F7P 1993 vs 1994/1995 Renault 19

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Aangezien niet iedereen projecttopics leest maar wel deze fora, EN dit wellicht voor vele anderen verhelderend zou kunnen zijn, stel ik mijn vraag even buiten mijn projecttopic.

Zoals in mijn projecttopic te lezen is ben ik ah dimdammen over wat ik met de motor moet/wil doen. Ik ben bang dat ik er toch niet onderuit ga komen om de motor te liften maar een F7R is wellicht nog net even te ver van mijn bed.

Nu loop ik tegen de mogelijkheid aan om een volledig gereviseerde F7P + bak over te nemen voor een zachte prijs. Deze motor is uit 1993 en mijn eigen motor is uit eind 1994. Nu is dat maar een jaartje verschil maar ik meen mij te herinneren (long time ago..) dat er toch duidelijke verschillen zijn.

Mijn motor heeft een aluminium carter, met bijbehorende peilstok. De eigenaar van de 1993 motor meende dat het blok nog een stalen carter heeft en als dat zo is, zijn er volgens mij problemen geweest met de peilstok van dat type blok. Daarnaast herinner ik me dat een versnellingsbak van een stalen-carter-motor, niet zomaar op een alu-carter-motor geplaatst kan worden.

Mijn vraag samengevat:

Wat kunnen overige verschillen zijn tussen deze 2 motoren? (ontsteking?)
Kan ik van deze 2 motoren het beste van 2 werelden pakken? (gereviseerd blok en bak maar dan met mijn carter en v-bak-beugel)?

Waar zitten de valkuilen?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Tja ga ieder geval voor een alu carter en volgens mij zijn die allemaal late fase 1 en sowieso fase 2 . Dus een optie is een te koop gevraagd topic te openen. En kijken wat je aangeboden krijgt. Maar waarom zou je een andere motor willen. Het enige wat nodig zal zijn op termijn nieuwe krukas lagers. Dat zijn trouwens verder hele sterke blokken alleen qua lagers moet je niet 2ton willen rijden. Vraag Ronald maar die heeft uitgebreide ervaringen en jij zo te horen ook.

een andere optie is een Megane f7r onderblok die auto's zijn een stuk makkelijker te vinden dan een originele F7R van een Clio. En kosten ook niet de wereld, alleen je hebt wat meer werk. Nog mooier is een compleet Megane blok en een stukje in de kop laten frezen voor de verdeler ;-) Veel beter in, uitlaat traject en grotere kleppen :beer:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Je zou ook gewoon je carter kunnen overschroeven, en peilstok wisselen :D
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Abel schreef:een andere optie is een Megane f7r onderblok die auto's zijn een stuk makkelijker te vinden dan een originele F7R van een Clio. En kosten ook niet de wereld, alleen je hebt wat meer werk. Nog mooier is een compleet Megane blok en een stukje in de kop laten frezen voor de verdeler ;-) Veel beter in, uitlaat traject en grotere kleppen :beer:
Dat heb ik gedaan. Alles Megane F7R. Trekkracht vanaf ca 1500 rpm. Gewoon 70 km/h in zijn 5 en dan accelereren zonder terug te schakelen. Qua benzineverbruik win je ook nog, want je draait minder toeren. Natuurlijk haal je de ombouwkosten er niet uit, maar daat ging het niet om.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ok, dat een F7R beter is, weet ik nu. En het staat op de agenda maar dat ga ik dit seizoen budgettair niet redden, volgend jaar ook niet gok ik zo. De auto heeft nog genoeg klussen voor me in petto dus ik wil hem zo snel mogelijk, zo voordelig mogelijk, zo goed mogelijk, goed laten rijden. Oftewel F7P, de oude opknappen/onderhoud plegen, of voor weinig een revisieblok erin. (tenzij een F7R conversie onder de 1000 euro blijft inclusief revisie maar dat gaat niet lukken).

Voor nu, en in dit topic, wil ik gewoon weten wat de verschillen zijn tussen de genoemde blokken. Het liefst bouw ik de revisiemotor om naar de allerlaatste F7P versie.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik lees op een aantal fora dat de stalen carterpan alleen in PH1 is geleverd en dat alu al vanaf de latere PH1 is ingezet.

Daarnaast zou de versnellingsbak van een stalen carter uitvoering niet goed op de alu passen, de onderste 5 bouten kunnen dan niet worden vastgezet.

