Kop 1.8 op 2.0 onderblok.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Dirk, ik heb gisteren met bewondering je project topic een doorgelezen. (Y)

Je had in je project topic ook het gemeten vermogen getikt:
Norm-vermogen (P-norm): 146,5 kW (199,2 PS) Volgens DIN 70020
Motorvermogen (P-mot): 136,0 kW (184,9 PS)
Vermogen aan de wielen (P-wiel): 107,0 kW (145,5 PS)
Vermogensverlies (P-verlies): 29,0 kW ( 39,4 PS)

Koppel: 231 Nm

Ik rij nu met een druk van 0,2 bar. Maximaal toerental is 7310 min-1.
Ik lees uit bovenstaande toch af dat je vermogen aan de wielen 145,5 PK is?

Heeft de megane coupe 2.0 16v IDE motor niet 103 kW. (Kleine 140 PK.) aan de krukas?

Ben in ieder geval heel erg benieuwd wat je nieuwe SC gaat doen. Hopelijk kan je een beetje boost opbouwen.
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Oh ja, typte ik het nog verkeerd ook..
Die 150 standaard is aan de krukas natuurlijk.. :)

We zullen zien wat het brengen zal.. De knoop met de kop is in ieder geval doorgehakt.. Ik neem wel de clio kop met de meganekleppen.

Jep, dat lijstje wat je daar hebt is inderdaad het vermogen met de oude SC.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Maar als je bovenstaande even bekijkt heb je dan ruim 21% aandrijf verlies? Is dat niet wat veel?!
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Haalt een goede Williams al niet 145-150 pk aan de wielen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Yep, 150 wielpk's is geen uitzondering, ongechipt en met kat!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wat is het koppel dan aan de wiellen van een williams? die 170 pk was dus nog niet zo heel gek van me. ik had het over krukaspk's. In een megane ligt toch een opgeleukte willie blok?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Megane heeft (op papier) 10 Nm meer, grotendeels door die kopwijziging (smalle kanalen + grotere kleppen). Williams zou origineel 150pk & 175 Nm moeten hebben.

Dat doet de mijne dus min of meer aan de wielen (bij 30 graden buitentemp!)
Steve's Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ide heeft toch iets minder pk's maar weer meer koppel.

netjes dus. een auto die meer pk's heeft dan de fabriek opgeeft dat zie je niet vaak he..

beetje jammer dus dat je zovel geld en tijd inversteerd voor iets wat je auto al zou moeten kunnen halen.. (op die hogere koppel na dan he)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik blijf heel sceptisch, mijn excuses daarvoor. Over het verschil in vermogen tussen verschillende dyno's wil ik het geeneens meer hebben. Met 0.2 bar zulk vermogen ophalen, no way Gosé. Wanneer je naar zulk joekel van een sc overstapt mag je ook niet vergeten...de hoeveelheid lucht die je erin duwt moet er ook uitkomen ! Toch wens ik je veel succes. :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Geeft niets hoor.. :smile:
We zullen wel zien wat eruit komen gaat.
Ik heb er zelf nog steeds alle vertrouwen in en daar gaat het om :beer:
beetje jammer dus dat je zovel geld en tijd inversteerd voor iets wat je auto al zou moeten kunnen halen.. (op die hogere koppel na dan he)
Voor zover ik op de hoogte ben heeft de megane f7r standaard toch echt een kleine 150 pk aan de krukas. En was mijn winst met de vorige setup dus wel degelijk meer dan alleen koppel..
( Gegevens motor f7r megane: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 6&cache=no alleen staat heit niet dat het aan de krukas of wielen is..)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Meneer Kuipers, lees nu eens goed waar Abel en ik het over hebben?

Een standaard F7R van een Williams geeft al iets van 170pk (150pk + 12,5% aandrijfverlies).
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

En datgene wat op autoweek vermeld staat is het opgegeven vermogen aan de krukas, niet te verwarren met de 150 pk die steven aan de wielen meet.
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Meneer Kuipers, lees nu eens goed waar Abel en ik het over hebben?
?? Noem me Dirk ;)

Volgens mij was deze tekst toch echt op mij gericht:
beetje jammer dus dat je zovel geld en tijd inversteerd voor iets wat je auto al zou moeten kunnen halen.. (op die hogere koppel na dan he)
En klopt dat naar mijn mening niet.. maargoed, ik hou er ook over op...
Het gaat allang niet meer over wat er in het topictitel vermeld staat. Ik ben weer iets wijzer geworden van de reacties en daar ben ik tevreden mee..

