Moet ie alleen wel gemapt zijn op 98indolicious1980 schreef:Wat ik alleen weet is dat een voor octaan 98 gemapte turbomotor het verschil in topvermogen wel 5 tot 10 pk kan schelen met 98 t.o.z. van het gebruik van 95
98 RON
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Project: GTT Blue Sport
Shell V-Power (onofficieel RON 97), is overal te krijgen. Auto is daar ook op gemapped door Henk, BP is me te ver (Hellevoetsluis of Rotterdam) of te duur (N57) en witte pompen met 98 zijn uitstervend. Het is niet anders...
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Te duur? Reken eens uit wat het je elke tankbeurt extra kost. Met de 182 tankte ik altijd trouw BP Ultimate.
Wordt tijd dat ik dat met de R26 ook weer ga doen, want ook gechipt en ik denk 98. Tank alleen nu nog de Fuelsave 95
Wordt tijd dat ik dat met de R26 ook weer ga doen, want ook gechipt en ik denk 98. Tank alleen nu nog de Fuelsave 95
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Ik bedoel met omrijden en alles erbij... Minimaal 22 km en kans op zoeken naar een pomp in een vreemde omgeving als het eerste de beste station geen 98 heeft. Volgens Henk is V-Power voldoende voor deze door hem gemapte motor...Adinsx schreef:Te duur? Reken eens uit wat het je elke tankbeurt extra kost. Met de 182 tankte ik altijd trouw BP Ultimate.
Wordt tijd dat ik dat met de R26 ook weer ga doen, want ook gechipt en ik denk 98. Tank alleen nu nog de Fuelsave 95
Voor deze auto is het ook niet echt nodig, zou ik een vet (getunede) turbo motor (STi, Evo, Cosworth, R26) hebben of hoge compressie N/A motor (911 GT3, Type-R of zo) dan zou ik er niet onder uitkomen...
De meeste mensen met een Twingo RS die ik ken, tanken gewoon 95, maar dat hoeft voor mij nou ook weer niet...
witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven...
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ligt eraan welke er ontbreken (als het al waar is)PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven...
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Mijn kennis zegt dat Witte pomp net zo goed of slecht is als de normale merken benzine.PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven...
Het is al bewezen dat al die namen de peut alleen maar duurder maken en niks extra's brengen.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
ja iedereen roept wat anders dus zal me rotten, als maar van a naar b kanArno17 schreef:Mijn kennis zegt dat Witte pomp net zo goed of slecht is als de normale merken benzine.PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven...
Het is al bewezen dat al die namen de peut alleen maar duurder maken en niks extra's brengen.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
In de Performance Ford heeft in het verleden een test gestaan met een getunede Cosworth, daar scheelde het veel of er normaal, 99 of 102 werdt getankt, ik weet het niet meer precies, maar ik dacht tot 40 pk verschil, maar dan praat je wel over flink getunede motoren met meer dan 500 pk uit een 2.0... En die 102 was belachelijk duur, ik dacht 2 x SuperPlus prijs...
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
95 en 98 en 100 zit natuurlijk wel verschil in en kan zelfs schade veroorzaken op den duur.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Voor elke motor is de behoefte anders... Het heeft geen zin om 102 te tanken in een Aygo of zo... En 95 tanken in een 911 GT3 RS is verkeerd bezuinigen...
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
Waar is dat bewezen?Arno17 schreef:Mijn kennis zegt dat Witte pomp net zo goed of slecht is als de normale merken benzine.PaulM schreef:witte pomp 98 schijnt volgens kennis ook niet al te denderend te zijn vanwege afwezigheid addictieven...
Het is al bewezen dat al die namen de peut alleen maar duurder maken en niks extra's brengen.
