Verbetering (trillende)remmen voor een zware bak als de Saf

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Beste mensen,

voor de Safrane zijn nu niet veel racespullen te koop. Toch, niet alleen met de Safrane maar ongeveer elke (grote) auto die ik heb gereden, vind ik de remmen allemaal onderbemeten, zeker met de automaat die ik nu heb.

Tijdens de toertocht merkte ik het weer goed, bergaf met dit ding vergt gewoon wat remkracht, maar ook vanaf de snelweg terug naar 0 gaat niet altijd lekker. De remmen gaan woewoewoeweo doen, geluid maken en de kracht neemt af, ik moet dan even lossen. Dit vind ik zó vervelend, en daarbij zijn bij mij ook altijd de remmen krom (trillen tijdens remmen).

Het kan best aan mijn remstijl liggen, ik rem graag wat harder denk ik, maar de originele schijven gaan dit niet uithouden. Wat heb ik nu voor opties om niet de remkracht te verhogen, maar vooral het uithoudingsvermogen en de warmteafdracht te verbeteren? Of zijn er wellicht een schijf/blok combinatie die veel fijner remt als het heter wordt?

Ik vind het niet erg om harder te trappen bij koude remmen, de Saf is toch bekrachtigd voor oude mensen. Maar ik wil wel eens af van dat eeuwige ge-emmer met kromme remmen en missen van remkracht op de snelweg.
Laatst gewijzigd door Riël op zo 9 okt 2011 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

simpel, big brake kit erop.
Maar ja een redelijk goed setje met goede adapters, klauwen, schijven en blokken kost je al gauw 2500 euro.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja precies, maar dan heb je ook capaciteit.

Het remt hard zat, alleen niet lang genoeg. Die kit gaat het wel doen, maar daar heb ik echt 2 andere safranes voor (weliswaar met hetzelfde probleem :~ ).

Is er niet iets te winnen met een schijf/blok combinatie die juist liever 'warm' remt? Als dat uberhaupt te verkrijgen is? Het zijn 280mm 5gaats schijven.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ferrodo blokken met gegroefde schijven kan verbetering brengen.
Belletje naar Biesheuvel ofzo doen van wat voor schijven er te krijgen/pas te maken zijn.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hmm ja, gegroefd is dan wel een optie.

Ik geloof dat de schijven/klauwen ook op de Laguna of Scenic zitten. Ferodo is dan wel een optie tegen de hitte?

Kijk eens, leverbaar!

http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... t=15262769


Maar nu kom ik op dit item;
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_wa ... disk.shtml#
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Als ik het goed lees rem je dus "fout" waardoor deeltjes van het remblok onevenredig verdeeld worden over de schijf?
Die veroorzaken dus het trillen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jep, ook niet goed inremmen.

Onder 'prevention' staat een inremprocedure die ik niet kende, maar wel redelijk goed klinkt. Ik heb te weinig ervaring met remmen er iets van te vinden, maar het wordt behoorlijk uitgelegd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Inremmen is zoooooooooooo belangrijk.
Weet je wat ook scheelt.
Nieuwe schijven gewoon een week of 4 buiten leggen voordat je ze monteert.
Klinkt vreemd maar scheelt echt.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Is het 5x108 op zo'n safrane? Volgens mij wel he, kun je niet gewoon klauwen +schijven van een laguna II monteren? Dat remt als een tiet en blijft dat ook doen, heb je wel 16" velgen voor nodig ivm 300 mm schijven.

Overigens herken ik jouw klachten niet bij de laguna I phase II die ik rij, nooit last van fading oid en rij over het algemeen sportief en rem ook altijd stevig, nooit dat lange slepende. Zo'n safrane is alleen wel een stuk zwaarder vermoed ik en met 280 mm zal de remmerij hetzelfde zijn als de laguna I ph II.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je rijd met zo'n saf een automaat, die staat ook constant tegen de remmen te duwen natuurlijk. Ik rijd vaak heuvel af gewoon op de manual terugschakelend, kun je toch nog enigzins op de motor remmen en dat helpt serieus.

Dat inremmen superbelangrijk is vind ik nogal bullshit, kijk naar bijv. Ferrodo die zegt, 1000km rustig/opbouwend doen en als je niet de tijd hebt, 3x hard remmen en gewoon het circuit op. (no kidding...)

