Werking stationair toerental K7M i.v.m. storing

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Aangezien ik een rare storing heb met het stationair toerental van mijn Megane Coupe 1.6e op G3 wil ik weten hoe het stationair toerental precies geregeld wordt en waar alle componenten zitten.

Allereerst de storing: soms is er geen stationair toerental, zowel benzine als gas. Hij start gewoon op de choke, geen probleem. Zodra de choke er af is heb ik geen stationair toerental. Na een paar keer starten met gaspedaal ingedrukt en dan los laten om stationair te gaan lopen valt hij eerst een paar keer weer uit en dan opeens blijft hij rond 500 rpm hangen en gaat dan weer een beetje onregelmatig naar de standaard 750 rpm. En dan kan ik vaak rond de 20 km rijden en dan is het weer mis. De auto rijdt verder prima op benzine en op gas, dus de MAP-sensor zal wel goed zijn. Verder heb ik de stappenmotor op het gasklephuis vervangen.

Wat ik weet van het stationair systeem:
- Op het gaskleppenhuis zit een actuator die het stationair toerental regelt
- Er zit een sensor op de gasklep zelf (gaskleppositiesensor) en ik gok dat die aangeeft wanneer er stationair toerental nodig is.
- Heeft de BDP-sensor iets te maken met dit verhaal?

Wie kan dit lijstje aanvullen of een mogelijke oplossing aandragen? :beer:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Met de BDP sensor meet ie het toerental.
Aan de hand van de TPS sensor op het gasklephuis bepaalt ie of ie stationair toerental moet gaan regelen,
Met het stappenmotortje bij het gasklephuis regelt ie af.

Als je het stappenmotortje al vervangen hebt, kan je daar alleen nog het huis (de zitting aan de binnenkant) ff schoon maken.

Om netjes stationair te kunnen draaien (en regelen) moet het mengsel wel een beetje kloppen. Dat is vaker de reden van stationair afslaan, dan dat de regeling niet werkt. Dus hang bv eens een voltmeter aan je lambdasonde.

Als ie stationair draait, loopt ie dan wel een beetje netjes? zoniet: kleppen stellen, doet vaak wonderen bij deze motoren.
rev it like a rental
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Bedankt Menno (Y) Dit is erg helder. Kleppendekselpakking is al in huis dus eerst maar eens kleppen stellen en de lambda doormeten. Daarna meld ik me weer :smile:
nd-photo.nl
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 11:32
Locatie: Cromvoirt

Heb je al eens gefrommeld aan de vacuumslang van de MAP sensor. Die van mij deed laatst ook weer vreemd (heel soms afslaan als ik hard afremde). Ik heb de vacuumslang al een keer vervangen en gisteren opnieuw nagekeken.

De MAP sensor zit bij mij vast met tieraps (die plastic tandjes zijn afgebroken) en die was een beetje ongelukkig gemonteerd. Gisteren opnieuw (deze keer goed!) gemonteerd en daarnaast ook een reset uitgevoerd (maybe ook slim om bij jou een keer te doen?).

Reset door:
-Accupolen 15 mins los
-Draden van de accupolen tegen elkaar aan houden (NIET AAN ACCU!)
-Sleutel buiten de auto bewaren, auto wil soms nog op slot springen
-Accupolen weer aansluiten
-Auto starten
-Alle verbruikers aanzetten (fan op zn hoogst, mistlampen etc)
-Stationair laten draaien tot motor warm is

Die van mij loopt nu iets hoger stationair (voorheen 750rpm), al vermoed ik dat dit nog wel iets zal dalen.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Is het niet zo dat als de MAP-sensor niet goed functioneert (bv. door een kapotte slang) dat de motor dan in z'n geheel niet goed loopt? Want de motor loopt verder als een zonnetje, echt alleen geen stationair toerental.

Maar het is zeker het proberen waard, bedankt voor de input (Y)
nd-photo.nl
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 11:32
Locatie: Cromvoirt

Valse lucht aanzuigen is idd afslaan of stotteren
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Lang geleden heb ik het gehad dat het slangetje van de mapsensor lek was,dat resulteerde in het stotten van de motor,na 2x dat slangetje vervangen te hebben die van renault zelf kwam,heb ik er een normaal vacuumslangetje tussen gedaan,sindsdien geen problemen meer.

bij de k7m motor staat over het algemeen bekend dat als hij stottert
dat het slangetje van de mapsonsor lek is

bij raar (dansend) toerental dat dat met het stationair toerental te maken heeft,ik heb in het begin ook zoiets gehad,met daarbij de storing dat op de snelweg ik sneller dan 120 ging rijden,hij begon te stotteren,dat is uit eindelijk na lang zoeken gevonden in de lambdazonde.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Kleine update. Kleppen zijn gesteld en de slang naar MAP-sensor is gecontroleerd. Net als na het vervangen van de 'stappenmotor' is het wel weer iets verbeterd. Als ik nu in de stad rijd en dus veel stationair toerental nodig heb gaat het goed, maar na een ritje over de snelweg valt het toerental toch weer terug tot 500 rpm om daarna weer op te krabbelen naar 750 rpm.
Daarbij heb ik nu een tweede probleempje. Als ik van de snelweg kom en na een paar keer terug schakelen zonder stationair toerental te hebben gebruikt ben ik heel even vermogen kwijt na de eerste bocht.
Als ik het gaspedaal intrap gebeurt er dan even niks en na een par seconden krijg ik het vermogen weer terug.

Volgende stappen:
- Lambdasonde controleren
- Voor de zekerheid een nieuwe slang naar de MAP-sensor.
- Gassysteem controleren. Zit daar een filter o.i.d. tussen?
- Checken of het inhouden ook is als ik op benzine rijdt.
nd-photo.nl
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 11:32
Locatie: Cromvoirt

Ik zou sowieso de slang vervangen, ik heb een stukje bij de Brezan gehaald en kreeg die gratis mee (gewapend rubber), moet namelijk stug zijn. Stukje slang doet het goed :)
Plaats reactie