De vraag is al zo vaak gesteld, maar ik kwam toevallig dit overzicht tegen.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/verschil%20stand%20williams%20nokkenassen_zpsrgko91qz.jpg[/img]
Standaard F7P nokkenas
Bij klepspeling 0.1mm
Inlaat opent 21° voor bovenste dode punt
Inlaat sluit 67° na onderste dode punt
Uitlaat opent 63.5° voor onderste dode punt
Uitlaat sluit 17.5° na bovenste dode punt
Max lichthoogte bij klepspeling 0 mm: inlaat 9.28mm, uitlaat 8.54mm
LOB: inlaat en uitlaat 113°
Standaard F7R Williams nokkenas
Bij klepspeling 0.1mm
Inlaat opent 24° voor bovenste dode punt
Inlaat sluit 70° na onderste dode punt
Uitlaat opent 65° voor onderste dode punt
Uitlaat sluit 19° na bovenste dode punt
Max lichthoogte bij klepspeling 0 mm: inlaat 9.87mm, uitlaat 9.25mm
LOB: inlaat en uitlaat 113°
Dus inlaat staat 6° langer open, uitlaat staat 3° langer open. Lichthoogte inlaat is 0.59mm meer, lichthoogte uitlaat is 0.71mm meer.
Nog wat handige getallen:
F7P
bij 0.1mm speling
inlaat is open gedurende 268 °, uitlaat is open gedurende 261 °
bij 1mm speling
inlaat is open gedurende 220 °, uitlaat is open gedurende 213 °
F7R 700
bij 0.1mm speling
inlaat is open gedurende 274 °, uitlaat is open gedurende 264 °
bij 1mm speling
inlaat is open gedurende 226 °, uitlaat is open gedurende 216 °
Gemakkelijk om te vergelijken met bijvoorbeeld Catcams, zij gebruiken ook 0.1mm en 1.0mm speling om het kleppendiagram weer te geven.
Zie http://www.catcams.com/products/camshaf ... TUP_id=720
Nokkenassen F7P en F7R Williams
Klopt geen reet van, heb dit overzicht ook gehad. Heb zelf handmatig f7p nokkenassen gemeten en die kwam niet eens in de buurt van de waardes hier
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Op welke waardes kwam jij dan?
Heb alleen 16v nokkenassen gemeten, helaas met een klein degree wheel dus het zou een aantal graden af kunnen wijken maar ik kwam op 190/252 inlaat en ook 190/252 op de uitlaat
Het is een tijd geleden dat ik hier mee bezig ben geweest....
Heb helaas geen motor meer staan om de meting over te doen..... Wie weet heb ik wel een grandioze fout gemaakt maar ten tijde van de meting geloofte ik iig niks meer van deze resultaten
Het is een tijd geleden dat ik hier mee bezig ben geweest....
Heb helaas geen motor meer staan om de meting over te doen..... Wie weet heb ik wel een grandioze fout gemaakt maar ten tijde van de meting geloofte ik iig niks meer van deze resultaten