R19 16V; Ik krijg de motor niet recht!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

De vorige eigenaar heeft met een kapotte motorsteun doorgereden en deze wil ik uiteraard vervangen.

Voor mijn verjaardag heb ik een engine support gekregen om het blok recht te tillen zodat ik er bij kan komen.

Er is echter geen enkele beweging in het blok te krijgen, wat ik ook doe. Zelfs niet wanneer ik met een krik en een plank de carterpan opkrik (jaja, ik weet dat dat fout is maar je moet wat proberen. Hij krikt gewoon de auto op.).

Ik zie dat het blok tegen de behuizing van de koplamp aan komt maar het lijkt me dat ik die wel stuk zou drukken toch?

Waar zouden jullie de motor takelen/krikken? Zo lastig zou dit toch niet moeten zijn?

Graag tips!

Fotos ter illustratie:

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-M3Jr ... AG0530.jpg[/img]
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-ek92 ... AG0529.jpg[/img]
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

is er maar 1 steun kapot?
denk dat je je achterste steun ff moet los halen
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je zult idd wellicht wat los moeten halen. En even goed kijken of je nergens tegenaan druk wat af kan breken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik was er al bang voor. Op de grond gaat dit nogal lastig.

Toch maar goede plaatsen zoeken voor de assteunen.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik bedenk me net dat de linker aandrijfas er wel eens uit kan liggen. Die duw je niet zomaar ff krom.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die valt er toch niet zomaar uit.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

van je as zo ook kunnen

blok hangt best wel scheef en als je as net ff versprongen is dan krijg je je blok niet ver terug gekanteld
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

De assen gaan er toch uit, ik heb andere. Het is het proberen waard.
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

ik denk eerder dat die aftermarket airco spullen in de weg zitten ofzo, als je schrik hebt dat je koplampen geraakt gaan worden dan haal je die er toch ook effe uit? normaal gezien moet je het blok links onder als je voor de auto staat toch vrij makkelijk omhoog moeten kunnen krikken voor een centimeter of 10 a 15, ws ook interessant (ook al zijn ze mogelijk slecht) om de beide motorsteunen vooraan los te maken van het subframe
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Hij zit tegen de koplamp aan maar die is niet sterk genoeg om het blok zo muurvast te zetten.

Ik zal de linker (bestuurderszijde) ook eens losmaken, wellicht dat dat helpt.

De airco gaat er dan toch maar vervroegd uit.
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

bout uit de achterste motorsteun halen, die zit er waarschijnlijk te hoog door.

er zitten nog 2 gleuven in het rubber waar de bout ook door wil (heb dit eens gehad bij een kameraad)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

sowieso takel je ook aan de achterkant, dus druk je de motor voorover richting je koplampen. als je de motorsteun RV wil vervangen, moet je m ook RV omhoog takelen, bijv met een spanband om je dynamo heen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Stuurkolom los maken. 4 bouten van het subframe los maken en de auto optakelen. Dan blijft het subframe met blok en bak staan en kun je overal prima bij. Meer info kijk even bij mijn topic op team1916vforum.nl
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

De steun linksvoor merk je niks aan als die stuk gaat, dan blijft de motor gewoon op de steun liggen, de motor gaat alleen achterlijk kantelen bij volgas.

Als de steun rechtsvoor stuk gaat dan gaat die echt schuin hangen en krijg je 'm meestal niet eens meer in de versnelling.

Bij de achterste motorsteun ligt die gewoon nog meer achterover dan normaal en dan ligt de dynamo bijna tegen de koplamp aan.

Ik zou gewoon even de voorbumper er af halen en die hele plaat om je radiateur heen, dan zie je de motorsteun rechtsvoor wel zitten en kun je zo beoordelen of die nog goed is of niet. Achterste steun is lastig te zien, maar als je de voorpijp van de uitlaat er af haalt zie je al een stuk meer. Vervangen is een rotklus maar wel te doen, stuurkolom loshalen op stuurhuis (dopje 13) blok aan de motor-support hangen (handig zo'n ding, heb er ook eentje) en de achterste subframebouten er uit draaien en de voorste een klein stukje. Dan de motor iets laten zakken zodat het subframe een stukje los komt. Dan kun de 2 M10 bouten van de steun er uit draaien en dan kan het subframe nog verder zakken en dan de lange M10 bout door de steun er uit draaien. Inbouwen op dezelfde volgorde.

