[GTT]Opbrengst Waterpomp: Mechanisch --> Elektrisch

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heeft er iemand een idee wat de opbrengst is van de waterpomp van een GTTurbo?

Ik speel met de gedachte om de hele waterpomp te vervangen door een elektrisch exemplaar. Buiten dat mij dit veel meer vrijheid biedt voor slangenwerk, wil ik een grotere radiateur gaan monteren zodat ik altijd voldoende koelcapaciteit voorhanden heb. Ik ben echter bang dat bij veel toename van de waterinhoud het zielige pompje van de GTT het niet trekt.

bovendien kan ik met een elektrische waterpomp ook nog regelen in het aan/uitzetten van de pomp (lees sneller warmrijden, minder verlies op de pomp) etc.

Maar, hoe zwaar moet mijn pompje zijn?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vraag het eens aan biesheuvel of dpt die weten het wel.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Hoe groot is de radiateur die je wilt gaan plaatsen dan?
5 GT Turbo '88 GT5
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zo groot als mogelijk. Ik ga gewoon eens shoppen voor een goed model met 2x aansluiting aan de bovenkant. Ik irriteerde me altijd aan die onderste aansluiting en heb daar geen zin meer in ;)

Sowieso lijkt het me wel aardig om ook op lagere toerentallen nog even flink te kunnen doorkoelen met de GTT !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

uit de waterkoeling wereld bij de computers heb ik altijd begrepen dat harder rond pompen geen effect heeft op het koelen. bij sneller pompen verwarmd en koelt het water ook niet zo snel als bij zachter pompen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb er altijd over na zitten denken wat ribben in de cilinderbussen zullen doen, meer warmteoverdracht van bussen naar vloeistof waardoor het ook sneller kan stromen...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Technisch gezien zit daar wat in, maar ik ben bang dat je dan op de plekken waar de ribben op de cilinders zitten koudere spots krijgt dan tussen de ribben in. Dit zou een vervelende thermische belasting van je cilinderbus zijn. Bij een gladde bus (ze zijn toch grof van buiten om warmte-afgifte-redenen!) heb je dit niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Daar heb je inderdaad wel een punt, heb wel eens scooter cil's gezien die het hadden maar dat is rondom, bij een 5 zitten ze natuurlijk op 4 vlakken "geklemd" dus denk dat daar ribben maken geen optie is....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maarja, echt thuis in thermodynamica ben ik nu ook weer niet :)

Even terug naar dat pompje ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dankzij een reactie van D. Kuipers kwam ik op deze site welke veelbelovend uitziet.

http://www.hrpworld.com/index.cfm?tpc=E ... on=product

de pomp kost 170 euro ex verzend en invoer in australie, maar het is een complete elektrische pomp-kit met elektronische regelunit.

Een even hier de pro's en con's afwegen!


Pro:
Beter slangengebeuren
Optimale koelprestaties
Nakoeling mogelijk
Minder vermogensverlies

Con:
Prijs
Betrouwbaarheid
Opwarmfase langer wegens gebrek thermostaat?


Iemand nog ideeen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Is er geen mogelijkheid om b.v.via een elektrische klep (welke ook op de Clio 16V zit) een by pass te maken zodat je circulatieloop een stuk kleiner is en daardoor je koelwater sneller opwarmt ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Arco Straver schreef:Is er geen mogelijkheid om b.v.via een elektrische klep (welke ook op de Clio 16V zit) een by pass te maken zodat je circulatieloop een stuk kleiner is en daardoor je koelwater sneller opwarmt ??
Uiteraard.
Er is ook een electisch geregelde thermostaat beschikbaar.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik denk toch dat je alles bij elkaar zo slecht niet af bent met de originele pomp. Die heeft capaciteit voldoende.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maar wel een enorme zooi (en kans op ellende).

Nou is dat ook niet echt de vraag Tom ;) Tuurlijk is origineel goed maar ik wil beter.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

beter is toch alleen nodig als de situatie er om vraagt? Zelfs flink getunede GTT blokjes draaien volgens mij prima met oem pomp. Dat het optisch mooier is kan wel eens kloppen, maar ook dat gaat een hoop tijd/geld kosten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een goede 200 euro.

Ik monteer ook een andere radiateur hé. Die slang tussen dynamo en radiator naar beneden is gewoon treurig. Dat is een reden. Verder ben ik gecharmeerd van het beter regelen van het erge koelsysteem, zeg nou zelf, heel goed is dit systeem niet. Elke GTT situatie vraagt om verbetering.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Overigens, nu moet men weer kunnen posten?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Ja! Het lukt weer! ;)

Ik heb dus ook die waterpomp. Samen met een regelunit.
Die regelunit regelt de snelheid van de waterpomp.
Ik weet de precieze stappen niet helemaal meer, maar volgens mij gaat hij eerst stap gewijs en pas vanaf 70 of 80 graden gaat hij constant draaien. Dan per 5 graad gaat hij harder draaien..
Op de regelunit brand het lampje van de temperatuur op dat moment..

Overigens zou ik wel een controle lampje op je dash maken die goed in het oog zit. Ik heb een keer de zekering kapot gehad waardoor de waterpomp het niet meer deed.. Ik merkte het pas toen hij al behoorlijk warm was.. ;)

Voordeel is wel dat je ook vrij makkelijk kunt zorgen dat de waterpomp nog even een paar minuutjes rond blijft draaien.. Dit zit niet op de regelunit en zul je zelf moeten fabriceren..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riël schreef:Een goede 200 euro.

Ik monteer ook een andere radiateur hé. Die slang tussen dynamo en radiator naar beneden is gewoon treurig. Dat is een reden. Verder ben ik gecharmeerd van het beter regelen van het erge koelsysteem, zeg nou zelf, heel goed is dit systeem niet. Elke GTT situatie vraagt om verbetering.
True that, ik heb nog nooit een GT gezien die je voor langere tijd fatsoenlijk boven de 200 kan houden.
Aan de andere kant wil je dat ooknie echt, gezien de deuren ietwat openwaaien en je tussen de deur en carroserie door naar buiten kan kijken :D

M'n Williams blijft netjes stabiel @220, zelfs tegen de 240 loopt de temp nog niet absurd in het rood. (wel iets op uiteraard, evenals de olietemp)
Plaats reactie