[GTT] isolatie openlucht filter

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Je turbine-gedeelte wordt aangedreven door koude lucht (veel energie), maar door je compressor moet het liefst koude lucht stromen en dan wordt het daar nog eens gecomprimeerd waardoor de temp. weer zo toenemen. Samen is dit je turbo, dus misschien vandaar wat verwarring ofzo? Of praat ik weer eens poep?
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Matijs schreef:Wat is dat toch voor onzin dat mensen koude lucht naar hun turbo willen voeren? Die turbo moet juist warm zijn! That's what it's there for...
Het hele turbo uitlaatsysteem werkt het beste als het goed warm is. Je wilt tot aan de turbo de uitlaatgassen zo warm mogelijk houden omdat dit allemaal energie is die door de turbo weer terug in de motor kan worden gestopt, en daarna wil je de uitlaatgassen ook nog zo lang mogelijk warm houden omdat dit optimaal is voor de flow door je uitlaat (de afkoeling van de uitlaatgassen veroorzaakt turbulentie die de doorstroming doet afnemen).
Kortom: heatwrap kopen en inpakken die handel! 8)
Bovendien houdt je door het inpakken van het uitlaatspruitstuk en de downpipe de temperatuur onder de kap een stuk lager, waardoor dat hele gedoe met die koude lucht een stuk minder boeiend is...
Eeuh, in een uitlaatspruitstuk is er alleen maar sprake van turbulente en pulserende stroming. Dus turbulente stroming die de uitlaatasstroom afremt ? Je wil juist turbulente stroming hebben omdat deze de meeste snelheid heeft. Een laminaire of wervelende stroom heeft een veel langzamere stroomsnelheid door de uitlaatbuis (En dat is in dit geval dus geen gassnelheid!) omdat deze een langere weg aflegt. (Schroefdraadvorm van de stroming.)

Dat is ook precies de reden waarom de uitlaatgasstroom na de turbo omgevormd moet worden ,door middel van expansie of een bepaald pijpontwerp, van laminaire of wervelende stroming in turbulente stroming.

Het is inderdaad erg praktisch als er zoveel mogelijk energie in de vorm van zowel gassnelheid als de temperatuur van dit uitlaatgas bij de turbo terecht komt. Heat wrap rond het spruitstuk is alleen een heel slecht idee. Vanwege de te hoog oplopende temperaturen oxideert het spruitstuk intern met materiaaltransport naar en afzetting op de turbinezijde van de turbo als gevolg. Het resultaat hiervan is onbalans en een defect raken van de turbo. Heat wrap kan alleen toegepast worden als er gebruik wordt gemaakt van zeer hoogwaardige materialen voor het uitlaatspruitstuk en het turbinehuis. Bijvoorbeeld een turbinehuis met een nikkelhoudende legering voldoet aan deze eisen.
Matijs schreef:En koude lucht in je luchtfilter is trouwens ook alleen maar leuk als die niet al heel koud is. Er zit niet voor niets een thermostatische klep op het standaard filterhuis. Op een koude winterdag kan je zomaar met een bevroren carburateur staan (N)
Die thermostaatklep in je luchtfilter is er voor de opwarmfase bij lage buitentemperaturen. Niet om bij warme motor de luchtinlaattemperatuur te regelen. En om de discussie bij voorbaat te smoren! Een zo laag mogelijke aanzuigtemperatuur is bij elke motor noodzakelijk.

Elke graad verlaging van de inlaattemperatuur is een graad verlaging van de uitlaatgastemperatuur. En dat is van groot belang voor de levensduur van je motor als geheel en uitlaatkleppen en uitlaatsysteem in het bijzonder.
Matijs schreef:Tot zover de kritische noten :wink:


Niks kritische noten. Het lijkt meer op gebrek aan kennis. En nou geen kritiek dat ik mensen afzeik of anders. Ik wordt dit spuien van onzin spuugzat. Als je nu de klok hebt horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt, onthoud je dan van commentaar.
Matijs schreef:Verder ben ik een aanhanger van het plan om het expansievat naar het krik-compartiment te verplaatsen en het luchtfilter achter de linker koplamp te plaatsen in een afgescheiden gedeelte, gevoed door rijwind vanuit de wielkast, en vanaf de standaard happer boven de intercooler.
Zullen de inzittenden in de zomer erg waarderen. Je kachelventilator-motor gaat ook minder lang mee door de hogere bedrijfstemperatuur. Al gedacht aan een schot tussen ventilator en krikgedeelte ?