Je zou niet de eerste zijn die de achterste steun stuk heeft bij een 19 16V, ik heb er al heel wat vervangen in ieder geval :)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Toen ik mijn 19 vorig jaar weggezet heb wilde hij het laatste half jaar ook al heel slecht in z'n eerste versnelling. Is dat dan de steun rechtsvoor of de achterste?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Kan ook gewoon de afstelling van de schakelstang zijn :)
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Het is zeker weten de steun rechts (bijrijderszijde). De bumper ligt er al af en ik kan de steun goed zien. Ik kan hem alleen (nog) niet vervangen want ik krijg de motor niet omhoog.

De auto rijdt overigens wel. Het schakelen gaat prima maar hij lekt (bak) olie dus ik doe dit alleen wanneer het echt niet anders kan.

Ik blijf de linker aandrijfas voor alsnog de schuld geven. Ik vermoed dat die er nét een stukje uitligt en niet zomaar terugplopt.

Bedankt overigens voor de tip met de spanband! Dat ik daar niet op gekomen ben.. :~

@ Jacques. Kan het wel wat je zegt? Zit oa de uitlaat en de schakelstang dan nog niet in de weg? (en veerpoten?)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wat Jaqcues zegt is wel de makkelijkste manier om overal bij te kunnen komen.
je moet dan uiteraard wel de voorpijp van de uitlaat ook los halen etc.
Is even werk maar dan kun je ook over makkelijk bij, maar je hebt geen brug tot je beschikking, dat maakt het dan weer stuk lastiger.
Anything worth doing is worth doing right!.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Het is idd de makkelijkste manier maar ik heb die mogelijkheid (nog) niet.

Wellicht dat er op termijn een poetsbrugje komt maar zo ver is het nog niet.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Sareno schreef:@ Jacques. Kan het wel wat je zegt? Zit oa de uitlaat en de schakelstang dan nog niet in de weg? (en veerpoten?)
Ja er moet nog veel meer los, o.a. veerpoten, uitlaat, km teller kabel, kabelboom, gaskabel, koppelingskabel. koelslangen etc. Zie pagina 9 http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=80

Er zit overigens een spanbus door de binnenste homokineet van je rechter aandrijfas. Daarmee wordt die gebrogt tegen eruit schuiven.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Het hele subframe laten zakken ga ik nu (hopelijk) niet doen. Ik heb er de ruimte/middelen niet voor.

De rechter aandrijfas zit ook gewoon vast. De linker ligt er half uit.

Met een beetje geluk haal ik deze week 2 nieuwe aandrijfassen op en ga ik met de voorzijde aan de slag. De tip van de spanband gaat mij hopelijk redden ;-)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Let op dat de naaldlagers van de 3 pot (binnenste koppeling L-aandrijfas) niet uitelkaar valllen, anders kun je de hele bak uit elkaar halen (of wachten tot de boel in elkaar draait.) Zelf had ik toen ter tijd de linkeraandrijfas helemaal verwijderd en een plaatje tegen de bak geschroefd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Wat bedoel je precies?

Valt er dan iets UIT de bak, of er juist IN?

ik kan in het Haynes boek niets vinden.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De linker aandrijfas maak je los dmv 3 M8 boutjes waarmee de flens van de rubberhoes tegen de bak geschroefd is. Dan kun je de as er zo uit trekken. Er van uitgaande dat de fusee eraf is of in ieder geval de centrale moer in de wielnaaf. Ik heb te vaak gelezen dat blok met bak eruit getakeld wordt terwijl er nog een aandrijfas aan bungelt met als gevolg dat een naaldlager van de tripod (=homokineet) uit elkaar valt en zo alle naalden in de bak terecht komen.
Zo kan ik je ook adviseren om de schakelstang helemaal te verwijderen. Een M8 schroefje aan beide zijden. Als de schakelstang in de strijd van het uitbouwen krom raakt heb je een vervelend probleem om de afstelling van de bak terug te vinden.
(Ik probeer ook altijd om van de fouten van anderen te leren.)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Helder..

Het verhaal van de schakelstang ken ik maar de motor of bak gaat er niet uit.
Plaats reactie