oil catch tank

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
silvio
Berichten: 32
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:40
Contacteer:

Heeft er iemand info over de plaatsing van een oil catch tank in een R5 gt turbo?

Kan ik deze aansluiten op de darm die in de telefoondarm zit aan de luchtfilter, zodat de telefoondarm komt te vervallen?
En op de 2e aansluiting een filter voor ventilatie?

Vind online weinig tot geen info hierover bij een gtt.

Mvg silvio
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Je hebt wel veel darmen (0)

Maar de carterontluchting kun je idd van de slang af halen en op een catchtank aansluiten (Y)
silvio
Berichten: 32
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:40
Contacteer:

Ja veel te veel darmen in zo'n gtt :)

Dus ipv naar de telefoondarm kan die dunne leiding naar de catch tank?
Dat was mijn planning alleszins...

Alvast bedankt.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als ik goed begrijp welke je bedoeld dan moet dat idd geen probleem zijn!
silvio
Berichten: 32
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:40
Contacteer:

Motor ligt er nog niet in en heb niet dadelijk een foto bij de hand, ik kom er nog op terug als ik een foto heb, is altijd duidelijker.

Al bedankt voor de info.
Mvg silvio
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Die "telefoondarm" zit voor de turbo en zuigt dus je carter ventilatie af. Je hebt alleen op de kleppen deksel de carter ventilatie uitgang, die gaat naar dat oliecondensatie potje naast de waterpomp en dan naar die "telefoondarm" om weg gezogen te worden. Als je dit doet maak dan ook meteen je intercooler schoon met wat benzine er in. Ff laten staan dan ietsje schudden en dan op de kop in een emmer wegzetten. Blegh ;-)
silvio
Berichten: 32
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:40
Contacteer:

Ok, dus daar beter laten zitten...ik zou op de turbo een bocht van 90gr willen zetten met open luchtfilter (achter hitteschild), dus dacht de telefoonslang weg te laten en de kleine slang naar de oct te leiden.
Geen goed idee dan?

Mvg,
Silvio
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Prima, ik heb gewoon in plaatste van de slang naar de telefoonslang een klein filtertje zitten. Dus de dampen gaan de buitenklucht in. Nooit ergens last van gehad.

Afbeelding

Afbeelding
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Jammer dat het wat vet word onder de kap na verloop van tijd.....

Ik heb het zo zitten
[img]http://img.photobucket.com/albums/v625/Bokt/5%20gt%20turbo/61100FAC-86AF-4630-8467-ADA2A44D0ABA_zpsqosipt3r.jpg[/img]
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
silvio
Berichten: 32
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:40
Contacteer:

ok bedankt,

@Joost: jij gaat van de telefoonslang naar je OCT, maar waarheen gaat de 2e aansluiting op je OCT? zie het niet dadelijk op de foto

@Martijn, jij hebt geen OCT zitten (of kijk ik erover op het kleine schermpje?) bij jou is de kleine darm dus gewoon komen te vervallen?

Groeten, Silvio
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

silvio schreef:ok bedankt,

@Joost: jij gaat van de telefoonslang naar je OCT, maar waarheen gaat de 2e aansluiting op je OCT? zie het niet dadelijk op de foto

@Martijn, jij hebt geen OCT zitten (of kijk ik erover op het kleine schermpje?) bij jou is de kleine darm dus gewoon komen te vervallen?

Groeten, Silvio
foto joost,
2e aansluiting gaan naar de distributiekant naar het potje wat daar zit ook voor de oliedampen.

foto martijn
je ziet een klein filter op de foto, daar komen de carterdarmen in uit.

als ik het hier op mn scherm zie. :D
silvio
Berichten: 32
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:40
Contacteer:

Die filter had ik inderdaad gevonden, was op zoek naar een oil catch tank.
Kga van het weekend even rustig aan de motorblok werken, is wat makkelijker als ik hem voor me heb liggen.
silvio
Berichten: 32
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:40
Contacteer:

onderstaand info kreeg ik van CGB:

On the Renault 5 GT Turbo the catch tank would connect to the breather T piece with a length of hose.

The hole on turbo air filter hose will need to be blocked.

The breather catch tank would be used on the Renault 5 GT Turbo if the engine is a little worn or is using high boost pressures. With the original breather system hot oil vapour is fed back into the turbo unit – this is only a small amount on new / standard engines. However on older engines or engines that are using a lot of boost pressure the amount of oil vapour can become excessive and lower performance.

By using the catch the oil vapour collects in the catch tank rather than coating the inside of the intercooler, carburettor and valves with a layer of oil.
Plaats reactie