Mijn optiek:
Begin met nieuwe cheapass schijven en een setje sportblokken (autopartsonline?) of voor wat betere remkracht een DS2500.
Maak alle klauwen gangbaar, zuigertje even opschonen, geleidepennetjes lekker soepel maken. Frisse vloeistof en meer terugschakelen met die automaat.
Wedden dat het dan een stuk beter gaat? Gewoon ff het achterstallige onderhoud inhalen :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Of een paar brakeducts fixen :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die brakeducts is inderdaad een optie. Dat artikeltje is best interssant, moet je eens lezen.

Ook eens kijken hoe het zit met de pasvorm van de klauwen van een laguna2. Iemand afmetingen daarvan toevallig? Is op zich wel aardig.

Dat ik kan afremmen op de automaat snap ik ;) Maar van 120 naar 0 is al bijna niet mogelijk zonder dat de remmen lawaai maken.

Overigens wíl ik mijn rijstijl niet aanpassne, ik wil dat mijn remmen het uithouden :D

Wat ik van mede-safranerijders hoorde is dat het vooral de achterremmen zijn die geluid maken..!
Laatst gewijzigd door Riël op ma 10 okt 2011 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Maarten Jan zit er goed op,

jij hebt een ruime keuze als het op remmensets aankomt.

Clio V6, 5x108 (330 mm)
Laguna II, 5X108
R21 280mm, 5X108
megane II GT en RS, 5X108

en HI spec heeft een custom setje voor de 21T

enz enz

Jij moet enkel uitzoeken of je HRC en abs pomp grotere remmen aankunnen. In het verleden moest dat bij de 21T ook aangepast worden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik zou ook voor Steven zijn optie gaan. Andere blokken Met oem schijven en de vloeifstof verversen. Dat kan wel eens heeel lang geleden zijn.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Net als wat Steven zegt, gewoon een setje Autopartsonline sportblokken monteren en zorgen dat de zooi goed gangbaar is.

Je krijgt elke remmenset over de zeik met de verkeerde manier van remmen, als ik met mn 280mm schijven met RS klauwen en CL RC6 remblokken en wat aparte remvloeistof slepend ga zitten remmen in de bergen krijg ik de bende ook wel krom.

Daarbij is krom remmen net zo goed een gebruikersfout, hoeveel zag ik er zondag op de Ring ook al weer niet plankgas het rechte stuk over stuiven aan het eind om dan knetterhard te remmen en dan lekker met de poot op de rem te blijven staan bij de poortjes ?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja als dat dan niet helpt een setje grotere schijven met een spacer voor de klauw
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

Clio V6 en Megane GT remklauwen gaan niet zomaar passen, en de offset van de schijven is ook heel anders. Gewoon een setje Safrane Bi-turbo klauwen en schijven (320mm) d'r op, zijn alleen nogal aan te komen :p
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Op mijn Laguna zitten 308 mm remmen. Blijft in de bergen redelijk voldoen, op de Ring werd t wel gauw minder. Maar het is dan ook 1500 kg die afgeremd moet worden.
Na de originele schijven zit er nu imitatie op (APO.nl) Eerst een set normale schijven: binnen 1 week krom. Nu een set geperforeerde: inmiddels zo krom dat ik liever niet meer rem. Ergens heb ik het idee dat er dus ook kwaliteitsverschil is.

@ Riël: ik heb hier nog een remklauw liggen, met zadel voor 300 mm remmen. (308 is van de V6 en 2.2 dCi). Moet je maten weten?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Whatever schreef:Clio V6 en Megane GT remklauwen gaan niet zomaar passen, en de offset van de schijven is ook heel anders. Gewoon een setje Safrane Bi-turbo klauwen en schijven (320mm) d'r op, zijn alleen nogal aan te komen :p
Dan is het goedkoper en beter om er een movit set op te zetten.
Mov'it heeft een nieuwe kleinere reminstallatie in het programma opgenomen. De 304mm schijven maken het mogelijk om deze top installatie in 16 inch velgen te gebruiken. In combinatie met de reeds zeer veel gebruikte 4S3 remklauw is een zeer sterke rem ontstaan welke voor veel verschillende auto's in het programma zal worden opgenomen. De prijs van de complete set is 2295Euro inclusief BTW.
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op ma 10 okt 2011 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

tutuur schreef:Of een paar brakeducts fixen :)
en dan zorgen dat je remschrijf van de voorkant/achterkant gekoeld word en niet van de zijkant, of het moet zo zijn dat je van kromme schrijven houd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

antoine schreef:
tutuur schreef:Of een paar brakeducts fixen :)
en dan zorgen dat je remschrijf van de voorkant/achterkant gekoeld word en niet van de zijkant, of het moet zo zijn dat je van kromme schrijven houd.
Ook een onzin verhaal :smile:
Beste is vanuit het hart, geeft het meeste resultaat, maar vanaf de zijkant kan ook hoor, de schijf wordt toch wel geleidelijk warm en de koeling van lucht vanaf de zijkant is niet schokkend en gaat vrij geleidelijk.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heb zo'n vermoeden dat Riel geen 2295 euro in die saf gaat duwen.... (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Tom schreef:Heb zo'n vermoeden dat Riel geen 2295 euro in die saf gaat duwen.... (0)
Nee ik ook niet maar als er dan iemand komt met het voorstel safrane biturbo remmen en schijven erop te zetten, ik vermoed dat die het dubbele kosten :p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Laguna-spul: mooie upgrade voor de gewone prijs. Als het aan de fusee past.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Whatever schreef:Clio V6 en Megane GT remklauwen gaan niet zomaar passen, en de offset van de schijven is ook heel anders. Gewoon een setje Safrane Bi-turbo klauwen en schijven (320mm) d'r op, zijn alleen nogal aan te komen :p
ik heb niet gezegd dat het plug & play zal zijn, enkel de mogelijkheden opgenoemd die meest voor de hand liggen in de 5X108 setup.

En als het dan toch geld mag gaan kosten, ferrari heeft ook 5x108. Diverse aston's en Jag's ook. Volvo is ook nog een mogelijkheid.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Luco/Alpine-racer schreef:
antoine schreef:
tutuur schreef:Of een paar brakeducts fixen :)
en dan zorgen dat je remschrijf van de voorkant/achterkant gekoeld word en niet van de zijkant, of het moet zo zijn dat je van kromme schrijven houd.
Ook een onzin verhaal :smile:
Beste is vanuit het hart, geeft het meeste resultaat, maar vanaf de zijkant kan ook hoor, de schijf wordt toch wel geleidelijk warm en de koeling van lucht vanaf de zijkant is niet schokkend en gaat vrij geleidelijk.
Daar sluit ik me bij aan! Sommige supercars hebben zelf een aansluiting op het fusee waar een flexibele brakeducht direct aan vast zit. Als je de lucht in het hart blaast zal deze over de hele schijf door de kanalen naar buiten gaan (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Valt me wel op dat onze Renaultjes best smalle schijven hebben...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja straatauto's he :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Luco/Alpine-racer schreef:
antoine schreef:
tutuur schreef:Of een paar brakeducts fixen :)
en dan zorgen dat je remschrijf van de voorkant/achterkant gekoeld word en niet van de zijkant, of het moet zo zijn dat je van kromme schrijven houd.
Ook een onzin verhaal :smile:
Beste is vanuit het hart, geeft het meeste resultaat, maar vanaf de zijkant kan ook hoor, de schijf wordt toch wel geleidelijk warm en de koeling van lucht vanaf de zijkant is niet schokkend en gaat vrij geleidelijk.
Inderdaad onzin, ik koel ook van de zijkant, geen last van kromme schijven. Gebruik wel DS3000.

@tutuur, wat Luco zegt :smile: straatauto kun je niet vergelijken met een echte raceauto.

En wat Martijn zegt, originele schijven zijn beter, imitatie trekt sneller krom. Heb een keer een setje van de brezan binnen een week kromgereden (Echt, wtf?), toen origineel gemonteerd en die leven nu 4 jaar later nog steeds ondanks redelijk intensief circuitgebruik.

Maar om ontopic te blijven, als een onderhoudsbeurtje niet het gewenste resultaat brengt gewoon kijken of je laguna II klauwen kan passen en hoe je uitkomt kwa afstand.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zoals eerder gezegd, mijn remmen zijn zeker niet krom. Als ik begin te remmen trilt het niet, pas als het geluid gaat maken (van 140 fors naar 80), gaat bij 80 het stuur nogal rammelen. Als ik dan los en opnieuw rem gaat het even goed, tot het weer heet wordt en weer rammelt.

Dit kan geen kromme schijf zijn maar het probleem zoals in het artikel is omschreven. Goede blokken dus volgende keer, en ik ga voor gegroefde schijven denk ik om toch wat warmte weg te krijgen. Eens kijken wat leverbaar is. Ferodo wel!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou trek eerst eens al die klauwen open, die impreza van mij doet precies hetzelfde bij hard remmen. En daar is alles recentelijk nog vervangen voor dealerspul (niet door mij :P)

Al die dure praat gaat ook nergens over, ik kon mn Laguna 1 op 260mm schijfjes ook nog prima de bergpas afsturen met juist remgedrag. Die automaat staat echt enorm te duwen hoor.
Plaats reactie