[GTT] isolatie openlucht filter
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
1. Kan wel. Moet je je toeren maar eens tot 6000 op jagen in z'n vrij... echt wel dat je Turbo druk mee stijgt..spir@l schreef:ok ok...even een paar dingen corrigeren/anders uitleggen...
Ga maar eens op je pedaal staan als je in zn vrij staat...geeft ook geen druk.
aangezien de turbo dan geen 'terugklap' krijgt.
Verder is t gewoon een kwestie van snel schakelen en gasgeven.
mazzl.
Niet doen zou ik zeggen overigens....
2.
dat is vreemd wat je zegt....
Een turbo bestaat uit ---->>>>-----
---- is een lucht stroming... >>>> zijn schoepen die draaien en ----- is weer lucht.
Nou laat je een lucht stroom ontsnappen...
Dus ------>>>>>________
terwijl de schoepen juist lucht zuigen van voren...
Dus dan zorgt dat natuurlijk voor een weerstand op de schoepen...
Terwijl je als je _____>>>>____ hebt natuurlijk de schoepen veel vrijer laat draaien in neutraal...
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
[quote="Stefijn (ZakRaket)"]
Ik heb alleen vaak de indruk dat mensen (niet zozeer jij) erg veel verwachten van dumpvalves, luchtfilter etc. Er was een keer iemand in een topic die beweerde dat ie zeker 15pk erbij had gekregen met zijn dumpvalve! Een andere vent beweerde dat zijn Clio 1.4i met luchtfilter ineens in 7,5 sec van 0-100 ging
[quote]
Voor mij was de reden om een dumpvalve te kopen het geluid beslist. En het was mooi meegenomen dat het de turbo iets helpt. Maar het ging me echt 100% om het geluid.
Ik heb alleen vaak de indruk dat mensen (niet zozeer jij) erg veel verwachten van dumpvalves, luchtfilter etc. Er was een keer iemand in een topic die beweerde dat ie zeker 15pk erbij had gekregen met zijn dumpvalve! Een andere vent beweerde dat zijn Clio 1.4i met luchtfilter ineens in 7,5 sec van 0-100 ging
[quote]
Voor mij was de reden om een dumpvalve te kopen het geluid beslist. En het was mooi meegenomen dat het de turbo iets helpt. Maar het ging me echt 100% om het geluid.
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Stefijn (ZakRaket) schreef:Daar heb ik ook wel eens aan gedacht: een luchtslang van de turbo naar achteren door het schutbord en daarop een filter zetten. Iig mooi afgesloten van de motor, dus lekker koel.Tom schreef:hoe zit het met de temp. op de plaats van de krik???
Werd me afgeraden door iemand wegens de waarschijnlijk ENORME herrie die dat zou produceren, en eerlijk gezegd denk ik dat dat wel een heel goed zou kunnen kloppen. Dan komt het geluid zo door de open sleuf van de motorkap aan de achterkant en de ventilator naar binnen en dat lijkt me iets teveel van het goede.
Nee, een perfecte plek is inderdaad op de plaats van het expansievat van de koeling. Dat vat kun je dan bijvoorbeeld WEL op de plek van de krik maken. En dan met een metalen plaat een afgesloten compartiment maken.
ZOals ik al zei> Cannonballman heeft dat zo, en ook iemand die met een gele GTT races rijdt op zandvoort (dinges challenge). Daar hebben wel eens foto's van op dit forum gestaan (van die filterconstructie)
Nou ja herrie is toch altijd goed
Maar effe serieus nou...
Je hoort dan gewoon het zuig geluid veel harder.
Reden voor mij om het niet te doen is voor al dat de lucht weer een langere weg moet afleggen. Wat weer meer vermogen kost. Dus dat is geen optie..
Mensen kopen toch ook speciale "race" inlaat en uitlaat spruitstukken? Die zijn zo gevormt dat de lucht makelijker stroomt.
Kijk dat princiepe breek je dan want je laat het een langere weg afleggen en nog een rare bochten...
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Dat is volgens mij ook gelijk de reden dat bbtuning enzo in Engeland twee dumpvalves naast elkaar monteerd.robert schreef:hmm, omdat je dit zo volhoud heb ik eens wat aan gerekend.clio_rally schreef:Maar een open luchtfilter houdt wel degelijk de turbo beter op toeren dan een standaard filter
Het werkt natuurlijk alleen als je een grote dumpvalve hebt, want de drukval over de dumpvalve moet in in verhouding staan tot de verminderde drukval vanwege 'open inlaat'.
Als je de drukval oven de inlaat vanwege een open systeem met 1 kpa kan verkleinen ben je al heeeel goed bezig. Als je een dumpvalve heb die 10 cm2 vrijgeeft (like me ) zou dit grofjes 10-20% schelen in het vermogen wat van de compressor wordt afgenomen. (1400 cc, 1 bar vuldruk, 7000 rpm)
Nou vooruit dan maar, en: als die 1 kpa winst lukt dan.
Je luchtfilter met een aantal buizen verlengen en hem dan op de plek van je krik bouwen kan ik iedereen afraden. Jochem had dit namelijk ook zo gefixt met het resultaat dat je bij volgas alleen maar een keihard zuig geluid hoorde. Echt je kon zelf elkaar niet meer horen
Klinkt voor een kilometer leuk maar ik zou er helemaal gek van worden
Klinkt voor een kilometer leuk maar ik zou er helemaal gek van worden
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Overigens heb ik gister avond al een afscheiding gebouwd.
Met thuis komst zonder schot eerst even goed geblazen. Toen voelen overal aan hoe warm het was. Nou het metalen randje van het openlucht filter was bloed warm. Dus inderdaad schot nodig....
Ik snel richting schuur gegaan
Toen een stuk blik gevonden.
Door te knippen en te vouwen heb ik een schot gemaakt om het filter heen dat rond de slang van de Turbo zit. En door loopt tot aan top motor kap.
Het filter is nu totaal afgescheiden...
Het zit afgeschermt van de koelvloeistof water resorvoir, en de Turbo. Maar wel open tot aan schut boord. Het blik zit bevestigt aan de bouten waar aan m'n ontsteking hangt aan de andere kant van het schutboord.
Verder zit er natuurlijk een gat in voor de luchtslang (van boven de intercooler). En is de bodem redelijk open nog zodat daar ook nog additionele lucht vandaan gezogen kan worden.
Ik rijden en blazen...
En inderdaad nu zijn de metalen delen op het filter nog gewoon rete koud Dus projectje geslaagd...
Alleen nu nog een dikke buis om van beneden af meer lucht aan te zuigen uit de bumber....
Maar die komt zodra Xero m'n bumpertje klaar heeft
Met thuis komst zonder schot eerst even goed geblazen. Toen voelen overal aan hoe warm het was. Nou het metalen randje van het openlucht filter was bloed warm. Dus inderdaad schot nodig....
Ik snel richting schuur gegaan
Toen een stuk blik gevonden.
Door te knippen en te vouwen heb ik een schot gemaakt om het filter heen dat rond de slang van de Turbo zit. En door loopt tot aan top motor kap.
Het filter is nu totaal afgescheiden...
Het zit afgeschermt van de koelvloeistof water resorvoir, en de Turbo. Maar wel open tot aan schut boord. Het blik zit bevestigt aan de bouten waar aan m'n ontsteking hangt aan de andere kant van het schutboord.
Verder zit er natuurlijk een gat in voor de luchtslang (van boven de intercooler). En is de bodem redelijk open nog zodat daar ook nog additionele lucht vandaan gezogen kan worden.
Ik rijden en blazen...
En inderdaad nu zijn de metalen delen op het filter nog gewoon rete koud Dus projectje geslaagd...
Alleen nu nog een dikke buis om van beneden af meer lucht aan te zuigen uit de bumber....
Maar die komt zodra Xero m'n bumpertje klaar heeft
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
oh en ps...
ik heb overigens nergens ooit gezegt dat dit pk winst zou opleveren...
Maar het helpt dus echt beslist zeker wel met snel trekken.... mmmm op trekken bedoel ik
ik heb overigens nergens ooit gezegt dat dit pk winst zou opleveren...
Maar het helpt dus echt beslist zeker wel met snel trekken.... mmmm op trekken bedoel ik
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Nog even een reply op het veel eerder reply-tje van Robert op mijn stukje. Ik ben er bij de integrale van overtuigd dat het helpt. Eigenlijk iedereen met een integrale die ik ken is ervan overtuigd, zelfs de integrale specialisten. Bij mij zelfs heb ik het voor een na proberen te vergelijken en ik blijft toch telkens na meer druk overhouden, zegt voor mij genoeg. Maar ja, iedereen zijn mening , ik ga wel weer een leuk stromingsleerboek erbij pakken, kijken of het te berekenen valt. Die vergelijking van jou ligt mij trouwens ook niet helemaal lekker, je bent volgens mij een beetje andere dingen met elkaar aan het vergelijken. Je weet bijvoorbeeld niet hoe gevoelig het turbineschoep is voor een beetje weerstand en dus hoe makkelijk hij afremd, maar ja, misschien zit ik er een km naast...
