[R5 GTT] Turbo-talk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning

[R5 GTT] Turbo-talk

Postby spir@l » Wed 3 May 2017 21:55

Even een topic over dat ene onderdeeltje dat die 5jes zo leuk maakt...
Zit mezelf namelijk even in te lezen in de wondere wereld van turbo's en zit (natuurlijk) met een hoop vragen.
Er is gewoon zoveel keuze...zoveel afmetingen...zoveel specificaties...
Dus ik wil even wat (technische)informatie/ervaringen/aanbevelingen/meningen verzamelen.
Heb ook geen behoefte om het (compressor)wiel opnieuw uit te gaan zitten vinden. Dus ik lees graag wat jullie er zelf op hebben zitten en wat jullie ervaring daarmee is.

Ik ben op zoek naar een turbo voor normaal dagelijks gebruik. Eentje die er bij 5000 toeren pas inknalt heb ik dus niet veel aan.
Maar hij moet natuurlijk ook niet te vroeg buiten adem raken...
Laten we zeggen dat het doel is om uiteindelijk zo'n 170/175 pk op de krukas te draaien (een +- mooi afgeronde 150pk/adw)
Als ik het goed begrijp heeft de A/R van de turbine de meeste invloed op de "power-band" van de turbo. ( https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbine_housing_AR_and_housing_sizing )
Dus op welk toerengebied hij zijn druk levert.
Dus ik zoek uiteindelijk een turbo met een lage turbine A/R. (toch???)

De opties tot nu toe:

standaard
- Garrett T2
Turbine Trim - 58 Turbine A/R 0.35
Compressor Trim - 49 Compressor A/R 0.48

CGB
- Turbo Technics Stage 2 T2/T25 ( http://www.cgbmotorsport.net/turbo-technics-stage-2-t2t25-turbo-997-p.asp )
Met A/R keuze van .35/.47/.63
- Geen idee wat de specs verder zijn. Heb het idee dat dit nog gebruik maakt van de "oudere" T2's en T25's...

- Turbo Technics Stage 3 T25/T25 ( http://www.cgbmotorsport.net/turbo-technics-stage-3-t25t25-turbo-998-p.asp )
- Martijn G

GARRETT
- GT2052 ( https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbochargers/gt2052 )
A/R: .50
- Lijkt me de evolutie van de T2? Iets nieuwere techniek misschien?

- GT2056 ( http://turbochargerspecs.blogspot.nl/2011/02/garrett-gt20-gt2056-55-trim-260-hp.html )
A/R: .46
- mooie resultaten mee behaald door mede-forummers! (Arco)
- aanpassing nodig aan downpipe en actuator-beugel
- geen waterkoeling(!)

- GT2554R ( https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbochargers/gt2554r )

- GT2560R ( https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbochargers/gt2560r )

Beide met en A/R van .64
En beide met kogellagers.
- Lees op wat engelse fora dat deze misschien toch net iets te lomp zijn voor het kleine 1400tje ondanks de (iets) snellere spool-up vanwege de kogellagers. Tenzij je echt voor max power gaat...(dragracen etc.)

Street-Motorsport
- GT2554R ( http://www.street-motorsport.fr/renault/13143-turbo-garrett-gt2554rsur-roulement-a-r-047-pour-renault-5-gt-turbo.html )
Een aangepaste GT2554R met T2 turbine
A/R daardoor: .47
- kogellagers(!)
- Maar daar betaal je dan ook wel een stevige prijs voor....

Ik hoor graag jullie mening.
Last edited by spir@l on Tue 11 Jul 2017 21:09, edited 9 times in total.
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby okido » Thu 4 May 2017 5:04

Een standaard T2 turbo van een GT heeft een A/R ratio van 0.35

Een standaard R5 Alpine turbo heeft slechts 0.24

Een standaard (B18FT) Volvo 480 turbo 0.47

Los van de A/R is de druk waarmee je wilt rijden ook sterk bepalend.
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 364
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Thu 4 May 2017 5:57

met een klaar kleine aanpassingen past de GT2056 ook en is goed tot 260PK :grin:
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Merijn » Thu 4 May 2017 7:16

Leuk topic!

Ik heb nooit heel veel tijd gestoken in het begrijpen van turbo's, maar ben wel benieuwd.

Ik heb hetzelfde als Krijn. Ik wil ca. 150 PK draaien aan de wielen en wil daar de ideale turbo voor. Eentje die vroeg opspint en precies genoeg adem heeft om tot 6000 rpm 1 bar onder de gasklep kan verstouwen.

Ik begrijp ook niet zoveel van die kreten als 'goed tot 260PK'. Dat is toch niet alleen van de turbo afhankelijk? Hoe kun je zo'n claim maken?
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Thu 4 May 2017 8:07

Dat klopt dat het afhankelijk is van je setup of idd die 260pk gehaald kan worden.

Gt2056 zijn er in verschillende trims doe maar een navraag bij ETT in Eindhoven.
Ik heb een GT2056 liggen voor op mijn zwarte 5 met als doel vol druk op/onder de 3000rpm en volhouden tot 6500rpm
Volgens de gegevens en advies van ETT zou dat moeten lukken.

Arco heeft deze ook op zijn 5 staan en dat gaat super.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby spir@l » Thu 4 May 2017 8:43

Wilde net gaan posten dat Arco volgens mij ook een GT2056 heeft en daar 150pk/adw mee draait.
Zie dat die een A/R heeft van .46 ( http://turbochargerspecs.blogspot.nl/2011/02/garrett-gt20-gt2056-55-trim-260-hp.html )
Ik ga hem in de lijst zetten, Joost.
Lijkt me een mooie optie.
Maar over wat voor aanpassingen hebben we het dan?

Verder kijk ik ook niet al te veel naar de "ratings" van die dingen.
Al geeft dat in ieder geval een beetje indicatie van wat het kan opleveren op een goede setup.
Zo kun je wel een turbo kiezen die een beetje rond je verwachte vermogen ligt.

Merijn; op de site van Garrett staat erg veel info.
Even kijken onder het kopje "Turbo Tech" (basic/advanced/expert)
https://www.turbobygarrett.com

Okido; bedankt voor de extra technische info! Kon zo snel de standaard specificaties niet vinden aangezien er heel veel verschillende T2's in omloop zijn geweest.
En natuurlijk is druk belangrijk! Maar nog belangrijker is of de turbo die druk ook binnen zijn optimale gebied kan leveren.

En hoe denken mensen hier over kogellagers?
Het lijkt mij zelf toch wel een aantal voordelen hebben. (duurzaamheid/reactie)
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby MartijnG » Thu 4 May 2017 9:01

En vergeet niet dat niet alléén de turbo het voor het zeggen heeft. Tuurlijk is het een grote factor, maar met grotere turbo > hogere turbodruk > hogere inlaattemperaturen heb je dus ook zeker meer koeling nodig om de druk om te zetten in het vermogen wat je wilt hebben. Een FMIC is daarbij haast onvermijdelijk (hoeft niet, is in mijn ogen wel beter). Het is in elk geval geen simpel trucje van 'even' een grotere turbo erop plempen.

Ik zal vanavond weer eens in de dyno uitdraaien kunnen graven, dan kan ik wel eens een overzichtje maken met daarbij de specs (en eventueel aangevuld door de specifieke eigenaar).

Ik draai bijvoorbeeld met de stage 3 van Turbo Technics (http://www.cgbmotorsport.net/turbo-tech ... -998-p.asp) i.c.m. Piper 285 nokkenas, FMIC, 2,5" downpipe en standaard carb venturi (25mm) @ ~1.1 bar en een AFR van ~11-11,5 op 153,5pk / 232Nm aan de wielen.