Ik hoop volgend jaar de auto klaar te hebben en dan kom ik zeker eens langs op een dynomeeting en kunnen we echt bekijken wat een SC doet..
Tot die tijd kom ik vast wel weer eens met een topic met vragen aanzetten! :) Ik hoop dat het dan net zoveel los maakt als in dit topic, tenslotte word ik daar alleen maar wijzer van! :)
Iedereen dan ook bedankt voor de moeite! (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja je pakt de kritiek iig goed op, sommige mensen gaan hier boos/huilend in een hoekje zitten :lol:

Reis iig eens een keer af naar de dynomeetings die -Jo- organiseert in Goes, tis wel ff een takkeeind rijden voor je, maar op die bank ligt wel een hoop vergelijkingsmateriaal (Y)
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

over dyno's, F7r en standaard gesproken:
ik ben met mijn standaard Williams op dezelfde dyno geweest. en als ik zeg standaard bedoel ik zoals hij uit de fabriek komt. ok ik lieg, zat wel een andere radio in...

[img]http://i9.photobucket.com/albums/a61/Wi ... yder/6.jpg[/img]

137.5 pk aan de wielen precies in de begrenzer, omgerekend met 12.5% verlies kom ik aan een kleine 155 aan de krukas.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

No Offence Sunil, maar dat is echt ondermaats voor een Williams.

Steven: 147,5 wpk (niet geheel standaard, wel @ 30 graden)
Marcel (Oxje): 150 wpk (15-20 graden? Geheel standaard)
Christian Amels: 151 wpk (Nog geen 20 graden, geheel standaard)

En zo zijn er nog wel een aantal die dat presteren, die van jou is eigenlijk de enige die zo laag uitkomt.
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

We hebben het hiet over clio's, maar zijn er ook uitdraaien van een standaard megane f7r bekend hier op het forum?
Ik heb nog altijd spijt dat ik niet van te voren ook even een uitdraai heb gemaakt..
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

Steven schreef:No Offence Sunil, maar dat is echt ondermaats voor een Williams.

Steven: 147,5 wpk (niet geheel standaard, wel @ 30 graden)
Marcel (Oxje): 150 wpk (15-20 graden? Geheel standaard)
Christian Amels: 151 wpk (Nog geen 20 graden, geheel standaard)

En zo zijn er nog wel een aantal die dat presteren, die van jou is eigenlijk de enige die zo laag uitkomt.
nou moet ik zeggen dat ik altijd heb geweten dat mn williams beter presteert dan opgegeven door renault(zowel kwa vermogen en tijden), dus het boeit mij eigenlijk niet dat anderen op papier(nu nog) meer pk's hebben :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja als ie bankangste heeft en op straat wel naar behoren presteerd ist altijd goed.

Maar je gaat vast nog wel es terug naar Goes om het opnieuw te proberen ;)
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

ik denk het niet. ik vind het niet zo heel interessant te weten hoeveel hij bankt. vond het wel leuk te weten hoeveel hij origineel heeft.
mijn 1/4 mile tijd vind ik veel interessanter :wink:
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

En die is? :)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Je bedoeld hoe hard je er mee over een circuit kunt ;)
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

D Kuipers schreef:En die is? :)
goeie vraag....momenteel oneindig :D
maar ik heb nog nooit mijn tijden gemeten, gaat in de toekomst gebeuren.

rondjes rijden over een circuit vind ik niet leuk, laat ik over aan mensen die het wel leuk vinden :lol:
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Ah oke.. :) Succes alvast. :)


Even een heel andere vraag. In welk forum deel kan ik een vraag stellen over koppelingen? Of misschien is het ook wel gerelateerd aan dit onderwerp..
Ik wil namelijk een sterkere koppeling hebben.

Ik sta op het punt deze koppeling aan te schaffen:

OMP plaat torsiegeveerd sinter
OMP drukgroep

Alleen zou die set 35% meer vermogen moeten aankunnen.. Dit lijkt mij eigenlijk wat te weinig... Zijn er mensen met ervaring met deze koppeling? En/of raden jullie mij iets anders aan? Elke tip is weer welkom.. :P
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

damn, wat een indruk ga je krijgen van me...

die dingen die je opnoemt (OMP) zijn goed voor een N/A auto die wat gekieteld is. Niet voor turbo of compressor gebruik.

Probleem is dat met een turbo of sc de koppeling gelijk alles op zen flikker krijgt en niet geleidelijk zoals bij een N/A.

Je drukgroep is van heel groot belang. Persoonlijk vind ik AP racing koppelingen wel ok. Voor het serieuse werk zit je tegen een custom aan te kijken van bijvoorbeeld Helix, dubbel plaats of zelfs tripple.

btw, die 35% die de fabrikant opgeeft is ook maar cafépraat.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

:lol: Die indruk valt wel mee hoor.. Je geeft me tenslotte wel een antwoord waar ook ook iets mee kan..
Zal eens kijken of ik iets kan vinden van Helix.

Waar rijden de mensen hier verder mee rond die er een turbo aan hebben hangen?

Een dubbel-sinterplaat Tilton voor een koppel van 750 Nm werd me ook aangeboden.. Alleen vond ik dat wel erg extreem (en duur). Dus wil graag wat alternatieven bekijken..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is voor een f7r het niet een zelfde koppeling als voor een gt? clio 16V is iedergeval wel het zelfde. dus de zwaarste gt turbo koppeling gebruiken lijkt me dan
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

das idd dezelfde Abel, maar die red het niet op een 19Turbo.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Wat denk je voor koppel te gaan halen als je setup klaar is? Ik zelf heb een sachs koppeling die het tot 350 nm aankan.
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Ik heb op de 19 turbo een versterkte GTT koppelling (de sterkste voor je naar een paddle gaat enz...)

Die zou ruim 250 nm koppel aankunnen...
Ik zit op 247,7 en de koppelling houd het bij 'normaal' rijden...
Als je als een gek het gas intrapt in 1ste 2de of 3de bij 4000 toeren dan wil die wel eens ff slippen...

Al bij al voor een koppelling van 90 euros houd die het nog goed.
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bedankt voor de reacties..
Ik heb eigenlijk geen idee op hoeveel koppel ik ga komen.
Ik zat op 231 en verwacht daar nog wel een stoot bij te krijgen..
Al hoewel ik straks de kop dus met grotere inlaat kanalen heb en ik waarschijnlijk het uitlaatspruitstuk ook niet koppelvriendelijk heb.
Refereren naar uitlaatspruitstuk: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28157

Meer tips nogsteeds altijd welkom! :)
(Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hahahaha die koppeling van OMP gaat dat niet trekken!

die OMP plaat heeft het bij mijn 1,4L gtt al te zwaar en slipt en ik draai maar 240Nm.

echter wel met de standaard drukgroep moet ik er meteen bij zeggen.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Versterkte drukgroep met een sinterplaat, die gaat het wel houden gok ik. Bij mijn turbo-2liter met een barretje vuldruk kan 't iig net-aan.

Wel heerlijk hoe ontzettend zuur iedereen hier is. Jongens, face reality, d'r zijn ook mensen die gewoon iets bouwen, ipv de hele dag poetsen of mutsen (S)
rev it like a rental
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

D Kuipers schreef:Bedankt voor de reacties..
Ik heb eigenlijk geen idee op hoeveel koppel ik ga komen.
Ik zat op 231 en verwacht daar nog wel een stoot bij te krijgen..
Al hoewel ik straks de kop dus met grotere inlaat kanalen heb en ik waarschijnlijk het uitlaatspruitstuk ook niet koppelvriendelijk heb.
Refereren naar uitlaatspruitstuk: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28157

Meer tips nogsteeds altijd welkom! :)
(Y)
Tja, is je megane een daily driver en rij je nog weleens in de file, dan denk ik toch dat je een koppeling moet nemen geveerd met organisch materiaal anders ga je aardige beenspieren kweken. :smile:
Ik ben in ieder geval tevreden met mijn koppeling van sachs race engineering.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Menno schreef:Wel heerlijk hoe ontzettend zuur iedereen hier is. Jongens, face reality, d'r zijn ook mensen die gewoon iets bouwen, ipv de hele dag poetsen of mutsen (S)
You're so right...

Helaas doe ik er net zo hard aan mee :(
Plaats reactie