De vorige eigenaar heeft met een kapotte motorsteun doorgereden en deze wil ik uiteraard vervangen.
Voor mijn verjaardag heb ik een engine support gekregen om het blok recht te tillen zodat ik er bij kan komen.
Er is echter geen enkele beweging in het blok te krijgen, wat ik ook doe. Zelfs niet wanneer ik met een krik en een plank de carterpan opkrik (jaja, ik weet dat dat fout is maar je moet wat proberen. Hij krikt gewoon de auto op.).
Ik zie dat het blok tegen de behuizing van de koplamp aan komt maar het lijkt me dat ik die wel stuk zou drukken toch?
Waar zouden jullie de motor takelen/krikken? Zo lastig zou dit toch niet moeten zijn?
Graag tips!
Fotos ter illustratie:
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-M3Jr ... AG0530.jpg[/img]
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-ek92 ... AG0529.jpg[/img]
R19 16V; Ik krijg de motor niet recht!
is er maar 1 steun kapot?
denk dat je je achterste steun ff moet los halen
denk dat je je achterste steun ff moet los halen
Ik was er al bang voor. Op de grond gaat dit nogal lastig.
Toch maar goede plaatsen zoeken voor de assteunen.
Toch maar goede plaatsen zoeken voor de assteunen.
Ik bedenk me net dat de linker aandrijfas er wel eens uit kan liggen. Die duw je niet zomaar ff krom.
van je as zo ook kunnen
blok hangt best wel scheef en als je as net ff versprongen is dan krijg je je blok niet ver terug gekanteld
blok hangt best wel scheef en als je as net ff versprongen is dan krijg je je blok niet ver terug gekanteld
De assen gaan er toch uit, ik heb andere. Het is het proberen waard.
ik denk eerder dat die aftermarket airco spullen in de weg zitten ofzo, als je schrik hebt dat je koplampen geraakt gaan worden dan haal je die er toch ook effe uit? normaal gezien moet je het blok links onder als je voor de auto staat toch vrij makkelijk omhoog moeten kunnen krikken voor een centimeter of 10 a 15, ws ook interessant (ook al zijn ze mogelijk slecht) om de beide motorsteunen vooraan los te maken van het subframe
Hij zit tegen de koplamp aan maar die is niet sterk genoeg om het blok zo muurvast te zetten.
Ik zal de linker (bestuurderszijde) ook eens losmaken, wellicht dat dat helpt.
De airco gaat er dan toch maar vervroegd uit.
Ik zal de linker (bestuurderszijde) ook eens losmaken, wellicht dat dat helpt.
De airco gaat er dan toch maar vervroegd uit.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
- Locatie: oude pekela
bout uit de achterste motorsteun halen, die zit er waarschijnlijk te hoog door.
er zitten nog 2 gleuven in het rubber waar de bout ook door wil (heb dit eens gehad bij een kameraad)
er zitten nog 2 gleuven in het rubber waar de bout ook door wil (heb dit eens gehad bij een kameraad)
sowieso takel je ook aan de achterkant, dus druk je de motor voorover richting je koplampen. als je de motorsteun RV wil vervangen, moet je m ook RV omhoog takelen, bijv met een spanband om je dynamo heen.
Stuurkolom los maken. 4 bouten van het subframe los maken en de auto optakelen. Dan blijft het subframe met blok en bak staan en kun je overal prima bij. Meer info kijk even bij mijn topic op team1916vforum.nl
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
De steun linksvoor merk je niks aan als die stuk gaat, dan blijft de motor gewoon op de steun liggen, de motor gaat alleen achterlijk kantelen bij volgas.
Als de steun rechtsvoor stuk gaat dan gaat die echt schuin hangen en krijg je 'm meestal niet eens meer in de versnelling.
Bij de achterste motorsteun ligt die gewoon nog meer achterover dan normaal en dan ligt de dynamo bijna tegen de koplamp aan.
Ik zou gewoon even de voorbumper er af halen en die hele plaat om je radiateur heen, dan zie je de motorsteun rechtsvoor wel zitten en kun je zo beoordelen of die nog goed is of niet. Achterste steun is lastig te zien, maar als je de voorpijp van de uitlaat er af haalt zie je al een stuk meer. Vervangen is een rotklus maar wel te doen, stuurkolom loshalen op stuurhuis (dopje 13) blok aan de motor-support hangen (handig zo'n ding, heb er ook eentje) en de achterste subframebouten er uit draaien en de voorste een klein stukje. Dan de motor iets laten zakken zodat het subframe een stukje los komt. Dan kun de 2 M10 bouten van de steun er uit draaien en dan kan het subframe nog verder zakken en dan de lange M10 bout door de steun er uit draaien. Inbouwen op dezelfde volgorde.
Je zou niet de eerste zijn die de achterste steun stuk heeft bij een 19 16V, ik heb er al heel wat vervangen in ieder geval
Als de steun rechtsvoor stuk gaat dan gaat die echt schuin hangen en krijg je 'm meestal niet eens meer in de versnelling.
Bij de achterste motorsteun ligt die gewoon nog meer achterover dan normaal en dan ligt de dynamo bijna tegen de koplamp aan.
Ik zou gewoon even de voorbumper er af halen en die hele plaat om je radiateur heen, dan zie je de motorsteun rechtsvoor wel zitten en kun je zo beoordelen of die nog goed is of niet. Achterste steun is lastig te zien, maar als je de voorpijp van de uitlaat er af haalt zie je al een stuk meer. Vervangen is een rotklus maar wel te doen, stuurkolom loshalen op stuurhuis (dopje 13) blok aan de motor-support hangen (handig zo'n ding, heb er ook eentje) en de achterste subframebouten er uit draaien en de voorste een klein stukje. Dan de motor iets laten zakken zodat het subframe een stukje los komt. Dan kun de 2 M10 bouten van de steun er uit draaien en dan kan het subframe nog verder zakken en dan de lange M10 bout door de steun er uit draaien. Inbouwen op dezelfde volgorde.
