Lijst met motortypes

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning

Lijst met motortypes

Postby Murray » Thu 6 Apr 2006 17:12

Een tijdje geleden stelde ik al de vraag welke motortype wat precies betekende. Inmiddels heb ik een leuk lijstje gevonden waar ongeveer alle renaults op staan, met hun motor type en specificaties.
Ik dacht kom, laat ik dit even delen :D
De links gaan naar pdf files, en dan moet je een wachtwoord invullen. Aangezien ik dat niet heb, en het verboden is wegens copyright en dergelijke om dat vrij te geven, staat het hier niet :(
Maar hoe dan ook, een leuk lijstje naslag voor wie daar interesse in heeft.

Ohja, mocht dit al eerder gepost zijn, excuses voor dit duplicaat :D

http://www.consulauto.com/bdati/schemi/ ... nault.html
Murray
 
Posts: 453
Joined: Sat 18 Mar 2006 16:11

Postby Edward » Fri 7 Apr 2006 0:07

deze is ook wel handig:

http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=06
staat in uitgelegd hoe een motorcode zoals C1J of F3P in elkaar zit..


dit is meer een overzicht van de motoren: (motorcode, aantal cc's en andere specificaties)
http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=05
Edward
 
Posts: 3930
Joined: Mon 18 Oct 2004 20:03
Location: Hardenberg, NL
Car: Laguna RTI 2.0 S

Postby Murray » Fri 7 Apr 2006 7:25

Hey das ook geen gekke lijst. Stelt je Duits wel een beetje op de proef, maar dat mag geen probleem zijn. Danke voor deze links!
Murray
 
Posts: 453
Joined: Sat 18 Mar 2006 16:11

De mijne staat in geen enkele in :(

Postby unis » Tue 18 Apr 2006 16:22

De mijne staat in geen enkele in... :( 1.7i clio baccara (I)



uitsluiters :lol:
unis
 
Posts: 40
Joined: Sun 16 Apr 2006 10:26
Location: Hamme, Belgium

Postby Edward » Tue 18 Apr 2006 16:26

1.7i, dus een F3N multipoint :) uit m'n hoofd 90 pk ofzo?
Edward
 
Posts: 3930
Joined: Mon 18 Oct 2004 20:03
Location: Hardenberg, NL
Car: Laguna RTI 2.0 S

Postby Riël » Tue 18 Apr 2006 16:31

Monopoint waarschijnlijk.
Maar ligt daar niet gewoon die 1.8 rt motor in?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby ClioBaccara » Sat 13 May 2006 19:29

1.7 is waarschijnlijk F2N met solex carb,deze is geleverd in frankrijk.in nederland is alleen de 1.8 met monopoint geleverd.ik heb de zelfde auto namelijk alleen zit er nu een ander blokkie in.
ClioBaccara
 
Posts: 7
Joined: Sat 13 May 2006 19:05
Location: Epe - Heerde

Postby Gerald » Sun 14 May 2006 8:45

Riël wrote:Monopoint waarschijnlijk.
Maar ligt daar niet gewoon die 1.8 rt motor in?

Klopt.

Dus een F3P met monopoint injectie
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11060
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

ah

Postby unis » Tue 13 Feb 2007 22:25

dan is de vraag.. is men motortje goed of zou ik het tochmaar wat veranderen?a
unis
 
Posts: 40
Joined: Sun 16 Apr 2006 10:26
Location: Hamme, Belgium

Postby berend25 » Sun 15 Apr 2007 22:17

heb ook de 1.7 baccara clio een ingevoerde uit belgie
berend25
 
Posts: 36
Joined: Mon 26 Feb 2007 2:19

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 22 Jul 2007 20:31

hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby TheoV » Sun 22 Jul 2007 20:38

Luco/Alpine-racer wrote:hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?




zou het kunnen dat we informatie missen? ik vind er namelijk van 110bhp, en een van 93bhp
TheoV
 
Posts: 1535
Joined: Sat 7 Jan 2006 19:51
Location: Betekom, Belgium

Postby Riël » Sun 22 Jul 2007 20:46

De RSi-motor in de clio (of 1.8i in de 19) heeft 110 pk

gewoon 1.8 heeft 93 pk en is geloof ik gewoon de 1.7 met monopoint zoals je ze veel ziet in 19, 21 etc. alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
Last edited by Riël on Sun 22 Jul 2007 20:47, edited 1 time in total.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 22 Jul 2007 20:46

TheoV wrote:
Luco/Alpine-racer wrote:hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?




zou het kunnen dat we informatie missen? ik vind er namelijk van 110bhp, en een van 93bhp


ik weet niet
maar heb nog een 1.7 met 95 pk staan (nieuw) en vraag me af of ik die moet bewaren en of die uitwisselbaar is met die 1.8
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Riël » Sun 22 Jul 2007 20:48

Uitwisselbaar is ie sowieso (misschien nog met behoud van ecu, maar met complete electro wel).
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 22 Jul 2007 20:49

Riël Notermans wrote:Uitwisselbaar is ie sowieso (misschien nog met behoud van ecu, maar met complete electro wel).


ecu en kabelboom heb ik bij die 1.7 (Y)
thnx voor de info (Y)
dan gaat die nog niet weg, die motor :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Maarten-Jan » Sun 22 Jul 2007 21:18

Riël Notermans wrote:De RSi-motor in de clio (of 1.8i in de 19) heeft 110 pk

gewoon 1.8 heeft 93 pk en is geloof ik gewoon de 1.7 met monopoint zoals je ze veel ziet in 19, 21 etc. alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).

De 1.8 heeft een inhoud van 1794, de 1.7 heeft 1721 cc. In pk weinig verschil, de 1.8 heeft iets meer koppel, en een iets vlakker koppelverloop als de 1.7....

Dus er is een micro minimaal klein verschilletje :lol:
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Edward » Mon 23 Jul 2007 11:34

Riël Notermans wrote:alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).


Er zijn ook een aantal 19's geweest waar het verkeerde plaatje op de zijkant zat :)
Zat er gewoon een 1.7 in, maar een plaatje van een 1.8. Heb eens iets gelezen over een grote terugroepactie destijds, maar zo af en toe kom je ze nog wel eens tegen (als je de kentekencheck er op los laat)
Edward
 
Posts: 3930
Joined: Mon 18 Oct 2004 20:03
Location: Hardenberg, NL
Car: Laguna RTI 2.0 S

Postby Riël » Mon 23 Jul 2007 11:44

jow, die had ik schijnbaar dan. Al noemt volvo de 1721cc ook gewoon 1.8 hoor.

En mijn safrane 2.5 is feitelijk ook maar een 2400cc.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Maarten-Jan » Mon 23 Jul 2007 12:28

inderdaad ja, gewoon een beetje smokkelen hier en daar (0)

Maar aan de motorcode is het ook wel af te leiden...

F2N/F3N vs F3P

N = 1651-1751 cc en P = 1751-1851 cc
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Derby » Thu 18 Oct 2007 18:41

Kan iemand mij de motor code vertellen van de 2.0 DCi 16V 175 fap motor.
In de lijsten hier boven staan alleen maar benzine motoren. En ik ben opzoek naar de diesel motoren.

Bij voorbaat dank,

Derby
Derby
 
Posts: 627
Joined: Wed 11 Sep 2002 10:46
Location: Rotterdam

Postby Riël » Thu 18 Oct 2007 18:46

F9P ofzo?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Derby » Thu 18 Oct 2007 18:51

Dat is een goede.
Ik heb nu een 1.9 dti. en dat is een f9q. Volgens Bosal.
Maar dit is een substantieel ander blok. 8 kleppen versus 16. Axiaal pomp versus common rail.

En de 1.5 DCi blokken hebben de K mee gekregen als begin letter.

Derby
Derby
 
Posts: 627
Joined: Wed 11 Sep 2002 10:46
Location: Rotterdam

Postby Riël » Thu 18 Oct 2007 19:31

Ja, de beginletter is de motorfamilie.
t is dan ook F9Q:




Diesel = 9, 8 of 16 maakt niet veel uit. Dat zitw eer in de laatste 3 cijfers.


Alphanumeric

The system in use since the mid-1980s is of the format XnY-zzz where

* X is a letter specifying the engine family
* n is a one-digit code specifying the engine architecture as follows:
1. Petrol engine with single-barrel carburetor and parallel valves (a layout often but not always associated with an overhead valve design)
2. Petrol engine with double-barrel carburetor and parallel valves
3. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and parallel valves
4. Petrol engine with four valves per cylinder
5. Petrol engine with single-barrel carburetor and crossflow valve layout
6. Petrol engine with double-barrel carburetor and crossflow valve layout
7. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and 2 or 3 valves per cylinder in a crossflow layout (includes also an early 16-valve version of the F-type engine)
8. Diesel engine with indirect injection (prechamber)
9. Diesel engine with direct injection
* Y is a one-letter indicator of displacement:

A: under 750cc
B-U: from 750 to 2250 cc in 50-cc, then 100-cc increments as displacement increases
V-Z: above 2250 cc in increments larger than 100cc

* zzz is a three-character alphanumeric code (usually starting with 7 or A) referring to key details of the variant's configuration (e.g., turbocharged, implemented in a specific vehicle, manual or automatic transmission, catalytic converter or not, etc. An odd number refers to an engine configured for automatic transmission, while an even number is meaning manual gearbox.)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Nielz » Thu 3 Apr 2008 17:25

ik wil deze lijsten wel even aanvullen

F8Q: 1.9D 8v
F9Q: 1.9 DTI 8v
F9Q: 1.9 DCI 8v
G8T: 2.2D(t)
G9T: 2.2DCI 16v
G9U: 2.5 DCI 16v
K9K: 1.5 DCI 8v
P9X: 3.0 DCI V6 (Isuzu)
Nieuwe motoren:
V9X: Nieuwe 3.0 DCI V6 nog niet leverbaar (Nissan/Renault)
M9R: 2.0 16v DCi (Nissan/Renault)
Nielz
 
Posts: 50
Joined: Thu 12 Apr 2007 11:11
Location: Bergeijk

Postby Maarten-Jan » Thu 3 Apr 2008 22:28

Die M motoren, die zijn er ook als benzine toch?
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby MisterX » Fri 4 Apr 2008 12:59

Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)
MisterX
 
Posts: 115
Joined: Sun 6 May 2007 9:38
Car: R26R

Postby MartijnG » Fri 4 Apr 2008 13:04

En de V en M hebben ook allemaal ketting in plaats van riem toch? Of is dat alleen bij de diesels?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Maarten-Jan » Fri 4 Apr 2008 14:03

MisterX wrote:Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)

dacht ik al, wist het 99% zeker, maar nog geen 100% :lol:

En met die M motoren is de 1.8 16V dus vervallen (F4P), alleen de 1.6 16V is er nog (K4M dacht ik).
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Nielz » Fri 4 Apr 2008 19:10

Maarten-Jan wrote:
MisterX wrote:Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)

dacht ik al, wist het 99% zeker, maar nog geen 100% :lol:

En met die M motoren is de 1.8 16V dus vervallen (F4P), alleen de 1.6 16V is er nog (K4M dacht ik).

en de F4Rt is er nog

en inderdaad tot op heden hebben Zowel de M als V motoren kettingaandrijving voor de distributie

Tevens worden de K4J en de D4 motoren ook nogsteeds geleverd in het kleinere segment
en wordt zelfs de K7M (1.6 8v) bij Dacia nog gebruikt
Nielz
 
Posts: 50
Joined: Thu 12 Apr 2007 11:11
Location: Bergeijk

Postby Maarten-Jan » Fri 4 Apr 2008 22:23

die kettingaandrijving is trouwens een erg goede ontwikkeling!
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Willem-Jan » Thu 13 Oct 2011 19:59

Is er ergens een overzicht van welke motoren vrij eenvoudig uitwisselbaar zijn? Zo kan je in een vijfje vrij eenvoudig een F7N, een C-blok of een F4P/R kwijt.
Past daar bijvoorbeeld ook een K7M in? Oftewel, zijn er motorsteunen die passen?
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Postby jacques » Thu 13 Oct 2011 21:09

Ik weet dat een F7P en F7R passen. Ik heb zelfs alle bedradingsschema's. Het staat/stond op deze webside http://www.hecomo.de/Start/start.html
Helaas is die tijdelijk onder constructie.
Als een F7P past kan een F3P en F3R er ook in.
F7P 1.8 16V
F7R 2.0 16V
F3P 1.8 8V
F3R 2.0 8V
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2385
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Postby Willem-Jan » Thu 13 Oct 2011 21:37

Een K7M heeft een crossflowkop en dat staat me wel aan. Daarnaast liggen die blokken op elke straathoek. Perfect voor een budget probeerseltje.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Postby jacques » Thu 13 Oct 2011 22:11

Succes. Een F7P en een F7R hebben overigens ook crossflow en kunnen gemakkelijk op een renault ECU zonder startonderbreker draaien. Volgens mij hebben de K7M motoren allemaal zo'n startonderbreker in de ECU en dan val je meteen terug op standalone besturingen van KDFI etc. of je moet iemand vinden, die de startonderbreker eruit kan programeren. Dat laatste schijnt wel vaker te gebeuren.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2385
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Return to Motor



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron