sponzige rem na paar ronden zandvoort

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

Graag jullie advies :grin:

Paar maanden geleden op vrij rijden geweest. Na een aantal ronden werd het rempedaal redelijk sponzig, was na afkoelen weer hard. Nu moest ik er maar eens naar kijken :grin:

Auto Clio V6 ph1
- remolie was een jaar geleden vervangen. merk type onbekend...
- achterremmen origineel: blokken zijn erg dun, schijven liggen onder renault maat, maar dragen nog netjes.
- voorremmen: Geen originele blokken gaan pas remmen als ze warm worden, schuiven redelijk ver ingelopen, dragen netjes.

Kan het zijn dat de remolie het verkeerde type is? (Was een bosch car service.... :( ).

greetz
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Als je remolie is gaan koken, wat kan, dan is de olie "kapot", je verlegt namelijk het kookpunt als je remolie te heet is geworden, en zit er wellicht ook lucht in.

Zandvoort is minimaal Dot5 anders kunnen er wel eens vervelende dingen gebeuren (op de terugweg).
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

DOT 5 zou ik niet doen, da's remvloeistof op siliconenbasis. 5.1 is ook niet perse nodig hoor. veel rem issues zitten ook in de manier van remmen. Ik zie tijdens vrij rijden enorm veel mensen "slepend" remmen, daar krijg je enorm veel warmte van. Gewoon maximaal hard aanremmen of helemaal niet remmen is een beetje de truc. Remblokken die behoorlijk "faden" voelt ook vaak een beetje als een sponzig pedaal overigens.

Mocht je goede remvloeistof willen die behoorlijk veel kan hebben, ik heb dit spul jarenlang gebruikt. (ATE Super Racing Blue DOT 4)

https://www.ebay.nl/itm/ATE-TYP200-DOT- ... 1784456024
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

DOT 4 werkt prima op circuit. Waarschijnlijk ligt het sponzige gevoel meer aan de remblokken. Het is niet bijzonder dat remmen na wat rondes circuit een stuk minder presteren/faden, het vervangen van de remblokken voor een upgrade deed bij mij in ieder geval wonderen.
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Ik denk dat hij met "N" blokken rijdt, dus daar zou het niet aan mogen liggen, schijven die niet gehard zijn op het circuit voelt ook niet echt lekker aan, zeker niet met die blokken.

Ik reed altijd met Ferrodo 2500 en 2000 op geboorde en gegroefde en geharde schijven om dat fading verhaal niet voor te laten komen... er werd dagelijks hard geankert en dus ook hard gereden met snelle remposes... nooit problemen mee gehad met DOT 5.1

Ik zou zaken meer in lijn brengen met elkaar op remgebied.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Remschijven mogen dat verschil niet maken hoor. Ik heb diverse schijven geprobeerd maar uiteindelijk doen gewoon gladde originele remschijven het gewoon prima zonder de ellende en getril van gegroefde of geperforeerde schijven. Ik reed altijd met Carbone Lorraine RC6 remblokken, en geloof mij.. dat zijn echt hardcore remblokken die ver van straatremblokjes af staan.
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Ronald1916V schreef:Remschijven mogen dat verschil niet maken hoor. Ik heb diverse schijven geprobeerd maar uiteindelijk doen gewoon gladde originele remschijven het gewoon prima zonder de ellende en getril van gegroefde of geperforeerde schijven. Ik reed altijd met Carbone Lorraine RC6 remblokken, en geloof mij.. dat zijn echt hardcore remblokken die ver van straatremblokjes af staan.
Origienle schijven trekken vele malen sneller krom, geharde hebben dit al ondergaan. En er zit zeker verschil tussen geboord/gegroefd en gebeoord en gegroefd... bij mij heeft dat nooit getrild of wat dan ook en ik reed bewust met ferrodo om altijd prima remvermogen te hebben.

Carbone is leuk maar grijpt pas al het "heet" is, als die de temperatuur bereiken dat ze enigzins wat beginnen te doen geven standaard schijven toch echt op en worden "boter".

Ga maar eens sporten in de bergen, ik spreek je dan wel weer ;)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Juist ja.. ik heb werkelijk waar nog nooit een originele schijf krom gereden op het circuit, wel op de openbare weg omdat ik met m'n poot op de rem bleef staan bij het verkeerslicht of met pishete remmen door een plas water ben gereden wat net zo stom is. Kromme remschijven is voornamelijk een gebruikersfout wat veroorzaakt wordt doordat de schijf niet gelijkmatig afkoelt omdat je de remblokken tegen een stilstaande schijf aan drukt.

Carbone Lorraine RC6 niet bijten als ze koud zijn? Die dingen bijten koud al behoorlijk, harder dan welk Ferrodo blokje dan ook, enkel warm nog harder. Ik heb door de jaren heen heel wat geprobeerd wat betreft rem-setups en geloof mij.. ik ben zo onaardig tegen het materiaal dat alles wat bij mij heel blijft werkelijk bij iedereen heel blijft.
Thies schreef:Ga maar eens sporten in de bergen, ik spreek je dan wel weer ;)
Hahahahaha, stap maar eens bij mij in in de R19 16V voor een uurtje Zandvoort/Spa/Zolder/Nordschleife als ik de tijd eens heb om 'm weer klaar te maken. Ik spreek je dan wel weer ;)
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Ronald1916V schreef:Juist ja.. ik heb werkelijk waar nog nooit een originele schijf krom gereden op het circuit, wel op de openbare weg omdat ik met m'n poot op de rem bleef staan bij het verkeerslicht of met pishete remmen door een plas water ben gereden wat net zo stom is. Kromme remschijven is voornamelijk een gebruikersfout wat veroorzaakt wordt doordat de schijf niet gelijkmatig afkoelt omdat je de remblokken tegen een stilstaande schijf aan drukt.
Ja en dit zijn geen situaties welke op het circuit/pit voorkomen ? Natuurlijk wel. En daarbij komt, een gewone schijf is niet gemaakt om snel op te warmen en af te koelen en al zeker niet voor extreme temperaturen die ontstaan door de gassen die niet tussen de blokken/schijf uit kunnen.
Carbone Lorraine RC6 niet bijten als ze koud zijn? Die dingen bijten koud al behoorlijk, harder dan welk Ferrodo blokje dan ook, enkel warm nog harder. Ik heb door de jaren heen heel wat geprobeerd wat betreft rem-setups en geloof mij.. ik ben zo onaardig tegen het materiaal dat alles wat bij mij heel blijft werkelijk bij iedereen heel blijft.
Wat je zegt, ze doen hun werk pas beter als ze heet zijn, Ferrodo doet dit voor een gebruiker zoals deze de vraag stelt meer dan prima, ook op circuit en geeft hem geen rare situaties op de weg zoals een blok wat ineens harder gaat grijpen omdat hij met wat voor reden dan ook ineens een stuk warmer wordt. Op de weg wil je constant hetzelfde remvermogen.
Thies schreef:Ga maar eens sporten in de bergen, ik spreek je dan wel weer ;)
Hahahahaha, stap maar eens bij mij in in de R19 16V voor een uurtje Zandvoort/Spa/Zolder/Nordschleife als ik de tijd eens heb om 'm weer klaar te maken. Ik spreek je dan wel weer ;)
Ga hem eerst maar eens klaarmaken voordat je verder met twee maten gaat meten, want je roept echt vanalles waar de TS niet mee geholpen is en wat een soort dickmeassurement lijkt te zijn. Een hillclimb is echt niet te vergelijken met de door jouw genoemde circuits, die ik allemaal wel gezien heb, laat staan het verschil tussen jouw 16V (ook met turbo) en het vermogen waar ik mee reed ;)

Nogmaals voor de Topcistarter zou ik gewoon zaken wat meer in lijn brengen. Je hoeft geen type N blokken te hebben, iets er onder en betere remvloeistof en eventueel schijven is wat ik zou doen. Er zit ook een stukje persoonlijke voorkeur bij maar ik zou zeker geen min/max verschil tussen gebruikerstypen aanraden. (dus standaard schijven vs N blokken bijvoorbeeld.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ronald1916V schreef:Remschijven mogen dat verschil niet maken hoor. Ik heb diverse schijven geprobeerd maar uiteindelijk doen gewoon gladde originele remschijven het gewoon prima zonder de ellende en getril van gegroefde of geperforeerde schijven. Ik reed altijd met Carbone Lorraine RC6 remblokken, en geloof mij.. dat zijn echt hardcore remblokken die ver van straatremblokjes af staan.
Exact dit, gewoon gladde schijven (Origineel of Brembo Max) met goede blokken, meer heb je niet nodig. Lekker uit de buurt blijven van geperforeerde of gegroefde schijven (die vooral snel scheuren bij circuit gebruik). Goede remvloeistof, goede blokken (wat Ronald aan beveelt) en beseffen waar je mee onderweg bent.