Ik weet dat de witte pomp weliswaar merkbenzine is maar een bijeenraapsel van bezinepartijen, zonder exact de additiefformule te weten. De basisbenzine voor alle merken is gelijk, het veschil zit hem in de dopes. Het voldoet aan de normen, maar je kunt wel van kwaliteitsverschil spreken.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14527
- Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
- Locatie: Nieuw Vennep
- Contacteer:
nou Riel,
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/
en nog eentje
http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl
Quote;
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/
en nog eentje
http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl
Quote;
Alle benzine in west Nederland, komt uit 1 (!!!!) distributie punt
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
really? Kassa?
Voor wat betreft je quote: waar worden de dopes toegevoegd? Juist ja, aan de pomp. Dan boeit het dus niet of alle benzine uit 1 punt komt of 120 punten, de dopes worden aan de pomp pas toegevoegd.
Voor wat betreft je quote: waar worden de dopes toegevoegd? Juist ja, aan de pomp. Dan boeit het dus niet of alle benzine uit 1 punt komt of 120 punten, de dopes worden aan de pomp pas toegevoegd.
We hebben het niet over de 100 in Duitsland maar de 102 in Engeland! 102 is zelfde als octaangetal als racebenzine, alleen niet in vat (en racebenzine zal waarschijnlijk per lot gecontroleerd worden).Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
In DL heb je dus naast 100 ook 102, je moet er wel wat beter voor zoeken als de 100, maar b.v. Aral heeft best veel pompen met 102.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
- Locatie: Z-H
dat het vanuit 1 distributiepunt komt dat kan niet worden ontkendWouter de Wit schreef:nou Riel,
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/
en nog eentje
http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl
Quote;Alle benzine in west Nederland, komt uit 1 (!!!!) distributie punt
echter met mijn twingo 1.2 heb ik lange tijd bij tango / tinq en alle andere "goedkopere tankstation" getankt. Zo'n 15dzd km in totaal totdat de motor in de ochtend steeds meer moeite had met starten. Het gasklephuis schoongemaakt, bleek wel nodig te zijn. Daarna weer vroljk bij de tinq getankt en het probleem bleef zich voordoen voor een 2 a 3 weken.
Toen was ik het zat en 2 x 98 (BP) getankt (goeie 1200km mee doorgetuft) overgestapt naar Shell en Texaco voor de 95 en probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Met de Clio RS heb ik het zelfde meegemaakt maar dan de RON98.
Het vreemde van dit geheel is
1. niet iedere auto heeft hier last van
2. zou het te maken hebben met de rijstijl? te weinig doorgeblazen?
3. in UK, fith gear, hebben ook een test gedaan tussen ron95 en 98 bij een subaru impreza wrx. Het vermogen bij 95 lag pk's lager dan bij 98.
moraal van het verhaal, probeer en ontdek 't zelf
maar het blijft een moeilijk verhaal
-
- Berichten: 844
- Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
- Car: Clio 16V 2.0
- Locatie: Tinte
Alle benzine komt van 1 depot? Sorry hoor, ik werk op de raffinaderij waar ze als enigste nog 98 en 102 maken maar dat wordt toch echt op de Europoort gemaakt en in Pernis worden de laatste toevoegingen erbij gedaan voor O.a Ultimate 98.
Het klopt ook dat er van veel witte pompen tankauto's komen die gewoon BP benzine laden.(gebeurt ook bij shell, Exon mobil en Kuwait Petrolium.)
Alleen daar worden de laatste middelen niet aan toegevoegd.
Overigens is Ultimate de enige TuV gecertificeerde benzine die een reinigende werking heeft.
Wat betreft de 98 van BP of van de witte pomp, de basis is 100% het zelfde.
Het klopt ook dat er van veel witte pompen tankauto's komen die gewoon BP benzine laden.(gebeurt ook bij shell, Exon mobil en Kuwait Petrolium.)
Alleen daar worden de laatste middelen niet aan toegevoegd.
Overigens is Ultimate de enige TuV gecertificeerde benzine die een reinigende werking heeft.