Zijn er daarnaast ook nog verschillen in ontsteking? Tussen de eerste F7P en de allerlaatste?
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Als je huidige motor nog goed is waarom zou je hem dan willen wisselen? Zolang die goed draait netjes warm rijden, olie bijhouden bougies filters etc dan rolt ie mooi door.
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik weet nog niet 100% zeker dat ik de motor ga wisselen maar ben op zoek naar de verschillen.

Of mijn motor uberhaupt nog goed is weet ik ook niet. Hij liep wel maar heeft behoorlijk olie gelekt aan de distrizijde en er zat nagenoeg geen koelvloeistof meer in het vaatje. Hoe de koppeling is, weet ik ook niet. Ook al zou ik met deze motor verder gaan, heb ik toch nog veel onderdelen nodig zoals startmotor, dynamo, distriset, koppeling etc etc etc.

Al deze zaken zitten al bij de eventuele vervanger, hagelnieuw.

Vandaar mijn speurtocht. Ik ga nu eerst de motor helemaal vrijleggen en vandaar zie ik verder.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Laten we dan eerst eens vragen hoe die motor is gereviseerd die je op het oog hebt, veel mensen reviverven een motor en noemen 'm gereviseerd.
Dat is soms echt zo letterlijk dat je even de motor een vers kleurtje geeft en men meteen denkt dattie als nieuw is...

-Heeft de motor nieuwe zuigers en veren? Zoja dan zal deze ook wel gehoond zijn, als dit een nee is, dan is het al geen reviseren meer m.i.
-Zijn alle kruk- en drijfstanglagers vernieuwd? Zoja is de krukas nog geslepen (met dus overmaat lagers) of gepolijst?
-Is de cilinderkop geheel doorgelopen? Nieuwe klepgeleiders en/of nieuwe kleppen? Zonee, dan is het ook maar een deel- of halve revisie
-Zijn de waterpomp, distributieriem en alle rollen ook nieuw? Zoja is het niet stiekem 10 jaar oud?
-De injectoren, zijn die gereinigd en getest?

Een goeie revisie kost snel richting de 2000 euro voor een F7 motor als je bovenstaand een beetje nastreeft, dus als je nu een blok voor een appel en een ei krijgt, is dat of een gelukje of half werk.



Losstaand, als jouw motor gewoon fatsoenlijk loopt, nog goeie compressie heeft, zou ik er niet zomaar aan beginnen.
Dat standaard praatje dat je na 2ton nog maar de helft aan pk's hebt is ook enorme onzin, sommige motoren kunnnen juist veel harder lopen omdat alles juist lekker is ingelopen.
Dus pas op dat je niet in de schijnveiligheid trapt van dat een revisieblok veel beter zal zijn.

En dan blijft een F7p gewoon een koppelarme motor, dus ik zou nu dan alles sparen en dat straks op een F7R onderblok overzetten, je nieuwe distributie kun je dan ook prima overzetten (hooguit n nieuwe riem), dus dat geld gaat ook niet zomaar verloren.

My 2 cents...
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Hi Steven,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Zuigers/veren? Nee, volgens mij niet maar check ik.
Alle lagers zijn nieuw
Klepgeleiders nieuw, kop gechecked, klepzetels geslepen
Waterpomp, rollers, distri, nieuw.
Injectoren, geen idee.
Dynamo, starter zijn beide gereviseerd
V-Bak is ook gereviseerd.

Van alles heb ik rekeningen gezien.

Punt van mijn oude motor is, ik weet simpelweg niet of hij goed loopt. Hoe kan ik, zonder draaiende motor, de compressie en koppakking testen? De motor hangt er nu nog in maar zonder olie in de bak en geen aandrijfassen etc.

Ander punt is dat ik voor mijn oude motor ook nieuw moet hebben:

Starter
Dynamo
Koppeling
Distriset

De kosten hiervoor staan bijna gelijk aan wat ik voor die andere motor moet betalen. Dus alleen qua randonderdelen is het al handig om het ding gewoon te kopen.


Steven schreef:Laten we dan eerst eens vragen hoe die motor is gereviseerd die je op het oog hebt, veel mensen reviverven een motor en noemen 'm gereviseerd.
Dat is soms echt zo letterlijk dat je even de motor een vers kleurtje geeft en men meteen denkt dattie als nieuw is...

