[ACT] F7[x] met turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning

[ACT] F7[x] met turbo

Postby -jo- » Sun 5 Dec 2010 20:14

MOD
Graag alle info m.b.t. het opbouwen van een turbo op een F7-motorblok hierin zetten / vermelden.

Om het zoeken wat makkelijker te maken, probeer ik wat "copy & paste" toe te passen.

- Arco -


Ik en Glenn hebben afgelopen tijd al aardig wat gependeld tussen BE en Made. Motorisch zijn we bijna rond en zijn aangekomen bij het bakken verhaal.

voorproefje ?
Image

Image
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby Geert » Sun 5 Dec 2010 20:18

nice, waarom carburateurs?
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Postby -jo- » Sun 5 Dec 2010 20:23

ik kon erop wachten :lol:

Wij gaan geen carbs gebruiken. Die setup lag toevallig op tafel. Het ging om de onderblokken.

1xF7R met RS wossners, CR 7.8:1, F7R kop, gebalanceerd, de hele rimram, aangepaste RS koppeling (F-vliegwiel aangepast) + GT3071R

1xF7R met JE zuigers , CR 8.0:1, sodemo knive-edge krukas, wossner drijfstangen, ACL lagers, F7P kop met bewerkte klepzetels en kleppen (3-angle seats en zitten dieper in de kop voor meer koppel onderin. Ook gebalanceerd en dubbelplaats tilton koppeling + GT28RS
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby Jochem de Haas » Sun 5 Dec 2010 20:31

Op naar de 140 wielpk's per voorwiel
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Steven » Sun 5 Dec 2010 20:34

Ja of op naar de 1 (misschien wel 2?) zwarte streep tot in de 4e versnelling... vet! :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby -jo- » Sun 5 Dec 2010 20:37

Glenn bouwt een monster, mede met die GT3071R (rechts in de foto) maar een combi show-street. Ik denk daarbij aan minstens 300 adw.

Ikzelf wil iets minder maar wel een goeie balans om trackdays mee te doen en het rijdbaar te houden en zoals reeds lange tijd gewenst een ombouw van een 6 bak waar momenteel naar gekeken wordt.
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby Steven » Sun 5 Dec 2010 20:40

Een 6 bak met sper?

Het spijt me, maar zeker als je trackdays wilt gaan doen, is een sper onherroepelijk nodig, anders kun je jezelf ook wel bij de show-hoek plaatsen als vette bandenroker :D
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby -jo- » Sun 5 Dec 2010 20:50

zowieso ;)

effe editten: het betreft een clio RS III -6 bak. We moeten de primairy aanpassen en een adaptorplaat maken of bellhousing aanpassen.
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby ARNO16V » Sun 5 Dec 2010 21:14

Dat zijn serieuse plannen Jo! :p :p (Y)
ARNO16V
 
Posts: 6609
Joined: Thu 14 Jul 2005 18:00
Location: Meppel

Postby Lex » Sun 5 Dec 2010 21:20

Damn, Jo en Glen, Dik spul allemaal weer :worship:
Lex
Über-Spammer
 
Posts: 13323
Joined: Thu 16 Aug 2001 0:00
Location: Nieuwegein

Postby Roald » Sun 5 Dec 2010 21:44

poeh, dat zal het nodige geweld opleveren (Y)
Roald
 
Posts: 1712
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby jacob » Sun 5 Dec 2010 21:56

Steven wrote:Ok die motor heeft wel iets mooiere koppelkromme, maar ik vind het de moeite van het aanpaswerk echt niet waard. Als je er iets anders inhangt, neem dan een 197 motor ofzo.

Ik poets toch liever die F7 wat op :p


Vind het aanpaswerk eigenlijk wel meevallen.
jacob
 
Posts: 521
Joined: Sat 5 Nov 2005 21:25
Location: Veendam

Postby tutuur » Sun 5 Dec 2010 22:11

Jo, heb je er rekening mee gehouden dat de wielomtrek van een 3 een stuk meer is dus dat je wss een nog lagere top hebt maar wel met 6sp ?

En waarom zulke lage cr's ? Wat ik overal vind word er 8.0 gebruikt voor 1.8's en 8,5:1 voor 2.0's met die gt28rs zal je toch niet zo ver komen dat de cr nog verder om laag moet?
Last edited by tutuur on Sun 5 Dec 2010 22:13, edited 1 time in total.
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Steven » Sun 5 Dec 2010 22:12

Ik vind de NETTO (gebaseerd op bankgegevens, niet de autoweekgetalletjes) vermogenswinst tegenvallen....
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby -jo- » Sun 5 Dec 2010 22:32

tutuur wrote:Jo, heb je er rekening mee gehouden dat de wielomtrek van een 3 een stuk meer is dus dat je wss een nog lagere top hebt maar wel met 6sp ?


Deze bak is weer 2 generaties jonger dan de JC5 014, heeft meer mogelijkheden en er is meer voor te krijgen aan betere prijzen.

tutuur wrote:En waarom zulke lage cr's ? Wat ik overal vind word er 8.0 gebruikt voor 1.8's en 8,5:1 voor 2.0's met die gt28rs zal je toch niet zo ver komen dat de cr nog verder om laag moet?


Als je een F7R700 onderblok gebruikt icm Wossner zuigers van een clio RS, 0.6 van het dek afhaalt om het te vlakken en vervolgens een 1.2 koppakking gebruikt, haal je een CR van 7.8 a 7.9:1. Dat komt ideaal uit om met een GT3071R tot 1.7 a 1.8 bar druk te rijden. We hebben alles uitgelepelt en puur theoretisch kom je op getallen uit die een eind boven de 400 pk liggen. Opgelet, puur theoretisch ! Ik zei toch al dat er een monster gebouwd werd ?

Je hebt ook niet goed gelezen want ikzelf ga met een CR van 8.0 rijden met een GT28RS (wel .60AR compressor ipv.50) op een F7R700 onderblok en een bewerkte P-kop. Ik wil maximaal 1.3 tot 1.5 bar draaien. Door de verlaagde cr kan er ook weer meer gespeeld worden met de onsteking alsook met de timing dmv verstelbare poulies.

Steven wrote:Ik vind de NETTO (gebaseerd op bankgegevens, niet de autoweekgetalletjes) vermogenswinst tegenvallen....


ik veronderstel dat je de F4R bedoeld ? Arco heeft enkele dagen geleden de resultaten van de engelse clio rijders gepost en ik moet je gelijk geven...ik was ook niet onder de indruk. Ik hou er ook rekening mee dat er weinig "correcte" engelse banken zijn.
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby tutuur » Sun 5 Dec 2010 22:40

Dat van Glenn begrijp ik. En nu dat van jou ook wat meer!

Denk dat ik wel goed zit met me cr van 8,5. Ze zullen het vast wel weten bij wosnner en engine dynamics. Ik wil sowieso ook niet verder gaan dan 1,3bar maar in het begin 0,8 ofzo. Zal al gek genoeg zijn in een 5!

En tevens kan de rest van de hardware ( turbo en injectoren) niet verder dan 400pk :)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Steven » Sun 5 Dec 2010 22:42

Ja, ik baseer het ook op de RS-en die in verleden in Goes zijn geweest. dingen als 155pk, greintje meer koppel en iets mooier koppelverloop, vind ik het aanpassen echt niet waard. (S)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby tutuur » Sun 5 Dec 2010 22:48

Vind het ook tegen vallen! Helemaal omdat die blokken ook variabele nokkenas timing hebben.
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby -jo- » Sun 5 Dec 2010 23:00

tutuur wrote:Ze zullen het vast wel weten bij wosnner en engine dynamics. Ik wil sowieso ook niet verder gaan dan 1,3bar maar in het begin 0,8 ofzo. Zal al gek genoeg zijn in een 5!

En tevens kan de rest van de hardware ( turbo en injectoren) niet verder dan 400pk :)


het zal zeker gek genoeg zijn maar wat je beweert van engine dynamics is een beetje onzin vind je niet ? Zij monteren gewoon ontwikkelde materialen van wossner zonder enige vorm van research.

De injectoren, als je de bosch greys bedoeld die je van me overgenomen hebt volstaan zeker voor 400 pk in tegenstelling tot de GT28RS. Let hier héél erg mee op. De fabrikant geeft 350 al dan niet cafepk's op als maximaal vermogen maar dan zit ie al serieus in overkill. Hou het bij 320 om het safe te houden.

Uit Goes ervaringen weten we dat een std F7R700 met enkel wossners 245adw draaid met een GT28RS en dat bij 0.7 bar. Dit op de clio van Dhayrone. De clio van Marco draaide een 350 pk (krukas) met een GT2871R op ongeveer 1 bar.

Om een lang verhaal kort te maken, die F7R motoren hebben een enorm potentieel en konden eigenlijk fabriek af met een turbo geleverd worden. Sodemo heeft enkele van deze motoren gebouwd voor rallysprints met een vermogen van 600 tot 650 pk.
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby tutuur » Sun 5 Dec 2010 23:06

Damn! Das niet mis! Wat is er anders aan zo'n krukas? De sterkte?

Zou een mod deze f7 turbo gerelateerde Posts naar mijn topic kunnen verplaatsen? Aangezien het hier nogal off-topic is en mijn topic toch ook deels over f7r turbo gaat en zal gaan.

Dan zal het ook terug te vinden blijven (Y)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby -jo- » Sun 5 Dec 2010 23:13

Om on-topic te blijven heb je hier het beeld materiaal. Een R19 4x4 F7R700 gebouwd door sodemo voor rallycross.

CR: 7.2:1
1.8 a 2.2 bar boost
585 cv (pk) bij 7200 tpm (8500 max tpm)
62 kgm (kilo par metre) = 640 Nm bij 5500 tpm !!!
gewicht: 1040 kg

Image

Image
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby tutuur » Sun 5 Dec 2010 23:27

Wtf!!! :smile:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Steven » Mon 6 Dec 2010 7:14

tutuur wrote:Zou een mod deze f7 turbo gerelateerde Posts naar mijn topic kunnen verplaatsen? Aangezien het hier nogal off-topic is en mijn topic toch ook deels over f7r turbo gaat en zal gaan.

