Info over de Solex 32DIS carburateur

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning

Postby Steven » Tue 9 Dec 2008 10:47

Dan is die groep A tochnie helemaal fris, de mijne liep echt super, ook plots gasgeven was meteen optoeren, nix inkakken. Kun je ook wel terugzien in de AFR van m'n uitdraai. Heb ook nooit last van hikken of leegzuigen van de carb gehad. Gewoon originele pomp en druk.

Tis gewoon heel sterk afhankelijk van de staat van de carb, ik heb ook wel es dagen zitten kloten om er 1 goed te krijgen, uit pure wanhoop een vies goor reserveding uit de hoek getrokken en die liep gewoon in 1x goed.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Jan Theeven » Tue 9 Dec 2008 14:12

Vreemd spul... zo'n carburateur... en ik heb mijn gp A nog wel grondig schoongemaakt en volledig van nieuwe membraantjes, rubbertjes, ringetjes, veertjes etc. voorzien.
Ik vind trouwens het drukverliesverschil van slechts 0.1 bar nou niet echt om over naar huis te schrijven...
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby -jo- » Tue 9 Dec 2008 15:43

Jan, wat Menno zegt effe uittesten. Je moet niet dadelijk naar een andere pomp gaan grijpen, gewoon effe de retour wat dichtknijpen :p
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby Jan Theeven » Tue 9 Dec 2008 17:10

-jo- wrote:Jan, wat Menno zegt effe uittesten. Je moet niet dadelijk naar een andere pomp gaan grijpen, gewoon effe de retour wat dichtknijpen :p


Was ik ook zeker niet van plan... met mijn aangepaste standaard carb had ik geen enkel probleem vwb de AFR's, dus dan gaat die er gewoon weer op ;)
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby -PAZ- » Tue 9 Dec 2008 20:31

-jo- wrote: gewoon effe de retour wat dichtknijpen :p



En als dat werkt een instelbare druk regelaar erop :)
-PAZ-
Über-Spammer
 
Posts: 11268
Joined: Fri 11 Jun 2004 16:55
Location: ijzendijke

Postby Jan Theeven » Tue 9 Dec 2008 20:37

wat een moeilijk gedoe allemaal... :wink:
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby -jo- » Tue 9 Dec 2008 23:19

hoezo ? Slangklem rond de retourslang van de benzine en bietje dichtknijpen :lol: , dat verhoogt ook je benzinedruk :wink:

2 minuten schroeven en dan gaan rijden en de AFR waarden in het oog houden.
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby Riël » Wed 10 Dec 2008 2:18

Jan Theeven wrote:Vreemd spul... zo'n carburateur... en ik heb mijn gp A nog wel grondig schoongemaakt en volledig van nieuwe membraantjes, rubbertjes, ringetjes, veertjes etc. voorzien.
Ik vind trouwens het drukverliesverschil van slechts 0.1 bar nou niet echt om over naar huis te schrijven...


Toch al gauw een % of 5 meer lucht :)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Steven » Wed 10 Dec 2008 17:41

Je vergeet dan de vergroting van de doorlaat van 25-30% :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Riël » Wed 10 Dec 2008 21:41

Denk dat die 0,1 bar het effect is van die doorlaat, het debiet blijft even groot, of niet?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Sven 5 A T (VLIEGTEUG) » Fri 12 Dec 2008 11:49

Steven wrote:Dan is die groep A tochnie helemaal fris, de mijne liep echt super, ook plots gasgeven was meteen optoeren, nix inkakken. Kun je ook wel terugzien in de AFR van m'n uitdraai. Heb ook nooit last van hikken of leegzuigen van de carb gehad. Gewoon originele pomp en druk.

Tis gewoon heel sterk afhankelijk van de staat van de carb, ik heb ook wel es dagen zitten kloten om er 1 goed te krijgen, uit pure wanhoop een vies goor reserveding uit de hoek getrokken en die liep gewoon in 1x goed.

uit mijn kofferbak toch ;)
ik heb dezelfde carb als steef gehad op mijn 11 turbo
en ik heb ook geen hikjes gehad
moet er bij vertellen dat wij alle 2 reden met een t2 hybride
en de k tec 2,5" downpipe
ik alleen met een 65 mm uitlaat systeem erachter
en ik had geen fmic
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
User avatar
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
 
Donateur
Posts: 6119
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo

Postby Jan Theeven » Sat 13 Dec 2008 21:42

Net weer eens een lekker stuk gereden in het rode monster... en het lijkt wel alsof ie nu wat beter en soepeler loopt. Misschien moest die carb gewoon eens goed op z'n donder krijgen na al die tijd niksen in de schuur! :p Anyway, hij is nog steeds wat aan de arme kant tijdens volgas en hoge toeren, maar dat kan ook komen doordat ik de turbodruk nog wat moet verlagen (van 1.6 naar een "veilige" 1.4 bar). Zal ik morgen eens doen...
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Re: Info over de Solex 32DIS carburateur

Postby ejk » Wed 7 Jan 2009 6:10

Heel bruikbaar verhaal. Bedankt!

