Kop 1.8 op 2.0 onderblok.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zit jij heel de dag te poesten stevie :lol: :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Nou ja, beetje advies van mensen met ervaringen is nooit weg om je voor fouten te behoeden.
Gelukkig heb ik geen verstand van motoren bouwen of tunen, dat laat ik liever aan de pro's over, kijken wat dat op gaat leveren (Y)
Maar respect voor iedereen die zelf motoren bouwt :worship:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tom schreef:zit jij heel de dag te poesten stevie :lol: :p
Ik zit m'n muts te poetsen :D
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Steven schreef:
Tom schreef:zit jij heel de dag te poesten stevie :lol: :p
Ik zit m'n muts te poetsen :D
Zolang je er maar geen foto's van maakt... :lol:
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

:pompomcrazy:
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Om het toch nog even omhoog te halen..
Waar kopen jullie die versterkte/race koppelingen?
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

probeer eens improve tuning, goede gasten met veel kennis en een goede prijs
Boskje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 6 aug 2008 20:45
Contacteer:

Ik heb er een enkelschijfs tilton achter op een org. vliegwiel gaat best met 225PK 280NM.http://www.postmamotorsport.nl
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

D Kuipers schreef:Om het toch nog even omhoog te halen..
Waar kopen jullie die versterkte/race koppelingen?
Die van mij komt hier vandaan.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Enkelplaats Tilton (sinterplaat, geveerd) heb ik ook. Inmiddels is mijn drukgroep kapot door het lompe geweld, maar die Tilton doet het prima. Duur plaatje, maar erg goed en hufterproof. Komt overigens bij dutchpowertrading vandaan.
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

D Kuipers schreef:Om het toch nog even omhoog te halen..
Waar kopen jullie die versterkte/race koppelingen?
yo D, stuur hun even een email, ze kunnen AP racing en Sachs koppelingen leveren die 510 nm aankan, en nog goed doseerbaar is.
kost wel wat, maar dan hebbie wel wat :)

http://www.racehardware.nl/
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Guus de koster heb ik niet zulke goede ervaringen mee.. Maar met de andere tips ga ik zeker wat doen.. bedankt!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

biesheuvel kan het ook leveren
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Inmiddels alweer wat verder..
Het is een Helix koppeling geworden met drukgroep.

Nu de volgende vraag.. :)

Ik heb de 1.8 kop er nu opzitten en heb inmiddels ook een inlaatspruitstuk in bezit.
Het gasklephuis is net iets kleiner dan die van de megane 2.0. Ik gebruik dus liever mijn oude gasklep. Alleen is het oude spruitstuk rond bij de gasklep en bij het 1.8 spruitstuk is hij ovaal. .Dan moet ik daar alweer een verloop stuk tussen maken.. Dat is denk ik niet ideaal.

Wat ik graag zou willen is het rechter gedeelte van mijn oude inlaatspruitstuk op mijn nieuwe 1.8 uitlaatspruitstuk "lassen". Maar ik ben niet zeker of dit uberhaupt wel mogelijk is. Kun je dit nog wel lassen of is het te bros?

Het te gebruiken rechter stuk van het oude inlaatspruitstuk:

[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/inlaatoud.jpg[/img]

En deze op de nieuwe (laten) zetten:

[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/nieuwinlaat.jpg[/img]

Weet iemand of ditte doen is? En zo ja, wie dit kan doen? :)

Of zijn er misschien grotere gaskleppen te krijgen voor het 1.8 inlaatspruitstuk?
Probleem is dat ik ook de stationair regelaar niet op het 1.8 spruitstuk kwijt kan, dat wordt volgens mij gewoon geregeld met een schroefje?

Ik hoop weer op een paar nuttige (en vast ook weer kritische) reacties!

(Y) :grin:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

stationair gebeurd meestal door de TPsensor, verder zit er een klein regelschroefje op maar dat doet meestal niet veel. Om de nippels te vernieuwen is de simpelste oplossing : boren en tappen en alu of staal nippels inzetten.

edit: ivm lassen van de gasklepaansluiting, wij (Glen) hebben de gasklep naar de andere kant verplaatst omdat dit veel beter uitkwam met de ic slangen/buis. Een veel korter traject werd daardoor bekomen. Het lassen zelf gaat perfect, tis gegoten aluminium.

2de edit: waarom zou je een grotere gasklep willen ? Daar gaat hij enkel maar nerveuser van worden. Om op je vraag te antwoorden, tuurlijk zijn er grotere gaskleppen te krijgen, tot zelf 140 mm.

Effe googlen op trottlebody of plenum en 60-70-80-90-100 (afhankelijk welke diameter je wil)
Laatst gewijzigd door -jo- op za 17 apr 2010 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Ja precies, dat is inderdaad wel op te lossen ja.

Heb je ook een oplossing hoe ik het rechter stuk van mijn oude inlaat op mijn nieuwe inlaat krijg?

En waar zit de TPsensor op het 1.8 spruitstuk dan als ik vragen mag?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

TP sensor zit op de gasklep van de 1.8 (dat rood blokje)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zou gewoon de 1.8 gasklep gebruiken. Die is qua oppervlakte welliswaar iets kleiner, maar ruim voldoende voor veel vermogen, en zeker met drukvulling. Die klep is bij de megane groter om vooral de pedaalresponse te verbeteren, en niet zozeer omdat de 1.8 klep (welke ook op de 2.0 in de williams zitten) niet voldoende lucht flowed.