Wat betreft de 98 van BP of van de witte pomp, de basis is 100% het zelfde.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Die octaan wordt dus bereikt door additieven, als je zuivere benzine wilt hebben van 102 of hoger zit je wel aan die 4 euro de liter.Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
E85 is leuk, maar als je auto daar niet op afgesteld is levert die gewoon minder vermogen, wil je er hetzelfde vermogen uithalen moet je ongeveer 30% meer inspuiten, dus daar wordt het niet goedkoper van, wel blijft je motor koeler.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ook gelul, racebenzine heb je van 102 tot 110 octaan dus dat is niet te vergelijken met benzine aan de pomp, ook al zeggen ze dat die 102 is, die 102 komt heel anders tot stand bij beide benzines.1975DCS schreef:We hebben het niet over de 100 in Duitsland maar de 102 in Engeland! 102 is zelfde als octaangetal als racebenzine, alleen niet in vat (en racebenzine zal waarschijnlijk per lot gecontroleerd worden).Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
102 is (of was) de enige voor Rally en Rallycross... Het bedrijf waar mijn vader werkt, fabriceert zelfs 114 voor de Amerikaanse markt, waarschijnlijk voor bepaalde klassen in dragsters. In mijn vorige mail stond duidelijk dat ik niet claimde dat dit hetzelfde is al racebenzine... Alleen het octaangetal is gelijk, dus wel goed lezen! Ik kan me goed voorstellen dat racebenzine juist bewust geen toevoegingen heeft die juist van belang zijn in straatgebruik. Of misschien juist hele andere toevoegingen.Luco/Alpine-racer schreef:Ook gelul, racebenzine heb je van 102 tot 110 octaan dus dat is niet te vergelijken met benzine aan de pomp, ook al zeggen ze dat die 102 is, die 102 komt heel anders tot stand bij beide benzines.1975DCS schreef:We hebben het niet over de 100 in Duitsland maar de 102 in Engeland! 102 is zelfde als octaangetal als racebenzine, alleen niet in vat (en racebenzine zal waarschijnlijk per lot gecontroleerd worden).Maarten-Jan schreef:V-Power / Aral / Ultima 102 is wel wat duurder als 98 in DL maar echt geen 2 keer zo duur. Daar kun je overigens ook E85 tanken als je motor daarvoor geschikt is (octaan 104-110), voor 1,05 (zwaar gesubsidieerd).
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Juist als je vader in dat werk zit zou je moeten weten dat niet alleen het octaan belangrijk is, en is dus racebenzine totaal niet te vergelijken met benzine uit de pomp, en zo kwam het op mij wel over, ze zijn absoluut niet te vergelijken.
Doe maar eens echte racebenzine in je tank en laat het er twee weken in zitten, kijken wat er gebeurd
Doe maar eens echte racebenzine in je tank en laat het er twee weken in zitten, kijken wat er gebeurd
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
@1975DCS, ik had even over het racebenzine gedeelte heen gelezen, sorry
@luco, zie 2 regels hoger
@luco, zie 2 regels hoger
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Zit allemaal wel goed hoor! Heeft volgens hem ook met Cetaan en zo te maken (dacht ik). Een ding is zeker: Elf race benzine 102 ruikt heerlijk! In de paddock van Valkenswaard altijd fijn vertoeven tijdens het EK!
edit door pat: foto verkleind.
edit door pat: foto verkleind.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Luco/Alpine-racer schreef:?