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

speedline schreef:
Matijs schreef:Tot zover de kritische noten :wink:


Niks kritische noten. Het lijkt meer op gebrek aan kennis. En nou geen kritiek dat ik mensen afzeik of anders. Ik wordt dit spuien van onzin spuugzat. Als je nu de klok hebt horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt, onthoud je dan van commentaar.
Met alle respect, Ger, maar dan kunnen we beter een forum starten op http://www.Zzzpeedie.nl ( ;) ) en deze alleen openhouden voor de ACT's en meetings, want helaas weet niet iedereen zoveel als jij.
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ik denk zelf ook dat ze bij renault genoeg research hebben gedaan voor ze de auto op de markt brachten om te weten hoe het het beste werkt.
Nu kun je kleine aanpassingen doen als je je auto tuned, maar toch kun je de dingen in de grote lijnen het beste laten zoals ze zijn....
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Research genoeg tegenwoordig aan de nieuwe autookes. Maar of ze dat "vroeger" bij de 5-jes ook al zo intensief deden, dat betwijfel ik ten zeerste!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tja, als je moet afwegen of je de kosten van een auto zo laag mogelijk wil houden, dan zie je al snel af van extra research. :)
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar het zal wel weer een oorlog ding zijn, want bmw had het al goed voorelkaar, toen al. Op vele vlakken trouwens. En hoeft research niet zo duur te zijn.

Derby
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

BMW's kosten toen ook al een stuk meer dan Renaults, he! :)
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

ja maar daarom mag je nog wel jatten. een voorbeeld inlaat spruitstuk ontwerp. dat heeft bij bmw al lange tijd hoog op de ontwerp lijst gestaan. Die dingen zijn altijd goed van ontwerp. Als ik het dan vergelijk met het ons aller geliefde renaultje springen me de tranen in de ogen. En natuurlijk het werkt, maarrrrr..... Snap je het. Dan kun je zoiets beter jatten en beschikbaar maken voor je eigen model en hoeft het niet zo veel te kosten.
Maar gedane zaken nemen geen keer.

Derby
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Mee eens... Alleen weet ik niet hoe de rechten van dit soort zaken geregeld zijn. Je kunt natuurlijk niet klakkeloos maar alles kopieren van een ander en een 'perfecte' auto in elkaar draaien.

Misschien was het technisch gezien bij Renault nog niet mogelijk om zulke inlaatspruistukken te maken.

Maar je hebt in principe wel gelijk, ja... :)
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

rechten hebben er niet zoveel mee temaken. En het had zeker de prijs omhoog gedrukt. en idd je kan het leuk bedenken maar maak het dan maar eens.
Ze hadden alleen wel hun chauvinisme opzei mogen zetten als het gaat om carosserie materiaal :evil: :)

Derby

Back on topic
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Research niet duur? Dat is zo'n beetje het gene wat een auto nu eenmaal duur maakt, helaas.
En jatten gaat natuurlijk ook zomaar niet, al hadden ze bij Renault dan inderdaad wel wat aan reverse engineering mogen doen.
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Een hele hoop ideeen van louis renault heeft ie ook gewoon van ford gepikt....
Hij keek nogal tegen henry ford op en heeft ook geprobeerd zoveel mogelijk in eigen beheer te krijgen, dat is hem uiteindelijk ook gelukt!
De lopende band van ford bijv. renault was de eerste die het idee van ford heeft gepikt, later volgden er meer :wink:
Anonymous

yo de mannen ! ik zie dat jullie hier aan het sukkelen zijn met een "open luchtfilter"....
ik heb er wat ervaring mee....

1 : op een "ongeblazen motor" helpt het geen reet !
als je een standaard motor hebt toch.
je luchtfilter en huis zijn berekend op je motor en zeker bij de GTI-tjes!
dus als je een open luchtfilter zet heb je alleen maar wat herrie en nix pk's omdat je "meer" lucht naar binnen laat maar de computer zegt dan : hola die hoeveelheid lucht heb ik niet nodig !
met resultaat dat je motor slechter herpakt en moeilijker zijn piek kan halen !(zelf aan de hand gehad met een saxo 16V GTI !!!! origineel er terug op en ging weer als een speer!!!!)

