1.9 dci 2006

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Ik ben op zoek naar wat meer info over de 1.9 dci blokken die o.a. in de Laguna 2 ph 2 zitten. Motor code, ervaringen, etc.

Zelf zoek ik een Laguna 2 ph 2 1.9 dci automaat, vandaar de vraag.

Goed onderhoud ligt voor de hand natuurlijk, maar ik wil graag weten of er specifieke problemen of aandachtspunten zijn voor dit type motor (en bak, duh) voordat ik weer een 'money pit' op de oprit heb staan :p
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Automaat kan ik je niets over zeggen, de blokken wel, die zijn rete betrouwbaar. Elke 15k olie verversen en ze gaan niet stuk.
De 130 pk zijn eenvoudig te chippen naar +/- 160 pk met ook flinke koppel winst (370-390 Nm). Hoe die automaat daarmee omgaat, geen idee ;-)
EGR kleppen zijn wel een dingetje maar zijn eenvoudig af te sluiten en ook uit te programmeren.
Aandachtspunt, zorg dat met distributie alles vervangen is, dus ook de waterpomp. Verder zorgen dat multiriem altijd netjes op tijd vervangen wordt (incl. spanner), als de multiriem
knapt is er een kleine kans dat die door de distributie opgegeten wordt (met alle gevolgen).

Kwa verbruik kwamen wij altijd uit rond 1 op 18/19, weliswaar met de 6bak. De automaat zal iets minder zuinig zijn. Autobahn verbruik was ook goed te noemen met 1 op 17 bij 170 op de CC (D)
Achterasrubbers zijn wel altijd een dingetje bij de laguna 2 al valt dat met de fase 2 weer mee.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

1.9 dCi 120pk gehad in een Megane II Ph2. Trekt lekker, ik had wel een handbak erachter. Dikke kosten gehad wat betreft EGR klep (moest een compleet inlaatspruitstuk op komen). Verrotte trillingsdemper van de krukas. Turbo ging richting einde van z'n Latijn (rond 2 ton al). Hele inlaattraject vol met olie. Luchtmassameter verrot gehad. Rookte als een ketter (ook na vervanging EGR klep).

Verbruik kwam niet onder de 1:16. Daardoor is uiteindelijk bij mij de keuze gemaakt om m weg te doen. Aan het eind van de streep was ie gewoonweg niet goedkoper dan een auto op LPG, met daarnaast véél hogere onderhoudskosten. Turbo/EGR/verstuivers/intercooler etc. zijn gewoon zaken waar je ooit voor aan de beurt komt bij een dikke diesel.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
weijoclio
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 1 feb 2015 12:37
Car: clio

Wij hebben ook een megane 1.9 dci gehad, rijdt idd lekker, maar heb een krukas lager kapot gehad, nieuwe motor erin. Uiteindelijk was de turbo op 320dkm ook kapot.
Olie verversen tijdig is wel een vereiste. Maar wat de vorige eigenaar heeft gedaan is altijd de vraag.
Clio 16V / Clio RS ph2 + Laguna 2.0 DCI
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Ik heb een 130 pk phase 2 gehad. Motorisch geen echte problemen.
1x krukaspoelie, sensor turbodruk en turboslang, en bij 360.000km had het vliegwiel wel zin beste tijd gehad.
Auto was getuned en de egr weggeschreven. Regelmatig een zware kar aan de trekhaak.
Elke 15.000 goede olie erin. Verkocht met 386000 omdat hij hagelschade had, anders had ik er nog een tijd mee doorgereden.
Het verbruik wat Maarten Jan aangeeft heb ik nooit gehaald.of je moet altijd op provinciale wegen rijden en niet teveel gas geven.
Ik zat gemiddeld op 1:15
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik zou voor een dci 2.0 gaan 150PK en super blok! geen riem maar ketting en bijna 400Nm :D
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

@abel, ja, maar geen automaat :-(

@rest, bedankt zover voor jullie ervaringen :)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Als dit nog die automaat is die renault samen met Peugeot en citroen gebruikt ..... Niet aan beginnen ... Troep
Pak lekker een Laguna 3 die zijn ook niet super duur , stuk beter !
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Beetje research leert dat er een DP0 achter hangt, idd die ook door PSA gebruikt wordt.
Zie b.v.:
http://www.renaultforums.co.uk/308-tran ... s-why.html

Zou de automaat links laten liggen of een laguna 3 uit zoeken, die liggen prijs technisch niet heel ver weg van een laguna 2 phase 2 (zeker de 2007/2008 modellen).
Daar zit een AJ0 automaat in, dus niet dat ding wat PSA gebruikt. Deze wordt in Japan gebouwd (Door japco) en heeft Renault samen met Nissan ontwikkeld speciaal voor de 2.0 dci.
Je snapt het wel, dat ding is wel goed (Y)
Daarnaast zit een laguna 3 nog beter in elkaar als de laguna 2 phase 2 en kent dus ook nog minder problemen. (De lag 2 phase 2 was echt goed, in tegenstelling tot de phase 1).
Een 2.0 dci is daarnaast echt geheel probleemloos, enige waar je met hogere km. standen tegen aan zal lopen zijn roetfilters die vol zitten (oftewel rechte pijp / dempertje er onder en weg laten programmeren wanneer het zo ver is).
Kwa verbruik zal je met de 2.0 dci rond de 1 op 14 uitkomen, ook met de automaat (die heeft ook 6 versnellingen).
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Abel schreef:ik zou voor een dci 2.0 gaan 150PK en super blok! geen riem maar ketting en bijna 400Nm :D
340Nm. 20 meer als de 1.9 130pk ;-)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

oeps, ik dacht dat de mijne standaard die 340 aan de wielen had met 136PK gemeten in goes. dus ik ging van wat verlies uit :D en de mijne was een megane grandtour, 6 versnellingen handbak en 1 op 17 zo goed als standaard, met af en toe lekker sleuren ;-)
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Dank voor de uitvoerige info.

Ik twijfel tussen een Laguna 1.9 dCi automaat en een Megane 2.0 dCi met handbak. In dat laatste geval zou ik later voor een Laguna III gaan met 2.0 dCi en automaat.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ondanks dat de Laguna mooier is, zou ik voor de Megane gaan ivm de handbak. De 2.0 is echt een juweel van een motor en beresterk en betrouwbaar. De Laguna lll is nog beter, maar nog wel wat prijziger. En een Laguna ll ph 2 met 2.0 dci en handbak dan? Liefst zo laat mogelijk, 2007/2008 (2008 station nog geleverd). Een ll Grand Tour met wat km's in goede staat kost niet veel meer (3000/4000) en is nog steeds een mooi model. En deze dan? Ik wist het wel... :D (Y)

https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... a/31572020
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Mooie auto Lars,

deze http://link.marktplaats.nl/m1077545561 is ook niet verkeerd maar het is een Megane uit 2006 die heeft geen roetfilter en 90K minder gereden (F) iedergeval is er zat moois te vinden voor 3 a 4 duizend euro..

en als je gaat rekenen http://link.marktplaats.nl/m1082338765
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

@Lars, dikke bak idd. Maar geen onderhoudshistorie, dus ik sla even over.

@Abel, ja die 2.0 dci had ik ook al gezien inderdaad. Zit nu met name nog naar de Megane 2 2.0 dci's te kijken.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zeldzaam model die 2.0. Die is nieuw duizenden duurder geweest als de lichtere modellen die van ons had een catalogus prijs van 34K en kijk bij een 1.6 16V die zijn 24K (~)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Waarom eigenlijk diesel?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Altijd diesel gereden eigenlijk. Rij nu 40k km per jaar. Ik heb een schurfthekel aan tanken.

Daarmee ben ik niet per se anti-LPG (helemaal niet), maar mij is ook verteld dat als je van doorrijden houdt de temperatuur van de verbranding van LPG eventueel weer voor andere problemen kan zorgen. Ik weet niet hoeveel rekening ik daar mee moet houden. Ik weet dat jij van diesel naar LPG bent overgestapt en dat je dat goed bevalt, toch?
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik heb lpg en diesel gereden, als je een lpg installatie zo'n 2ton hebt laten lopen dan is mijn ervaring dat er dan storingen kunnen gaan optreden.. ik kocht een lpg auto met 180K en heb er 50K bij gezet. altijd lachen bij de tank, ik reed 550KM voor 30 euro nu denkelijk goedkoper aangezien de prijs is gedaald.. dat was een 2.0 16V Megane 2 reed ook super alleen stoorde ik me aan de herrie op de snelweg van 3200 toeren bij 120KMh nu rijd ik en scenic 1.6DCI (door ontwikkeling van de 2.0DCI) super blok net als zijn grote broer. Ik rijd nu 950a 1000 per 60 liter voor 66euro en een shocking 144euro wegenbelasting per maand!

Maar ik wil echt geen lpg op een wat oudere auto, of het moet een nieuwe installatie zijn op een V6 ofzo :D deze diesels zijn zo rustig en een stuk voordeliger in onderhoud. dat ik de extra dure kilometers voor lief neem..
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nou, ik ga hier die discussie niet starten maar ik weet de voordelen van diesel, maar desondanks ben ik ervan genezen (op de harde manier). Ik zie onderaan de streep meer voordelen in het rijden op LPG dat ik het vaker tanken voor lief neem.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Ik wil ze in een pm wel horen, de afwegingen. Ik sta nu op het punt om eenzelfde keuze wel/niet te maken.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

De onderhoudskosten bij een diesel met wat km's kunnen uiteindelijk ook niet mis zijn: brandstofpomp, EGR, dubbel massa vliegwiel, vervuild brandstofsysteem door pomp die deeltjes afscheid etc. Denk dat de onderh kosten bij een LPG auto met wat km's gevoelsmatig minder zijn, en uitstoot ook een stuk schoner toch? Het koppel en minder tanken bij een dikke diesel is dan wel weer fijn.

@Bas: had je de Laguna gechecked dan op de historie? Succes met zoeken
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Bij LPG kun je ook genoeg gedonder hebben, dat begint al met de kwaliteit van de inbouw van de installatie. Dat is al de grootste impact op de betrouwbaarheid.
De verdamper installatie's laat ik maar even buiten beschouwing, als je veel km's maakt en betrouwbaar wil rijden kies je voor een installatie die vloeibaar injecteert.
Met vloeibare injectie heb je in elk geval niet het nadeel meer dat je geen verkoelende werking meer hebt zo als bij een verdamper, ook is lpi toepasbaar op turbo motoren en directe injectie.
Nadelen zijn er uiteraard ook, je zit vast aan dure bougies die regelmatig vervangen moeten worden (Als je het onderhoudsschema volgt wat wel verstandig is).
Lpi wordt aangestuurd door de originele computer, dus er moet wat in de kabelboom aangepast worden, dit kan vreemde storingen veroorzaken.
Het benzine deel v/d motor kan verstaft en vervuild raken door weinig gebruik (bij vloeibare injectie wordt er weliswaar gestart op benzine maar dit is max 30 seconden voor er over geschakeld wordt).

Voor de rest moet de motor er ook tegen kunnen, dat zit bij Renault wel goed (in elk geval de F en K motoren kunnen er goed tegen, hoe het zit met de in samenwerking met Nissan ontwikkelde blokken weet ik niet).
Verder, brandstofpomp gaat ook bij gas wel eens kapot (bij Vialle wat vaker bij de rest komt het ook voor), EGR zit tegenwoordig ook op veel benzine's dus dat is niet specifiek diesel.
Een dubbel massa vlieg wiel vind je ook steeds vaker terug op benzine motoren, zeker de turbo varianten. Brandstof systemen die vervuilen is ook niet specifiek diesel, enige nadeel is dat de hoge druk pomp er stuk van kan gaan.

Ik heb z'n ouwe 1e generatie 1.9 dci (nog in de laguna 1) in 2,5 jaar van 214k naar 370k gereden, enige wat ik eraan vervangen heb is de opvoerpomp (zit op een kut plek maar kost de wereld niet) en de retour leidingen van de verstuivers die op een gegeven moment verstaft waren en dus lekten. En dat was ook nog een auto die ik opnieuw heb laten mappen (van 95 pk aan de wielen naar 129 pk aan de wielen en ruim 310 Nm).

Mijn pa heeft een laguna 1 op lpi van 0K naar 200K gereden, geheel probleemloos (ook op alle andere gebieden trouwens).

Dus ja, mijn mening is dat het om het even is, zo wel met lpg als diesel kun je genoeg problemen hebben maar dat hoeft uiteraard niet.
Ik zou de keuze niet baseren op potentiële problemen maar puur op of je lpg / diesel wil rijden.

Diesel heeft als plus lekker veel koppel bij weinig toeren en rijdt echt heel relaxed, en je rijdt makkelijk 900 km op een tank, zo niet meer.
LPG heeft als voordeel dat het omslagpunt wat lager ligt en als je plots wat minder km's rijdt hakt dat er niet zo in kwa HSB. Daarnaast kun je dan ook uiteraard een R.S. rijden, die willen ook prima op lpg :smile:
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Wederom dank voor de uitvoerige info.

