Raar geluid F7P sinds paar dagen.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Heren,

heb sinds maandag een raar geluid, zie filmpje Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=iplTr7W6pfU

het lijkt een klakkend geluid van een klep ofzo, lijkt ter hoogte te zijn van de inlaat wokkel. Maarten Jan had het over een lucht omloop klep.
geluid gaat niet mee op verhoogd toerental, blijft zelfde ritme/snelheid

Iemand enig idee?

Groet Lars
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik hoor geen motorgeluid. Kan ik aannemen dat het geluid er is als de motor niet aanstaat?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Motorgeluid is op achtergrond. Je hoort toch duidelijk een klakkend geluid? Is alleen met motor aan
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Kan je stappenmotor zijn, die is continue in beweging. Trek de stekker eens los en kijk of die nog herrie maakt. Je moet dan wel even met de hand wat gas geven want de bypass valt uit. Het kan ook het electrische waterpompje zijn. Die zit onderaan bij je radiator. Misschien nog de stuurbekrachitingspomp. Meer kan ik niet bedenken.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

hoi Jacques. het was de dynamo...na uren zwoegen en dingen los halen is ie er uit... bij het klakken zag je de poelie een beetje bewegen. dynamo specialist hier bevestigde het. lagers eruit.

waar zit de stappenmotor? dat rode ding aan voorkant gasklep is toch de TPS sensor en geen stappenmotor? dank vast voor meedenken!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Lars, kon je de speling op de pulley v d dynamo ook voelen?
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Hoi Haas. Ja redelijk. Want?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Stappenmotor zit bij je thermostaathuis. Tegen de cilinderkop, boven je koppelingshuis.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Kort samengevat:
- halverwege vorig jaar dynamo compleet laten reviseren
- eind vorig jaar opeens n gare tik aan bovenzijde v d motor
- ik verdenk de stuurbekrachtigingspomp nogal
Afgelopen zondag even n andere dynamo erin gezet om e.e.a. uit te sluiten (tik is weg zonder multiriem) alleen had ik er met mijn slaperige hoofd niet aan gedacht dat onze multiriem langer is omdat er n grotere pulley op zit dus ik krijg de riem nu niet gespannen. Kortom, nog geen definitieve conclusie. Nu ik je filmpje zie begin ik weer te twijfelen of t niet toch de dynamo is omdat ik de tik duidelijk hoor maar niet goed kan plaatsen... Ondanks dat die misschien max 500km heeft gedraaid en echt geen micrometer speling heeft of geluid maakt..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat komt omdat de riemspanning erg moeilijk goed te zetten is op die F7 motoren, ik heb ook binnen 2000km m'n dynamo eens moeten reviseren voor nieuwe lagers.
Ik boos op die toko, maar toch samen eens geanalyseerd dat dit spansysteem zich snel of te slap of te strak laat zetten.

Uiteindelijk draait de huidige dynamo (met grotere poelie) nog steeds probleemloos, ook na wat hete ring- en circuitrondes :-)
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Heren bedankt. Op het moment van de tik/klak zie je de poelie iets op en neer bewegen, kijk maar eens of jij dat ook hebt Haas.
Kun je de auto starten en laten lopen zonder riem dan? En hoe test je dynamo dan als deze niet wordt aangedreven?
Wij hebben geluisterd met zo'n stethoscoop en hoorden het duidelijk in de dynamo. Een lange schroevendraaier kan ook en die tegen je oor houden.

@Steven: wat heb je gedaan om hem uiteindelijk goed te spannen?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

yep auto kan starten en draaien zonder multiriem, heb ik ook al ondervonden :-) wel niet te lang natuurlijk :-p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Uiteindelijk heb ik volgens mij met Ronald 1916v zitten bellen om dat juist te krijgen, weet het niet meer exact hoe, je moet ergens de riem 45 graden kunnen draaien met je vingers voor een juiste spanning dacht ik.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Mannen alles klar! :grin: Dynamo zelf gemonteerd en gespannen, loopt super mooi! Dynamo was super gaar, lagers helemaal kapot... Was exact op tijd...! Ook toerental weer goed na demontage gasklephuis etc. Draadjes tps sensor lagen bloot en maakten contact. Afgetaped en nu direct goed!

Jacques ook bedankt voor de e-mail support,klasse!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

@Jacques: De elektrische waterpomp gaat enkel aan als je het contact af zet en blijft dan 10 minuten draaien. (geregeld door het tijdrelais achter de linker koplamp bij een 19 16V) Op contact draait deze nooit, ook niet als de motor loopt.

Wat betreft de riemspanning, het is altijd vrij lastig bij die dingen. Als basis houd ik altijd aan dat ik 'm tussen 2 vingers 45 graden kan draaien maargoed.. dat zijn mijn vingers en mijn gevoel daarin. :D

Als de riem te los staat gaat hij klapperen tussen krukaspulley en dynamopulley als je 'm rond de 3500 RPM laat draaien. Ik stel 'm altijd zo af dat hij gaat klapperen en dan met het stelboutje een halve slag strakker. Daarmee zit ik al jaren goed. met een kwart slagje gaat hij na een paar duizend kilometer weer klapperen door de rek van de riem. :p

Bij de Renault dealer waar ik destijds werkte hadden we zo'n riemspanningsmeter die ik wel eens gebruikt heb om te kijken wat de riemspanning is die Renault voorschrijft maar met de waarde die ze opgeven kan ik er gitaar mee spelen. :p

Liever de riem iets te los dan te strak, zo'n 6 ribs riem loopt er echt niet zomaar vanaf en dat geklapper dat hoor je wel tijdens het rijden, dan kun je 'm altijd nog iets strakker zetten. Een riem die te strak staat is niet alleen slecht voor de dynamo, de waterpomp kan het nog minder waarderen.

Mooi dat het weer opgelost is! Pleuriswerk zo'n ding vervangen bij een 19 16V. Heb al heel wat van die dingen vervangen, m'n record zit op 29 minuten langs de kant van de weg. :D
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Zo das best snel! Je maakt de beugel ook los aan de wokkel en de computer omhoog...? En dynamo met halve maan ophang beugel eruit of alleen dynamo...? :grin: vind het heel lastig de juiste spanning te hebben. Om af te stellen moet toch de bovenste lange bout bij dynamo los, het schroefje bij de spanner en dan de spanner zelf draaien?

Ben trouwens best trots dat ik t zelf gedaan heb, onder toezicht van...!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Spanner er vanaf, riem er vanaf, onderste bout van de dynamo-steun er helemaal uit, bovenste bout ook die door de zwarte plaat aan de zijkant zit, zwarte montagesteun er af halen, stuurbekrachtigings-reservoir loshalen en aan de kant. Dan kun je de dynamo incl. steun omhoog tillen en een slagje draaien. aansluitingen loshalen en met wat gekloot kun je het hele pakketje er dan zo tussenuit pakken. Inbouwen in omgekeerde volgorde. :)

De spanner inderdaad even losdraaien bij het verstellen en de voorste bout los van de dynamo. Houd er rekening mee dat de riem ietsje strakker komt te zitten nadat je de spanner weer vast gedraaid hebt.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Tnx Ronald!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Plaats reactie