2 : jullie R5 GTT's hebben een intercooler....
DIE intercooler koelt de lucht van je turbo naar de motor ! want je turbo word pokke heet !!! dus als je een open luchtfilter plaatst dan creer je een betere lucht stroom naar de turbo wat uiteraard goed is MAAR GEEN koelere lucht want je intercooler koelt die lucht uiteindelijk toch !
het is het is wel aan geraden om zo een "hitteschild" te maken want je moet niet overdrijven met TE hete lucht want je intercooler kan maar een bepaalde hoeveelheid lucht op een bepaalde hoeveelheid temperatuur brengen.

dus een open luchtfilter helpt bij goede doorstroming naar de motor(buislengte maakt niet uit alleen niet te veel bochten maken)maar je moet de lucht die daar binnenkomt toch nog wat koel houden en niet te warm laten worden(hitteschild)
en als je een betere LUCHTkoeling moet hebben plaats dan een grotere intercooler of een front-mounted intercooler!

voila ! dat moet je weten alleen bij echt opgefokte motoren helpen die dingen goed anders is het alleen maar show !!
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Heat wrap rond het spruitstuk is alleen een heel slecht idee. Vanwege de te hoog oplopende temperaturen oxideert het spruitstuk intern met materiaaltransport naar en afzetting op de turbinezijde van de turbo als gevolg. Het resultaat hiervan is onbalans en een defect raken van de turbo. Heat wrap kan alleen toegepast worden als er gebruik wordt gemaakt van zeer hoogwaardige materialen voor het uitlaatspruitstuk en het turbinehuis. Bijvoorbeeld een turbinehuis met een nikkelhoudende legering voldoet aan deze eisen.''

Wat is dan een hoogwaardig materiaal voor een uitlaatspruitstuk?
Volstaat rvs dan niet?
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Sorry hoor ,maar ik loop even te kloten met kwoten :beer:

Ik steld de vraag even aan Speedline:



Wat is dan een hoogwaardig materiaal voor een uitlaatspruitstuk?
Volstaat rvs dan niet?
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

he marco ...mike hier .....rvs is nikkelhoudend.....


volgende keer je login niet oplaten slaan :foto:
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

Matijs schreef:Wat is dat toch voor onzin dat mensen koude lucht naar hun turbo willen voeren? Die turbo moet juist warm zijn! That's what it's there for...
Het hele turbo uitlaatsysteem werkt het beste als het goed warm is. Je wilt tot aan de turbo de uitlaatgassen zo warm mogelijk houden omdat dit allemaal energie is die door de turbo weer terug in de motor kan worden gestopt, en daarna wil je de uitlaatgassen ook nog zo lang mogelijk warm houden omdat dit optimaal is voor de flow door je uitlaat (de afkoeling van de uitlaatgassen veroorzaakt turbulentie die de doorstroming doet afnemen).
Kortom: heatwrap kopen en inpakken die handel! 8)
Bovendien houdt je door het inpakken van het uitlaatspruitstuk en de downpipe de temperatuur onder de kap een stuk lager, waardoor dat hele gedoe met die koude lucht een stuk minder boeiend is...

En koude lucht in je luchtfilter is trouwens ook alleen maar leuk als die niet al heel koud is. Er zit niet voor niets een thermostatische klep op het standaard filterhuis. Op een koude winterdag kan je zomaar met een bevroren carburateur staan (N)

Tot zover de kritische noten :wink:
Verder ben ik een aanhanger van het plan om het expansievat naar het krik-compartiment te verplaatsen en het luchtfilter achter de linker koplamp te plaatsen in een afgescheiden gedeelte, gevoed door rijwind vanuit de wielkast, en vanaf de standaard happer boven de intercooler.
zou jij me dan kunnen verklaren waarom mijn turbo het beste oppakt bij ongeveer 3 graden buitentemp en mist? en niet als het een zeer mooie zonnige dag is van ongeveer 30 graden? zou het dan toch beter zijn om koude lucht aan te trekken?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Uhm... de intercooler doet zijn werk het best bij die omstandigheden, denk ik. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

precies, dat die turbo lekker heet moet zijn wil niet zeggen dat je ook warme lucht door je gasklep heen moet jagen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
shift00
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2004 6:19
Locatie: Allocation

hoe zit het eigenlijk met de topic starter? Spreekt iemand rick nog weleens? (moet nog een potje monopoly afmaken met hem...) :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Matijs heeft wel gelijk, maar met 3 graden en vochtige lucht bevriest ie nog niet zo heel snel.

Ik had er laatst wel last van, was koud buiten rond de 0 graden. Als ik dan met 90 over de snelweg rijd en ik geef gas begint ie een beetje te horten en te stoten.
Zodra ik dan 120 rijd (met wat turbodruk) en dan gasgeef reageert ie wel weer normaal.

