[ACT] F7[x] met turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

heb nog wel een f7r-710 onderblokje liggen voor de liefhebbers.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Doe eens wat info over dat onderblok?
Kmstand, staat, prijs etc?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Steven schreef:Doe eens wat info over dat onderblok?
Kmstand, staat, prijs etc?
pm'ed
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

I agree with pat! is toch juist leuk om het niet volledig op de weg te krijgen!

met 4wd en 400 pk kan iedereen hard optrekken....
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

@ Jo

Als je een kleppendiagram van een F7P/F7R tegenkomt stuur ffe door graag.
Anders moet je'm ffe opmeten voordat ie in elkaar gaat.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Voor welke drijfstangen ga je jo? Op de foto lijkt het standaard.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Fastchip schreef:@ Jo

Als je een kleppendiagram van een F7P/F7R tegenkomt stuur ffe door graag.
Anders moet je'm ffe opmeten voordat ie in elkaar gaat.
Zijn die getallen beschikbaar F7P/F7R-710 (megane). Kleptiming en lift. Ik zit te twijfelen tussen de F7P en F7R-710 nokkenassen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

op foto 4 de linker drijfstang kan je zien dat het H-profielen zijn...
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

je hebt gelijk, had het ook kunnen zien aan de lagerkapjes.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

wossner met arp'tjes
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Leuk topic hier :).
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Jo ken je de truuk ook van de lagerschalen? :wink:

minder weerstand is meer vermogen. (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Mark,

hier komen ACL's in. Het moet allemaal heel blijven, en vooral bedrijfzeker, vandaar dat er ook de beste materialen en afstelling gebruikt worden. Ik heb geen zin om elke 500 km met men bol onder de kap te hangen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ha ok ik snap het (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

mark 5t schreef:Jo ken je de truuk ook van de lagerschalen? :wink:

minder weerstand is meer vermogen. (Y)
Bedoel je soms van die krengen met zo'n gleuf in het midden? Zeker voor turbogebruik niet handig en die wrijving is minimaal. Dikkere olie of andere lagerspeling maakt meer uit.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

hoe zeggen ze dat ? Het moet hufterproof zijn ? :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef:Bedoel je soms van die krengen met zo'n gleuf in het midden? Zeker voor turbogebruik niet handig en die wrijving is minimaal. Dikkere olie of andere lagerspeling maakt meer uit.
std 21 krukaslagers hebben die gleuf ook hoor. Drijfstanglagers zijn voorzien van 3 gaten of 1 sleufgat, afhankelijk van de leverancier.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dan snap ik die hele opmerking van lage wrijvingslagers niet helemaal, daar alles draait op een oliefilm en dus de wrijving die de oliefilm tov het lagermateriaal echt nihil is.

Wat ik zei, een grotere lagerspeling of andere viscositeit van de olie maakt VEEL meer uit.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

tutuur schreef:het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?
:~

Dacht dat het wel wat kon worden dit topic, maar nu begin ik toch weer te twijfelen... :lol:
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

tutuur schreef:het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?
Da's 't zelfde tuuttuut. :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

PtrGte schreef: :~

Dacht dat het wel wat kon worden dit topic, maar nu begin ik toch weer te twijfelen... :lol:
Tsss, heb jij er wel verstand van ofzo ;)

Mark geef eens een artikel over die superlagers, ik geloof er namelijk niet in.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

weet iemand of dit beter is dan std?

http://cgi.ebay.nl/Kit-coussinets-Clio- ... 0597432475
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ steefie.

ik heb een kameraad die heeft een 2,0L VW 16V blok getuned tot 270 PK
gemeten op een testbank die zeker niet positiever is als die in goes.
mijn 5gt heeft er ook op gestaan.

VW motor heeft een compleet cross seizoen gedraaid zonder noemenswaardige problemen.
de gebruikte lagers waren wel uprated maar boven en onder met gleuf in het midden.
verder een goed afsluitende oliespatplaat onder in je carter levert ook nog weer iets.

hij heeft toen echt alles gedaan om de wrijving te verminderen en dit leverde dus ook zeker resultaten op.

wat Jo betreft snap ik het hufterproof verhaal wel echter was dat bij het VW blok niet aan de orde (alhoewel hij het wel was)

lijkt me toch geen onzinnig topic op deze manier???


@geert mahle is top spul! (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zal eens kijken of ik er wat terug kan vinden in mijn documentatie thuis.

En no offence Mark, prachtig die 270pk, maar daar dragen die lagers echt nog geen 1% aan bij. Je snapt toch ook wel wat ik uitleg?

Edit*
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...

die ACL racing series zouden in principe wat beter bestand zijn tegen grens-smering bij extreme toerentallen en hoge piekdrukken, oftewel:
dat de krukas dus net WEL door die olielaag heen wordt gedrukt tegen de lagers... maar goed... of ze ook ECHT beter zijn???

Het is meer het gevoel wat je erbij hebt...

heb zelf prima ervaringen met "gewone" lagers van KS en Glyco, maar de Vandervell's, ACL's, ACL Racing series en Mahle lagers doen het ook "bijna" allemaal nog :beer:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

@Geert:

ACL race lagers:
http://www.performanceenginecomponents. ... ?id=250607

het hele gamma:
http://www.performanceenginecomponents. ... D=690&MID=

btw, Je hoeft ze niet in UK te halen, Pat levert ze ook.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ptrgte, je was me voor. :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

kortom, zo lang je niks zieks aan het bouwen bent voldoen std lagers dus?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

volgens mij wel. In de 21, toch ook niet van de traagste, zitten std lagers.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Sterker nog, zodra het maar eventjes geraakt wordt (geen oliedruk) is het per direct gedaan met je lager.

Dus daarom maakt het lagertype vrij weinig uit, uiteraard zijn die versterkte lagers vaak andere legeringen die de oliefilm beter kunnen waarborgen en minder vervorming hebben onder hogere temperaturen.

Dusja lage wrijvingslagers zie ik echt als een broodje aap :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Blok van de racevijf heeft 4 seizoenen op zijn flikker gehad en is toen terug naar Peter Commijs gegaan voor controle en evt revisie.
Lagerschalen waren nog als nieuw, gewoon laten zitten dus (Y)
Vaker olie verversen met goede olie is wel belangrijk.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:
PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Blok van de racevijf heeft 4 seizoenen op zijn flikker gehad en is toen terug naar Peter Commijs gegaan voor controle en evt revisie.
Lagerschalen waren nog als nieuw, gewoon laten zitten dus (Y)
Vaker olie verversen met goede olie is wel belangrijk.
Het lijkt mij inderdaad ook vrij onmogelijk om lager schade te rijden met een goed olie pijl, verse olie en olie temperatuur.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ronald1916V schreef:
tutuur schreef:het gaat toch over de lager schalen en niet de lagers?
Da's 't zelfde tuuttuut. :p
Was in de war met lagerkappen :lol:
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Geert schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
PtrGte schreef:Ik heb altijd geleerd dat als een onderblok GOED in elkaar zit, de krukas in principe de lagers niet eens raakt...
Blok van de racevijf heeft 4 seizoenen op zijn flikker gehad en is toen terug naar Peter Commijs gegaan voor controle en evt revisie.
Lagerschalen waren nog als nieuw, gewoon laten zitten dus (Y)
Vaker olie verversen met goede olie is wel belangrijk.
Het lijkt mij inderdaad ook vrij onmogelijk om lager schade te rijden met een goed olie pijl, verse olie en olie temperatuur.
Als je maar genoeg toeren draait, dan kan 't allemaal wel stuk hoor. :) Al die F7P's ploffen ook wel eens uit elkaar met voldoende olie/oliedruk/verse olie na 200.000 km. :)
Plaats reactie