Remschoenen vervangen Renault express (trommelrem)

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
mielko
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 23 mar 2008 15:04
Locatie: Arnemuiden Zeeland NL
Contacteer:

Dag mensen.
Ik moet mijn achterem schoenen vervangen van mijn express.
Ik heb al nieuwe blokken,en had de oude al gedemonteerd.

Nu wil ik de nieuwe terug monteren.

Ik heb de schoenen al op de ankerplaat vast gezet met die borgplaatjes met dat veertje erachter.

Ik heb de onderste spanveer van de schoenen gemonteerd,de äutomatische span mechaniek gesmeerd en terug geplaatst.En alvast zo op gespannen dat de trommel net de schoenen niet raakt.

En de bovenste spanveer van van de schoenen gemonteerd.Die loopt net bovenlangs het span mechaniek en haakt in het meest buitenste gat in de remschoen(klopt dit?)

Alleen ik heb 1 veer over,de oogjes zijn 90graden verdraaid,ten opzichte van elkaar,ik heb het idee dat die veer iets te doen heeft met de hevel van de handrem.Maar hoe zit die?
Ik ben met de zoekfunktie al bezig geweest om een plaatje te vinden maar helaas.

2e vraag,als straks alles vast zit,wat is dan de beste manier om het conische lager in de trommel weel op spanning te zetten.

Hoop dat jullie even wat text en uitleg willen/kunnen geven.


Alvast bedankt mielko
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Volgens mij bedoel je die langwerpige veer.. (recht stuk en aan beide kanten gekruld met een haakje). Die moet tussen beide remschoenen. Conische lager wordt vastgedrukt als je de dikke moer van de trommel aanhaalt. let wel op dat je de moer vast genoeg zet.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
mielko
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 23 mar 2008 15:04
Locatie: Arnemuiden Zeeland NL
Contacteer:

Ik heb er al 2 op zijn plek,die 2 houden de schoenen tegen elkaar aan.
De laatste is korter,maar daarvan weet ik niet hoe hij zat,stom ben ik vergeten,

wat betraft het conische lager,dat is vaak met een bepaald aanhaal moment vast zetten,en 45 graden terug draaien...... zoiets
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

conische lagers moet je op gevoel doen. De speling moet er net uit zijn. Zeker ook niet te strak zetten!!! en zorgen voor voldoende (lager)vet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik mag aannemen dat er wel in een werkplaatshandboek staat op welke torque-waarde het aangedraaid moet worden, de ene zijn hand is nou eenmaal de andere niet...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Zal best, maar zou daar ook bij staan hoe vast je een lager moet zetten met een x aantal km achter de rug? Daarom zeg ik. Net de speling eruit, niet losser en niet strakker :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

:lol: (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

:wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie