Zuigerveren, een stapje verder

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Sinds 3 maanden ben ik bezig met een eigen productie cilinderbussen voor de 21 turbo. Als dit naar behoren loopt ga ik ook een set laten maken voor de gtturbo.

De meesten weten wel dat ik steeds aan de gang ga met staalbussen. Voordeel is dat het oersterk is, nadeel is dat het dubbel zo snel slijt als std spul en bovenop nog schijtduur is.

Een mooie oplossing voor dit gegeven zijn "ductile" bussen. Het voordeel van ductile is dat je zowel kan rijden met std zuigers/veren alsook met uprated smeedalu zuigers met nitrited zuigerveren tot zelfs stalen zuigerveren.

Natuurlijk ben ik zo geniepig geweest om de testset te laten produceren in de vorm van de stalen bussen wat evenveel betekent als ronde outsides (cil 1 & 4) met een verstevigde rand wat scheuren van de bus voorkomt.

Nu wou ik even langs deze weg informeren of iemand ervaring heeft met ductile en welke de beste oplossing is betreffende de zuigerveren voor uprated zuigers ?

Er is keuze uit diverse materialen:
Steel
Molycoated
Nitrited
SteelChrome

Als iemand kaas heeft gegeten van deze eigenschappen hoor ik het graag.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

pfiew jo jij bent wel erg hardcore aan het doen hoor..

ik heb er geen verstand van, ik weet alleen dat in de race staal op staal word gebruikt en dan een zet zuigerveren dan in een seizoen echt op zijn
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

nou ja, hardcore is veel gezegd Abel.

Een std set bij renault kost evenveel als hetgeen ik laat maken. Ongeveer 1400€ en daarvoor heb je dan een set ductile bussen met wossner of Arias zuigers (pennen,zuigerveren,borgringen incl).

Even terug to the point. Fabrikanten zijn rare jongens en geven niet al te snel info vrij. Zo heb ik Arias gecontacteerd en natuurlijk ook Wossner met de vraag wat hun ervaring is met de ductile bussen. Het antwoord dat je dan krijgt is eigenlijk hetzelfde als: zoek het maar uit...

Vandaag heb ik via Totalseal, een bedrijf die samenwerken met Arias, een behulpzaam persoon te pakken gekregen die vrij duidelijk was en over een serieuse technische bagage beschikte.

Blijkt dus dat ze bij Arias turbokits op de plank hebben liggen voor tamelijk extreem gebruik en daarbij gebruiken ze de Chromesteel zuigerveren. Met deze info weer naar Arias gestapt en eindelijk bevestiging gekregen ivm die zuigerveren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Btw Abel, deze zal jou mssn ook wel interesseren:

http://www.totalseal.com/

http://www.ariaspistons.com/
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hey leuke info thx. Mark vind dat ook wel leuk denk ik :grin:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep! (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:lol:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Voor de gt zullen de prijzen iets lager liggen, bovenvermelde prijs is voor de 21.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

en wat is het nu precies en wat heb je minimaal nodig voor zuigerveren?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

en een heel duur woord ? Cast ductile Iron :lol:

Zuigerveren zijn afhankelijk van de applicatie maar standaard spul is perfect bruikbaar. Een aanrader zijn de "chrome-steel" zuigerveren. Tevens ook leverbaar in diverse maten en diktes.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

interessant project :beer: Cast ductile iron is tog een vorm van gietijzer met hoog treksterkte? Zoals zoveel gebruikt in motoronderdelen o.a voeringen. In diesel motoren met een hoog specifiek vermogen kom ik bijna altijd steelchrome zuigerveren tegen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Dat klopt, het evenaart de sterkte van staal door een hoge concentratie van een bepaald type koolstof. Ik heb het via de fabrikant, ben geen chemicus, dus pin me niet vast op de samenstelling. Het grote voordeel is dat ze niet zo slijtig zijn als de staal variant. Hiermee heb je dus een perfecte combinatie voor "streetperformance".

Voor race-doeleinden kan ik ook superductile bussen laten fabriceren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wanneer ga je deze upgrade nu nodig hebben ?
Meteen als je naar 1,2 bar wil met een grote turbo (T25) of nog een paar stapjes verder 1,5 bar met T28/30
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Voor een 5 die 1.5 bar gaat draaien is dit een heel goeie upgrade. Als je bij 1.2 blijft zou ik de std's er niet uithalen tenzij je tegen een revisie aankijkt. Voor een kleine meerprijs heb je gelijk veel sterkere bussen die dan ook gelijk versterkte buitenkanten hebben net zoals die europacups die ik heb laten maken.

hierbij het verschil:

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_Afbeelding004gemarkeerd.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

oke .......
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

testikel
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Geen edit knop te bespeuren maar dat maakt niet uit.

Update betreffende de ductile bussen:

zaterdag 6 mei werden deze onderworpen aan de ultieme test op de dyno te Goes. Ik heb de testresultaten even gecopierd (engels).

Update: 8 march 2010

Liners: tested
Result: positive
Boost: tested till 25 psi (1.7 bar) , mapped at 23 psi (1.5 bar)
wheelpower (high temp.): 247.9
wheelpower (normal temp): 255
enginepower (high temp.): 292
enginepower (normal temp.): 303
wheeltorque (high temp): SAE 390nm (288 Lbft)
wheeltorque (normal temp): SAE 418nm (308 Lbft)
torque flywheel (high temp): 459 nm (338.5 Lbft)
torque flywheel (normal temp): 492 nm (363 Lbft)


We mogen dus stellen dat het concept meer dan behoorlijk werkt ! :)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
F16.i.e
Berichten: 1
Lid geworden op: do 8 jul 2010 23:15
Locatie: Wydewormer
Contacteer:

Verstandigst is denk ik eerst de hardheid van je bussen te bepalen.
Als je dat weet kun je de type veren selecteren, en dan met name de hardheid van je veren of micro-hardheid in het geval van veren met oppervlakte behandeling.
Als je een normale hoonhoek & ruwheid hebt is een haakse top-veer wel aan te raden met het oog op afdichting en wamte overdracht, voor je 2de veer kun je dan een tapse kiezen met mogenlijk wat meer spanning aangezien deze ook meer smering krijgt en minder hitte krijgt te verduren.
Hiermee voorkom je grotendeels dat je extreme stootranden in je dure bussen krijgt (wordt natuurlijk ook beïnvloed door de veerspanning)
Tja... je Olie schr. veer is lastig zo 1,2,3 te zeggen dat is toch afhankelijk van een aantal factoren i.e. olie viscositeit, cilinder ruwheid, hoonhoek etc. is toch meer een trial-&-error verhaaltje in de meeste gevallen, maar dat lijkt me wel duidelijk aangezien de fabrikanten er met een nieuwe motor ook altijd me rommelen!
Plaats reactie