-Heeft de motor nieuwe zuigers en veren? Zoja dan zal deze ook wel gehoond zijn, als dit een nee is, dan is het al geen reviseren meer m.i.
-Zijn alle kruk- en drijfstanglagers vernieuwd? Zoja is de krukas nog geslepen (met dus overmaat lagers) of gepolijst?
-Is de cilinderkop geheel doorgelopen? Nieuwe klepgeleiders en/of nieuwe kleppen? Zonee, dan is het ook maar een deel- of halve revisie
-Zijn de waterpomp, distributieriem en alle rollen ook nieuw? Zoja is het niet stiekem 10 jaar oud?
-De injectoren, zijn die gereinigd en getest?

Een goeie revisie kost snel richting de 2000 euro voor een F7 motor als je bovenstaand een beetje nastreeft, dus als je nu een blok voor een appel en een ei krijgt, is dat of een gelukje of half werk.



Losstaand, als jouw motor gewoon fatsoenlijk loopt, nog goeie compressie heeft, zou ik er niet zomaar aan beginnen.
Dat standaard praatje dat je na 2ton nog maar de helft aan pk's hebt is ook enorme onzin, sommige motoren kunnnen juist veel harder lopen omdat alles juist lekker is ingelopen.
Dus pas op dat je niet in de schijnveiligheid trapt van dat een revisieblok veel beter zal zijn.

En dan blijft een F7p gewoon een koppelarme motor, dus ik zou nu dan alles sparen en dat straks op een F7R onderblok overzetten, je nieuwe distributie kun je dan ook prima overzetten (hooguit n nieuwe riem), dus dat geld gaat ook niet zomaar verloren.

My 2 cents...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik zou gewoon die motor er uit trekken en eventjes alle keeringen checken. Voor de rest gewoon preventief de drijfstanglagers vervangen en de distributieset en rollen vervangen en eventueel een nieuwe koppeling indien nodig.

F7P's zijn echt beresterk en met nieuwe drijfstanglagers en de juiste olie en netjes warmrijden echt onverwoestbaar. Zolang die niet serieus te warm is geweest zou ik mij echt geen zorgen maken om de koppakking. Het enige kwaaltje wat ze hebben maar waar ze prima om rijden zijn versleten klepgeleiders en uitgedroogde klepseals en daardoor een flink olieverbruik, alleen de klepseals vervangen heeft niet echt nut als de klepgeleiders aan de ruime kant zijn. Ik heb met de laatste F7P in m'n 19 serieus veel circuitkilometers gemaakt, daar zijn bij 230.000 km nieuwe drijfstanglagers in gekomen en die is er met 270.000km weer uit gegaan omdat ik vaker een pitstop moest maken om olie bij te vullen dan om te tanken. Heel fris klonk die niet meer en er is een keer mee mis geschakeld waardoor die tijdelijk meer toeren heeft gedraaid als wat de toerenteller aan kon geven (meer dan 8000RPM dus) maar verder heeft hij altijd probleemloos uren lang tussen 5000 en 7000 RPM gedraaid :p Er zijn vast wel mensen hier die dat kunnen bevestigen, anders herinneren ze zich de enorme blauwe rookwolken die die kon trekken als je bij 7000 RPM de gasklep dicht gooide. Als je een beetje je best deed kon je op Zandvoort de rookwolk einde rechte stuk van de vorige ronde inhalen. Het laatste jaar deed hij 2 liter op een uurtje Zandvoort of een liter op 250 a 300km, liep op het laatst ook alleen nog maar op 10W40 van de Action. Verversen was niet nodig, deed ie zelf. Alleen af en toe een nieuw filtertje er op. :p Motortje was altijd wel kurkdroog, lekte niet, verbruikte alles.

Je zou eventueel de cilinderkop kunnen laten reviseren en gebruiken op de F7P om dan later een keer als je wat geld in een oude sok vind en tijd over hebt die kop weer te gebruiken om op een Megane F7R te zetten. Mocht je nog motoronderdelen of algemene 19 16V onderdelen nodig hebben laat je het maar weten, heb vrij veel liggen.

Geen idee of je er ooit spijt van hebt gekregen dat je destijds toen je helemaal klaar was met de 19 16V's alle overgebleven onderdelen hebt laten ophalen door iemand? Dat was ik :D dus als je wat nodig hebt kom je maar een keer wat terughalen. (Y)
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ronald1916V schreef:Ik zou gewoon die motor er uit trekken en eventjes alle keeringen checken. Voor de rest gewoon preventief de drijfstanglagers vervangen en de distributieset en rollen vervangen en eventueel een nieuwe koppeling indien nodig.

F7P's zijn echt beresterk en met nieuwe drijfstanglagers en de juiste olie en netjes warmrijden echt onverwoestbaar. Zolang die niet serieus te warm is geweest zou ik mij echt geen zorgen maken om de koppakking. Het enige kwaaltje wat ze hebben maar waar ze prima om rijden zijn versleten klepgeleiders en uitgedroogde klepseals en daardoor een flink olieverbruik, alleen de klepseals vervangen heeft niet echt nut als de klepgeleiders aan de ruime kant zijn. Ik heb met de laatste F7P in m'n 19 serieus veel circuitkilometers gemaakt, daar zijn bij 230.000 km nieuwe drijfstanglagers in gekomen en die is er met 270.000km weer uit gegaan omdat ik vaker een pitstop moest maken om olie bij te vullen dan om te tanken. Heel fris klonk die niet meer en er is een keer mee mis geschakeld waardoor die tijdelijk meer toeren heeft gedraaid als wat de toerenteller aan kon geven (meer dan 8000RPM dus) maar verder heeft hij altijd probleemloos uren lang tussen 5000 en 7000 RPM gedraaid :p Er zijn vast wel mensen hier die dat kunnen bevestigen, anders herinneren ze zich de enorme blauwe rookwolken die die kon trekken als je bij 7000 RPM de gasklep dicht gooide. Als je een beetje je best deed kon je op Zandvoort de rookwolk einde rechte stuk van de vorige ronde inhalen. Het laatste jaar deed hij 2 liter op een uurtje Zandvoort of een liter op 250 a 300km, liep op het laatst ook alleen nog maar op 10W40 van de Action. Verversen was niet nodig, deed ie zelf. Alleen af en toe een nieuw filtertje er op. :p Motortje was altijd wel kurkdroog, lekte niet, verbruikte alles.

Je zou eventueel de cilinderkop kunnen laten reviseren en gebruiken op de F7P om dan later een keer als je wat geld in een oude sok vind en tijd over hebt die kop weer te gebruiken om op een Megane F7R te zetten. Mocht je nog motoronderdelen of algemene 19 16V onderdelen nodig hebben laat je het maar weten, heb vrij veel liggen.

Geen idee of je er ooit spijt van hebt gekregen dat je destijds toen je helemaal klaar was met de 19 16V's alle overgebleven onderdelen hebt laten ophalen door iemand? Dat was ik :D dus als je wat nodig hebt kom je maar een keer wat terughalen. (Y)
Mooi gezegd Ronald! (Y)
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

1 Klein verschilletje ontdekt. Op onderstaande foto heeft de versnellingsbak een soort doosje als ontluchting. Wat is het verschil met de mijne? (gewoon slang en dop)

[img]http://images23.fotosik.pl/210/d721bb77ecfed03f.jpg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Helemaal niets... dat is voor de ontliuchting, de ene heeft een 'luxe' opvangdoosje en de andere gewoon een slang.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Dan wil ik toch dat luxe doosje. :D

Nog een verschil, in het haynes boek staan twee soorten cil koppen lijkt het wel waar bij de temp sensor en water tempsensor OF naast elkaar OF boven elkaar zitten. Verder geen details. Iemand een idee waarom dit verschil er is? En wat de nieuwste is?

Ik zal eens kijken of foto's uit het boek duidelijk te plaatsen zijn.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ronald1916V schreef:Geen idee of je er ooit spijt van hebt gekregen dat je destijds toen je helemaal klaar was met de 19 16V's alle overgebleven onderdelen hebt laten ophalen door iemand? Dat was ik :D dus als je wat nodig hebt kom je maar een keer wat terughalen. (Y)
Ik voel een hoofdprijs aankomen hehe :D
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Haha nee hoor, alles kost bij mij de hoofdprijs maar als je het gratis hebt weggegeven kun je het gratis weer op komen halen. :)

Scheelt weer verhuizen volgend jaar naar de nieuwe loods. :p
Plaats reactie