Clio 2 RS ph 3 turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Hoi Allemaal,
We zijn momenteel met mijn clio bezig met een nieuwe setup. Er zit nu een turbo in van Garrett, GT2871R. Momenteel zijn we beland bij de keuze of we een grotere intercooler of een chargecooler moeten nemen. Een grotere intercooler wordt lastig i.v.m. de ruimte die daarvoor nodig is. Ook een groot nadeel met een intercooler is dat we veel pijp nodig hebben en er nogal wat bochten in zitten.
Een andere optie is dat we de airco uit de Clio halen en plaatsen de koelradiateur naar achteren en maken dan op de plek van de aircocondensor een grote intercooler.
Ook kunnen we de intercooler boven op de versnellingsbak maken (indien mogelijk) maar dan moet er een luchthapper op de motorkap komen.
De accu ligt al in de achterbak waardoor er ruimte is voor een chargecooler. Nu schijnen de meningen hierover te verschillen. Groot voordeel is dat het luchtinlaat traject lekker kort is. Mogelijk nadeel is dat het goed werkt zolang de koelvloeistof niet te warm wordt. Hier een voorbeeld van een chargecooler.
Iemand ervaring met een chargecooler?
Bedankt voor de reacties!
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Er zijn er meerdere die hier met een chargecooler rijden en volgens mij is iedereen er tevreden over. Ik heb iig nog niet gelezen dat er iemand terug is gegaan naar een IC omdat de chargecooler niet zou voldoen.
Op de bank blijkt dat de turbo conversies met chargecoolers het goed doen en ook de kvs temperatuur blijkt, vooral bij de f7p/r, niet te hoog op te lopen.
Persoonlijk zou ik niet voor die set uit de link gaan maar het ligt er ook aan wat je kwijt kunt natuurlijk. Ik heb zelf een AMG chargecooler en tot op heden ben ik daar zeer tevreden over.
Enige nadeel vind ik dat ik (nog) niet kan zien of de pomp wel werkt en daar heb je bij een IC geen last van.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat met die pomp of die werkt, kun je natuurlijk mooi met een losse tempmeter checken, zo kun je ook snel genoeg zien of de koelcapaciteit in orde is op hete dagen bijvoorbeeld.
Ik zou ook lekker voor de chargecooler gaan, zeker als je de airco wilt behouden voor de warmere dagen.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga ervan uit dat een chargecooler van AVT qua kwaliteit beter is?
Deze hebben dan geen ventilator op het koelelement zitten maar de vraag is of dat echt nodig is?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kwaliteit, ja kwaliteit van wat? Zal prima zijn, maar je zal ongetwijfeld ook flink moeten lappen voor het merk en hun ontwikkelingskosten.
Je zout Joost v/d Hammen eens kunnen navragen watvoor CC hij erop heeft zitten, lijkt sterk op die AVT dingen qua design.

Daarnaast zou ik gewoon zorgen dat je de koelradiateur in de wind hebt hangen en zo dicht mogelijk op de radiateur, dat als de fan aanslaat, dat dit koelelement daar netjes van meeprofiteert.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb de hele set nog liggen welke ik op mijn 9 gebruikt hebt, evt met splinternieuwe pwr pomp er bij.

Hoeveel vermogen wil je gaan draaien?
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

is er ergens een projecttopic?...of is dit het.
foto's man...foto's!
Born Grippy
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

tutuur schreef:Ik heb de hele set nog liggen welke ik op mijn 9 gebruikt hebt, evt met splinternieuwe pwr pomp er bij.

Hoeveel vermogen wil je gaan draaien?
Hoi, geen extreme vermogens hoor. De turbo kan aardig wat blazen maar ik hou het veilig en hopelijk heel.
Misschien 250 pk aan de krukas om het leuk te houden. Mijn oude setup was minder en dat reed al leuk.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat moet met mijn set prima te doen zijn! Draaide zelf 330 aan de krukas.

Dan had je overigens ook genoegen kunnen nemen met een gt28r of nog meer budget een t28, de 71r is echt een flinke overkill voor dat vermogen!
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

tutuur schreef:Dat moet met mijn set prima te doen zijn! Draaide zelf 330 aan de krukas.

Dan had je overigens ook genoegen kunnen nemen met een gt28r of nog meer budget een t28, de 71r is echt een flinke overkill voor dat vermogen!
Heb je foto's van jouw set? Probleem waar ik met de chargecooler wel mee zit zijn de aansluitingen. Deze moeten eigenlijk aan dezelfde kant zitten omdat je anders vreemde bochten erin krijgt.
Wat waarschijnlijk ook een goede optie zou zijn is een chargecooler van een peugeot met T16 blok:

[img]http://projects.205gtidrivers.com/album ... h8_082.jpg[/img]

Hier een plaatje van mijn motor:

[img]http://i62.tinypic.com/2j1kh0y.jpg[/img]

Elke suggestie is welkom :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ok,

die cooler komt van een Xm 2.5 diesel af als ik met niet vergis. Zou een ideale aansluiting zijn als je de 5de injector verwijderd. Volgens mij heb je deze ook niet meer nodig omdat je sowieso andere injectoren gaat gebruiken.

Als je de cooler in de lengte kan plaatsen heb je een zo goed als rechtstreekse aansluiting op de gasklep en een heel kort traject naar de turbo.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

We kijken ook nog naar de optie van een chargecooler uit een Ford focus RS. Even afmetingen opzoeken en kijken of het past.

[img]http://i122.photobucket.com/albums/o277/f888tev/DSC01778.jpg~original[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Gaat niet passen, hebben Jo en ik beide in onze handen gehad.

Ik zal ff een foto van mijn chargecooler opsnorren, wellicht is het wat voor je :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als ik het zo zie denk ik dat deze als je hem op de plek van de accu monteert wel eens heel mooi uit zou kunnen komen (Y)
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Heb jij wat afmetingen voor mij? Dan gaan we ff meten. Thx.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik zit helaas tot half Juli op een afstand van 4500km van huis dus dat zal wat lastig gaan worden.

Ik kan even vragen of m'n pa wat wil opmeten maar je zult dan wel even geduld moeten hebben
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Bij Sander gaat die focus cooler wel passen denk ik. De gasklep zit achteraan. Ik meet hem straks even op.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

We gaan even kijken of pace products iets kan bouwen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De cooler welke ik aanbied is een pace chargecooler ;)

Wil je de maten nog weten of ga je direct naar pace?
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

tutuur schreef:De cooler welke ik aanbied is een pace chargecooler ;)

Wil je de maten nog weten of ga je direct naar pace?
Hoi, we hebben van karton een mal gemaakt wat maximaal gaat passen. Deze is naar pace gegaan om er iets moois van te maken. Dus even afwachten nog...
Thx.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

wat je ook zou kunnen doen is contact opnemen met: http://www.hartgersradiateuren.nl/ maken alles op maat wat je nodig hebt.
en een goede service.

zowel radiatoren als intercoolers zijn mogelijk bij ze...

dus ik hoop dat je nog een 2e mal hebt? ;-)
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gerald schreef:wat je ook zou kunnen doen is contact opnemen met: http://www.hartgersradiateuren.nl/ maken alles op maat wat je nodig hebt.
en een goede service.

zowel radiatoren als intercoolers zijn mogelijk bij ze...

dus ik hoop dat je nog een 2e mal hebt? ;-)
Bedankt voor de tip. Pace heeft al mijn huidige intercooler en de mal voor de maatvoering van de chargecooler en heeft 10 dagen nodig om het te maken. Ben benieuwd.
Hierna is de auto als het goed is bijna klaar. De grote injector in het inlaattraject zal plaats maken voor 4 grotere injectoren in de normale injectorrail. De accu ligt al in de kofferbak.
Naar alle waarschijnlijkheid moet Henk/fastchip ook nog wel e.e.a. aanpassen in deze nieuwe setup. Ben benieuwd.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden. De chargecooler van Pace zit er inmiddels in. Alles is eigenlijk klaar op 1 punt. Het motormanagement. De auto maakt momenteel gebruik van de standaard injectoren van de megane 2 rs 225. Zonder aanpassing loopt de auto dus niet stationair. Hij verzuipt eigenlijk. Nu heeft Fastchip als het goed is wel een software aanpassing zodat hij wel stationair loopt ware het niet wat onrustig. Dat is een kwestie van wennen denk ik. Want ik zo her en der lees vanuit Engeland, waar deze kits meer voorkomen, is dat hier geen gebruik meer wordt gemaakt van de stock ECU maar een standalone ECU met een custom map. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Wat zijn de opties en met wie zou ik het beste in zee kunnen gaan?!?

<edit> Ik lees net dat een veelvoorkomende ECU in dergelijke gevallen eentje van Adaptronic is (420d ECU). Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Efi-parts in de UK is maanden bezig geweest om het originele management knap te laten lopen met 225 injectoren en een 2 bar map sensor. Dit wil zeggen dat je maximaal tot 1 bar turbodruk zou kunnen gaan (waarbij hij aangeeft dat het er zelfs nog iets onder zit ivm veiligheidsmarge). Wel is deze software geschreven voor een Clio met standaard compressieverhouding en een gt2554 (iirc) turbo, welke ik je overigens ook aan zou raden, de turbo die je er nu op hebt zitten is echt véél te groot voor wat je wilt en zal dus onnodig veel lag opleveren.

Op een auto met standaard compressie geeft dit bij 0,5bar ongeveer 230pk, mocht jij lagere compressie hebben moet 250pk zeker goed mogelijk zijn!
Wat zijn precies de specs van je motor?

Kijk hier maar eens over wat Efi-parts aanbiedt: http://efi-parts.co.uk/index.php?productID=338
Ik heb goed contact met Chris dus mogelijkerwijs zou ik het voor je kunnen installeren/inlezen.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Ik zou een babbelen met Joost of Tuur. Die mannen hebben al behoorlijk wat ervaring op stand alone gebied.

Joost doet veel met BS Autotune zij zitten in Reeuwijk en dat is ook nog redelijk voor je in de buurt. (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Heren bedankt voor jullie reacties. Mijn gevoel zegt dat ik met mijn setup beter af ben met een standalone ECU i.p.v. een aanpassing op de stock ECU i.c.m. andere map sensor. Ik ben nog steeds her en der informatie aan het inwinnen :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik krijg zojuist door van een ander contact in de UK dat er op zeer korte termijn een betaalbare plug and play standalone uit gaat komen. Dat is mogelijk wel een interessante voor je!

Maar wat is nu verder je setup dan?
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

tutuur schreef:Ik krijg zojuist door van een ander contact in de UK dat er op zeer korte termijn een betaalbare plug and play standalone uit gaat komen. Dat is mogelijk wel een interessante voor je!

Maar wat is nu verder je setup dan?
Van de setup kan ik het volgende zeggen:

Turbo is Garrett GT2871R.
Pace custom chargecooler.
Standaard megane RS 225 injectoren.
Gesmede zuigers voor lage compressie. Merk blijf ik je schuldig.
Sterkere drijfstangen. (Blok is gereviseerd en opnieuw opgebouwd. Hiervoor is het blok ook weggeweest echter weet ik niet meer wie dat gedaan heeft).
K&W luchtfilter.
Accu ligt in de achterbak.
Onderdelen van een megane versnellingsbak. Begrensde top van 250. Theoretische top 280 8)
Sterkere koppeling. Ook daar weet ik niet veel meer vanaf aangezien die er alweer een tijdje inzit.
Orbisoud uitlaat. Denk 2.5 of 3". Niet geheel open. Zit een catvervanger in en dempers.

Ik denk dat we beogen rond de 280 pk uit te komen en het ook heel te houden ondanks dat de turbo nog wel wat meer zou kunnen uitpersen.
Ben vast wel wat vergeten dus vraag maar raak.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

tutuur schreef:Ik krijg zojuist door van een ander contact in de UK dat er op zeer korte termijn een betaalbare plug and play standalone uit gaat komen. Dat is mogelijk wel een interessante voor je!

Maar wat is nu verder je setup dan?

Je bedoeld ik lees op facebook net :lol: (0)
Racing is the best way to convert money into noise
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Waar op faceboek is dat?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Daan2D schreef:
tutuur schreef:Ik krijg zojuist door van een ander contact in de UK dat er op zeer korte termijn een betaalbare plug and play standalone uit gaat komen. Dat is mogelijk wel een interessante voor je!

Maar wat is nu verder je setup dan?

Je bedoeld ik lees op facebook net :lol: (0)
Wat maakt dat voor verschil dan? Je weet niet hoe ik Dan en Simon verder ken ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wel een hoop onzekerheden trouwens, ik hoop dat het blok knap is opgebouwd!

Ik blijf er bij dat je beter een gt28r kunt monteren, deze sluit veel beter aan bij je doeleinden
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

tutuur schreef:Ik krijg zojuist door van een ander contact in de UK dat er op zeer korte termijn een betaalbare plug and play standalone uit gaat komen. Dat is mogelijk wel een interessante voor je!

Maar wat is nu verder je setup dan?
Hoi, tipje van de sluier als dat kan? (Y) ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Is niet veel te vinden hoor, hij is nu met een basemap voor een gewone Clio bezig. Is verder nog niks officieel uitgebracht: https://m.facebook.com/groups/397423285 ... ef=m_notif
Plaats reactie