Heeft er iemand een idee wat de opbrengst is van de waterpomp van een GTTurbo?
Ik speel met de gedachte om de hele waterpomp te vervangen door een elektrisch exemplaar. Buiten dat mij dit veel meer vrijheid biedt voor slangenwerk, wil ik een grotere radiateur gaan monteren zodat ik altijd voldoende koelcapaciteit voorhanden heb. Ik ben echter bang dat bij veel toename van de waterinhoud het zielige pompje van de GTT het niet trekt.
bovendien kan ik met een elektrische waterpomp ook nog regelen in het aan/uitzetten van de pomp (lees sneller warmrijden, minder verlies op de pomp) etc.
Maar, hoe zwaar moet mijn pompje zijn?
[GTT]Opbrengst Waterpomp: Mechanisch --> Elektrisch
vraag het eens aan biesheuvel of dpt die weten het wel.
Zo groot als mogelijk. Ik ga gewoon eens shoppen voor een goed model met 2x aansluiting aan de bovenkant. Ik irriteerde me altijd aan die onderste aansluiting en heb daar geen zin meer in
Sowieso lijkt het me wel aardig om ook op lagere toerentallen nog even flink te kunnen doorkoelen met de GTT !
Sowieso lijkt het me wel aardig om ook op lagere toerentallen nog even flink te kunnen doorkoelen met de GTT !
uit de waterkoeling wereld bij de computers heb ik altijd begrepen dat harder rond pompen geen effect heeft op het koelen. bij sneller pompen verwarmd en koelt het water ook niet zo snel als bij zachter pompen.
Ik heb er altijd over na zitten denken wat ribben in de cilinderbussen zullen doen, meer warmteoverdracht van bussen naar vloeistof waardoor het ook sneller kan stromen...
Technisch gezien zit daar wat in, maar ik ben bang dat je dan op de plekken waar de ribben op de cilinders zitten koudere spots krijgt dan tussen de ribben in. Dit zou een vervelende thermische belasting van je cilinderbus zijn. Bij een gladde bus (ze zijn toch grof van buiten om warmte-afgifte-redenen!) heb je dit niet.
Daar heb je inderdaad wel een punt, heb wel eens scooter cil's gezien die het hadden maar dat is rondom, bij een 5 zitten ze natuurlijk op 4 vlakken "geklemd" dus denk dat daar ribben maken geen optie is....
Maarja, echt thuis in thermodynamica ben ik nu ook weer niet
Even terug naar dat pompje
Even terug naar dat pompje
Dankzij een reactie van D. Kuipers kwam ik op deze site welke veelbelovend uitziet.
http://www.hrpworld.com/index.cfm?tpc=E ... on=product
de pomp kost 170 euro ex verzend en invoer in australie, maar het is een complete elektrische pomp-kit met elektronische regelunit.
Een even hier de pro's en con's afwegen!
Pro:
Beter slangengebeuren
Optimale koelprestaties
Nakoeling mogelijk
Minder vermogensverlies
Con:
Prijs
Betrouwbaarheid
Opwarmfase langer wegens gebrek thermostaat?
Iemand nog ideeen?
http://www.hrpworld.com/index.cfm?tpc=E ... on=product
de pomp kost 170 euro ex verzend en invoer in australie, maar het is een complete elektrische pomp-kit met elektronische regelunit.
Een even hier de pro's en con's afwegen!
Pro:
Beter slangengebeuren
Optimale koelprestaties
Nakoeling mogelijk
Minder vermogensverlies
Con:
Prijs
Betrouwbaarheid
Opwarmfase langer wegens gebrek thermostaat?
Iemand nog ideeen?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18298
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Is er geen mogelijkheid om b.v.via een elektrische klep (welke ook op de Clio 16V zit) een by pass te maken zodat je circulatieloop een stuk kleiner is en daardoor je koelwater sneller opwarmt ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Uiteraard.Arco Straver schreef:Is er geen mogelijkheid om b.v.via een elektrische klep (welke ook op de Clio 16V zit) een by pass te maken zodat je circulatieloop een stuk kleiner is en daardoor je koelwater sneller opwarmt ??
Er is ook een electisch geregelde thermostaat beschikbaar.
Maar wel een enorme zooi (en kans op ellende).
Nou is dat ook niet echt de vraag Tom Tuurlijk is origineel goed maar ik wil beter.
Nou is dat ook niet echt de vraag Tom Tuurlijk is origineel goed maar ik wil beter.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
beter is toch alleen nodig als de situatie er om vraagt? Zelfs flink getunede GTT blokjes draaien volgens mij prima met oem pomp. Dat het optisch mooier is kan wel eens kloppen, maar ook dat gaat een hoop tijd/geld kosten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Een goede 200 euro.
Ik monteer ook een andere radiateur hé. Die slang tussen dynamo en radiator naar beneden is gewoon treurig. Dat is een reden. Verder ben ik gecharmeerd van het beter regelen van het erge koelsysteem, zeg nou zelf, heel goed is dit systeem niet. Elke GTT situatie vraagt om verbetering.
Ik monteer ook een andere radiateur hé. Die slang tussen dynamo en radiator naar beneden is gewoon treurig. Dat is een reden. Verder ben ik gecharmeerd van het beter regelen van het erge koelsysteem, zeg nou zelf, heel goed is dit systeem niet. Elke GTT situatie vraagt om verbetering.
Overigens, nu moet men weer kunnen posten?
Ja! Het lukt weer!
Ik heb dus ook die waterpomp. Samen met een regelunit.
Die regelunit regelt de snelheid van de waterpomp.
Ik weet de precieze stappen niet helemaal meer, maar volgens mij gaat hij eerst stap gewijs en pas vanaf 70 of 80 graden gaat hij constant draaien. Dan per 5 graad gaat hij harder draaien..
Op de regelunit brand het lampje van de temperatuur op dat moment..
Overigens zou ik wel een controle lampje op je dash maken die goed in het oog zit. Ik heb een keer de zekering kapot gehad waardoor de waterpomp het niet meer deed.. Ik merkte het pas toen hij al behoorlijk warm was..
Voordeel is wel dat je ook vrij makkelijk kunt zorgen dat de waterpomp nog even een paar minuutjes rond blijft draaien.. Dit zit niet op de regelunit en zul je zelf moeten fabriceren..
Ik heb dus ook die waterpomp. Samen met een regelunit.
Die regelunit regelt de snelheid van de waterpomp.
Ik weet de precieze stappen niet helemaal meer, maar volgens mij gaat hij eerst stap gewijs en pas vanaf 70 of 80 graden gaat hij constant draaien. Dan per 5 graad gaat hij harder draaien..
Op de regelunit brand het lampje van de temperatuur op dat moment..
Overigens zou ik wel een controle lampje op je dash maken die goed in het oog zit. Ik heb een keer de zekering kapot gehad waardoor de waterpomp het niet meer deed.. Ik merkte het pas toen hij al behoorlijk warm was..
Voordeel is wel dat je ook vrij makkelijk kunt zorgen dat de waterpomp nog even een paar minuutjes rond blijft draaien.. Dit zit niet op de regelunit en zul je zelf moeten fabriceren..
True that, ik heb nog nooit een GT gezien die je voor langere tijd fatsoenlijk boven de 200 kan houden.Riël schreef:Een goede 200 euro.
Ik monteer ook een andere radiateur hé. Die slang tussen dynamo en radiator naar beneden is gewoon treurig. Dat is een reden. Verder ben ik gecharmeerd van het beter regelen van het erge koelsysteem, zeg nou zelf, heel goed is dit systeem niet. Elke GTT situatie vraagt om verbetering.
Aan de andere kant wil je dat ooknie echt, gezien de deuren ietwat openwaaien en je tussen de deur en carroserie door naar buiten kan kijken
M'n Williams blijft netjes stabiel @220, zelfs tegen de 240 loopt de temp nog niet absurd in het rood. (wel iets op uiteraard, evenals de olietemp)