Turbo bouwen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Heeft iemand dit al eens geprobeerd ? , kon ook niet zo snel een Topic hierover vinden

Koop een 480 / 440 Turbo ( Kost ca 75 euro )

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo036.jpg[/img]

Demonteer het uitlaathuis, en zet het uitlaathuis van de Renault Phase 2 turbo hierop

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo038.jpg[/img]

Ziedaar ,de "grotere Turbo "
De inlaat diameter is van 32mm opgeschoten naar 38 mm

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... rbo034.jpg[/img]

Voor mij in de categorie geinig voor weinig , graag jullie mening Shoot

(Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

een grotere compressor wil niet altijd zeggen dat hier meer uit te halen is....
heeft te maken met heel wat verhoudingen....

maar wellicht dat het voor een lowbudget een leuke oplossing is :)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

heel geinig.
je vergroot de trim van de compressor.
Hij pakt later op maar kan een grotere flow aan.

Heb ik ook gedaan bij mijn at, compressor erop van een 21t :-)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

t is net als een fiets met een zwaarder verzet.

Je kan meer blazen ( harder fietsen ) maar t trapt wat zwaarder, en je turbotoerental zal wat lager zijn bij dezelfde druk. Kan óók winst geven.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

je kan het ook zien als een hefboom;
de verhouding tussen de diameter van de compressoringang en de buitendiameter van het compressorwiel (die verhouding heet de trim) is een soort hefboom. indeed een fietsverzet. Hoe groter hoe makkelijker er wordt gecomprimeerd.

Dat fietsverzet moet je niet zien als 'verhouding' tussen turbine en compressorwiel, maar als "trim" hefboom voor het versnellen van een luchtdeeltje van compressor ingang naar uitgang.

Een klein compressorgaatje is dus best goed voor vulling bij lage toeren.
Helaas gaat het mis doordat in een klein gaatje bij hoge flow de luchtsnelheden hoog zijn,. Als de snelheden in de buurt van de geluidsnelheid komt gaat het al snel slechter; de compressor krijgt gewoon niet meer aangezogen.
Dus voor hoge flow moet je toch naar een grotere compressoringang.

zoals reeds gebeurt ;-)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

En dan de hamvraag.

werkt het nu wel of niet? :wink:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

die geluidssnelheid zal zo'n klein compressortje niet zo snel halen hoor :p
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik heb er een plaat van een dochter van ..... Proberen dus :grin:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

tutuur schreef:die geluidssnelheid zal zo'n klein compressortje niet zo snel halen hoor :p
32mm = 804mm2 = 8cm2 oppervlak

1.4 liter voor het makkelijk rekenen op 1 bar, is even de temperatuur buiten beschouwing laten 2800cm3 lucht per 2 omwentelingen.

6000 rpm => 2800cm3 * 3000 = 8400000cm3 per minuut => 140.000cm3 per seconde.

140.000/8 oppervlak = 17500cm/sec = 175m/s.

Dat is halverwege de geluidssnelheid :) Denk dat hier de temperatuur een hele grote rol speelt (uitzetting van lucht, dit is bij kamertemp berekening) en de meesten rijden meer druk en meer toeren.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

wow! daar had ik niet mee op de proppen kunnen komen!!!!

ik doe nu zelf een studie mbt de gasturbine van een f16, daar is een compressor een halve meter doorsnee en deze draaid 15.000 toeren max, hierbij is de inlaat aangepast om te voorkomen dat er geen sonic boom in de motor komt, wist alleen niet dat de drempel dan al zo laag ligt....

ik geloof gelezen te hebben dat in jou branche veel mensen worden gezocht? :p

hebben ze nog iets over 3 jaar? :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik wil er alleen op wijzen dat de geluidssnelheid wel bereikbaar is. Uitrekenen hoeveel lucht er door dat gaatje moet is niet zo lastig toch :p

Overigens, voor jou (Thermodynamica? Stromingsleer? WTB?) werk zat, don't worry :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hmmm klinkt zeer interessant!

Wtb?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

tutuur schreef: Wtb?
werktuigbouwkunde :wink:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

lol :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Of WBT, like me :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wbt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

werkbouwtuig?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat zou wel bij m kunnen passen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

@ Riel: indeed. 8)

En als dat compressorkeeltje met 175 m/s astmatisch lucht staat te happen heeft het volgens Bernouilli al een onderdruk van ongeveer 0.2 bar. Het is gewoon een smoring, en dat helpt je niet als je wilt comprimeren.

hts-a! (toen in apeldoorn)


:beer:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

En omhoog,

iemand hier al resultaten van gezien?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Zo wie zo is die 175m/s te hoog gegrepen. Normal reken je met 80m/s luchtsnelheid en voor zeer goed vormgegeven kanalen 100m/s. Dat is het max. Dan smoor de luchtstroom zich zelf. Dit weer ik nog van alle proeven, die ik gedaan heb tijdens mijn HTS wtb op het stromingslab.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Jaques,
het zal wel aan mij liggen, maar om 80 m/s luchtsnelheid in de inlaat te kunnen hebben moet diezelfde lucht toch eerst door de turbo? Aangezien de heleboel gecomprimeerd wordt zal de lucht voor de turbo dus een veel hogere snelheid moeten hebben. Dat is wat riel heeft voorgerekend.

Of dit een reeele waarde is of niet kan ik niet beoordelen. heb alleen maar Bouwkunde gehad. :wink:
Jack Quaak
Berichten: 84
Lid geworden op: di 6 apr 2010 22:42
Car: 2*Baccara Biturbo
Locatie: IJzendijke

Dit is een interessante discussie. Wel al weer eventjes geleden gevoerd.

Niet alleen de inlaat van de turbo is groter (38 mm) maar ook het schoepenhuis waardoor ( als je hem goed aan het draaien krijgt) hij ook meer lucht kan verwerken naar het inlaatspruitstuk toe.
Er vanuitgaande dat de turbine evengroot blijft kan hij in theorie net zo snel draaien als de kleinere turbo. Echter de druk en daarmee de tegedruk in het inlaatspruitstuk zal toenemen en om echt rendement uit de grotere turbo te halen zal het inlaatsruitstuk een grotere flow aan moeten kunnen maar ook de inlaatpoorten in de kop evenals de kleppen (grotere of meer kleppen).
Verder is er een limiet aan de hoeveelheid lucht die je boven ze zuigers kwijt kan (incl meer brandstof natuurlijk) wil je je motor langere tijd heel houden.
De volgende stap is de zuigers aan te passen door, indien mogelijk, de bovenkant uit te draaien of andere, geschikte zuigers te monteren, om zo de compressie te verlagen.
Alles is mogelijk maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. :wink:
:wink:

Ik hou het voorlopig bij kleinere turbo's, die zijn sneller op gang waardoor het koppel constanter is en eerder beschikbaar. (bi-turbo)
Plaats reactie