Iemand ervaring met een andere nokkeas in een F3P ??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 4 okt 2006 14:09
Locatie: In de provincie met de meeste zonuren
Contacteer:

Vriend van mij is actief in de rallycross met een Clio Rsi met de originele F3P motor.
Er is nu alleen een andere chip gemonteerd die de toeren begrenzer naar 7300 t/min verlegd.
Nu is hij op zoek naar ervaringen met een andere nokkenas.

Iemand hier bekend met het monteren van een andere nokkenas in deze motor en wat het oplevert ?

Alvast bedankt.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

In principe heb je met de RSi al de beste nokkenas, er schijnt een volvo nokkenas te zijn die nog iets beter is maar pk gewijs heb je het dan over 1 of 2 pk (niet interessant).
Catcams heeft wel performance cams voor de 1.7, ik vermoed dat die ook gewoon bruikbaar zijn voor de RSi (nokkenas gedeelte v/d kop verschilt niet tussen 1.8 en 1.7).
Andere optie is om te kijken of je de nokkenas kan vinden van een formule renault uit die tijd (de 1800 deden destijds +/- 160 pk, de 2000 deden 180-200 pk uit de 8v! dat is uiteraard meer dan alleen nokkenas).
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

driveabilty gaat met sprongen achteruit.

Laats eens met een oude heer gesproken die vroeger in de jaren 60en 70 rally auto's ombouwde en dan vooral het motor werk deed. Wat hij mij vertelde vond ik wel aardig opzienbarend. Krukas maximaal lichter en een verzwaarde vliegwiel dan gaat die makkelijker hoger in toeren en je hebt meer trekkracht. dat is natuurlijk uit de 1.4 tijd maar misschien werkt het nog steeds :D
Plaats reactie