Image

Het nadeel van mijn turbo is dat het echt gigantisch lang duurt voor deze opspoelt, maar als ie gaat...dan gaat ie ook wel (L)
Persoonlijk vindt ik de set-up van Arco echt wel geslaagd. Perst er ongeveer gelijk vermogen uit dan mij maar spoelt zeker eerder op wat drive-ability een stuk verbeterd (Y) Verschil is alleen dat ik liever niet bij deze vermogens blijf en hoger wil gaan, vandaar destijds de keus voor een stap grotere turbo.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Thu 4 May 2017 9:11

je moet een custum downpipe maken en de actuator beugel moet aangepast worden.
tevens heeft die geen waterkoeling....

Als je gaat zoeken op bv Uno turbo gebruiken ze hem ook veel en draaien ze makkelijk 200WPK.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby spir@l » Thu 4 May 2017 10:02

Martijn; uiteraard is het niet enkel en alleen de turbo. Dat is ook absoluut niet mijn gedachte. De rest van de setup bepaald het uiteindelijke vermogen en ook de duurzaamheid van het hele zooitje.... (waarin koeling natuurlijk een grote rol speelt...)
Ik maak graag een keer een mooi overzichtje van alle opties die we hebben. Als daar wat uitdraaien bij kunnen, graag! Maakt het beeld mooi compleet. (Y)
Zie inderdaad al direct aan jouw uitdraai dat deze turbo voor mij te lomp is. En dat komt dan ook goed overeen met wat ik dacht gezien de specificaties van die turbo.
Maar zoals je zelf al zegt...daar zit nog wel flink meer "adem" in... >)

Joost; hm, geen waterkoeling? Is dat niet een stap achteruit dan? Vooral wat duurzaamheid betreft? Of is dat gewoon een kwestie van netjes mee omgaan? (nadraaien/afkoelen/etc)

Bedankt voor alle input mensen. (Y)
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby MartijnG » Thu 4 May 2017 10:49

Waterkoeling is meer voor duurzaamheid, maar daar geven wij niet zoveel om :biertjuh: Als je het zooite fatsoenlijk oplaat warmen /af laat koelen, dan kun je makkelijk uit zonder waterkoeling. Scheelt ook nog eens een hoop stress in je koelwatersysteem. Arco heeft het hele zwikkie ook omgebouwd naar Phase 1 (geen waterkoeling) en ik wil eigenlijk hetzelfde ook nog eens gaan doen, vooral vanwege het terugbrengen van het aantal slangen in de motorruimte.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Merijn » Thu 4 May 2017 11:28

Ik ga eens met Arco praten, denk ik! Zijn setup spreek me wel aan. (Y)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Thu 4 May 2017 13:10

Nee dat denk niet dat zonder waterkoeling een stap terug is.
De turbo is zo ontworpen door garrett om dat aan te kunnen.

En voor een 5 heb je bijna alle koeling nodig zeker als je met hogere druk rijd dus minder warmte in je koelsysteem omdat de turbo er niet meer bij zit.

Volgens ETT zal ik (met mijn set up) het maximale uit de turbo gaan halen! :D
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby spir@l » Thu 4 May 2017 13:31

Duidelijk verhaal wat betreft waterkoeling.
Nooit zo over nagedacht. Maar klinkt op zich logisch.
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby m1n1 (Jasper) » Thu 4 May 2017 13:42

Joost van der Hammen wrote:met een klaar kleine aanpassingen past de GT2056 ook en is goed tot 260PK :grin:


En die 2560 van je gaat die dan op je andere vijf, of komt ie in de verkoop? (I)
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 762
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Thu 4 May 2017 13:45

m1n1 (Jasper) wrote:
Joost van der Hammen wrote:met een klaar kleine aanpassingen past de GT2056 ook en is goed tot 260PK :grin:


En die 2560 van je gaat die dan op je andere vijf, of komt ie in de verkoop? (I)


(S) (S) die moet idd richting die witte zodat er een F4R-T gaat ontstaan (L) ...... (~)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Jochem de Haas » Thu 4 May 2017 14:57

Ik meen dat kogelgelagerde turbo's wel graag water"koeling" hebben .
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby spir@l » Thu 4 May 2017 15:13

Heeft er iemand ervaring met zo'n kogellager-turbo?
Hebben voor zover ik kan zien inderdaad wel waterkoeling, maar schijnt weer minder (olie)smering nodig te hebben.
Lees zelfs dingen over restrictors in de olietoevoer...

Vind de techniek toch wel erg interessant....
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Thu 4 May 2017 18:31

spir@l wrote:Heeft er iemand ervaring met zo'n kogellager-turbo?
Hebben voor zover ik kan zien inderdaad wel waterkoeling, maar schijnt weer minder (olie)smering nodig te hebben.
Lees zelfs dingen over restrictors in de olietoevoer...

Vind de techniek toch wel erg interessant....


Dat klopt waterkoeling is een must en 1.2mm olierestrictor.

Ja bij mij zit er al een jaar of wat een GT2560r met aangepast uitlaathuis op de zwarte 5.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Arco » Thu 4 May 2017 19:16

Hey Krijn, volgens mij heb ik je al eens wat verteld over mijn set-up.

Ruim 26.000km zonder problemen.
GT2056 met vergrote wastegate. Chinees double core intercoolertje, Bosch Motorspirt brandstofpomp van een 944turbo (dacht ik) en een aangepaste carburateur (sproeiers. Venturi is standaard) en een homemade 2,5 inch elbow/downpipe/ uitlaat.
Brandstofdrukregelaar is ook nog standaard.

Zal de grafiek eens opsnorren.
Komt bij zo'n 3250 tpm in en blijft gaan tot na de 6000.
Op mijn grafiek daalt ie, maar toen liep ie te arm...
D'r zit dus meer in.
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby spir@l » Thu 4 May 2017 20:25

Arco, ja ik heb dat inderdaad onthouden dat ik je ooit eens heb gevraagd wat je voor setup had. En ik wist min of meer nog wat het was (niet heel bijzonder... ;-) ), maar het specifieke turbo-type ontging mij even. (wordt zo langzamerhand duizelig van al die types... :( )
Blijft een mooi resultaat met een redelijk eenvoudige setup. (Y)
Als je nog een uitdraaitje kan vinden dan is die altijd welkom. Zegt meteen het hele verhaal.

En Joost, die zwarte is met injectie geloof ik??
Dat is dan wel weer een beetje een ander verhaal.
Niet echt vergelijkbaar materiaal en wat mij betreft dus gediskwalificeerd......... ;-) :beer:
..maar als je een mening/vergelijk hebt met kogellager/niet-kogellager...dan lees ik dat alsnog graag! :smile:
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Arco » Fri 5 May 2017 20:13

Krijn : m'n topic : viewtopic.php?f=42&t=18689&start=2695

Vanaf deze pagina de uitdraai inclusief ook een aantal anderen
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Sun 7 May 2017 15:29

Gt2560r is een kogelgelagerde turbo.

Maar het is was voor mij lastig te vergeleken ging van een kapotte T2 (turbo) naar de huidige Gt2560
Last edited by Joost van der Hammen on Mon 8 May 2017 9:52, edited 1 time in total.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Willeon de Zoete » Sun 7 May 2017 16:50

Kijk dan, Joost is ff in Frankrijk geweest en hij kan gelijk geen normaal Nederlands meer spreken! :grin: ;-) :beer:

Sorry, on-topic! (Y)
User avatar
Willeon de Zoete
 
Donateur
Posts: 6998
Joined: Mon 9 Jul 2007 18:40
Location: Ruinerwold

Re: [R5 GTT] Turbo-talk

Postby Joost van der Hammen » Mon 8 May 2017 9:51

Willeon de Zoete wrote:Kijk dan, Joost is ff in Frankrijk geweest en hij kan gelijk geen normaal Nederlands meer spreken! :grin: ;-) :beer:

Sorry, on-topic! (Y)


wel vaker last van....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Return to Motor



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group