Een Clio V6 is absoluut geen lichte auto, wil je echt intensief op het circuit gaan rijden dan moet je een remmen upgrade gaan doen. De originele rem setup is daar niet geschikt voor, wil je iets hebben wat op het circuit presteert zorg dan voor een remmen upgrade gelijk waardig aan wat op de Clio V6 trophy's zit. Voor recreatief circuit gebruik zou je met goede blokken (RC6) uit moeten kunnen gecominbeerd met goede remvloeistof (een goede DOT4 b.v. die Ronald aan geeft). En een rijvaardigheidstraining is ook een goed advies, het is leuk en je leert naast een heleboel andere zaken hoe je het beste kan remmen.

Hoe het aanraden van goede blokken en gewoon normale schijven een dickmeasurement is ontgaat me even maar misschien moet je dat soort dingen voor de gezelligheid gewoon niet roepen Thies. Beter kom je met een goede onderbouwing waarom je denkt dat Ronald het bij het verkeerde eind heeft (uit ervaring ben ik het geheel met Ronald eens).
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op vr 15 dec 2017 7:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Thies schreef:Ga hem eerst maar eens klaarmaken voordat je verder met twee maten gaat meten, want je roept echt vanalles waar de TS niet mee geholpen is en wat een soort dickmeassurement lijkt te zijn. Een hillclimb is echt niet te vergelijken met de door jouw genoemde circuits, die ik allemaal wel gezien heb, laat staan het verschil tussen jouw 16V (ook met turbo) en het vermogen waar ik mee reed ;)
Turbo? Welke turbo? Wie heeft er een turbo op z'n 16V? Ik heb er inderdaad geen kloten verstand van nee omdat mijn 19 al een paar jaar stil staat na de nodige jaren racen...
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Maarten-Jan schreef:
Ronald1916V schreef:Remschijven mogen dat verschil niet maken hoor. Ik heb diverse schijven geprobeerd maar uiteindelijk doen gewoon gladde originele remschijven het gewoon prima zonder de ellende en getril van gegroefde of geperforeerde schijven. Ik reed altijd met Carbone Lorraine RC6 remblokken, en geloof mij.. dat zijn echt hardcore remblokken die ver van straatremblokjes af staan.
...
Hoe het aanraden van goede blokken en gewoon normale schijven een dickmeasurement is ontgaat me even maar misschien moet je dat soort dingen voor de gezelligheid gewoon niet roepen Thies. Beter kom je met een goede onderbouwing waarom je denkt dat Ronald het bij het verkeerde eind heeft (uit ervaring ben ik het geheel met Ronald eens).
Alsof jouw ervaring met Ronald een goede onderbouwing is ?

Gelukkig kreeg ik al PM's van mensen die me waarschuwden voor verdere "onkunde" reacties.

Jullie starten een onnodige "ik weet het beter" discussie wat de TS niet helpt, tja ik ben inmiddels oud en wijs genoeg geworden om een reactie te geven en daarna te kunnen aangeven waarom ik niet verder meer in zal gaan op jullie reacties. Bij deze dus ;)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Begin hier eens mee ;-)
Dat ik het uit ervaring met Ronald eens ben wil niet zeggen dat ik ervaring met Ronald heb, dit zo benoemen geeft al aan dat je niet serieus in discussie wil gaan maar er puur op uit bent om je gelijk te halen door het benoemen van niet rationele argumenten.
Gelukkig kreeg ik al PM's van mensen die me waarschuwden voor verdere "onkunde" reacties.
Wat draagt dit nou bij aan een gezonde discussie? Je onderbouwd en beargumenteerd hier niets mee.

Voor wat betreft kunde/onkunde hebben we in het topic van Tuur al gezien hoeveel "kunde" je denkt te hebben en hoe je daar door de mand bent gevallen, iets met klok en klepel.

