Koelsysteem spoelen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik wil graag het hele koelsysteem goed spoelen voordat ik er verse vloeistof in doe. Nu dacht ik dit gewoon met een tuinslang te doen maar bedacht me ineens dat dan de thermostaat dicht blijft zitten. Hoe kan ik er toch (met koude motor) voor zorgen dat ik alles flink doorspoel?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Eerst drainen,, dan spoelen en weer drainen. Ook in het f7 blok zit een boutje die de koelwater in het blok houdt. Dus wie weet waar? Klein boutje kop 11, duidelijk taps draad en er fijne spoed. Onderste slang van radiator los en vergeet niet nog door je kachel slangen te blazen dat die ook leeg zijn. :D gewoon goed kijken en nadenken. ;-)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Flesje forte koelsysteem reiniger erdoorheen voor je gaat spoelen!

Sommige claimen dat een vaatwastablet of calgon hetzelfde zou moeten zijn, maar dat lijkt me dan ook weer een beetje tricky...
Kun je 'm misschien nog beter even afvullen met cheapass (schoonmaak)azijn :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

e
Steven schreef:Flesje forte koelsysteem reiniger erdoorheen voor je gaat spoelen!

Sommige claimen dat een vaatwastablet of calgon hetzelfde zou moeten zijn, maar dat lijkt me dan ook weer een beetje tricky...
Kun je 'm misschien nog beter even afvullen met cheapass (schoonmaak)azijn :D
nou, azijn is weer slecht voor aluminium, daarom mag in mijn koffie apparaat melkzuur, of citroen zuur.

Nee gein, 1X kan echt geen kwaad hoor. :D
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik wil er eigenlijk geen additieven doorheen spoelen. Wie weet hoe goed/slecht de afdichtingen zijn.

Maar hoe zorg ik ervoor dat ik het hele systeem spoel? De thermostaat verwijderen en afdichten?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

1 voor 1 slangen dicht knijpen. bij mijn gt deed ik de waterslang op een dunne aansluiting en hing in de slang die over was in het riool putje. toen kraan open en kijken met hoeveel geweld het lekker ging. Als je water helder is ga je dikke slangen dicht knijpen. dan gaat er meer water door de dunne. als je klaar bent trek je de radiator los en spoel je die apart ff door.

En qua additieven voor je koel systeem hoef je niet bang te zijn, lekken gaat die dan heus niet, maar je haalt wel wat aanslag weg waardoor die beter zal koelen. Je haalt toch je waterpomp uit je blok dus die loopt als het goed is leeg. En al je je radiator er uit hebt haal dan ook meteen een nieuwe thermostaal met rubbers. is die ook weer fris en zit je daar later net meer mee.

Dus distributie incl, alle riemen en pullys met lagers, nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe koel vloeistof en nieuwe olie + filter extra grote beurt, zo kan hij er op de olie na weer jaren tegen aan.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Abel schreef:1 voor 1 slangen dicht knijpen. bij mijn gt deed ik de waterslang op een dunne aansluiting en hing in de slang die over was in het riool putje. toen kraan open en kijken met hoeveel geweld het lekker ging. Als je water helder is ga je dikke slangen dicht knijpen. dan gaat er meer water door de dunne. als je klaar bent trek je de radiator los en spoel je die apart ff door.

En qua additieven voor je koel systeem hoef je niet bang te zijn, lekken gaat die dan heus niet, maar je haalt wel wat aanslag weg waardoor die beter zal koelen. Je haalt toch je waterpomp uit je blok dus die loopt als het goed is leeg. En al je je radiator er uit hebt haal dan ook meteen een nieuwe thermostaal met rubbers. is die ook weer fris en zit je daar later net meer mee.

Dus distributie incl, alle riemen en pullys met lagers, nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe koel vloeistof en nieuwe olie + filter extra grote beurt, zo kan hij er op de olie na weer jaren tegen aan.
(Y)
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Thermostaat gaat ook vervangen worden maar dat kan toch ook zonder dat de radiator eruit gaat? (die ligt er al uit, daar niet van). De thermostaat zit toch op de kop of ben ik nou maf?

Het enige waar ik volgens mij nog geen antwoord op heb, moet de thermostaat er niet uit om het gehele systeem te spoelen? Ook dus de verwarming etc?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

je kunt alleen spoelen als je systeem compleet is en met of zonder thermostaat is redelijk logisch toch? zonder spoelt beter als met ;-)
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Abel schreef:je kunt alleen spoelen als je systeem compleet is en met of zonder thermostaat is redelijk logisch toch? zonder spoelt beter als met ;-)
Dat dacht ik ook. Dan haal ik hem eruit, behuizing dan weer terug en gas erop!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gas er op? wel nee, de kraan laten lopen.
Plaats reactie