Stationair toerental kan je inderdaad "regelen" met een schroef, maar echt een fraaie oplossing is dat niet aangezien je dan altijd "luchtlekkage" na de gasklep hebt. De koude start is dan ook een drama. Als je een programmeerbaar MMS gaat gebruiken, kan je altijd wel een mooie regelaar inelkaar knutselen die wel past.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

een 50 mm gasklep doet dik 350 pk dus ik zie geen reden waarom je die zou verwijderen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

De gasklep die ik bij het 1.8 spruitstuk kreeg heeft 2 kleppen waarvan de gezamelijk opp 29.49245 cm² is.
De megane gasklep heeft een opp van 32.1536 cm².
Het verschil is dus 2.66115 cm².

Ik heb er wel een 2 liter blok in liggen, en geen 1.8. Dat zal ook vast wat schelen.. De 1.8 kop is ook bewerkt met de 2.0 kleppen.

Ik zou de stationairregelaar van mijn 2.0 spruitstuk zou ik natuurlijk wel kunnen ombouwen naar dit spruitstuk. Alleen ben ik zelf wat huiverig voor de kleinere gasklep. We spreken toch over een vergroting van mijn vermogen maar een verkleining van circa 10% van mijn gasklep..

Is er een formule hoe ik kan berekenen hoe groot de gasklep minimaal moet zijn bij een bepaalde motor inhoud, etc?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hier kan je wat spelen met getalletjes:

http://www.revtronix.com/tech/calculators/throttlebody

Let erop dat je het volumetrisch rendement moet aanpassen (dus verhogen naar meer dan 100%) afhankelijk van je laaddruk als je drukvulling gebruikt. Je zal zien dat een grotere gasklep niets hoeft uit te maken voor je top end vermogen.
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Besloten om inderdaad de gasklep te gebruiken van het 1.8 spruitstuk. De stationairregelaar van de meganemotor ga ik hier nog wel op knutselen.
Bedankt voor het meedenken en de tips!

Nu zit ik met de volgende vraag..
Ik keek even naar de injectoren maar zie dat de gaten van de 1.8 kop anders zijn dan van de megane 2.0. Oftewel, ik heb andere injectoren nodig. Nu is dat niet zo erg, want ik was dit toch al van plan.
Alleen heb ik waarschijnlijk ook de fuelrail van de 1.8 kop nodig.

Weet iemand of er verder nog veel verschil zit tussen de fuelrail van de 1.8 kop en de megane 2.0? Heeft iemand ook een foto van een clio blok waarop de fuelrail goed te zien is?
De gaten in de kop van de megane lopen taps toe maar de gaten van het clio 1.8 blok zijn veel groter en lopen niet taps toe waardoor de injector (van de megane) er niet lekker in vast komt te zitten.

Misschien dat er mensen zijn die mee willen/kunnen denken? :)
Is de fuelrail van de 1.8 verder hetzelfde? Of moet ik dan de brandstofslangen ook nog verleggen? In dat geval kan ik beter zelf een fuelrail maken of de megane fuelrail omknutselen en/of injectioren zoeken die goed passen.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

De injectoren van de megane zijn inderdaad anders. Gewoon de fuelrail van de 1.8 gebruiken, en daar injectoren bij zoeken met genoeg opbrengst.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Turbo en supercharger om het even...

F7R blok met korte slag (83,5mm P) krukas... ? Langere drijfstangen?

Clio Maxi van de latere generatie (met meer dan 230pk) had ook een dergelijke modificatie met een overvierkante setup. Vervolgens zet je een cilinderkop combinatie in elkaar waarmee je serieus lucht verpompt bij meer dan de originele 4.200 toeren. Met daarboven op een goed gelukte combinatie van compressieverhouding en laaddruk zal dat leuk vermogen geven.

Kan mij van jaren terug nog een Honda herinneren in Goes op dyno. Met een geblazen 1.6 B16 waar 245Nm uitkwam toch meer dan 300pk bij 8000+ toeren. Voor de rest wil je er niet dood in gevonden worden maar toch leuk... :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Hey Gerrit, long time kerel !

Drijfstangen van de P en de R zijn hetzelfde :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Hallo Jo,

Ik bedoel een korte slag (83,5mm) krukas in een hoger R blok gecombineerd met langere drijfstangen.

P en R drijfstangen zijn gelijk idd. 144mm uit mijn hoofd.

Maar dat wordt een dure motor als je de volledige potentie van zo'n lange drijfstangen setup wilt benutten. Beetje teveel van het goede voor hobbyist.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

een r blok ik toch niet hoger? waar halen ze die langere slag nou eigenlijk vandaan? zijn de zuigers dunner ofzo?
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

My bad. Blokhoogtes zijn gelijk. Verschil zit in compressiehoogte zuiger. Die is 30,2mm bij een 2-liter tov 35,5mm bij een 1,8.

Maxi blok daarentegen is wel iets hoger. Maar da's een special.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

maxi heeft ook weer een kortere slag. Heb ook ooit iets gelezen over een f7r met maxi zuigers, dit zou een 2.1 liter blok opleveren?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Geert schreef:een r blok ik toch niet hoger? waar halen ze die langere slag nou eigenlijk vandaan? zijn de zuigers dunner ofzo?
zuigers icm met krukas
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie