Geen remvloeistof ontluchten clio 16v met abs

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
tdekoning
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 16:44
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Hallo ben al een tijdje bezig met een clio 16v als project auto. Heb de achterremmen en remleidingen gereviseerd en wilde gaan ontluchten. Helaas gaat dit zo gemakkelijk. Ik gebruik een reservoir onderdruk om in mijn eentje te kunnen ontluchten. Echter in de vraagbaak staat bij een clio 16v met abs dat ik vooraan links dan rechtsvoor , links achter en rechtsachter moet ontluchten. Echter ik krijg het niet voor elkaar de achter remmen te ontluchten. Er kom gewoon geen remvloeistof uit. Ik heb al de abs regelaar uit gebouwd en deze schoon gemaakt. Echter er kan geen perslucht door. Daardoor heb ik met contact aan ontlucht maar helaas ook geen effect.

Kan iemand mij vertellen wat de juiste procedure is voor het ontluchten van een clio 1.8 16v uit 1992 met abs. Zal zelf nog controleren of de relais misschien kapot zijn op de regeleenheid.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten Tjeerd
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wielen moeten op de grond staan, anders sluit de remdruk regelaar af (Y)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik kan je alleen maar aanraden de abs zooi te verwijderen. Het geeft meer ellende dan gemak en zit vaak alleen maar in de weg.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Geert schreef:ik kan je alleen maar aanraden de abs zooi te verwijderen. Het geeft meer ellende dan gemak en zit vaak alleen maar in de weg.
helemaal mee eens. als het stuk gaat zijn je remmen ook weg... :@
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Als het een bosch is heb je minder tot geen Abs problemen ... Die andere is bende
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
tdekoning
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 16:44
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Het inderdaad een bosch dus zal het hopen dat hij niet door jaren stilstaan vast is komen te zitten.
Zal de relais en de voeding naar de pomp ook nog controleren. Misschien staan de kleppen in een verkeerde positie.
Verder heb ik remkrachtverdeler achter gereviseerd en staat open tijdens het ontluchten. Komt namelijk ook perslucht doorheen.

Alvast bedankt voor de reacties.
tdekoning
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 16:44
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Gisteren heb ik alle remleidingen lost gemaakt en en voor naar achter alles door geblazen. Er zat in de filters in de remkracht verdeler alle maar troep uit de leidingen van voren.

Vadaag alles weer gemonteerd en er kwam nu wel remvloeistof uit de nippels achter. Wel erg langzaam maar het kwam er. Voel nu ook kracht op het rempedaal. Zal morgen nogmaals eens ontluchten om zeker van te zijn dat er geen lucht meer in zit.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

ALs ik dat zo hoor zou ik er even mee remmen en na een tijdje de boel nog eens doorspoelen, zo te horen is dat systeem aardig vies.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Als het een bosch is heb je minder tot geen Abs problemen ... Die andere is bende
Die andere is het systeem van Bendix, die werkt met een hogedrukpomp. Als die pomp er mee op houd dan heb je ook geen remdruk meer (volgens het instructieboekje wel..), Als de niveausensor detecteert dat er te weinig remvloeistof in het reservoir zit dan gaat de pomp ook niet meer aan en heb je dus ook geen remmen meer (is tegen het drooglopen van de pomp. :p :lol: ) En raad eens ? die sensoren gaan nog wel regelmatig stuk ook waardoor de pomp het dus ook niet meer doet, als het handremlampje gaat branden betekent dat dat de druk te laag is. Het enige wat je dan nog kan doen is de handrem aantrekken en een beetje mazzel hebben dat je de ruimte krijgt die je nodig hebt.

Ik heb 2 R19 16V's in onderdelen liggen op zolder waar de voorkant niet meer bij is, die kwamen beiden binnen zonder neus vanwege een weigerende ABS pomp.

Dat systeem is nooit op een Clio16V geleverd, enkel op de R19 16V en R21 Turbo, later is dat ook Bosch geworden

Sinds ik een keer weigerende remmen heb gehad op een afrit van de snelweg rijd ik geen meter meer met een auto met Bendix ABS. En als iemand een Bendix ABS pomp zoekt, ik heb ze nog wel liggen maar ik verkoop ze niet, enkel aan een oudijzer boer.
Plaats reactie