Distributieriem vervangen 1916V

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Zoals in mijn projecttopic verteld kan ik de motor niet uit mijn 16V halen.

Is het dan wel mogelijk om de riem en acc te vervangen? of is dit dan echt een onmogelijke opgave?

Hoe doen jullie dit?

Daarnaast, ik kom op bv mister-auto diverse setjes tegen met diverse prijzen. Wat is in hemelsnaam het verschil?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou het ook lekker overzichtelijk in 1 topic houden, maargoed ik zal hier ook maar even antwoorden voor je:

Ten eerste, hoezo heb je niet de middelen om een motor eruit te halen? Een motorkraan kun je zo bij de boels huren (of sommige mensen bieden dat online ook wel eens aan via marktplaats oid.)
http://www.boels.nl/huren/hijs-heftechn ... aatskranen

Het is mogelijk om de boel te vervangen terwijl de motor er nog inzit, maar je moet wel motorsteunen loshalen, met de krik telkens blok op- en neer om overal bij te kunnen en enorme kleine pielvingertjes hebben. Met n paar dikke handen kun je het wel vergeten :D
Volgens mij heeft ene Robert, voorheen ervaren Renault monteur, later vrachtwagenchauffeur dit wel eens gedaan, maar was er toch niet enorm over te spreken.

Wat betreft riemen en rollen, hier is kwaliteit toch wel aan te raden, de riem is gewoon veel betere kwaliteit als je een Gates/Continental/Etc. pakt tov de goekopie modellen.
Hetzelfde geldt voor de rollen, imitatie meuk gaat gewoon eerder stuk. Al zal het toch allemaal de volgende vervangingstermijn wel halen gok ik zo.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

crap.. als ik zeg dat ik de middelen en de ruimte niet heb, dan meen ik dat.

Ja, ik kan de motor er wel uit halen, desnoods moet ik hem er zelf uit tillen, en dan? Waar laat ik dat ding? in de tuin? op zolder?

Ik heb meer dan 10 19 16V's opgefrist met de nodige ruimte en middelen. Nu heb ik die ruimte niet dus vraag ik wat advies.

Ok, als ik dit in een project topic moet consolideren, dan zal ik dat doen maar ik merk dat bijna niemand technische vragen op zon topic beantwoord.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Blok kan er gewoon in blijven zitten

Het is, als het goed gaat ca 4 uur werk.

Ik gebruik een complete set van Contitech van misterauto, die ca 75 euro kost. Dat is riem, spanrol en geleide rol.

Belangrijkste is een goede luchttol voor het losmaken van de bout van de krukaspoelie.

Handleiding

Gereedschap: Momentsleutel, rondstaafje 10mm (of boortje) en een M6 schroefje van ca 50mm lang, torx sleutels en een luchttol om de krukasbout los te halen. Zonder luchttol gaat die niet los.

Riem + spanrollen om de 5 jaar of 120 000 km. What ever comes first

Zelf zou ik de ene keer alles vervangen en de volgende keer alleen de riem.

Je kunt het beste de riem + 2 spanrollen samen kopen is voordeliger. De renault deales is prijzig. Kijk anders even op google op e-bay.

Haal je rechter voorwiel eraf
Haal je plastic binnenscherm er af
Verwijder de beschermkap, die voor de multiriem zit eraf.
Haal de multiriem van spanning door de dynamo te lossen
Haal de multiriem eraf
Verwijder beschermkap distr. deksel
Maak de poelie op de krukas los. Dit ding zit muurvast. Gebruik een goede luchttol.
Rechts aan de voorkant van je motorblok (bij de koppeling) zit een boutje. Dat kun je eruit draaien. Daar kun je een pen van rond 10mm in steken als zuiger 1 en 4 in het BDP staan.
Ontspan de spanrol van de distr. riem.
Nu kun je distr. riem loshalen..
Vervang de 2 spanrollen. De onderste is even stoeien met het plastic deksel.
Op de nieuwe riem staan merktekens. Deze moeten corresponderen met merkteken krukas onderaan (op 6 uur). en de merktekens op de nokkenaspoelies (12 uur)
Span met behulp van een M6 boutje de spanrol. Draai de krukas een paar rondjes en stel de spanning af.
Het deel van de riem russen de oliepomp en de spanrol moet je tussen duim en wijsvinger 1/8 tot ¼ slag kunnen draaien..

Zelf laat ik meestal de motor even draaien en check dan alles nog even.

Dan de boel verder afbouwen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

distr riem vervangen kan met motor in auto zoals Jacques mooi beschrijft. heb ik onlangs ook gedaan met/bij/door Ronald, kost alleen wat meer tijd. motorsteunen hoeven niet los perse. Succes!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Rechts aan de voorkant van je motorblok (bij de koppeling) zit een boutje. Dat kun je eruit draaien. Daar kun je een pen van rond 10mm in steken als zuiger 1 en 4 in het BDP staan.

Begrijp ik goed dat dit alleen kan als deze in BDP staan? dus als ik daar niets in krijg, staan de zuigers fout. klopt dit?

Als ik van beide nokkenassen de markering boven heb, staat hij toch ook goed? of ben ik in de jaren wat vergeten?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

er zit een klein sleufje in de krukas, daar valt die precies in. dan is je 0 punt. dat is idd bdp.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

De riem vervangen in n Clio is echt bagger, maar in n 19 is het wel te doen.
Belangrijkste is dat je de merktekens op de riem en op de pulleys overeen laat komen. Hulpmiddel zijn de markeringen op kop en onderblok, maar ook dat pennetje in de krukas. Wees alleen aub niet te enthousiast bij t herstarten na het vervangen, dus vergeet het niet meer te verwijderen!! Het is mij 1x overkomen en k had de mazzel dat ik met m'n vette poten van de sleutel schoot en dus n halve tik gaf. Toen ik iets raars hoorde ging ik op onderzoek uit en kwam erachter dat ik wat vergeten was.. Gelukkig geen gevolgschade!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ochja ik haal de clio en de 19 door elkaar...
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Allen bedankt voor de superheldere uitleg! Zodra ik er mee ad slag ga volgen fotos in mijn projecttopic!
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Succes!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Plaats reactie