Dan zal het ook terug te vinden blijven (Y)


Zodat jouw topic eindelijk eens wat inhoud heeft zeker? :p

Neem dan gewoon een van de vele F7 Turbo topics, zoals deze bijv. of een eigen topic van Jo himself.


Wie gaat nou eens een echte uitdaging aan om die motor ook dwars te leggen? Watvoor bak hangt er eigenlijk in die 19 Jo?
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby tutuur » Mon 6 Dec 2010 9:40

hahaha, maakt mij niet uit hoor steve. als het maar redelijk terug te vinden is en in een topic staat waar het thuis hoort (Y)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby -jo- » Mon 6 Dec 2010 9:50

Steven wrote:Wie gaat nou eens een echte uitdaging aan om die motor ook dwars te leggen? Watvoor bak hangt er eigenlijk in die 19 Jo?


Hij ligt zowieso dwars :lol: , maar snap em, transaxiaal (in de lengte) bedoel je. Veel blijft er niet over van het std chassis, tis één en al buizen wat daaronder zit.

Verbouwde UN1 Sadev
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby jacques » Mon 6 Dec 2010 10:47

Gaat een van jullie beide Glen of Jo het blok gewoon ophangen zoals bij een Megane 2.0 16V of clio? Ik ben dat zelf van plan en heb al de benodigde delen uit de megane carroserie geslepen en ben benieuwd of een van jullie het ook zo gaat doen. Dan ben je meteen van de kwetsbare motorsteunen af en heb je voor meer ruimte voor een brede radiateur.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2385
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Postby Martijn Kool » Mon 6 Dec 2010 11:10

hou dan wel die extra baksteun van een 19 voor de onderzijde er bij

snap zobeizo niet dat je hangend wilt, het is misschien makkelijker om dat de motorsteun te wisselen, maar ik vind het gewoon een kutsysteem, je pook is veel beweeglijker bij al die hangende blokken, alhoewel het met die extra steun(clio rs heeft m standaard) nog wel meevalt

als je die achterste steun gewoon vernieuwd is er niets aan de hand en hoef je niet te lassen/slijpen, want verder biedt het 0,000 meerwaarde
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6439
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby -jo- » Mon 6 Dec 2010 11:38

Ik vind het ook nutteloos eerlijk gezegd en zowieso mission impossible vanwege de BE-keuring. Het wordt nu ook weer jaarlijks ombouwen.

Wij hebben beiden reeds alu radiateurs gekocht inclusief spal die het volledige oppervlak koelt.

Maar wat is de bedoeling eigenlijk van dit topic ? Algemeen voor turbo ombouw ?
-jo-
 
Posts: 5476
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Postby Arco » Mon 6 Dec 2010 12:20

:ja:

Probeer de informatie enigszins bij elkaar te houden / krijgen.
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby tutuur » Mon 6 Dec 2010 12:27

ik wil het zelf ook allemaal gewoon op het subframe gaan zetten.

en wat is het verschil met die rad jo? ik dacht er zelf aan om een originele willy/16v rad te gebruiken... tis toch niet de bedoeling om heel lang achter elkaar vol op te blazen maar gewoon tussensprintjes etc.
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Steven » Mon 6 Dec 2010 12:28

Maak van die topictitel dan gewoon ACT: Turbo ombouw of F7(x) Turbo. Arco :p

En idd een lengteblok Jo, tis nog maandag he. Sadev UN1, dat klinkt als duur in het kwadraat. Soort uprated Quadrabak ofzo?

Die achterwielophanging is ook wel erg gaaf.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Steven » Mon 6 Dec 2010 12:30

tutuur wrote:ik dacht er zelf aan om een originele willy/16v rad te gebruiken... tis toch niet de bedoeling om heel lang achter elkaar vol op te blazen maar gewoon tussensprintjes etc.


Waarom zou je nou met een onderbemeten rad gaan rondrijden? (S)
Dacht dat jij ook de Skyline wilde gaan uithangen op het circuit? :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby tutuur » Mon 6 Dec 2010 12:34

ik heb geen id of zo'n rad onderbemeten is? vandaar dat ik het vraag....

zal maar af en toe op het circuit gaan komen, daar is ie veel te mooi voor.
gaat nu wel al een beetje off-topic maar om op circuit te raggen zal er wat anders gaan komen :)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Arco » Mon 6 Dec 2010 12:39

Steven wrote:Maak van die topictitel dan gewoon ACT: Turbo ombouw of F7(x) Turbo. Arco :p



Ik heb naar U geluisterd Uwe Alwetendheid. :wink: :p
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Steven » Mon 6 Dec 2010 12:45

Was maar een ideetje hoor, you're the boss :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Return to Motor



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron