Lijst met motortypes

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Murray
Berichten: 453
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:11

Een tijdje geleden stelde ik al de vraag welke motortype wat precies betekende. Inmiddels heb ik een leuk lijstje gevonden waar ongeveer alle renaults op staan, met hun motor type en specificaties.
Ik dacht kom, laat ik dit even delen :D
De links gaan naar pdf files, en dan moet je een wachtwoord invullen. Aangezien ik dat niet heb, en het verboden is wegens copyright en dergelijke om dat vrij te geven, staat het hier niet :(
Maar hoe dan ook, een leuk lijstje naslag voor wie daar interesse in heeft.

Ohja, mocht dit al eerder gepost zijn, excuses voor dit duplicaat :D

http://www.consulauto.com/bdati/schemi/ ... nault.html
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

deze is ook wel handig:

http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=06
staat in uitgelegd hoe een motorcode zoals C1J of F3P in elkaar zit..


dit is meer een overzicht van de motoren: (motorcode, aantal cc's en andere specificaties)
http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=05
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Murray
Berichten: 453
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:11

Hey das ook geen gekke lijst. Stelt je Duits wel een beetje op de proef, maar dat mag geen probleem zijn. Danke voor deze links!
unis
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 10:26
Locatie: Hamme, Belgium

De mijne staat in geen enkele in... :( 1.7i clio baccara (I)



uitsluiters :lol:
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

1.7i, dus een F3N multipoint :) uit m'n hoofd 90 pk ofzo?
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Monopoint waarschijnlijk.
Maar ligt daar niet gewoon die 1.8 rt motor in?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
ClioBaccara
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mei 2006 19:05
Locatie: Epe - Heerde

1.7 is waarschijnlijk F2N met solex carb,deze is geleverd in frankrijk.in nederland is alleen de 1.8 met monopoint geleverd.ik heb de zelfde auto namelijk alleen zit er nu een ander blokkie in.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Riël schreef:Monopoint waarschijnlijk.
Maar ligt daar niet gewoon die 1.8 rt motor in?
Klopt.

Dus een F3P met monopoint injectie
unis
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 10:26
Locatie: Hamme, Belgium

dan is de vraag.. is men motortje goed of zou ik het tochmaar wat veranderen?a
berend25
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 26 feb 2007 2:19

heb ook de 1.7 baccara clio een ingevoerde uit belgie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?


zou het kunnen dat we informatie missen? ik vind er namelijk van 110bhp, en een van 93bhp
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De RSi-motor in de clio (of 1.8i in de 19) heeft 110 pk

gewoon 1.8 heeft 93 pk en is geloof ik gewoon de 1.7 met monopoint zoals je ze veel ziet in 19, 21 etc. alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
Laatst gewijzigd door Riël op zo 22 jul 2007 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

TheoV schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?


zou het kunnen dat we informatie missen? ik vind er namelijk van 110bhp, en een van 93bhp
ik weet niet
maar heb nog een 1.7 met 95 pk staan (nieuw) en vraag me af of ik die moet bewaren en of die uitwisselbaar is met die 1.8
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Uitwisselbaar is ie sowieso (misschien nog met behoud van ecu, maar met complete electro wel).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Uitwisselbaar is ie sowieso (misschien nog met behoud van ecu, maar met complete electro wel).
ecu en kabelboom heb ik bij die 1.7 (Y)
thnx voor de info (Y)
dan gaat die nog niet weg, die motor :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Riël Notermans schreef:De RSi-motor in de clio (of 1.8i in de 19) heeft 110 pk

gewoon 1.8 heeft 93 pk en is geloof ik gewoon de 1.7 met monopoint zoals je ze veel ziet in 19, 21 etc. alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
De 1.8 heeft een inhoud van 1794, de 1.7 heeft 1721 cc. In pk weinig verschil, de 1.8 heeft iets meer koppel, en een iets vlakker koppelverloop als de 1.7....

Dus er is een micro minimaal klein verschilletje :lol:
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Riël Notermans schreef:alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
Er zijn ook een aantal 19's geweest waar het verkeerde plaatje op de zijkant zat :)
Zat er gewoon een 1.7 in, maar een plaatje van een 1.8. Heb eens iets gelezen over een grote terugroepactie destijds, maar zo af en toe kom je ze nog wel eens tegen (als je de kentekencheck er op los laat)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

jow, die had ik schijnbaar dan. Al noemt volvo de 1721cc ook gewoon 1.8 hoor.

En mijn safrane 2.5 is feitelijk ook maar een 2400cc.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

inderdaad ja, gewoon een beetje smokkelen hier en daar (0)

Maar aan de motorcode is het ook wel af te leiden...

F2N/F3N vs F3P

N = 1651-1751 cc en P = 1751-1851 cc
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Kan iemand mij de motor code vertellen van de 2.0 DCi 16V 175 fap motor.
In de lijsten hier boven staan alleen maar benzine motoren. En ik ben opzoek naar de diesel motoren.

Bij voorbaat dank,

Derby
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

F9P ofzo?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Dat is een goede.
Ik heb nu een 1.9 dti. en dat is een f9q. Volgens Bosal.
Maar dit is een substantieel ander blok. 8 kleppen versus 16. Axiaal pomp versus common rail.

En de 1.5 DCi blokken hebben de K mee gekregen als begin letter.

Derby
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, de beginletter is de motorfamilie.
t is dan ook F9Q:




Diesel = 9, 8 of 16 maakt niet veel uit. Dat zitw eer in de laatste 3 cijfers.


Alphanumeric

The system in use since the mid-1980s is of the format XnY-zzz where

* X is a letter specifying the engine family
* n is a one-digit code specifying the engine architecture as follows:
1. Petrol engine with single-barrel carburetor and parallel valves (a layout often but not always associated with an overhead valve design)
2. Petrol engine with double-barrel carburetor and parallel valves
3. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and parallel valves
4. Petrol engine with four valves per cylinder
5. Petrol engine with single-barrel carburetor and crossflow valve layout
6. Petrol engine with double-barrel carburetor and crossflow valve layout
7. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and 2 or 3 valves per cylinder in a crossflow layout (includes also an early 16-valve version of the F-type engine)
8. Diesel engine with indirect injection (prechamber)
9. Diesel engine with direct injection
* Y is a one-letter indicator of displacement:

A: under 750cc
B-U: from 750 to 2250 cc in 50-cc, then 100-cc increments as displacement increases
V-Z: above 2250 cc in increments larger than 100cc

* zzz is a three-character alphanumeric code (usually starting with 7 or A) referring to key details of the variant's configuration (e.g., turbocharged, implemented in a specific vehicle, manual or automatic transmission, catalytic converter or not, etc. An odd number refers to an engine configured for automatic transmission, while an even number is meaning manual gearbox.)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Nielz
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 apr 2007 11:11
Locatie: Bergeijk

ik wil deze lijsten wel even aanvullen

F8Q: 1.9D 8v
F9Q: 1.9 DTI 8v
F9Q: 1.9 DCI 8v
G8T: 2.2D(t)
G9T: 2.2DCI 16v
G9U: 2.5 DCI 16v
K9K: 1.5 DCI 8v
P9X: 3.0 DCI V6 (Isuzu)
Nieuwe motoren:
V9X: Nieuwe 3.0 DCI V6 nog niet leverbaar (Nissan/Renault)
M9R: 2.0 16v DCi (Nissan/Renault)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Die M motoren, die zijn er ook als benzine toch?
MisterX
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 6 mei 2007 9:38
Car: R26R

Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En de V en M hebben ook allemaal ketting in plaats van riem toch? Of is dat alleen bij de diesels?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

MisterX schreef:Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)
dacht ik al, wist het 99% zeker, maar nog geen 100% :lol:

En met die M motoren is de 1.8 16V dus vervallen (F4P), alleen de 1.6 16V is er nog (K4M dacht ik).
Nielz
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 apr 2007 11:11
Locatie: Bergeijk

Maarten-Jan schreef:
MisterX schreef:Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)
dacht ik al, wist het 99% zeker, maar nog geen 100% :lol:

En met die M motoren is de 1.8 16V dus vervallen (F4P), alleen de 1.6 16V is er nog (K4M dacht ik).
en de F4Rt is er nog

en inderdaad tot op heden hebben Zowel de M als V motoren kettingaandrijving voor de distributie

Tevens worden de K4J en de D4 motoren ook nogsteeds geleverd in het kleinere segment
en wordt zelfs de K7M (1.6 8v) bij Dacia nog gebruikt
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

die kettingaandrijving is trouwens een erg goede ontwikkeling!
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Is er ergens een overzicht van welke motoren vrij eenvoudig uitwisselbaar zijn? Zo kan je in een vijfje vrij eenvoudig een F7N, een C-blok of een F4P/R kwijt.
Past daar bijvoorbeeld ook een K7M in? Oftewel, zijn er motorsteunen die passen?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik weet dat een F7P en F7R passen. Ik heb zelfs alle bedradingsschema's. Het staat/stond op deze webside http://www.hecomo.de/Start/start.html
Helaas is die tijdelijk onder constructie.
Als een F7P past kan een F3P en F3R er ook in.
F7P 1.8 16V
F7R 2.0 16V
F3P 1.8 8V
F3R 2.0 8V
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Een K7M heeft een crossflowkop en dat staat me wel aan. Daarnaast liggen die blokken op elke straathoek. Perfect voor een budget probeerseltje.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Succes. Een F7P en een F7R hebben overigens ook crossflow en kunnen gemakkelijk op een renault ECU zonder startonderbreker draaien. Volgens mij hebben de K7M motoren allemaal zo'n startonderbreker in de ECU en dan val je meteen terug op standalone besturingen van KDFI etc. of je moet iemand vinden, die de startonderbreker eruit kan programeren. Dat laatste schijnt wel vaker te gebeuren.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Plaats reactie