Motor bleef stationair hoog in toeren lopen OPGELOST!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Florus schreef:Heb het zelfde gehad,is opgelost door de reno dealer en volgens hun zat de radio niet goed aangesloten(vind het wel vaag).

Feit was wel dat ie het was gaan doen nadat ik m'n radio er in had gezet.

Misschien heb je er iets aan (Y) .
bedankt voor de tip, maar dat ik de auto kocht en minn radio er nog niet inzat deed ie het ook... :(
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Zeeuw schreef:YESSSSS: opgelost; er zitten drie draden, min, plus en nog eentje. Min ff op weerstand gemeten en......die kreegtie niet. Minnetje aangelegd en probleem opgelost. :grin:

Special thanks to Menno!!
misschien ff een domme vraag, hoe meet je min?? ik heb zo'n prikker die meet gewoon plus, maar op mijn versterker gaf ie geen signaal op de min??
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

met die prikker meten kan...maar lijkt me geen strak plan als we praten over fijne electronica.

beste kan je ff een multimeter gebruiken/lenen, daarmee kan je weerstand meten tussen de - pool van de sensor, en de carrosserie van de auto (ik gebruik altijd het contactslot als massapunt)

De meter zet je op de Ohm stand, en dan maar meten, dus zwarte draadje van de meter op het contactslot houden, en rode draadje op de zwarte draad van de stekker van de snelheidssensor houden (stekker ff los halen, en dan op het contactje houden) De weerstand moet 0 ohm zijn...als je wel weerstand meet weet je dus dus dat de massa niet in orde is. Als je meter niks aangeeft is de weerstand ondeindig, en heeft de sensor helemaal geen massa. (of je meter maakt niet goed contact)

Wat je ook kan doen is een extra massadraad aan de massadraad verbinden van de sensor....ikzelf zou het liefste even meten, maar als het meetverhaal je liever bespaart blijft kan je het ook meteen zo proberen.

Voor de duidelijheid: Massa (-) is alles wat van metaal is in de auto, en met elkaar in verbinding staat.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Bart V schreef:met die prikker meten kan...maar lijkt me geen strak plan als we praten over fijne electronica.

beste kan je ff een multimeter gebruiken/lenen, daarmee kan je weerstand meten tussen de - pool van de sensor, en de carrosserie van de auto (ik gebruik altijd het contactslot als massapunt)

De meter zet je op de Ohm stand, en dan maar meten, dus zwarte draadje van de meter op het contactslot houden, en rode draadje op de zwarte draad van de stekker van de snelheidssensor houden (stekker ff los halen, en dan op het contactje houden) De weerstand moet 0 ohm zijn...als je wel weerstand meet weet je dus dus dat de massa niet in orde is. Als je meter niks aangeeft is de weerstand ondeindig, en heeft de sensor helemaal geen massa. (of je meter maakt niet goed contact)

Wat je ook kan doen is een extra massadraad aan de massadraad verbinden van de sensor....ikzelf zou het liefste even meten, maar als het meetverhaal je liever bespaart blijft kan je het ook meteen zo proberen.

Voor de duidelijheid: Massa (-) is alles wat van metaal is in de auto, en met elkaar in verbinding staat.
zo hehe dat is een duidelijk verhaal. dankje!!!
Bolkestein
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 jan 2005 15:59

Repo schreef:Stationair toerental wordt inderdaad geregeld door dat potje met slangen tussen je luchtfilter en inlaatspruitstuk. Het is een stappenmotor die d.m.v. een pulsspaning wordt aangestuurd door je motormanagement. Carburateur reiniger, zoals eerder beschreven help hier niet voor, omdat er alleen maar luchttoevoer geregeld wordt. Het kan zijn dat de gasklepstand potmeter niet 100% meer is (of de gasklep niet helemaal terug valt) of valse lucht wordt aangezogen of de stappenmotor blijft hangen of je motormanagement van slag is......
Blijft i lang 2000 tpm draaien of regelt i uiteindelijk toch terug naar 1000 tpm?
Contactspray en/of wd40 doen wonderen :smile:
Bij mijn clio 16V ziet ie er inderdaad net zo uit. Ik heb hem schoongemaakt met remreiniger en dan zie je dat ie binnenin weer mooi grijs wordt in plaats van dat vieze zwart. Bij mij loopt ie nu wel weer wat beter, maar nog steeds niet lekker ..... slaat soms af en wisselt een beetje in toeren tussen de 1000 en 700. warm doet ie het beter ..... iemand een idee ??
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Wij hebben ook hetzelfde probleem met de 16v...stappenmotor al schoongemaakt (hoort die klep die erin zit zo soepel te bewegen of niet??) maar dat hielp niet...ik zal ook eens gaan kijken naar de km kabel.
Weet iemand waar welke draadjes precies voor zijn...ik hoor zwart = massa maar welke is dan de plus en welke de signaaldraad?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Geel is de voeding
Zwart is de massa
Paars is de signaaldraad.

Check ook eens de bedrading van de gaskleppositie potmeter, die willen ook wel eens de geest geven, en dan dergelijke klachten veroorzaken.

Verder zou je even de weerstandswaarde van de koelvloeistoftempsensor kunnen meten (in koude toestand = ongeveer 4 Kilo ohm) Ook die kan stationair roet in het eten gooien als hij eventueel een verkeerde waarde aangeeft, of bijv de stekker niet in orde is.

Meestal is het 1 van de bovenstaande dingen, of een combi ervan.
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Tnx hier kan ik wat mee :)

Weet je ook wat ik moet meten op de gasklep?
En op welke draden...lastig he? :lol:
fred
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 nov 2006 16:26

Hallo heren, Ik heb ook zoiets maar verdwijnt soms zo maar weer een maand of 6 maar deze keer loopt de motor onregelmatig wel het goede toerental (is overgens een 8 klepper 1.4 clio 8/98 70.000km) dit blijft nu aanhouden daarnaast gaat hij zomaar 11 a 1200 toerenlopen en staat te halen er valt niet meer normaal mee te rijden wat moet ik nu schoonmaken ik hoor klephuis en servomotor die laatste die kan ik wel vinden maar waar zit of word er bedoeld met klephuis reinigen?
ik zal in de tussen tijd ook even de km kabel bekijken (sensor met geel rood en zwarte draad) of ik goede massa heb.

gr Fred
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Je mag die Enter-toets nu loslaten, Fred.
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Starlabel is in dit forum op zoek naar de oorzaak van een te hoog toerental enkel bij koude motor.

Iemand hier met ideeën?

Is dat potmetertje instelbaar? Is dat "motormanagement" een zwarte doos of kun je daar iets aan instellen - specifiek voor de koude start?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

MOD
dubbele posts Fred Verwijderd...
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Haas kan er duidelijk niet mee lachen.
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Nog ff 1 vraagje over dat stomme stukje electronica om je kmteller kabel....heeft iemand hier een foto van want toen ik er zaterdag naar op zoek ging hing het los onder het dash :~ heb het weer op de kabel gezet maar vrees dat het of verkeerd zit of kapot is |:
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

nog een keer de vraag:

Weet je ook wat ik moet meten op de gasklep?
En op welke draden?

(Y)
Ysegrim
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 11:31
Locatie: Belgium (Ekeren)

Edwin16v schreef:
Maar als 1 draadje daarvan niet goed is dan zou ie toch de hele tijd op 2000rpm moeten blijven lopen?
Waarom doet ie het nou dan pas als je hem een keer goed heb doorgetrokken over de 4000rpm?

Als ik bijv heel de tijd netjes blijf rijden en bij 3000rpm schakel dan blijft ie goed lopen.
Dit kan zijn oorzaak vinden in het feit de de tweede klep niet soepel functioneert, een keer je ze aangesproken hebt. Door het stilleggen en opnieuw starten wordt de motor eventjes goed door elkaar geschud waardoor de klep terug in de goede stand valt.

Je zou dit kunnen uitproberen door, als het probleem zich voordoet, de koppeling in te trappen terwijl je op een weg met "kasseien" (kinderkopjes) rijdt.

Er durft nogal eens slijtage komen op de scharnierpunten van deze kleppen. WD-40 kan hier wonderen verrichten. Wel voorzichtig zijn!

Mvg
Daniel
tommy222
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 aug 2006 19:53

JA euh ik heb nog wel een vraagje die van mij heeft dus sinds net hetzelfde probleem alleen mijn auto loopt in het begin dan op 750 toeren stationair maar als ik dan ff tot 4000 heb gezeten blijft hij hangen op 1750 toeren maar mijn auto schokt dan ook heel erg....

wat moet ik dan controleren heb een renault megane coupé1.6 8v bj 1996

want hij loopt nu echt beroerd als ik stil sta

please help
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

dit doet mij denken aan een kapotte ecu.
in je ecu zit een chip die wel eens stuk wil gaan bij sluiting van bepaalde componenten.

vorigjaar vas ik bezig met het schoonmaken van mijn smoorklep / stationairregeling en daarbij heb ik hen blijkbaar vernield.

hierdoor is een chip in de ecu doorgefikt.

de symtonen

1 op vreemde momenten vermogen geven
2 hardt stationair blijven lopen
3 stoten bij het optrekken
4 zuipen

dit is opgelost met het vervangen van de chip

als je op bepaalde modellen op de chip kijkt zie je er geen letters op staan, maar als je een ecu uit een megange of een andere clio hebt gehad(en open gemaakt hebt) staan daar wel letters op de chip.

het gaat hiet om een TDA 2004, is een versterkertje van 2x 10 watt.

dus, als je je ecu ff openschroeft en daar tegen het koellichaam een groter chip ziet zitten die niet goed lijkt, kun je die vervangen met de TDA 2004.

en uit ervaring weet ik dat bij andere modellen dat de grote diode die vlak achter de aansluiting van ecu zit ook wel eens stuk wil gaan.

ik hoop dat mensen hier wat aan hebben.

dit vereist wel enkele soldeer ervaring.

groeten Dennis
twin1987
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 jul 2008 17:32
Contacteer:

wat was uiteindelijk de fout? ik heb hetzelfde namelijk
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

twin1987 schreef:wat was uiteindelijk de fout? ik heb hetzelfde namelijk
bij mij kwam dit hele verhaal door een kapotte stappenmotor
Sanderrs
Berichten: 924
Lid geworden op: do 7 jun 2007 17:08
Contacteer:

Ik had even me me koelvloeistof bijgevuld maar was vergeten me dop er weer op te doen |: Dus ging stukje rijden denk nog geen 10 min en toen begon die hoge toeren te maken dus keek was die dop er nog af. Dus dop er op loopt die nu moeilijker stationair rond de 1000 toeren en hoger.
Zal ik nu motorschade kunnen hebben?
Sanderrs
Berichten: 924
Lid geworden op: do 7 jun 2007 17:08
Contacteer:

Bedankt voor het advies jongens :wink: Maare het probleem is al weg. (Y)
Remon
Berichten: 1840
Lid geworden op: wo 8 dec 2004 18:57
Locatie: Soest

Even een vraagje van mijn kant. Heb dit topic even doorgelezen maar kom nog niet echt tot een oplossing voor mijn probleem...

Als ik een stukje gereden heb (lang of kort maakt niet uit) en ik sta bijvoorbeeld voor het stoplicht te wachten, loopt mijn 16v zo rond de 1500 RPM. Na een tikje tegen het gaspedaal gaat hij weer netjes terug naar ongeveer 1000 RPM. Weet iemand wat hier de oorzaak van is?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Is al veel vaker besproken. Is meestal de massa van de snelheidsopnemer, die effe goed opschuren en dan zou hij het weer moeten doen.
Remon
Berichten: 1840
Lid geworden op: wo 8 dec 2004 18:57
Locatie: Soest

Robke schreef:Is al veel vaker besproken. Is meestal de massa van de snelheidsopnemer, die effe goed opschuren en dan zou hij het weer moeten doen.
Dank alvast voor het antwoord! Weet je ook waar die snelheidsopnemer zit?
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=11&t=2390

je kan ook ook even op dit forum kijken, heeft mij van de week ook geholpen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Remon-CL10 schreef:
Robke schreef:Is al veel vaker besproken. Is meestal de massa van de snelheidsopnemer, die effe goed opschuren en dan zou hij het weer moeten doen.
Dank alvast voor het antwoord! Weet je ook waar die snelheidsopnemer zit?
Achter klokwerk in dashboard, vanaf de km-tellerkabel loopt een massakabel, die volgen. Waarschijnlijk links naast je voeten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Ik heb dit dus ook.
Met mijn RS ligt het aan me stappenmotor.
Deze kan ik niet schoonmaken (actuator en gasklephuis zitten aan elkaar vast bij een RS) dus word een nieuwe à 386 euro.
Heb er al 1 gewisseld met een andere RS en deze rijdt perfect.
Stappenmotor is gewoon vervuild en geeft steeds tikjes ipv een vloeiende beweging van je gasklep..
Bij mij heeft ie er meer last van alstie koud is dan als hij warm is..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ze staan ook wel op marktplaast.. volgens mij kunnen ze wel worden gerefiseerd.. hoe geen idee
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Heb al gezocht.
Kunnen niet gereviseerd worden ;)
Plaats reactie