Arthur's F7R LPT: bijna af!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

omdat de plannen die ik heb met de 5 nogal veel geld en tijd kosten wilde ik een toch wat meer low-budget maar snel blokje bouwen.

in de tijd dat ik het andere blok heb aangeschaft durfte ik het niet aan om zelf een blok in elkaar te zetten maar onder het motto: 'wat een ander kan moet ik ook kunnen' ben ik toch maar wat begonnen.

er kwam een F7R onderblok voorbij van Daniel die ik niet kon laten staan.
wel was deze compleet in onderdelen maar dat maakte het ook wel weer leuk om alles uit te zoeken...

het eerste idee was om het blok in de 9 te hangen maar uiteindelijk verklaarde ik mezelf voor gek omdat de 5 eigenlijk alleen nog een blok mist.... daarna met volle overtuiging weer verder gegaan aan de 5 wat ik zo zal posten maar er zit toch nog zoveel werk in dat ik begin te twijfelen om dit blok toch in de 9 te hangen.

omdat alleen tekst zo saai is zal ik natuurlijk wat foto'tjes plaatsen:

eerst op mijn werk in de avond uurtjes een kop kaal gehaald die ik nog had liggen, deze helemaal netjes schoongemaakt, klepjes schoongemaakt en opnieuwe ingeslepen:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing005.jpg[/img]

toen de kop op de vlak bank en daarna nog verder gereinigd:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing001.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing002.jpg[/img]

onderblok ook op de vlakbank en daarna de cilinders gehoond:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing003.jpg[/img]

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing004.jpg[/img]


toen waren de zuigers aan de beurt, na veel berekenen informeren en nadenken ben ik met de draaibank aan de slag gegaan:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing006.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing008.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing007.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing009.jpg[/img]

toen dit gedaan was en de rest van de onderdelen zoals lagers, pakkingsets, kopbouten en ARP bouten waren gearriveerd werd het weer tijd voor de opbouw:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing010.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing012.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing028.jpg[/img]

met tot nu toe dit als resultaat:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing013.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... ing015.jpg[/img]

als krachtbron zal deze een gt2560r van een nissan silvia gaan gebruiken met in den beginnen 0,5bar en als max goal 250pk.
ik moet nog wat dingen fixen zoals een olieaanvoer, olieretour, koppeling, injectoren etc. maar het grootste begin is er.

vond het echt super om te doen en iedereen die twijfelt: doe het gewoon!
het was voor het eerst dat ik zelf een vlakbank en draaibank heb bediend maar na wat uitleg is het helemaal goed gekomen.
nu bidden dat alles goed gaat draaien en heel blijft maar des al niet temin heb ik een hele hoop plezier gehad van het bouwen...
Laatst gewijzigd door tutuur op wo 4 apr 2012 19:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Is dat andere blok al verkocht? Of gaat die in de 9? :smile:

Wel weer een (Y) project. Niet lullen, gewoon doen. :smile:
Laatst gewijzigd door Roy op di 14 feb 2012 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '88 GT5
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

voor voorlopig blijft deze nog even in de hoek staan, wellicht dat dit blok wel in de 5 gaat of dat het volgend jaar word.
of dat ik tegen die tijd al weer verder ben met het andere blok, voorlopig blijft ie iig nog even onder de werkbank staan :)
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Mooi projectje zo, igg goed voor de kennis
B18FT... what else ?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Tjongejonge wat gaaf dat je dat op je werk kan doen zeg (Y) (tenminste, daar ga ik ff van uit)
Dan is het hier maar behelpen.
Ik durf ook nog steeds niet zelf aan een blok te beginnen, netjes hoor :beer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

kop heb ik op een werkbankje bij de autohobbyclub gedaan (4 garage boxen waarvan 3 met een brug), de kop vlakken en het onderblok vlakken heb ik bij een maat op zijn werk gedaan.

