Zoals ik in mn project-topic al aangaf tikt mijn motortje sinds de vakantie behoorlijk.
Ik neem zelf aan dat dit de kleppen zijn. (Het klinkt namelijk als een hoop klepjes die zitten te tikken...)
Stationair valt het nog mee, maar onder last klinkt het wel als een heel oud motortje.... (wat het natuurlijk ook is. '88/+-260.000km)
Nu wil ik dit graag laten verhelpen en vraag ik mij wat dingen af.
1) Waar kan ik dit het beste laten doen? (weet iemand een goed adres hiervoor? Of maakt dat geen bal uit en kan elke dealer/garage dit?)
2) Wat moet er precies gebeuren? (klepspeling?(stellen), Klepzittingen?, ...???...)
3) Wat zijn over het algemeen de kosten van zoiets?
Begrijp ik het ook goed dat de klepzittingen de rede zijn waarom er loodvervanger gebruikt moet worden?
En als ik die laat vervangen (door een ander type) dat ik die loodvervanger dus ook niet meer nodig heb?
Wil gewoon een klein beetje weten waar ik aan toe ben voordat ik bij bedrijven langs ga. Dan weet ik tenminste ook waar het over gaat voordat me weer van alles wijs wordt gemaakt.
Groet, Krijn
[gtt] Tikkende kleppen
Ik zou beginnen met het stellen van de kleppen en dat stelt eigenlijk niet veel voor. Dat kun je zelf ook wel, met wat gereedschap.
Als dat het euvel niet verhelpt, kun je altijd nog verder kijken. Ik zou daarvoor niet naar een garage gaan, maar naar een motorrevisiebedrijf.
Als dat het euvel niet verhelpt, kun je altijd nog verder kijken. Ik zou daarvoor niet naar een garage gaan, maar naar een motorrevisiebedrijf.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Begin maar met kleppen stellen indd. Dat kun je overigens prima zelf alleen even voelermaatjes regelen en je handboek erbij houden.
Hoeveel druk rij je op?
Heb je al eens olie gewisseld na je ombouw trouwens?
Klepzittingen hoef je niks aan te doen hoor.
Hoeveel druk rij je op?
Heb je al eens olie gewisseld na je ombouw trouwens?
Klepzittingen hoef je niks aan te doen hoor.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Merijn, ik lees inderdaad veel op internet dat het stellen goed zelf te doen is.
Maar ik ben erg huiverig over het zelf prutsen aan het motortje...
Heb daar nog nooit zelf iets mee gedaan en heb daar dus ook de kennis en het gereedschap niet voor in huis. Dit onderdeel is me ook te kostbaar om te verprutsen...
Ik laat het ook liever bij een revisiebedrijf doen. Vandaar mn vraag over goede ervaringen met bepaalde adressen.
En als ik het dan toch laat doen, dan kan ik misschien net zo goed die zittingen meteen laten vervangen... (???)
Als dat niet meteen een gigantische operatie is natuurlijk...
Maar ik ben erg huiverig over het zelf prutsen aan het motortje...
Heb daar nog nooit zelf iets mee gedaan en heb daar dus ook de kennis en het gereedschap niet voor in huis. Dit onderdeel is me ook te kostbaar om te verprutsen...
Ik laat het ook liever bij een revisiebedrijf doen. Vandaar mn vraag over goede ervaringen met bepaalde adressen.
En als ik het dan toch laat doen, dan kan ik misschien net zo goed die zittingen meteen laten vervangen... (???)
Als dat niet meteen een gigantische operatie is natuurlijk...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Alleen kleppen stellen is half uurtje werk en kost je alleen een kleppendekselpakking.
Desnoods vast wel een RTCer die je wil helpen. Klepzittingen moet de hele kop eraf, dat wil je toch helemaal niet?
Desnoods vast wel een RTCer die je wil helpen. Klepzittingen moet de hele kop eraf, dat wil je toch helemaal niet?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Martijn,
Bedankt voor het vertrouwen...
