lambdasonde vraagje

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
timtuimel
Berichten: 351
Lid geworden op: do 22 okt 2009 19:12
Locatie: Ruinerwold
Contacteer:

ik heb een aantal maanden mijn katvervanger met een vast zittende kapotte lambda vervangen voor een 2 hands katje met lambda. hierna reed hij weer geweldig. maar nu heb ik het idee dat hij weer kapot is. wat kan de oorzaak zijn dat die dingen stuk gaat??? of is het puur toeval
Cars: Renault5 GTE -90, Renault Megane 1.6e (5drs) Fiat Punto Sporting -96
timtuimel
Berichten: 351
Lid geworden op: do 22 okt 2009 19:12
Locatie: Ruinerwold
Contacteer:

niemand?? :up:
Cars: Renault5 GTE -90, Renault Megane 1.6e (5drs) Fiat Punto Sporting -96
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je hebt het IDEE dat ie stuk is en je vraagt waarom ie stuk gaat?

1) waarom denk je dat
2) heb je de werking van de lambda nagemeten?
3) ze gaan doorgaans niet gauw stuk
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
timtuimel
Berichten: 351
Lid geworden op: do 22 okt 2009 19:12
Locatie: Ruinerwold
Contacteer:

in het begin schommelde het toerental bij stationair.
met optrekken hokte en stote hij heel erg.
na vervanging lambdasonde (gebruikte) niet meer 2e.
maar na een klein poosje begon hij weer in te houden met optrekken.
wel minder dan eerst maar toch.
volgende week krijg ik een origineel luchtfilter binnen.
nu zit er een veel te grote openluchtfilter op die tegen het schutbord aan zit |: kiken of he daar dan beter van wordt.

ik denk ik vraag of er een mogelijkheid is dat er iets in de auto een lambda stuk kan maken voordat ik er een nieuwe in draai.
Cars: Renault5 GTE -90, Renault Megane 1.6e (5drs) Fiat Punto Sporting -96
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

luchtmassameter schoonmaken?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Nog nooit gezien op een 5 :p :wink: wel een map sensor maar die hoef je niet schoon te maken.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Lambda sonde kan alleen echt stuk gaan door bijvoorbeeld veel olie, benzine of koelvloeistof in de uitlaat. Dat gebeurt alleen maar als je serieus een probleem hebt met je motor (duhh)

Als je wilt weten of hij nog werkt moet je hem gewoon even meten. Sonde niet loskoppelen, maar gewoon meten als hij aangesloten is met draaiende motor op bedrijfstemperatuur. Als de regeling goed werkt meet je tussen de signaalsdraad (zwart, dus niet de 2 witte) en massa tussen de 0.2 en 0.8 volt. Met een (digitale) multimeter is dat niet heel makkelijk te zien, maar voldoende om een indicatie te krijgen of de sonde wel of niet defect is.

De allermooiste methode is om de auto uit te lezen, of aan de viergastester te hangen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Maarten-Jan schreef:Nog nooit gezien op een 5 :p :wink: wel een map sensor maar die hoef je niet schoon te maken.
map= manifold absolute pressure, word volgens mij alleen gebruikt voor turbomotoren...

maf= mass air flow, word gebruikt bij atmosferische motoren(is hetzelfde als luchtmassameter volgens mij) en deze kan wel degelijk vervuild raken.....
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Heb toch echt een MAP sensor op de 1.4 zitten hoor :smile: Heus niet alleen op turbomotoren ;)

MAF zit ook gewoon op turbomotoren.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dan zijn mijn internet skills niet echt denderend meer, dit kon ik er over vinden :D
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Volgens mij heeft zo ongeveer elke Renault benzine motor een MAP sensor,
behalve de allernieuwste. Die Nissan (M4R ?) heeft een LMM.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik ben er niet zeker van maar probeer een beetje mee te denken.... loopt de auto verder wel goed? zit er miss een stappenmotor op? dan kan het ook zijn dat die neit geweldig meer werkt...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Renault gebruikt in 'onze' modellen geen luchtmassameters.
In plaats van MAF gebruikt renault MAP in samenwerking met gaskleppotmeters én inlaatluchttemperatuursensor. De luchthoeveelheid is aan de hand van die waarden ingeprogrammeerd.

Hier heb je geen LMM nodig, dat is niet zo'n handig ding.

GTE is gevoelig voor slecht werkende sensoren en je luchtomloopklep. Je kan deze trouwens met een Bosch-KTS kast makkelijk uitlezen en alle sensoren nakijken. Best de moeite.

Verder heb ik nog een GTE motor staan die goed werkt zou je nog wat nodig hebben. Afhalen voor nop, maar wel alles meenemen :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Welke variant ligt er eigenlijk in een GTE van de F3P? De 110pk multipoint of was die er nog niet eind jaren 80?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die multipoint ja.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
timtuimel
Berichten: 351
Lid geworden op: do 22 okt 2009 19:12
Locatie: Ruinerwold
Contacteer:

Riël schreef:Renault gebruikt in 'onze' modellen geen luchtmassameters.
In plaats van MAF gebruikt renault MAP in samenwerking met gaskleppotmeters én inlaatluchttemperatuursensor. De luchthoeveelheid is aan de hand van die waarden ingeprogrammeerd.

Hier heb je geen LMM nodig, dat is niet zo'n handig ding.

GTE is gevoelig voor slecht werkende sensoren en je luchtomloopklep. Je kan deze trouwens met een Bosch-KTS kast makkelijk uitlezen en alle sensoren nakijken. Best de moeite.

Verder heb ik nog een GTE motor staan die goed werkt zou je nog wat nodig hebben. Afhalen voor nop, maar wel alles meenemen :D
dan kan het best liggen aan slecht werkende sensoren en luchtomloopklep.
de openluchtfilter op dat ding slaat echt nergens op,
maar er is nog 1 ding wat mij opvalt. ik vind dat hij best wel rookt. geen wite lekke koppakking rook, en ook geen zwarte rookwolk, meer een licht gaswolk.
ook loopt hij soms heel erg slecht als ik een stukje heb gereden, de auto uit heb gedaan, en vervolgens weer start. dan pruttelt hij en ploft hij lichtjes. pas na een paar x gageven en ploffen loopt hij weer goed. een klant van ons zei dat dat een lekke/nadrupplende injector kan zijn ????
verder zou ik die motor graag willen hebben, maar m,n pa is vast niet blij met NOG meer 5 zooi hier haha
Cars: Renault5 GTE -90, Renault Megane 1.6e (5drs) Fiat Punto Sporting -96
timtuimel
Berichten: 351
Lid geworden op: do 22 okt 2009 19:12
Locatie: Ruinerwold
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Welke variant ligt er eigenlijk in een GTE van de F3P? De 110pk multipoint of was die er nog niet eind jaren 80?
110PK??? dacht altijd 94????? of is dat GTX injectie???
Cars: Renault5 GTE -90, Renault Megane 1.6e (5drs) Fiat Punto Sporting -96
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Klopt ook, 95 pk multipoint.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie