Gebroken nokkenas F7P 1.8 16V

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Iedereen die de topictitel leest en het verhaal achter mijn Race-19 kent denkt meteen.. hehe, zou ie nou dan eindelijk stuk zijn ? maar nee, dit is een andere. :lol:

Want ik zit me hier toch even met een vaag probleem, heb een R19 16V staan waarbij de motor vastgeslagen is bij 6700 RPM in de 1ste versnelling. :worship:

Nu bleek het inlaatnokkenastandwiel compleet van de nokkenas afgescheurd te zijn, om te kijken hoeveel kleppen er gesneuveld waren wou ik de nokkenas draaien maar dat ging met geen mogelijkheid, nokkenaskap er af gehaald en het bleek dat de ring van het axiaallager afgebroken is en vastgeslagen is in de kop. kop beschadigd dus de kop er vanaf gehaald, nieuwe kop opgebouwd en tijdens het strippen van de oude kop de inlaatnokkenas ook maar even losgehaald, daar was dus ook precies op dezelfde plek hetzelfde gebeurd alleen is die wel blijven draaien, het mooie is nog dat er geen enkele klep krom was.. maargoed, moet ook zeggen dat de motor echt in 1 klap stil stond. :p

Maargoed, allemaal leuk en aardig. Nu heb ik die nieuwe kop klaar met een setje frisse nokkenassen er in en is ie klaar om vastgedraait te worden maar nu heb ik nog steeds niet echt een oorzaak gevonden, oliedruk was goed en er is 10 km mee over de snelweg gereden, onderaan de snelweg een paar minuten gewacht op de verkeerslichten, verkeerslichten groen en dat ding vol op z'n kloten gegeven waarna de hele prut in elkaar liep. Ik reed overigens zelf.. maar volgens de meesten ligt het daar niet aan. :wink: :p

Paar foto'tjes..

De nog best soepel draaiende inlaatnokkenas..

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 42-670.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 204-50.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 292-10.jpg[/img]

De compleet vastgegroeide uitlaatnokkenas.

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 400-30.jpg[/img]

Heb er echt uren naar zitten kijken maar kan zo geen oorzaak vinden, de lagering van de nokkenas waar de olietoevoer ook zit voor de axiaallagering ziet er gewoon goed uit, vind het ook zo apart dat het bij beide nokkenassen is.

Kan 'm wel weer gewoon dichtschroeven maar tis toch wel prettig om te weten wat er nou mis gegaan is..
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Leg die vraag eens voor bij Patrick (Biggelaar) ? Ik kan ook niet direct iets verzinnen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik geloof dat de oorzaak onzorgvuldige montage van de nokkenassen is. Dat je de lagerkappen niet gelijkmatig genoeg hebt aangedraaid, en er daardoor krachten op die rand komen en die af kan breken.

Maar pin me dr niet op vast, Patrick zal het wel zeker weten.

Heb je kort daarvoor die nokkenassen eruit gehad? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal (snel gelezen)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

edit: of onzorgvuldige DEmontage
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Het spul is 1500 km daarvoor inderdaad uit elkaar geweest, de kop komt van een Clio16V en heb ik los gekocht ooit en toen zat ie half in elkaar geschroefd. heb meerdere F7P's gedaan en eigenlijk nooit eerder dit probleem gehad, vooral omdat het bij 2 nokkenassen is. :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

aangezien ze allebei exact hetzelfde hebben zou ik uitgaan van een overeenkomstige oorzaak, dus zou ik inzetten op de-/montage of misschien de nokkenassen zelf? Komen die assen niet toevallig allebei uit een geplofte motor oid?
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Kwam uit een auto met zijschade aan de nokkenastandwiel kant toch Ronald?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Inderdaad het enige wat ik weet is dat de kop van een goedlopende motor kwam maar dat de auto een klap heeft gehad (boompje..) op het rechter scherm en dat de carosserie tegen de distributiekap aan stond.

Maargoed, daarbij zat de kop half in elkaar geschroefd toen ik 'm kocht en zaten ook niet alle bouten in de nokkenaskappen, dus ja.. tis dan maar weer de vraag hoe dat spul aangedraaid is. :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als hij een (kleine) tik gehad heeft op de pulley, zou het kunnen dat het axiaallager toen beschadigd is geraakt, of gescheurd is. Dat lager is het enige wat een axiale (duhh) kracht kan opnemen mocht die pulley een klap gehad hebben.

Ik geloof niet dat deze schade kan ontstaan door verkeerd vastzetten van de lagerkappen. Als dat het geval is levert dit doorgaans (radiaal)lagerschade op.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik heb weleens vaker gezien dat die axiale schijf gebroken was. Volgens mij gebeurt dit inderdaad wanneer je de lagerkap niet recht omlaag trekt. Je gebruikt dan de hele lengte van je nokkenas als hefboom om die ring af te breken, en dat lukt. Dat 't vervolgens gaat vreten en vastnaait is niet heel raar. Succes met de volgende kop, zet 'm netjes in elkaar ;)
rev it like a rental
martijnclio
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 5 jun 2005 13:05
Locatie: Lunteren

Ik heb het ook een keer gehad bij een clio16v, motortje liep gewoon goed maar bij het loshalen van de motor was er ook een stukje van het axiaal gedeelte afgebroken. ( van de uitlaatnokkenas ).....
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Wel apart ja, had dit nog nooit gezien bij een F7P en aangezien ik wel meerdere F7P's in elkaar geschroefd heb en daar nooit problemen mee gehad heb en er nu ineens 2 nokkenassen stuk zijn.. blijft een apart verhaal. :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

inderdaad verkeerde demontage, met de montage kan het ook wel maar onwaarschijnlijk...

mensen beginnen de nokkenastunnels los te schroeven vanaf het tandwiel... als je pech hebt staan de nokken van cilinder 1 vanaf distributie op wat lift, en die drukken dan fijn door, dus voordat je de laatste 2 bouten bij het axiaal los hebt is het al verneukt...

maar goed... dan vind ik het altijd knap dat het toch in elkaar gezet wordt... :D

anyway... heb dit probleem al meerdere keren gezien... niks nieuws, maar volgende keer even opletten met los/vastschroeven...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dus als ik het goed begrijp beginnen aan de bakzijde en het gaat goed?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

lijkt me eerder gelijkmatig.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Geert schreef:lijkt me eerder gelijkmatig.
Amen...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

logisch eigenlijk :p (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Inderdaad het enige wat ik weet is dat de kop van een goedlopende motor kwam maar dat de auto een klap heeft gehad (boompje..) op het rechter scherm en dat de carosserie tegen de distributiekap aan stond.
Dat is je antwoord.
Plaats reactie