Juist, dat is een toevoeging op wat ik zeg. Ik zeg dat er kwaliteitsverschil is. Of het zuiniger is of niet hangt van meer factoren af.Wouter de Wit schreef:nou Riel,
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/
en nog eentje
http://www.keuringsdienst.nl/page/18558/nl
Quote;Alle benzine in west Nederland, komt uit 1 (!!!!) distributie punt
En dan: "Kassa herhaalt de test in een Hilversumse garage. We nemen kleppen van een motor die zo smerig zijn dat ze branden als een fakkel, als ze even in de benzine gedoopt zijn. Welke benzine werkt het beste als poetsmiddel? De merkloze benzine, BP Ultimate, Shell FuelSave of Total Excellium? Net als de man van Shell in het reclamefilmpje brengen we de benzines een beetje op temperatuur. Dat doen we om de situatie in een motor na te bootsen. Dan mogen de zwartgeblakerde motoronderdelen een paar uur stoven om lekker schoon te worden. Het resultaat is teleurstellend. Alle benzines hebben een beetje vuil van de kleppen opgenomen, maar er is er geen één bij die er uitspringt. Misschien hadden we het gewoon met warm water moeten proberen."
Bovendien testte Kassa wel een verschil (2%), wat overeenkomt met datgene wat de merken ook als Reclame geven (liter over op je tank etcetc). Zij bestempelen dit als nauwelijks met een test van ongeveer 15 liter. Naja...
Ik ben geen pro-merkbenzine prediker, maar je kunt je voorstellen dat de witte pomp niet voor niks goedkoper is
even of het zuiniger is ja of nee, heeft het effect op de motor wel genoeg invloed om met tanken rekening mee te houden? bedoel, als het bv 2 euro per tank beurt scheelt en je merkt pas na 200dkm dat de motor slechter is door die brandstof... tja.. als voorbeeld dan he
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Riël schreef:
Ik ben geen pro-merkbenzine prediker, maar je kunt je voorstellen dat de witte pomp niet voor niks goedkoper is
Wat zou je denken van minder marge, net als bij dealers, moeten de reguliere merkstations aan allerlei eisen van de fabrikant voldoen, en die kosten geld die dus bij de witte pomp bespaard worden.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Dat is aan jouw om te bepalen. De benzine is niet hetzelfde, dat is alles wat ik wil zeggen. Beter, slechter, zuiniger, ruikt lekkerder, whateverPaulM schreef:even of het zuiniger is ja of nee, heeft het effect op de motor wel genoeg invloed om met tanken rekening mee te houden? bedoel, als het bv 2 euro per tank beurt scheelt en je merkt pas na 200dkm dat de motor slechter is door die brandstof... tja.. als voorbeeld dan he
@luco, tuurlijk speelt minder marge mee. Maar een gewoon tankstation is al geen goudmijn... Dus enkel aan de marges zal zo'n witte pomp niet verdienen. Ook inkoopsprijs speelt een rol. En je zegt het zelf: ze hoeven niet aan de eisen te voldoen, dus
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Nee je verdraaid de boel weer, zoals vaker helaas, ze hoeven niet aan de eisen te voldoen van de maatschappij qua station, uitstraling, winkel, assortiment, openingstijden en dergelijke.Riël schreef:Dat is aan jouw om te bepalen. De benzine is niet hetzelfde, dat is alles wat ik wil zeggen. Beter, slechter, zuiniger, ruikt lekkerder, whateverPaulM schreef:even of het zuiniger is ja of nee, heeft het effect op de motor wel genoeg invloed om met tanken rekening mee te houden? bedoel, als het bv 2 euro per tank beurt scheelt en je merkt pas na 200dkm dat de motor slechter is door die brandstof... tja.. als voorbeeld dan he
@luco, tuurlijk speelt minder marge mee. Maar een gewoon tankstation is al geen goudmijn... Dus enkel aan de marges zal zo'n witte pomp niet verdienen. Ook inkoopsprijs speelt een rol. En je zegt het zelf: ze hoeven niet aan de eisen te voldoen, dus
Ga maar eens kijken als ze lossen bij een witte pomp, is dezelfde bv texaco wagen die daar staat te lossen.
En dat een pomp geen vetpot is voor de pomphouder ligt aan de maatschappij en niet aan de prijzen, daar zit namelijk voldoende marge op, maar die krijgt de pomphouder niet als het bv een texacostation is, bij de witte pomp dus wel.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.