Je zou niet de eerste zijn die de achterste steun stuk heeft bij een 19 16V, ik heb er al heel wat vervangen in ieder geval
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Kan ook gewoon de afstelling van de schakelstang zijn
Het is zeker weten de steun rechts (bijrijderszijde). De bumper ligt er al af en ik kan de steun goed zien. Ik kan hem alleen (nog) niet vervangen want ik krijg de motor niet omhoog.
De auto rijdt overigens wel. Het schakelen gaat prima maar hij lekt (bak) olie dus ik doe dit alleen wanneer het echt niet anders kan.
Ik blijf de linker aandrijfas voor alsnog de schuld geven. Ik vermoed dat die er nét een stukje uitligt en niet zomaar terugplopt.
Bedankt overigens voor de tip met de spanband! Dat ik daar niet op gekomen ben..
@ Jacques. Kan het wel wat je zegt? Zit oa de uitlaat en de schakelstang dan nog niet in de weg? (en veerpoten?)
De auto rijdt overigens wel. Het schakelen gaat prima maar hij lekt (bak) olie dus ik doe dit alleen wanneer het echt niet anders kan.
Ik blijf de linker aandrijfas voor alsnog de schuld geven. Ik vermoed dat die er nét een stukje uitligt en niet zomaar terugplopt.
Bedankt overigens voor de tip met de spanband! Dat ik daar niet op gekomen ben..
@ Jacques. Kan het wel wat je zegt? Zit oa de uitlaat en de schakelstang dan nog niet in de weg? (en veerpoten?)
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Wat Jaqcues zegt is wel de makkelijkste manier om overal bij te kunnen komen.
je moet dan uiteraard wel de voorpijp van de uitlaat ook los halen etc.
Is even werk maar dan kun je ook over makkelijk bij, maar je hebt geen brug tot je beschikking, dat maakt het dan weer stuk lastiger.
je moet dan uiteraard wel de voorpijp van de uitlaat ook los halen etc.
Is even werk maar dan kun je ook over makkelijk bij, maar je hebt geen brug tot je beschikking, dat maakt het dan weer stuk lastiger.
Anything worth doing is worth doing right!.
Het is idd de makkelijkste manier maar ik heb die mogelijkheid (nog) niet.
Wellicht dat er op termijn een poetsbrugje komt maar zo ver is het nog niet.
Wellicht dat er op termijn een poetsbrugje komt maar zo ver is het nog niet.
Ja er moet nog veel meer los, o.a. veerpoten, uitlaat, km teller kabel, kabelboom, gaskabel, koppelingskabel. koelslangen etc. Zie pagina 9 http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=80Sareno schreef:@ Jacques. Kan het wel wat je zegt? Zit oa de uitlaat en de schakelstang dan nog niet in de weg? (en veerpoten?)
Er zit overigens een spanbus door de binnenste homokineet van je rechter aandrijfas. Daarmee wordt die gebrogt tegen eruit schuiven.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Het hele subframe laten zakken ga ik nu (hopelijk) niet doen. Ik heb er de ruimte/middelen niet voor.
De rechter aandrijfas zit ook gewoon vast. De linker ligt er half uit.
Met een beetje geluk haal ik deze week 2 nieuwe aandrijfassen op en ga ik met de voorzijde aan de slag. De tip van de spanband gaat mij hopelijk redden
De rechter aandrijfas zit ook gewoon vast. De linker ligt er half uit.
Met een beetje geluk haal ik deze week 2 nieuwe aandrijfassen op en ga ik met de voorzijde aan de slag. De tip van de spanband gaat mij hopelijk redden
Let op dat de naaldlagers van de 3 pot (binnenste koppeling L-aandrijfas) niet uitelkaar valllen, anders kun je de hele bak uit elkaar halen (of wachten tot de boel in elkaar draait.) Zelf had ik toen ter tijd de linkeraandrijfas helemaal verwijderd en een plaatje tegen de bak geschroefd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Wat bedoel je precies?
Valt er dan iets UIT de bak, of er juist IN?
ik kan in het Haynes boek niets vinden.
Valt er dan iets UIT de bak, of er juist IN?
ik kan in het Haynes boek niets vinden.
De linker aandrijfas maak je los dmv 3 M8 boutjes waarmee de flens van de rubberhoes tegen de bak geschroefd is. Dan kun je de as er zo uit trekken. Er van uitgaande dat de fusee eraf is of in ieder geval de centrale moer in de wielnaaf. Ik heb te vaak gelezen dat blok met bak eruit getakeld wordt terwijl er nog een aandrijfas aan bungelt met als gevolg dat een naaldlager van de tripod (=homokineet) uit elkaar valt en zo alle naalden in de bak terecht komen.
Zo kan ik je ook adviseren om de schakelstang helemaal te verwijderen. Een M8 schroefje aan beide zijden. Als de schakelstang in de strijd van het uitbouwen krom raakt heb je een vervelend probleem om de afstelling van de bak terug te vinden.
(Ik probeer ook altijd om van de fouten van anderen te leren.)
Zo kan ik je ook adviseren om de schakelstang helemaal te verwijderen. Een M8 schroefje aan beide zijden. Als de schakelstang in de strijd van het uitbouwen krom raakt heb je een vervelend probleem om de afstelling van de bak terug te vinden.
(Ik probeer ook altijd om van de fouten van anderen te leren.)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Helder..
Het verhaal van de schakelstang ken ik maar de motor of bak gaat er niet uit.
Het verhaal van de schakelstang ken ik maar de motor of bak gaat er niet uit.