Maar idd met dat kouwe weer ist wel kanonskogelstylez 8)
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

oke, we hebben het even op het circuit getest.
Voor het beste vermogen is toch echt een K&N filter in het filterhuis het beste, bij een open filter zakt het vermogen ineens naar beneden om dat deze warme lucht vanachter de intercooler/radiateur krijgt en die warme lucht moet de intercooler weer koud maken. In koude lucht zit meer zuurstof en het volume is kleiner dus grotere knal in je cilinder is meer vermogen. Hoe kouder de lucht, hoe meer zuurstof, hoe kleiner het volume. Zet dus meer uit in je cilinder na ontsteking en hoe meer het uitzet hoe harder je zuiger naar beneden geduwd wordt, lijkt me erg logisch. maar oke dit was dus bij circuit gebruik. (TT-Assen).
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

technisch moet het mogelijk zijn om een openlichtfulter te monteren achter de bumper.

zit wat werk in, maar moet te doen zijn.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

LOL! Een openlichtfulter... :D

Sorry.... (F)

Maar weer ff on-topic, hoor je met een open filter het fluiten van de turbo ook meer? Of alleen het aanzuigen van de lucht...
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

aanzuigen van de lucht, maar t turbo gevoel wordt wel versterkt, klinkt wat meer turbine-achtig.

of je ervan houd is een tweede :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klinkt als een op hol geslagen stofzuiger onder de kap :D

Enneh je moet ook je orsjinele IC verwijderen en daar je oliekoeler met het luchtfilter ernaast hangen... Ook getest op circuit en werk prima 8)
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

En waar laat je je IC dan?
Of heb jij het dan meteen over een FMIC?

Of je maakt een luchthapper in je motorkap zoals een 19 16v en daar je IC onder? (ook een beetje Impreza)

Of zoiets...? :)
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Zal van onze GTT eens een duidelijke foto maken van onder onze kap.
Daar zit het luchtfilter best netjes achter de linker koplamp weggewerkt...
Is mischien wel leuk om te zien...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Roy schreef:Ja maar omdat je al die dingen hebt veranderd lijkt het al gauw of hij het veel beter doet. Terwijl hij het vroeger misschien ook al deed maar toen lette je er nog niet op.

Een gast hier uit de buurt had een Kadett 2.0 16v
Die knoeier dacht dat hij hard ging totdat hij een keer een stoplicht sprint van mijn 5 verloor.

Dus hij een andere uitlaat en een open filter wezen halen en gelijk een grote bek van" Nu ben ik wel sneller en nu zal ik je ff laten zien wat hard rijden is"

Wij nog een keer hetzelfde sprintje en wat denk je??

Een hoop herrie achter me maar niks komma niks sneller. :lol:

owwwwwwww man ik zeik hier bijna in mijn broek van het lachen whehehehehehehehehehehehehe
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

NogeenBart schreef:En waar laat je je IC dan?
Of heb jij het dan meteen over een FMIC?

Of je maakt een luchthapper in je motorkap zoals een 19 16v en daar je IC onder? (ook een beetje Impreza)

Of zoiets...? :)
FMIC jah, IC's onder de motorkap kunnen nooit de efficiency halen van een FMIC bij gelijke grote.. :p

Denk wel dat de oliekoeler tegen de motorkap aangaat, maar eerst ff andere motorkap score.
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

jeroen_natas schreef:Zal van onze GTT eens een duidelijke foto maken van onder onze kap.
Daar zit het luchtfilter best netjes achter de linker koplamp weggewerkt...
Is mischien wel leuk om te zien...
Nou, laat die foto maar komen!
Ik ben benieuwd! :beer:
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

deze kwam ik v/d week tegen, is misschien wel interesant
voor de gtt rijders :)
'k was het zo nog niet tegen gekomen, en 't misstaat niet :wink:
[img]http://manu.sonic.free.fr/5e-gti-est/tu ... img289.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bah? :)
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

NogeenBart schreef:
jeroen_natas schreef:Zal van onze GTT eens een duidelijke foto maken van onder onze kap.
Daar zit het luchtfilter best netjes achter de linker koplamp weggewerkt...
Is mischien wel leuk om te zien...
Nou, laat die foto maar komen!
Ik ben benieuwd! :beer:
Nou hier komen ze dan:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v503/ ... ldair1.jpg[/img]


Hier is het deksel eraf:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v503/ ... ldair2.jpg[/img]

En hier zie je nog net hoe de koude luchtslang aangesloten zit:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v503/ ... /Airin.jpg[/img]
Plaats reactie