R5gtt:Relais voorin bij de krik oorzaak niet starten??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Ik heb al een tijdje problemen met m'n gt-tje dat ie niet wil starten na een lange rit (bijvoorbeeld na het tanken wanneer hij een tijdje uit staat). Als je het contact omhaald hoor je soms zelfs het startrelais (tik..tik) helamaal niet eens. Als je hierna ca. 45 minuten wacht, start ie weer volkomen normaal.

Reeds geprobeerd: Startmotor 2x vervangen met hagelnieuwe, accu vervangen (85ah), startonderbreker weggehaald, nieuwe centrale deurvergr., overlaadspanning gemeten, dynamo vervangen.

Nu hoorde ik in dit forum dat dit te maken zou kunnen hebben met het startrelais(?) dat achter het schudbord ligt, bij de krik. Nu dacht ik dat deze voor de koelfan/ruitewissers waren. Weet iemand zeker waar dit relais voor dient?
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Dat relais wat jij bedoelt kan inderdaad een oorzaak zijn van het NIET AANSLAAN van de motor. Als dit relais kapot is wordt de motor echter nog wel rondgegooid (gestart).

Dat relais onderbreekt de voeding van de ontsteking als de turbodruk te hoog wordt (overdruksensor in een intercooler slang geeft het signaal)

Als dat relais inwendig slecht contact maakt, kan de motor wel gestart worden, maar slaat ie niet aan.
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Hmm..ok..ff inspuiten met contactspray just 2b shure. Nu hoorde ik dat 't ook het verdeelblok kon zijn dat voorin de motorruimte zit (bij spatbord van linker wiel (?)) Deze moest ook even gesprayd worden. Wat zit hier allemaal aangeknoopt dan? Tevens kon de stuurdraad van de startmotor ral zijn. Vanaf waar totaan waar loopt deze draad eigenlijk? of zit deze ook op dat verdeelblok.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

wat jij bedoeld is de hoofdstekker, en het kan idd nooit kwaad om die even schoon te maken :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De witte draad tegen de koplamp aan is de stuurdraad van je startmotor, bij mij is deze oooknie 100% dus gaf daar wel eens problemen.

Dat relais in je schutbord heeft iets te maken met de toerentalregeling, dus daar moet je niet wezen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

-Ray- schreef:wat jij bedoeld is de hoofdstekker, en het kan idd nooit kwaad om die even schoon te maken :)

dit stekker ligt een beetje klote idd en onbeschermd. Vaak loopt daar vocht in en komt er corrosie (groene koper roest) op je aansluitingen. De fouten in deze stekker zorgen vaak ook voor slecht werkende olie druk meters in de GTT
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Kijk, hier kan ik wat mee. Bedankt voor de info alvast..keep it coming. Zijn er nog meer van die probleemstekkers baaizeweej? Spuit ik ze gelijk allemaal in wd40.
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Hmm..Heb je een fototje van die witte stuurdraad Steven..kan m zo ni vinden.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Misschien morgen, als ik even een digicam kan regelen.

Me blok hangt er nu toch uit en wil er toch wat foto's van hebben.

Ik ga me best doen :)
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

crappy..ik heb die stekker effe volgespoten met wd40, maar helaas nog geen resultaat. Vanmiddag ff na inspuiten een stukkie getrapt met de auto en toen uit gedaan (wel turbo uit laten draaien natuurlijk ;) maar hij starte weer niet. Daarom wou ik toch maar s naar die stuurdraad kijken. Zou mooi zijn als je foto's kon maken. Van waar ie begint en waar ie eindigd bijvoorbeeld. Alvast bedankt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De bekabeling loopt door het zwarte kabelgootje onder je turbo langs naar je draadboom boven je bak.

Bij mij zat die stuurdraad een beetje los in de stekker onder je kv-vaatje. Toen ik em er weer ingedrukt had deed ie het weer.

Hij klikt ook niet als je probeert te starten neem ik aan?
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Hij klikt soms wel en soms niet..heel vaag. (kv-vaatje=koelvloeistof?)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Mn vrienden hebben me vanavond 2 keer aan moeten duwen omdat mn gtt-tje niet wilde starten. Als ik de sleutel omdraai hoor ik alleen klik.

Eerst had ik dit ook af en toe, maar na een paar keer te proberen sloeg hij altijd wel aan. Nu dus niet meer, is dit het startrelais? en waar zit dat?
some people are alive only because it's illegal to kill them
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

klik= meestal startmotor,heb hetzelfde gehad.

misschien een lomp maniertje om te kijken,maar laat eens iemand anders starten en tik(als je erbij kan)op de startmotor.komt vaker voor dat het "startrelais" op de startmotor vast zit.

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

hitman schreef:klik= meestal startmotor,heb hetzelfde gehad.

misschien een lomp maniertje om te kijken,maar laat eens iemand anders starten en tik(als je erbij kan)op de startmotor.komt vaker voor dat het "startrelais" op de startmotor vast zit.

tom
is dan alleen het relais kapot of moet ik dan heel mn startmotor vervangen?
some people are alive only because it's illegal to kill them
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

als je het probeert en hij start weer,ligt het waarschijnlijk aan je starter.
deze zou je kunnen laten reviseren,of via de club aan een 2e handse proberen te komen.

zo heb ik bij abel 1 opgehaald en starte daarna weer als een zonnetje.
tis maar net wat je wilt: laten reviseren of een nwe/gebruikte.

succes

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

hmm sucks want dat kan ik echt niet zelf fixen geloof ik. Ik, heb iig geen brug, alleen wat assteuntjes. Maja zal eens kijken morgen
some people are alive only because it's illegal to kill them
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

das meer dan genoeg. 2 assteunen. zo heb ik mijn startmotor ook 3 keer op 1 dag vervangen. in 3 kwartier had ik hem vervangen.
There will be plenty of time to rest when your dead
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

maar jij word ook gesponserd he:)

ik was blij dat ik hem boven de put had,maar idd je kunt hem zo ook vervangen
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

mijn gele gtt staat op 3 assteunen (4e is niet eens nodig zo stabiel) reuze handig hoor. ik kan er zo wel aardig onder sleutelen
There will be plenty of time to rest when your dead
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

ik sleutel ook nooit meer onder een krikje alleen,1 maal is de krik verschoven waardoor de auto viel en ik er bijna onderlag.dan ben je wel ineens genezen.
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Die van mij zet ik ook gewoon op 2 assteunen, gaat best.
Ik ga morgen de startmotor vervangen, die van mij start soms een hele tijd goed en net als nu gewoon helemaal niet.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Heb hetzelfde probleem gehad. Was bij mij kabel probleem. De signaal kabel naar de startmotor was gewoon crappy. heb een nieuwe getrokken en meteen een druk schakelaar gemaakt voor te starten. Ziet veel leuker uit. Zeker bij een race auto :D
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Ik heb de kabel van de startmotor gefixed met nieuwe draad (had maar 9volt bij startmotor). nu tikt hij weer netjes bij het starten. Alleen als ie heeeeel warm is (van snelweg) dan start ie soms nog niet. Dit is vreemd als je bedenkt dat de startmotor hagelnieuw en origineel is van de garage (300 euri ofzo). Dit komt volgens mij omdat ik géén hitteschild om de startmotor heb zitten. Startmotor zit namelijk wel heel dicht bij de uitlaat. Deze hoort er van origine wel te zitten. Heb er een besteld bij renaultgrarage. Binnenkort effe opzetten.
KennyGTT
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:08
Locatie: Belgium

Steven schreef:De bekabeling loopt door het zwarte kabelgootje onder je turbo langs naar je draadboom boven je bak.

Bij mij zat die stuurdraad een beetje los in de stekker onder je kv-vaatje. Toen ik em er weer ingedrukt had deed ie het weer.

Hij klikt ook niet als je probeert te starten neem ik aan?
Ik krijg m'n Gtt ook niet meer aan de praat nadat de motor er is uitgeweest.
Van waar komt de witte stuurdraad die naar het kleine schuifstekkertje gaat op de startmotor ?
Er komt geen 12v als je aan de sleutel draait.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Brede Zwarte / bruine stekker....bij je linkerkoplamp op je binnen wielkuip....das je hoofdmotorkabelboom
Meet daar nog eens ..
Plaats reactie