Ben daar, zoals gezegd zelf nog niet helemaal overtuigd van...
Maar misschien moet ik er maar gewoon aan beginnen (net zoals met alles...)
Weet niet of het motortje om zeep kan helpen als ik het verkloot?
Ik rij nu op standaard druk.
Olie is tijdens de ombouw verschoont.
Klepzittingen niet nodig? (EDIT: als dat niet hoeft, liever niet!)
hmmm...zou natuurlijk wel de goedkoopste oplossing zijn om het dan gewoon lekker zelf te doen...
EDIT: Zie nu ook in Haynes hoe dat te werk gaat...
Als ik het goed begrijp moet ik de juiste afstand verkrijgen tussen het einde (begin) van de (openstaande)klep (het steeltje dus) en de tuimelaar?
En die afstand moet ik meten met een stukje materiaal van een bepaalde dikte (voelermaat?).
Die afstand zou dan moeten zijn:
Inlaat: 0.20mm
Uitlaat: 0.25mm
Klopt dit so far?
Bedankt voor het vertrouwen...
Ben daar, zoals gezegd zelf nog niet helemaal overtuigd van...
Maar misschien moet ik er maar gewoon aan beginnen (net zoals met alles...)
Weet niet of het motortje om zeep kan helpen als ik het verkloot?
Ik rij nu op standaard druk.
Olie is tijdens de ombouw verschoont.
Klepzittingen niet nodig? (EDIT: als dat niet hoeft, liever niet!)
hmmm...zou natuurlijk wel de goedkoopste oplossing zijn om het dan gewoon lekker zelf te doen...
EDIT: Zie nu ook in Haynes hoe dat te werk gaat...
Als ik het goed begrijp moet ik de juiste afstand verkrijgen tussen het einde (begin) van de (openstaande)klep (het steeltje dus) en de tuimelaar?
En die afstand moet ik meten met een stukje materiaal van een bepaalde dikte (voelermaat?).
Die afstand zou dan moeten zijn:
Inlaat: 0.20mm
Uitlaat: 0.25mm
Klopt dit so far?
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
jongen echt, das peanuts, zelfs jij kunt dat
heb je een werkplaatshandboek? daar staat het precies in en staan ook mooi de klepspelingwaarden in.
enige wat je moet aanschaffen zijn voelermaatjes (brezan oid) en een kleppendekselpakkingkje.
en durf je het echt niet aan, dan waai maar langs doe ik het voor je voor weinig.
heb je een werkplaatshandboek? daar staat het precies in en staan ook mooi de klepspelingwaarden in.
enige wat je moet aanschaffen zijn voelermaatjes (brezan oid) en een kleppendekselpakkingkje.
en durf je het echt niet aan, dan waai maar langs doe ik het voor je voor weinig.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ok duidelijk.
Enige dingetje is dat ik op dit moment geen werkplek meer heb.
Dus dit zal dan wel in de open lucht moeten gaan gebeuren.........
IS dat een probleem?
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat er allemaal troep(regen/zand/etc) in mn kop terecht komt.
Kan het hele klepspeling-gedoetje alleen niet in mn WPH vinden......
Maar neem aan dat Haynes de waarden ook wel goed heeft.
Enige dingetje is dat ik op dit moment geen werkplek meer heb.
Dus dit zal dan wel in de open lucht moeten gaan gebeuren.........
IS dat een probleem?
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat er allemaal troep(regen/zand/etc) in mn kop terecht komt.
Kan het hele klepspeling-gedoetje alleen niet in mn WPH vinden......
Maar neem aan dat Haynes de waarden ook wel goed heeft.
die waarden kloppen zorg overigens wel dat ie helemaal koud is
Zeker zelf doen.
Slechte ervaring bij de renault garage a 80 euri per uur en ze zijn al snel 2 uur ermee bezig.