de draaibank was weer van een oud klasgenootje van mijn vliegtuigopleiding en het honen heb ik zelf met een flexhone gedaan :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Lol, creatief :smile:
Ik gebruik mijn draaibankje niet veel, maar toch wel verrekte handig soms (Y)

Ik moet ook gewoon eens aan een blok beginnen, loopt het stuk, jammer dan >)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Goed bezig Arthur. Ik ha de foto's natuurlijk al gezien, maar :worship: dat je zelf dat blok gaat opbouwen. Veel succes!
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Mooi project, gaaf dat je dit zelf allemaal aanpakt ! (Y)
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Top hoor Arthur! Gewoon zelf doen! Respect! (Y)
Maar het lijkt zo wel erg simpel... :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Naar welke compressieverhouding ben je nu gegaan. Deel anders je berekeningen eens met ons (Y)

Erg gaaf om te doen zo!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Goed bezig..!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dit is alles wat ik heb:

Boringxslag F7R
82,7x93mm

Slagvolume:
53,71cm2
499,5cc Vs
10:1 55,5cc Vc
9,5:1 58,75cc Vc 3,25cc/zuiger
9:1 62,44cc Vc 7cc/zuiger
8,5:1 66,6cc Vc 11.1cc/zuiger

Zuiger:
307 gram
Hoog 56,5mm
Boring 82,7
Breedte 82,2
Bodem 7mm dik
Dish D=65mm
Dish U=1,25mm

F7r dish:
53,71cm2 - 34,2cm2 =19,5cm2  -1,25mm=2,4cc
34,2cm2-1,4mm=4,8cc
34,2cm2-1mm=3,42cc

Boringxslag F7P
82x85mm

Slagvolume:
52,8cm2
449,5Vs
10:1 49,95cc Vc
9,5:1 52,88cc Vc 2,93cc/zuiger
9:1 56,2cc Vc 6,25cc/zuiger
8,5:1 59,33cc Vc 9,4cc/zuiger

Krukas F7R:
Hoofdlagers 54,85mm
Drijfstangl 48mm

Helemaal 100% is het niet want ik ben bijv. Uitgegaan van de boring en niet de zuigerdiameter. Compressie verhouding ligt nu ergens rond de 9,2-9,5:1...
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Respect voor je project.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Lekker bezig geweest (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:worship:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Mooi werk! Jammer dat het voorlopig nog ongebruikt blijft.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

mooi werk (Y)
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Lekker bezig Arthur ! :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe idd d'r gebeurt nog wat naast al dat gelul?

Alleen die 250pk @ 0,5 bar vind ik wel erg optimistisch.... ik denk dat je al blij mag zijn als je 200 draait. Neemt niet weg dat het wel goeie driveability zal geven. (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wellicht dat het nog goed komt Tom, dan in de 9 en volgend jaar in de 5...

Miss dat ik het niet helemaal duidelijk getypt heb steven, beginnen met 0,5 bar en als alles betrouwbaar en goed draait (kinderziektes verholpen) dan naar max 250pk toe.

Voordeel aan deze turbo is dat ie wss ergens rond de 3000tpm al op max druk zal zijn, dus idd driveability maar ook een versnellingsbak die heel blijft door de vloeiende opbouw van koppel en vermogen...
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Haha lekker bezig (Y) , mooi dit soort projecten!!
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

tutuur schreef:
Voordeel aan deze turbo is dat ie wss ergens rond de 3000tpm al op max druk zal zijn, dus idd driveability maar ook een versnellingsbak die heel blijft door de vloeiende opbouw van koppel en vermogen...
uit betrouwbare bron op een 1.8 vol druk 2400 toeren op gtti bij 3000 toeren dik een bar druk...... :D succes met bak en koppeling uit kiezen..... :D

mooi project zo (Y) :worship: (Y)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zoals de titel zegt:

Ik heb nu een f7p kop en nokkenassen. Ik kan aan een setje f7r nokkenassen komen maar wat is nu het verschil?
Heb ergens gelezen dat een f7r nokkenas 0,5mm meer lift heeft maar dat een f7p weer iets wilder is....

