olie toevoer probleempje richting de turbo.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Ik heb het vermoeden dat mijn olie toevoer te veel is richting de turbo. Er staat geen druk op de retour slang zo lijkt het maar toch vult de uitlaat zich volledig met olie. De turbo heeft minimale speling op de as en dan alleen links naar rechts en niet van voor naar achter.
de olie druk wordt nu gemeten via een sandwitchplate tussen het blok en olie filter en is stabiel rond de 4 bar.


Het gaat hier om een ford motor met renault 5 gtt onderdelen dus het is niet helemaal standaard. de aanvoer van de olie komt uit het blok waar vroeger de oliedruk sensor zat. Nu zit daar een slang aansluiting met een openings diameter van 6mm, op de turbo zelf zit een restrictie nippel van 5mm zie foto.

[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/ford/capr ... 24/002.jpg[/img]

het was zo erg dat zelfs bij het loshalen van de actuator er olie langs de klep naar buiten kwam zetten.

na demontage vond ik dit in de uitlaat

[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/ford/capr ... 24/001.jpg[/img]

wie kan mij vertellen of de turbo een max olie druk mag hebben en of de hoeveelheid olie langs de turbo geknepen dient te worden door restrictie nippels en wat deze waardes dan zouden moeten zijn.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

UIt het vroegere verhaal van Christiaan Hofstede (nick name TMC16V) met zijn R19 16V turbo, staat me bij dat de turbo een restrictie in de olietoevoer nodig heeft, daar anders de oliedruk te hoog is.
Laatst gewijzigd door jacques op za 24 okt 2009 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja max 1 bar op de turbo. in de orginele toevoer van de gt zit een terugslagklep en een restrictor. die ziet er uit al een lange 6kant moer (deze is wel een cm of 4) (Y)

het kan zijn zat deze nu wel stuk is he (U) eerst maar goed reinigen met remreinger en met olie door de toevoer nippel handmatig weer smeren en uitproberen
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

mooi naadje dus, nou dan maar op zoek naar een orginele aanvoerslang.
ik hoop inderdaad dat die nog niet stuk is, gelukkig heb ik er geen flinke km mee gereden alleen een rondje om het huis.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

DD schreef:mooi naadje dus, nou dan maar op zoek naar een orginele aanvoerslang.
ik hoop inderdaad dat die nog niet stuk is, gelukkig heb ik er geen flinke km mee gereden alleen een rondje om het huis.
Ik moet even zoeken, maar ik geloof dat ik hier nog zo'n slang incl. restrictor heb liggen. :D
PM maar als je intresse hebt. :D
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

ik had je pb gestuurd. hoor het wel
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

DD schreef:ik had je pb gestuurd. hoor het wel
Bericht gezien, en ga morgen even kijken als je het niet erg vind. :wink:
Plaats reactie