Kun je ook iets uitleggen over de werking van beide membraampjes in de 1st en 2nd stage?

Grtn,
Erik
ejk
 
Posts: 116
Joined: Mon 5 May 2003 20:37
Location: eindhoven

Postby Roy » Sun 11 Jan 2009 20:58

Steven wrote:Beetje jammer Roy (N)

Gaat wel degelijk ergens over, want uiteindelijk draait het om vermogen.


Is niet jammer. Er is eindelijk weer eens een serieus techniek-topic en dat moet dan weer verkloot worden met prietpraat over slippende banden. :(

Dus discussie over de solex carb? Prima, dat kan hier.
Discussie over wat voor banden, of hoeveel vermogen kan in het daarvoor bestemde topic. :grin:

Nu weer on-topic, chat wordt verwijderd. :)
Roy
Moderator
 
Posts: 6618
Joined: Wed 28 Mar 2001 0:00
Location: Zuid-Holland

Postby Roy » Sun 11 Jan 2009 21:14

Steven wrote:Gaan we de machtsmisbruiker uithangen? Bepaal jij nu wat er wel en niet gezegd mag worden? Ik vind dit wel degelijk ontopic, vond de opmerking van Erik al ietwat apart, maar dat no-nonsense posts verwijderen vind ik altijd zo zielig.

Sorry hoor, begint bijna nazi-propaganda te lijken (S)


Steve, dit heeft niks met machts-misbruik te maken. Dit is een topic over de carb van een 5 GTT. Niet over vermogen, banden of wheelspin.

Ik bepaal niet wat er wel of niet gezegd mag worden daar hebben we reglementen voor. :wink:

Blijf Ontopic! In de techniektopics is het niet toegestaan af te dwalen, de moderators zullen hier streng op toezien. Voor veel onderwerpen in de techniektopics is er een speciaal chattopic gemaakt om de behoefte voor het babbelen te stillen. Dit is gedaan om technische onderwerpen duidelijk te houden.


Heel simpel, toch? Als mensen dan de search gebruiken hoeven ze niet eerst een heel topic door te lezen die niet over dat onderwerp gaat. :)
Roy
Moderator
 
Posts: 6618
Joined: Wed 28 Mar 2001 0:00
Location: Zuid-Holland

Postby Steven » Sun 11 Jan 2009 21:24

Er is een miniem verschil tussen de fase 1 en de fase 2, oa de hoofdsproeier is gewijzigd van 115 naar 120 geloof ik.

Dacht er iets over in het cupboek stond, kep alleen geen zin om het op te zoeken :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 11 Jan 2009 21:24

Erik wil misschien wel moderator worden :grin: :grin: :grin: :grin:

ff ontopic dan:
hebben alle gtt's dezelfde solex carb?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 11 Jan 2009 21:30

Steven wrote:Er is een miniem verschil tussen de fase 1 en de fase 2, oa de hoofdsproeier is gewijzigd van 115 naar 120 geloof ik.

Dacht er iets over in het cupboek stond, kep alleen geen zin om het op te zoeken :p


Ik heb er nu 130 in zitten dacht ik.

site doet ook weer vreemd, antwoord staat boven de vraag.
Of ben je helderziend Steven?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Steven » Sun 11 Jan 2009 21:34

Ik sta gewoon boven jou, dat is gewoon een rechtensysteem :D

Voor 1.2 bar was de ~regel iets van 135, waar heb jij em nu op staan?
En had jij nou ook egt in die 5 van je zitten of alleen die narrowband lambda?
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Arco » Sun 11 Jan 2009 21:35

Carburateur Phase I en Phase II hebben/hadden hetzelfde artikelnummer.
60 01 00 92 91 is gewijzigd naar 60 01 022 966

Standaardmaat sproeier is 120.

Sproeiers waren/zijn dus ook (hoogste waarschijnlijk) hetzelfde.
(zijn volgens Dialogys ook niet te bestellen bij Renault. Evenals een reparatie/revisieset. Gelukkig wel bij andere leveranciers)
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 11 Jan 2009 21:42

Steven wrote:Ik sta gewoon boven jou, dat is gewoon een rechtensysteem :D

Voor 1.2 bar was de ~regel iets van 135, waar heb jij em nu op staan?
En had jij nou ook egt in die 5 van je zitten of alleen die narrowband lambda?


ik zit ongeveer op 1,0 bar dus 130 klopt dan ongeveer wel
ik heb lambda en uitlaattemperatuur meter
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby -jo- » Sun 11 Jan 2009 21:44

zal ik wel zoeken naar die quote van Steven, hebben ze'm der weer uitgeknikkert (S)

Tging over: wheelspin in 2, T2, met moeite of niet.

Wat ik begrepen heb van iemand die zen hele leven in de racerij gezeten heeft is dat men bij veel opstellingen de venturi verkleint ipv vergroot. Nu om even op dat van steven terug te komen, als je der meer lucht door duwt zal die standaard T2 best wel wheelspin creeren in 2.