Ik vraag me af of het de moeite waard is om te wisselen of niet?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee heeft geen nut voor een turbo blok. misschien dat die van f4r-t nog zouden kunnen passen dat zou pas mooi zijn, die heeft natuurlijk een veel mooiere koppel kromme en daar zou de max pk's ook al veel eerder beschikbaar zijn.

clio 6v nokkenassen kun je daar in tegen veel beter doortrekken om dat de max koppel boven in de toeren zal zitten ipv onderin

deze wijsheid beredeneer ik van uit een gt blok die van standaard nokkenas een 260/270 graden nokkenas krijgt. daar verplaats de powerband zich helemaal naar boven, en kakt niet het hele spul boven de 6000 toeren ineen (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dit is imo een beetje appels met peren vergelijken Abel, heb je enig idee van de verschillen van lift, duratie, overlap etc?

Eerder opspoelen zal nergens voor npdig zijn aangezien ik wss op 2500tpm al op max druk ben. Het gaat mij er meer om wat het bovenin doet.

Als het zo is dat een f7p nokkenas bovenin wat wilder is ligt de powerband miss iets hoger maar hoe vergelijkt dat zich tov meer lift waardoor de lucht dus makkelijker de cilinders in stroomt?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

je het turbo druk ipv onderdruk, die halve mm zul je in verhouding niet erg merken. die kun je met je turbodruk wel iets compenseren. Krijgen is altijd gunstig maar bij kopen zou ik lekker het geld houden en eerst je blok lekker laten draaien.

10 tegen 1 dat als je je blok wilt verder tunen dat je opzoek gaat naar nog geschiktere nokkenassen
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Sowieso gaat het er niet om het uiterste er uit te halen.
De druk simpel een 10de omhoog schroeven gaat het ook niet om.

De key is om met zo min mogelijk druk zo'n efficiënt mogelijk lopend blok te krijgen...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

niet verder sleutelen dan nu, nu heb je zo min mogelijk gedaan.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik weet dat ik ook vaak nutteloze reacties heb geplaatst maar dit slaat alles :~

Overigens heb je áltijd overdruk behalve bij een gesloten gasklep. Vergeet niet dat we in 1 atmosfeer leven he...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

we leven in 1 atmosfeer, bij odp in je blok heb je echt geen 1Bar in je blok zitten hoor! Dat lukt je zelden in een straat auto dat je in je 2liter blok ook daadwerkelijk je 2 liter verse lucht haalt. Bij 1 bar boost onder je gasklep wil je in odp wel bijna 4 liter verse lucht in je blok halen. Natuurlijk heb je wel druk verliezen bij de kleppen, maar je hebt denk ik wel een keer zoveel lucht in je blok als bij een non turbo blok..

En die opmerking van mij is natuurlijk bedoeld dat je van je filosofie afwijkt als je wel naar andere nokkenassen gaat kijken die je niet hebt liggen! dus laten draaien dat blok op je clio 16V assen. En houd in je achterhoofd je filmpjes van Jochems r5GT 1.8T totaal onrijdbaar wielspin in de helft van de versnellingen. Dus vermogen over!

doe gelijk een wiel conversie naar 17" met 205/45. met een zak cement op de motorkap gebonden.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Indd heb je niet de 1 bar er in zitten maar nogsteeds overdruk, dat is wat ik zeg!

Van welke filosofie wijk ik af dan? Ik heb nooit gezegd dat ik geen andere nokkenassen zou kopen of wel?

Het rijden komt wel goed, daar maak ik me wel druk om ;-)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

abel bedoelt eigenlijk gewoon opbouwen dat ding en gaan rijden!
is in elk geval positief bedoelt zodat het je zo min mogelijk geld kost.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Toch stiekem proberen zoiets te bouwen? :lol:

jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Hier een profiel vergelijk van een standaar megane F7R nokkenas versus een F7R williams nokkenas http://www.forum-auto.com/les-clubs/ren ... 19-315.htm
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Plaats reactie