Als laatste, wij starten deze discussie niet, deze start jezelf. Op een discussie platform (een zogeheten forum) moet er ook ruimte voor discussie zijn, maar dan graag wel onderbouwd en niet op basis van het benoemen van een dick measurement (om je eigen woorden te gebruiken). Buiten jou om geven de mensen hier een advies op basis van ervaring aan de TS. Het is aan de TS zelf wat hij met deze adviezen doet, jij hoeft niet te bepalen wat het beste advies is, dat kan hij heel goed zelf (over ik weet het beter gesproken... buiten je eigen perceptie is er voor jou geen ruimte voor de mening van anderen).

Het lijkt me inderdaad heel verstandig dat je geen reacties meer plaatst.
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Maarten-Jan schreef:Begin hier eens mee ;-)
...
Het lijkt me inderdaad heel verstandig dat je geen reacties meer plaatst.
Onderwerp technisch gezien zal ik dat niet meer doen, zeker niet gezien je het op persoonlijk vlak probeert te trekken zonder enige reden.

Zegt meer over jou dan over een ander ;) Jammer.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Thies schreef:Gelukkig kreeg ik al PM's van mensen die me waarschuwden voor mijn "onkunde" reacties.
Inderdaad ja, wel prettig dat die mensen dat doen. Scheelt een hoop gedoe.
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Thies schreef: Ja en dit zijn geen situaties welke op het circuit/pit voorkomen ? Natuurlijk wel. En daarbij komt, een gewone schijf is niet gemaakt om snel op te warmen en af te koelen en al zeker niet voor extreme temperaturen die ontstaan door de gassen die niet tussen de blokken/schijf uit kunnen.

Nogmaals voor de Topcistarter zou ik gewoon zaken wat meer in lijn brengen. Je hoeft geen type N blokken te hebben, iets er onder en betere remvloeistof en eventueel schijven is wat ik zou doen. Er zit ook een stukje persoonlijke voorkeur bij maar ik zou zeker geen min/max verschil tussen gebruikerstypen aanraden. (dus standaard schijven vs N blokken bijvoorbeeld.
Deel 1 ben ik het niet mee eens, we rijden Renault hier, geen Audi RS product die inderdaad schijven heeft die kromtrekken na 1 keer flink remmen vanaf 200 +
Een remschijf is bedacht om warmte op te slaan en af te voeren, dat is zijn primaire taak. Daarom bestaat er ook een minimale dikte voor een remschijf waarbij ik de TS dus wel zou aanraden het te vervangen als het op is. ;)
Een remmenupgrade is in sommige gevallen nodig waar Maarten ook op doelt, maar voor occasioneel circuitgebruik kun je prima uit de voeten met een beter remblok.

Deel 2 kan ik het op een bepaalde interpretatie wel mee eens zijn, idd. dit type is hetgeen je moet hebben...nee, probeer gewoon eens uit. Rijd je occasioneel circuit kijk dan naar een blok dat beter tegen fading kan, dat dit blok sowieso minder remt als het koud is vergeet je nu ook even voor het gemak. Want immers zal ook een Ferodo harder aangrijpen op bedrijfstemperatuur. Die is ook niet constant, geen enkel remblok overigens anders hadden we het begrip fading niet eens gekend.
Maar direct gegroefde schijven monteren, geboord etc. doet echt niet zoveel, is meer voor de looks.

@Topicstarter
Dus mooi nieuwe remblokjes monteren en opnieuw proberen. ;) Wil je met een bedrijf spreken dat ervaring heeft in de racerij maak dan eens een afspraak bij Veban, Jesse rijd zelf ook met een Clio time-attack en die gasten daar weten waar ze het over hebben.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen


off-topic
Thies schreef:
Maarten-Jan schreef:Begin hier eens mee ;-)
...
Het lijkt me inderdaad heel verstandig dat je geen reacties meer plaatst.


Onderwerp technisch gezien zal ik dat niet meer doen, zeker niet gezien je het op persoonlijk vlak probeert te trekken zonder enige reden.

Zegt meer over jou dan over een ander ;) Jammer.

Ik probeer het nergens persoonlijk te trekken, ik geef je een tip voor wat zelf reflectie naar aanleiding van een observatie dat er wat lijkt te schorten aan het begrijpend lezen. Of tussen de regels door maak je gewoon een kinderachtige opmerking om je gelijk te halen, prima maar dan kun je een geintje terug verwachten. Als je dat al te persoonlijk vind worden, dan lijkt het me inderdaad verstandig om je niet meer op een openbaar discussie platform te begeven (F)
Plaats reactie