Het is uiteindelijk (met name op uitvoering + prijs + diesel voordelen een Mégane GT 1.9 dci geworden van 2008 met 260k km op de teller. Zeer complete Tech Line uitvoering. Gisteren een proefrit gemaakt en de auto gekocht. Vrijdag ophalen i.v.m. vakantie van huidge eigenaar.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Bij LPG kun je ook genoeg gedonder hebben, dat begint al met de kwaliteit van de inbouw van de installatie. Dat is al de grootste impact op de betrouwbaarheid.
De verdamper installatie's laat ik maar even buiten beschouwing, als je veel km's maakt en betrouwbaar wil rijden kies je voor een installatie die vloeibaar injecteert.
Met vloeibare injectie heb je in elk geval niet het nadeel meer dat je geen verkoelende werking meer hebt zo als bij een verdamper, ook is lpi toepasbaar op turbo motoren en directe injectie.
Oneens, rij nu al tonnen met een verdampersysteem wat betrouwbaar genoeg is. Inbouw is uiteraard bepalend, maar systeem an sich is nog steeds prima.
Nadelen zijn er uiteraard ook, je zit vast aan dure bougies die regelmatig vervangen moeten worden (Als je het onderhoudsschema volgt wat wel verstandig is).
Lpi wordt aangestuurd door de originele computer, dus er moet wat in de kabelboom aangepast worden, dit kan vreemde storingen veroorzaken.
Het benzine deel v/d motor kan verstaft en vervuild raken door weinig gebruik (bij vloeibare injectie wordt er weliswaar gestart op benzine maar dit is max 30 seconden voor er over geschakeld wordt).
Oneens, je hebt geen dure bougiesnodig. Dat is allemaal marketing. Heb het 1 keer gedaan en was zonde van het geld. Ok, je kunt er 30.000km mee door rijden dus gewoon elke beurt vervangen, maar ik gooi er gewoon een nieuw setje in elke 10.000km. En dat zijn gewoon bougies van €4 p.s. i.p.v. €20 p.s.
Voor de rest moet de motor er ook tegen kunnen, dat zit bij Renault wel goed (in elk geval de F en K motoren kunnen er goed tegen, hoe het zit met de in samenwerking met Nissan ontwikkelde blokken weet ik niet).
Verder, brandstofpomp gaat ook bij gas wel eens kapot (bij Vialle wat vaker bij de rest komt het ook voor), EGR zit tegenwoordig ook op veel benzine's dus dat is niet specifiek diesel.
Een dubbel massa vlieg wiel vind je ook steeds vaker terug op benzine motoren, zeker de turbo varianten. Brandstof systemen die vervuilen is ook niet specifiek diesel, enige nadeel is dat de hoge druk pomp er stuk van kan gaan.
Die LPi pompen gaan nog wel eens inderdaad en die kosten ook nog best wel wat. Een 'ouderwets' verdamper systeem heeft minder dure componenten. Stuk gaat er altijd wel eens iets.
EGR bij een benzine wordt ook toegepast ja. Maar EGR op zich is niks mis mee, maar de roetuitstoot van een diesel zorgt er juist eerder voor dat die EGR klep (en rest van het traject) significant meer vervuild dan bij een benzine.
Diesel heeft als plus lekker veel koppel bij weinig toeren en rijdt echt heel relaxed, en je rijdt makkelijk 900 km op een tank, zo niet meer.
LPG heeft als voordeel dat het omslagpunt wat lager ligt en als je plots wat minder km's rijdt hakt dat er niet zo in kwa HSB. Daarnaast kun je dan ook uiteraard een R.S. rijden, die willen ook prima op lpg :smile:
Zo is het, het heeft beide voor- en nadelen. De 1.6 K4M trekt inderdaad geen worst van tafel, maariIk geniet vooral van de hogere betrouwbaarheid/onderhoud van een LPG t.o.v. een diesel. Onderhoudsinterval alleen is al 2x zo lang, dus bespaar alleen al op de olie en filters. Daarnaast minder storingsgevoelige delen en voor het milieu is het zéker beter, maar dat laatste boeit me niet zo veel :X Dat is alleen gunstig voor de toekomstige milieuzones in grote steden die eraan komen.

Enjoy de dieszel Bas (Y) Hopelijk heb je een hoop probleemloze kilometers voor de boeg.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik doelde ook niet op dat een verdamper systeem onbetrouwbaar zou zijn maar meer op dat vloeibare injectie liever is voor je motor (het wordt niet zo heet). :)

Of dure bougies of vaker bougies wisselen inderdaad, waarbij vaker wisselen wellicht goedkoper kan zijn zo als je zelf uitgevogeld hebt :smile:

Het EGR gebeuren op de 2.0, 1.6 en latere generaties 1.5 diesels gaat wel goed trouwens, geeft geen problemen, ook niet bij hoge km. standen. (in tegenstelling tot de 1.9 en de eerdere generaties 1.5).

Die milieu zones zijn alweer op hun retour gelukkig, het is ook niet vol te houden als je ziet dat 1 (internationaal) vrachtschip op een dag uitstoot wat alle auto's in NL in 1 jaar uitstoten :lol:
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Heb het topic even gesplit, aangezien het van de vraag m.b.t. motorisering overging in specifieke zaken voor mijn Mégane.

Het nieuwe topic met alle relevante info is: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=3416 :)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Plaats reactie