je hebt er 14 nodig van 11 mm kop en 2 van 12 mm(deze kost een euro) kop
vergeet niet dat je een speciale sleutel nodig hebt voor de wartels op de remleidingen losdaaien een open ringsleutel van 11mm en 12mm 6kant
rem ontluchtings nippels met een steek ring van 8mm los draaien dmv tikken met een klein hamertje
haal gelijk de rem druk verdeler los en maak hem schoon en gangbaar. desnoods nieuwe rubbers er op. die dingen zijn erg duur als ze stuk zijn.
suc6