Met een beetje pech doen ze het niet goed en verkloten ze je grill ook nog eens.
Ik zeg op naar de winkel voor voelermaatje.
grt, Sam
Slechte ervaring bij de renault garage a 80 euri per uur en ze zijn al snel 2 uur ermee bezig.
Met een beetje pech doen ze het niet goed en verkloten ze je grill ook nog eens.
Ik zeg op naar de winkel voor voelermaatje.
grt, Sam
Is echt piece of cake en eigenlijk zou je dat als GT eigenaar even moeten leren
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Nou jongens prik een dag en doe het even voor, mag evt hier, weet ik ook gelijk hoe het moet haha
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Goed idee, worden we allemaal weer een stukje wijzer van.
Dus:
De volgende technische meeting staat gepland in Babyloniënbroek....
Jolanda zorgt voor de koffie en 't gebak...
Dus:
De volgende technische meeting staat gepland in Babyloniënbroek....
Jolanda zorgt voor de koffie en 't gebak...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Heb ik al eens eerder voorgesteld hoor
Ik vind het prima
Ik vind het prima
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Nou...dat idee zat dus al een tijdje in mn hoofd....
Waarom wordt dit niet serieus eens bekeken of dit te organiseren is binnen de club.
Een soort van "klus-meetings".
Gezellig én leerzaam!
Kijken hoeveel animo er voor is.
Kleine meetingkjes (misschien in de buurt van garage) waar aandacht besteed wordt aan klusjes die iedereen eigenlijk prima zelf zou kunnen doen als het een keer uitgelegd/voorgedaan wordt.
Scheelt de gemiddelde oude-Renault-eigenaar/hobby-monteur een hoop centen en is nog leuk/interessant ook.
Wat mij betreft zijn er zat van dit soort klusjes. Van het stellen van kleppen tot het lassen van dorpels... van het (de)monteren van whatever tot het vervangen van noem maar op...
(Er is volgens mij ook altijd wel een auto te vinden die gebruikt kan worden als les-materiaal....... )
Ik ga liever naar een meeting waar ik echt iets leer dan dat ik alleen maar sta te kijken/ouwehoeren.
Rij ik zonder problemen voor naar babyloniendam of wherever...
Dusssss.....
1e RTC Klus-Meeting: "Kleppen stellen"
Locatie: babyloniendam
datum:
Tijd:
EDIT:
ps) ondanks de vele smileys ben ik wel degelijk serieus!
Waarom wordt dit niet serieus eens bekeken of dit te organiseren is binnen de club.
Een soort van "klus-meetings".
Gezellig én leerzaam!
Kijken hoeveel animo er voor is.
Kleine meetingkjes (misschien in de buurt van garage) waar aandacht besteed wordt aan klusjes die iedereen eigenlijk prima zelf zou kunnen doen als het een keer uitgelegd/voorgedaan wordt.
Scheelt de gemiddelde oude-Renault-eigenaar/hobby-monteur een hoop centen en is nog leuk/interessant ook.
Wat mij betreft zijn er zat van dit soort klusjes. Van het stellen van kleppen tot het lassen van dorpels... van het (de)monteren van whatever tot het vervangen van noem maar op...
(Er is volgens mij ook altijd wel een auto te vinden die gebruikt kan worden als les-materiaal....... )
Ik ga liever naar een meeting waar ik echt iets leer dan dat ik alleen maar sta te kijken/ouwehoeren.
Rij ik zonder problemen voor naar babyloniendam of wherever...
Dusssss.....
1e RTC Klus-Meeting: "Kleppen stellen"
Locatie: babyloniendam
datum:
Tijd:
EDIT:
ps) ondanks de vele smileys ben ik wel degelijk serieus!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ik ook hoor
Alleen kunnen we hier geen 50 man kwijt.
Heb dit ook al eens gedaan met een motorclub, alleen was dat dan bij een dealer.
Dus technische meetings met maximaal 10 a 15 man is mogelijk met een kleine bijdrage voor koffie en broodjes en dergelijke.
Hoeft niks op verdiend te worden, maar de onkosten zouden we er wel graag uit willen hebben.
Alleen kunnen we hier geen 50 man kwijt.
Heb dit ook al eens gedaan met een motorclub, alleen was dat dan bij een dealer.
Dus technische meetings met maximaal 10 a 15 man is mogelijk met een kleine bijdrage voor koffie en broodjes en dergelijke.
Hoeft niks op verdiend te worden, maar de onkosten zouden we er wel graag uit willen hebben.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Zal ik me als disaster monteur aanmelden?
Voor kleppenstellen searchte ik altijd hier ff op het forum naar een post van Catrinus, waar een handig tabelletje inzat (met een klein foutje). Prima omschrijving
Voor kleppenstellen searchte ik altijd hier ff op het forum naar een post van Catrinus, waar een handig tabelletje inzat (met een klein foutje). Prima omschrijving
Ah het kwam van Integra af, maargoed dit is in principe wel duidelijk:
Uiteraard is in de laatste regel van dat tabelletje de 2 een 3, je ziet er gewoon een verlopend 1342-patroon in terug.Michel S. schreef:[zeurmodus]GT Docter, Ik wil jou absoluut mijn kleppen laten stellen. 20 mm tikt als de t@ring. laat staan 25 mm .integra schreef:catrinus schreef:klopt precies. Als cil 1 tuimelt dan ga je cil 4 stellen enz enz. Ik stel mijn kleppen altijd als de in of uitlaat klep word ingedrukt en de ander net omhoog is. En als hij een paar graden verder staat dan geeft dat niet veel. Zolang de tuimelaars speling hebben dan is het goed.
Ik denk dat je het over je roode gttje hebt :-*
Die liep ook wel als een zonnetje
nee hier klopt geen fuck van.
eerst moet je de ontsteekings volgorde weeten en
die is 1.3.4.2. dan kan het handig zijn om te weeten
waar cil.1 zit{rechterkant bakzijde}
Dan zog je er voor dat UITLAAD klep van cil.1 HEELEMAAL is in gedrukt{klep staat dus open}
Nu kun je INLAAD klep van cil.3 stellen{20mm}
en UITLAAD klep van cil.4
DUS uitlaadklep cil 1 open,stelleninlaad 3 en uidlaad 4.
1 3 4 2 uitlaadklep open
-------------
3 4 2 1 inlaadklep stellen 20 mm
-------------
4 2 1 3 uitlaadklep stellen 25 mm
Voor de mensen die willen weeten wat in en uitlaad is het volgende!
---------------------------------
| cil.4 | cil.3 | cil.2 | cil.1 |
---------------------------------
| U I | I U | U I | I U |
---------------------------------
Nou jonges, veel plezier er mee kijk goed wat je doet en meet niet tesnel. Het voeler maatje moet wel wat weerstand voelen.NIET TE VEEL!!!
de groeten uut grunn
DE GT DOCTER
[/zeurmodus]
en 0, ervoor anders liggen die tuimelaars wat in het luchtledige te zweven maar dat is kneuterij he
Wedden dat t niet tikt?
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
ga jij die voorbumper nu maar is spuiten en dat dingen rijdend maken
wieslippe
wieslippe
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Het Nederlands van die gt docter is ook niet al te best
-
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
- Locatie: Bergen op Zoom
technische meeting is altijd goed.
je bent nooit te oud om te leren
zeker op een zondag.
vergoeding voor eten en drinken is in mijn ogen niet meer dan
normaal.
als dit echt van de gron af gaat komen
dan meld ik me alvast aan..
je bent nooit te oud om te leren
zeker op een zondag.
vergoeding voor eten en drinken is in mijn ogen niet meer dan
normaal.
als dit echt van de gron af gaat komen
dan meld ik me alvast aan..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*