Race weekendje Zandvoort niet helemaal zonder problemen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Hoi Hoi,

afgelopen weekend gereden op Zandvoort.
1ste keer maar was zeer de moeite waard.
In de regen ging het verrekte goed en kon ik de BMW's die er reden allemaal inhalen. 2.29 in volle regen is toch aardig voor de 1ste keer...

Nu is de auto niet helemaal heel gebleven.
Graag jullie advies.

Auto: Renault 5 GTE met Williams motor.

- De de stuurbekrachtiging rol die mee draait met de multi-riem blijft soms stil staan. (maakt ook enorm veel lawaai) Hierdoor is de multiriem geknapt.
Omdat de 5 geen stuurbekrachtiging heeft hebben we deze rol afgedopt met wat olie erin. Maar dit gaat dus niet goed. Mijn vraag is als er ook een kortere multiriem is voor een Williams zonder stuurbekrachtiging?

- Na mijn 1ste half uur kwam ik terug in de pits en liep de motor stationair op 2000rpm. Ook liep de motor op 3 cilinders.
Bougies/kabels/compressie ter plekke gecontroleerd. Compressie was 9bar. En kabels en bougies waren goed. Er was ook een vonk.
We dachten aan de injector. Het gekke is bij vollast heb ik wel mijn vermogen en loopt hij op 4 cilinders. Dus heb zo nog een half uur kunnen rijden in de regen. Kan een lambda sensor dit veroorzaken?

Alvast bedankt!

Peter
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

er zijn 16v's zonder stuurbekrachtiging dus die riem moet lukken.

nu ben ik benieuwd, wat voor onderstel heb je?
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

tutuur schreef:er zijn 16v's zonder stuurbekrachtiging dus die riem moet lukken.
Kijk super. Dan probeer ik een multiriem van een 16V te bestellen zonder stuurbekrachtiging.

Onderstel op dit moment: Apex 60mm met phaseII topschotels.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

stuurt dat nog een beetje met zo'n zwaar blok vooronder?

volgens veel hier is het niet de bocht om te krijgen zonder 16v veren of zelfs spoorbreedte van een williams....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Voor zover ik weet zijn alle multiriemen van 16V's gelijk, maar wordt het missen van de stuurbekrachtigingspomp opgevangen door een looprol. Ik denk dus dat je daar niet zoveel aan zult hebben.

Kenners: correct me if I'm wrong... :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dan dus de looprol halen :p
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

verrotte bougie of bougies met de verkeerde warmte graad ?

is je stationair omloopklep nog wel ok?
die blijven vaak hangen.

evt injector die lekt of koude start injector (kan je ook wel zonder btw)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ik heb dat probleem ook gehad
wel niet met een 16v motor
maar met een 1.7t in een 5je.

complete pomp verwijderd en de totale omtrek gemeten
en bij de automaterialenzaak voor een paar euro een
andere multiriem gehaald(kortere)
die van een gte paste toen ook niet..

tel uiteraard wel even hoeveel groeven erin je huidige zitten :wink:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Je hebt die rol wel vervangen hoop ik ? aangezien de Williams waar die motor uit komt schade rechts voor had en de balk klem tegen die rol aan zat..

Ik zou anders gewoon de hele rommel vervangen door Clio16V spul voor zonder stuurbekrachtiging, volgens mij heb ik dat nog wel liggen ook. :)
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

mark 5t schreef:verrotte bougie of bougies met de verkeerde warmte graad ?

is je stationair omloopklep nog wel ok?
die blijven vaak hangen.

evt injector die lekt of koude start injector (kan je ook wel zonder btw)
Bougies zijn Denso Iridium power bougies. We hebben bougies omgewisseld en geen resultaat.

De andere punten die je noemt ga ik deze week even proberen.
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Ronald1916V schreef:Je hebt die rol wel vervangen hoop ik ? aangezien de Williams waar die motor uit komt schade rechts voor had en de balk klem tegen die rol aan zat..

Ik zou anders gewoon de hele rommel vervangen door Clio16V spul voor zonder stuurbekrachtiging, volgens mij heb ik dat nog wel liggen ook. :)
Dat de balk klem tegen die rol aan zat wist ik niet......
De rol hebben we destijds wel gecheckt maar was nog prima.
Waterpomp wel gelijk vernieuwd.

Dus een 16V riem zonder stuurbekrachtiging zou dus de oplossing zijn?
Of moet er toch een andere looprol op?

Zo jah pm mij even als je het spul nog hebt liggen....

Thanks
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Dat had ik je er nog bij verteld. :wink: volgens mij lag de motor al naast de auto, weet wel dat ik toen het front uit elkaar geslepen heb en de rechter balk met een andere auto teruggetrokken heb om te kijken of de motor goed liep voor de verkoop.. ding zat er strak tegenaan. :)

Ik zal morgen even kijken als ik nog bij de schuur ben of er nog wat ligt, heb nog een hele bak vol Clio16V motoronderdelen staan namelijk, weet alleen niet of dat een motor met stuurbekrachtigingspomp was.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je een ander "partroon" wenst dan standaard dan trek je er gewoon een touwtje om, meet je de omtrek en ga je naar de auto mat. zaak. Er zijn echt heeeeeeel veel maten riemen dus dat komt altijd wel goed.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jeff rsi
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr 26 feb 2010 19:20
Locatie: Noord-Holland

inderdaad gewoon ff zelf opmeten.....

ik reed in mijn beun RSI ook met een snaar van een Citroen omdat die wel knap paste :smile:
R19 16V '91
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Blok zonder stuurbekrachtigingspomp kan wel. Volgens mij de Clio van Bart Vos. Ik vind het wel een cleane oplossing. Weing troep rondom het blok.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... iging1.jpg[/img]
Detail:
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... iging2.jpg[/img]
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

we hebben het hier nog over gehad met die alpine rally. toen zei ik je al dat je ff een looprol van een clio 16v moet pakken die op dezelfde plek zit..

gezien de riem verder gelijk is
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

of zo

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y1/Win ... f_0426.jpg[/img]

[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh25 ... G_4459.jpg[/img]

Onderdelen komen van een 1.7 r19 of 1.7 5'je of zelfs 1.7 volvo 440's

Bestel nummers:

7700718613 Plated tensioner bracket
8200031832 Altenator Holder bracket
7703101094 Altenator long bolt
7703101073 block bolts x3
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Geert schreef:of zo

Onderdelen komen van een 1.7 r19 of 1.7 5'je of zelfs 1.7 volvo 440's

Bestel nummers:

7700718613 Plated tensioner bracket
8200031832 Altenator Holder bracket
7703101094 Altenator long bolt
7703101073 block bolts x3
Ik zal vanavond eens kijken of het op de 1.8 8v clio's ook zo zit. :wink:
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

alleen als je geen stuurbekrachtiging hebt :wink:
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Dank allen..
Genoeg opties voor de multieriem:grin:

Dan nog even over dat stationair probleem:
Zijn de injectors van een Williams en een 16V gelijk?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ja
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep zijn gelijk

groene of gele maakt niets uit.

heb hier nog wel een bak liggen mag je zo 4 uitvissen.

persoonlijk zou ik de koudestart injector gewoon verwijderen en de luchtomloopklep even goed checken of omwisselen voor een ander.

beste resultaat heb ik overigens altijd nog met NGK bougies van de universele automaterialenzaak hebben 2 pootjes om overheen te vonken

ik meen iets van 4 eurie p/st dus de moeite van het proberen wel effe waard.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Waarom zou je de koude start injector verwijderen?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kan lekken met evt rijk lopen als gevolg en dus nat slaande bougies.

hij start wel effe koud iets moelijker maar dat boeit totaal niet voor een circuit auto.
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Het is niet de injector.
Wel trekt cylinder 1 valse lucht aan. Dus die rubberen ringetjes rondom de injector zijn gaar? Deze zijn volgens Renault niet los te bestellen...

Heeft iemand een bestelnummer van de looprol? (180016v zonder stuurbekrachtiging)
Als ik de looprol niet gebruik komt de riem tegen de bekapping van de distributieriem aan.

thanks
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die rubbertjes moet je ook lekker bij de drogist halen! :p

Anders ff naar de groothandel, zoals als Nomag (isda landelijke keten?), daar krijg je vaak een handvol van die meuk voor een euro. Vaak zijn ze ook vrij universeel voor diverse injectoren.
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Als het goed is zijn dit de onderdelen voor een Clio 1.8 16V zonder stuurbekrachteging:

[img]http://94.100.122.18/1111150001-1111200 ... _e3ku.jpeg[/img]

Rol= 180euro en dat blok waar de rol op komt is niet meer leverbaar.
Dus wordt een andere oplossing....

Andere probleem: Injectors verwisseld maar geen resultaat.
Remmenreiniger rond cilinder 1 spuiten heeft wel resultaat.
Het blok gaat gelijk anders lopen....
Dus toch valse lucht via de injector rubbertjes?
Wel belachelijk dat die rubbers niet los verkrijgbaar zijn bij Renault...
Morgen de rubbertjes even omwisselen en kijken als dat helpt...
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

heb je je oude blok niet meer? daar zit ie toch op????

en anders heeft er vast wel iemand een oud kapot blok liggen oid...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

loopt ie al weer goed?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Als ik het even snel goed gezien heb staat hier in de schuur een blok met de looprol enz.

Ik zal morgen even foto's maken voor je.

rest via PM? :wink:
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

Afgelopen zaterdag de problemen opgelost.

- Bij cilinder 1 was een stuk van 4cm van de pakking (inlaat spruitstuk) weg geblazen. Nieuwe pakking er op en het blok liep weer netjes op 4 poten...

- De schoepjes van de stuurbekrachtiging pomp is heet geworden en is vast gelopen in het huis. De pomp hebben we verwijderd en de meelooprol hebben we laten zitten. Dus je kan gewoon de originele multieriem gebruiken.

Nu hopen dat ik morgen probleemloos kan rijden op Assen....
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mooi man dat je het gevonden hebt.

veel plezier morgen :worship: ik zal er naar alle waarschijnlijkheid niet bij zijn.
mocht ik nog 5 minuten vrije tijd vinden dan kom ik effe kiekn.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als ik het goed begrijp zit de rol van de stb pomp er dus nog wel alleen het binnenwerk niet?
peternofx
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 1 okt 2006 12:17

tutuur schreef:Als ik het goed begrijp zit de rol van de stb pomp er dus nog wel alleen het binnenwerk niet?
Klopt! :smile:
Plaats reactie