In ieder geval zijn die verdwijntechnieken weer waardeloos, maar goed, wat volgens sommigen waardevolle info is blijkt weer niet mee te tellen. Een auto loopt niet enkel door een aanpassing van 1 bepaald onderdeel maar door een combinatie van het geheel.
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby Steven » Sun 11 Jan 2009 21:54

Tja die venturi opboren is eigenlijk waardeloos, theoretisch gezien....
Maar in de praktijk blijkt het toch best aardig te werken en daar zijn bewijzen zat van. Mooier is gewoon een grotere dubbele carb, of de 2x origineelopstelling zoals Maurice van MBCP heeft gefixed.

Zoals ik al eerder zei, het is een compromis wat je maakt, beter is gewoon dat ding eraf knikkeren.
Maar om even met de woorden van Menno te spreken, waarom zoveel moeite in een prehistorisch blok stoppen, uit nostalgie?

Zoals die engelsen, die er keihard 2 bar doorheen persen is eigenlijk ook niet echt rendabel.


Dusja de GT is leuk tot op zekere hoogte, daarna kun je toch beter een 16v ombouwen.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Jan Theeven » Wed 14 Jan 2009 16:24

Ik zeg: als je moderne injectie wil... koop dan ook een auto met een modern blok die dat al heeft. De 5GTT heeft een carburateur en zo hoort ie... efficiënt of niet... ;)


En trouwens... voor de prijs van zo'n injectiekit met custom chip (€2000) heb je gewoon een leuke R5GTT!!
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby mark 5t » Wed 14 Jan 2009 21:15

idd Jan helemaal mee eens! (Y)
ik ben ook helemaal gek van die oude carb techniek.
mark 5t
 
Posts: 7629
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Steven » Thu 15 Jan 2009 11:44

Die van jou heb ik ook wel hoge verwachtingen voor Mark, jij moet gewoon een leuke T25/28 hybrid hebben.

Dan pomp je wel een dikke 170/180 wielpk's
Die turbo van Paz zou ook wel iets voor jou zijn.

Edit: of is dit weer offtopic? :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Jan Theeven » Thu 15 Jan 2009 12:39

Steven wrote:Edit: of is dit weer offtopic? :p


:lol:
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby mark 5t » Thu 15 Jan 2009 12:41

komt uiteindelijk allemaal goed hoor stevie :D
alle goeie dingen duren lang. :p
mark 5t
 
Posts: 7629
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Jan Theeven » Thu 15 Jan 2009 14:59

Net op de rollenbank geweest... heb geen scanner hier, dus ik kan de grafiek niet laten zien (komt nog wel), maar ik heb in ieder geval 160pk aan de krukas (bij 5550 rpm) en 211Nm koppel (bij 4275 rpm). Best keurig toch? :)
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby Abel » Thu 15 Jan 2009 15:02

op wat voor druk?

als dit boven de 1.2 bar is vind ik het erg matig, aangezien mark met 1.4 echt veel meer heeft aan de krukas
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby Jan Theeven » Thu 15 Jan 2009 16:02

Abel wrote:op wat voor druk?

als dit boven de 1.2 bar is vind ik het erg matig, aangezien mark met 1.4 echt veel meer heeft aan de krukas


1.4 bar ja... vind het toch niet echt matig te noemen hoor...

@ Mark: hoeveel pk had jij ook al weer? En wat voor carburateur en turbo?
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby Luco/Alpine-racer » Thu 15 Jan 2009 16:06

Ik vind het koppel wat tegenvallen, dat heb ik ook bij 122 wielpks op 1,0 bar
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Riël » Thu 15 Jan 2009 17:01

Voor hoelang?
Even de grafiek erlangs leggen ;)

Aangezien hij daar dus 38 pk bij heeft, en pk's niets anders zijn dan koppel maal toerental, heeft hij dat koppel dus nog wat langer ;)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Jan Theeven » Thu 15 Jan 2009 17:03

Riël Notermans wrote:Voor hoelang?
Even de grafiek erlangs leggen ;)

Aangezien hij daar dus 38 pk bij heeft, en pk's niets anders zijn dan koppel maal toerental, heeft hij dat koppel dus nog wat langer ;)


Koppel bereikt 210Nm bij zo'n 4200 toeren en blijft rond de 205Nm totdat de curve omlaag duikt bij 5600 toeren
Jan Theeven
 
Posts: 283
Joined: Thu 25 May 2006 12:08
Location: Sittard

Postby Steven » Thu 15 Jan 2009 17:07

Valt tegen hoor :p

150 wielpk en 232 Nm aan de wielen met 1.4 bar op m'n ouwe GT.
Zeg 165pk en 260 Nm aan de krukas als je terugrekend...

Paz die draait 160 wielpk's bij +/- 1 bar, dan praten we ergens over.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Return to Motor



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group