Motor bleef stationair hoog in toeren lopen OPGELOST!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Anonymous

YESSSSS: opgelost; er zitten drie draden, min, plus en nog eentje. Min ff op weerstand gemeten en......die kreegtie niet. Minnetje aangelegd en probleem opgelost. :grin:

Special thanks to Menno!!
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2002-03-24 02:52, Jelmer
wrote:
Ik heb dit zelf ook als ik ga uitrollen terwijl ik m'n koppeling heb ingetrapt.. m'n toerental blijft dan op 1700 hangen en pas als ik een keer een tikje op m'n rem geef zakt t naar ongeveer 11000. Iemand enig idee wat dit is?
zou zomaar een lekje in 't vacuumcircuit van de rembekrachtiger kunnen zijn.
rev it like a rental
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Repo, laat maar weten als je er ooit serieus over gaat denken. Heb wat kanalen via wie je goede grales uit Italie kan halen, lekker roestvrij en lief behandeld...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Hoi,

Jullie hebben het allemaal over dat het toerental blijft hangen, dus te hoog draait.
Maar ik heb juist precies tegenovergestelde.

19 16V
Als ik ga rijden dan begint ie na een paar hondert meter te stotteren/in te houden en dan loopt het stationair toerental ook op 700 a 800 toeren per minuut.(dat stotteren doet ie ook als de motor gewoon helemaal warm is en je stopt even, zeg maar 5 of 10 minuten en je start hem weer en rijd aan, na een paar honderd meter is het weer raak.)
En soms zelfs minder. Als ik wil afremmen voor het stoplicht bijvoorbeeld dan rem je en trap je de koppeling dan zie ik het toerenmetertje terugvallen naar de 300 a 400 toeren en dan loopt ie meteen weer naar de 700 a 800 toeren.
Soms dan slaat ie zelfs af als je de koppeling intrapt.

Iemand een idee ?!

Gr
Serge
Anonymous

Lamda sonde kapot.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Menno schreef:bij veel Renautls zit aan 't einde van de kilometertellerkabel, vlak voor 't dashboard dus, een elektronische snelheidsopnemer. 't signaal hiervan gaat naar de ECU, zodat een aantal dingen snelheidsafhankelijk geregeld worden.

Zolang je rolt blijft bij de meeste auto's het stationaire toerental wat hoger, vanwege verschillende redenen. Wanneer dit signaal dus ontbreekt, zal de ECU gebruik maken van een nood-loop regelingetje.
ik zit nog steeds te *-*#%* met dit probleem. bij mij is het dus zo dat als je boven de 80 km/h komt dan en je duwt daarna een keer de koppeling in, dan gaat ie 1600 rpm lopen.
die elektronische snelheidsopnemer waar zit die nu precies (ja voor het dashboard). Is dat in die ruimte waar ook de ruitensproervat, de krik en de ruitenwissermotor zitten. of moet je het dashboard echt loshalen om de elektronische snelheidsopnemer te kunnen zien?

johan
Laatst gewijzigd door Johan op zo 1 sep 2002 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
cliomaniac
Berichten: 520
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: savage eb 64

kikkuh 11000 toeren met een clio 8)
if it isn't possible it is not impossible
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

alleen zinvolle replies aub
Anonymous

Johan de clio man schreef:
Menno schreef:bij veel Renautls zit aan 't einde van de kilometertellerkabel, vlak voor 't dashboard dus, een elektronische snelheidsopnemer. 't signaal hiervan gaat naar de ECU, zodat een aantal dingen snelheidsafhankelijk geregeld worden.

Zolang je rolt blijft bij de meeste auto's het stationaire toerental wat hoger, vanwege verschillende redenen. Wanneer dit signaal dus ontbreekt, zal de ECU gebruik maken van een nood-loop regelingetje.
ik zit nog steeds te *-*#%* met dit probleem. bij mij is het dus zo dat als je boven de 80 km/h komt dan en je duwt daarna een keer de koppeling in, dan gaat ie 1600 rpm lopen.
die elektronische snelheidsopnemer waar zit die nu precies (ja voor het dashboard). Is dat in die ruimte waar ook de ruitensproervat, de krik en de ruitenwissermotor zitten. of moet je het dashboard echt loshalen om de elektronische snelheidsopnemer te kunnen zien?

johan
Als je onder het stuur, net boven de pedalen het japje van het dash weghaald, met 2 torx boutjes, dan kun je de km-teller zien lopen. Volg em eventueel vanaf weer ie het interieur binnenkomt. Als je me eenmaal hebt gevonden volg je em steeds verder naar boven en dan zie je vanzelf drie draadjes uit de kabel komen. Bij mij was een van de drie, de massa, niet geod meer. Ff doorgelinkt naar de carros en klaar.
cliomaniac
Berichten: 520
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: savage eb 64

ik heb precies hetzelfde probleem als zeeuw als je een keer goed doorblaast en je remt blijft het toerental enig sinds hangen rond de 2000 toeren een keer aan en uit de luchtfilter sist even en hij loopt weer normaal ook moet ik em altijd twee keer starten omdat het toerental de eerste keer dood totterd. maar mijn massadraad is wel oke zou het aan de lambdasonde kunnen liggen? je kunt het namelijk enigsinds beinvloeden met de co schroef. wat is daar trouwens de beste positie van helemaal ingedraaid?
if it isn't possible it is not impossible
Anonymous

Als je massa goed is zou het evenwel een van de andere draden kunnen zijn die niet goed is. kan zowel in de kabel zitten als in de bedrading intern. Meten is weten.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ahaa ik zal eens kijken
R5GTE
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 9 aug 2002 21:51
Locatie: Nistelrode, Noord Brabant

Ik ken het probleem wat je schetst.

starten geen probleem loopt ie mooi.
maar zodra je hem open gooit boven de 4500RPM en laat het gas weer los
dan blijft ie steken op 2500RPM en zodra je contact afzet en opnieuw start loopt ie weer mooi.

Na ook zoals hierboven beschreven de RX25 eraan te hebben gehad en niets merkwaardigs kunnen vinden
op de luchtregelaar na dan maar toen ik die verwisseld had was het probleem nog niet opgelost

wat ik heb gedaan is : de regeleenheid van de dynamo laten testen.
als deze niet goed is dan krijg je een piekstroom die de computer ontregeld en dus verkeerde info doorgeeft.

dus laat bij de plaatselijke automaterialenboer je regeleenheid maar eens testen
Ik denk dat zij constateren dat deze kapot is en dat het probleem dan is opgelost voor zo'n 20 Euro

succes en ik hoor het graag of het probleem weg is.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

nou eindelijk de torx schroevendraaders gevonden. kapje van het dashboard er afgehaald. ik heb die drie draadjes gevonden: een zwarte een gele en een witte. die lopen naar een connectoren na die connector zijn het er 4 geworden. deze lopen dus naar de ECU. Is die sneldheidsopnemer nou dat kleine printplaatje aan en einde van de km kabel??? en waar zit dan dat massa contact??
Anonymous

De zwarte is de massa en die loopt naar het massapunt helemaal rechtsvoor bij de bijrijder en dan onder bij de zekeringskast rechts, achter het plastic paneel. Probeer met een multimeter ff te controleren of je massa er nog is, ohmmeter en dan op de carrosserie meten. Zo ja, dan is dat ok dan zouden het de andere kunnen zijn. Nieuwe meter op sloop halen, kost ook geen drol. Als de massa slecht is gewoon ff directe massa leggen aan de carrosserie.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

wij gaan weer kijken
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ja massa punt gevonden en meteen door gemeten. Nou de massa is nog kei goed. dus ik zal maar eens gaan kijken voor een nieuw sensortje.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

effe een vraagje: Hebben alle types clio's I die snelheidsopnemer aan het eind van de km-kabel??
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

De ene wel, de ander niet.
Ik had in m'n vorige zelfs zo'n pulsgever zitten en dat was maar een 1.2 RN, dat ding had nog niet eens een toerenteller, maar ik kon er wel een navigatiesysteem inbouwen! :lol:
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

robclio16V schreef:De ene wel, de ander niet.
Ik had in m'n vorige zelfs zo'n pulsgever zitten en dat was maar een 1.2 RN, dat ding had nog niet eens een toerenteller, maar ik kon er wel een navigatiesysteem inbouwen! :lol:
ok dan ga ik volgende week eens kijken op de sloop. en wel of geen toeren teller heeft er niks mee te maken
Laatst gewijzigd door Johan op zo 20 okt 2002 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Ik zal eens gaan zoeken. Ik heb toendertijd een nieuwe gekocht en achteraf bleek het niet aan de zneder zelf te liggen.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

heb een km-kabel op de kop kunnen tikken. maar kun je die oude km-kabel zo uit de versn.bak trekken. of moet je hier nog iets speciaals voor doen??
Anonymous

Normaal gezien zit er een soort van klem-mechanisme. Gewoon ff op de tast.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

maar dat is er volgens mij af. dus gewoon op de tast
edit: die klemmetjes zijn er inderdaad af maar die kabel zit nog best vast. ik denk dat iemand hem een keer vastgeslagen/gelijmd heeft ofzo :( . nog maar eens een paar keer proberen om hem los te krijgen.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

die kabel zit echt vast :( :( nog iemand tips om hem los te krijgen??
cliomaniac
Berichten: 520
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: savage eb 64

1 hoe kan ik zeker weten dat de lambda sonde kapot is?

2 ik heb na zitten denken over dit probleem want ik heb het nog steeds, ik heb er inmiddels een nieuwe stappenmotor ingezet geen resultaat, en ik dacht bij mezelf het zal toch gvd niet het waarschuwingslampje van de ecu zijn, morgen toch ff controleren! ik heb mijn clio nu 2,5 jaar en ik hebdit lampje nog nooit zien branden terwijl ik al diverse problemen heb gehad
if it isn't possible it is not impossible
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

cliomaniac schreef:1 hoe kan ik zeker weten dat de lambda sonde kapot is?

2 ik heb na zitten denken over dit probleem want ik heb het nog steeds, ik heb er inmiddels een nieuwe stappenmotor ingezet geen resultaat, en ik dacht bij mezelf het zal toch gvd niet het waarschuwingslampje van de ecu zijn, morgen toch ff controleren! ik heb mijn clio nu 2,5 jaar en ik hebdit lampje nog nooit zien branden terwijl ik al diverse problemen heb gehad
@1
Hang een voltmeter aan de signaaldraad, =pooltje 35. Bij een rijk mengsel (bv wanneer je vollast rijdt) hoor je ongeveer 0,8 volt te meten. Dan werkt de sonde.

@2
bij veel snelle chips is 't lampje uitgeschakeld.
Bij een standaard chip hoort 't lampje te branden als je de auto op contact zet, en uit te gaan als de motor draait.
rev it like a rental
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zeeuw schreef:Als ik flink doorgereden heb en ik laat em daarna stationair draaien dan blijftie op 2000 toeren hangen. Normaal, koud zeg maar en ook als ik niet flink geblazen heb, en dus wel redelijk warm is, looptie 1000 toeren. Als ik de motor uitzet en weer start draait ie weer gewoon 1000 toeren. Maw als de comp zich reset is het over. Iemand een idee wat het is.
[ This message was edited by: Zeeuw on 2002-03-24 17:35 ]
Ik heb dit probleem nu ook.
Luchtregelaar net vervangen en nog steeds hetzelfde euvel. Ga van het weekend wel effe kijken naar dat stekkertje onder het dashboard boven de pedalen waar jullie het over hebben.
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Menno schreef:bij veel Renautls zit aan 't einde van de kilometertellerkabel, vlak voor 't dashboard dus, een elektronische snelheidsopnemer. 't signaal hiervan gaat naar de ECU, zodat een aantal dingen snelheidsafhankelijk geregeld worden.

Zolang je rolt blijft bij de meeste auto's het stationaire toerental wat hoger, vanwege verschillende redenen. Wanneer dit signaal dus ontbreekt, zal de ECU gebruik maken van een nood-loop regelingetje.
Maar als 1 draadje daarvan niet goed is dan zou ie toch de hele tijd op 2000rpm moeten blijven lopen?
Waarom doet ie het nou dan pas als je hem een keer goed heb doorgetrokken over de 4000rpm?

Als ik bijv heel de tijd netjes blijf rijden en bij 3000rpm schakel dan blijft ie goed lopen.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

lijkt er meer op dat dan je tweede gassklep blijft hangen ofzo zou ik denken.(of heeft alleen een GTE een tweede gasklep)

alleen dan kan ik weerniet verklaren waarom hij bij opnieuw starten weer goed is.
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Johan schreef:die kabel zit echt vast :( :( nog iemand tips om hem los te krijgen??
En Johan is het probleem bij jou nou al opgelost?
En wat was het dan?
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ik mijn clio verkocht. maar heb km-tellerkabel er nooit uit gekregen. heb probleem was bijna zeker de km-tellerkabel. wat dat omhulseltje van de sensor lag er al af. en de massa had ik ook al getjeckt, die was goed.
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bij mij is dat omhulsel ook al weg.
Maar hij doet het zo al 2 maanden ofzo en nu is ie ineens kapot.
Echt vaag.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

ik weet niet of ik nou hetzelfde probleem heb, maar als ik boven de 4000 toeren kom blijft mijn clio stationair op 1500 toeren draaien, als ik hem opnieuw start is het weer goed dan loop ie op 900 a 1000 toeren. is dit voor mij ook een geval van een nieuwe sneheidkabel???

mike
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Heb het zelfde gehad,is opgelost door de reno dealer en volgens hun zat de radio niet goed aangesloten(vind het wel vaag).

Feit was wel dat ie het was gaan doen nadat ik m'n radio er in had gezet.

Misschien heb je er iets aan (Y) .
Plaats reactie