Gijs
PS: Leuk om te lezen dat iemand even snel een schildje gemaakt heeft, blij om te zien dat het materiaal dus verder van weinig belang is, klopt die theorie iig wel...
Gijs
PS: Leuk om te lezen dat iemand even snel een schildje gemaakt heeft, blij om te zien dat het materiaal dus verder van weinig belang is, klopt die theorie iig wel...
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Heeft iemand nog foto's van deze constructie?
Ik wil dit namelijk ook gaan doen.
Weet iemand een adresje/internetsite waar ik openlucht filters voor mijn gtt kan bestellen.
Thnx
Ik wil dit namelijk ook gaan doen.
Weet iemand een adresje/internetsite waar ik openlucht filters voor mijn gtt kan bestellen.
Thnx
some people are alive only because it's illegal to kill them
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Blik geeft de warmte toch wel door na een tijdje...
Ik ga een nieuwe constructie maken binnen kort. Maar dan met een Green Twister....
M'n vorige luchtfilter is door m'n turbo uit elkaar gezogen.... Letterlijk....
Gelukkig net niet in de turbo....
Ik ga een nieuwe constructie maken binnen kort. Maar dan met een Green Twister....
M'n vorige luchtfilter is door m'n turbo uit elkaar gezogen.... Letterlijk....
Gelukkig net niet in de turbo....
Drive it like you stole it
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Heb je een linkje van een site met die green twister...?RickGT TURBO schreef:Blik geeft de warmte toch wel door na een tijdje...
Ik ga een nieuwe constructie maken binnen kort. Maar dan met een Green Twister....
M'n vorige luchtfilter is door m'n turbo uit elkaar gezogen.... Letterlijk....
Gelukkig net niet in de turbo....
some people are alive only because it's illegal to kill them
Twister :-*
Nog een fijn ideetje is om het schildje, van de anti-percolatiefan, tussen de motorruimte en het binnenscherm rechtsvoor, naar links te laten verhuizen. Of te laten zitten, what ever... En een aantal sleuven à la T4, MB E T in je scherm te maken aan de zijde waar je een filter in je scherm inbouwt !!! Hier sluit je dus fijn de zuigzijde van de turbocompressor op aan en klaar is je "cold air intake"
Serieus !!! Het is een goede oplossing ! IŽve seen it !
[img]http://photos.msn.nl/imageserver/image. ... zerzBXb10E$[/img]
Serieus !!! Het is een goede oplossing ! IŽve seen it !
[img]http://photos.msn.nl/imageserver/image. ... zerzBXb10E$[/img]
Zo heb ik het ook. Maar dan aan de andere kant. Daar zit niet eens dat plaatjemetaal waar dat gat inzit. En je hoeft niet met je hele luchtbuis door het motorcompartiment.speedline schreef:Nog een fijn ideetje is om het schildje, van de anti-percolatiefan, tussen de motorruimte en het binnenscherm rechtsvoor, naar links te laten verhuizen. Of te laten zitten, what ever... En een aantal sleuven à la T4, MB E T in je scherm te maken aan de zijde waar je een filter in je scherm inbouwt !!! Hier sluit je dus fijn de zuigzijde van de turbocompressor op aan en klaar is je "cold air intake"
Serieus !!! Het is een goede oplossing ! IŽve seen it !
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Wat voor een heb jijzelf?Job-turbo schreef:Twister :-*
Ik ben nl op zoek naar 1tje, alleen weet niet welke ik moet nemen/vragen voor mijn verjaardag.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Ik heb gewoon een green openlucht filter. Alleen het probleem met die dingen is dat ze snel warme lucht aantrekken. Daarom heb ik hem ook geplaatst op de plek waar mijn koelvloeistof vat eerst bevestigd was. En heb een kleine luchthapper op mijn zij spatbord. En desnoods met het sprinten haal ik mijn rechter koplamp eruit
De slang is warm in je motorcompartiment, en de lucht moet er een heel stuk doorheen om bij je turbo te komen, dus denk ook dat je beter daar waar je krik ligt iets te fabriceren.speedline schreef:Nog een fijn ideetje is om het schildje, van de anti-percolatiefan, tussen de motorruimte en het binnenscherm rechtsvoor, naar links te laten verhuizen. Of te laten zitten, what ever... En een aantal sleuven à la T4, MB E T in je scherm te maken aan de zijde waar je een filter in je scherm inbouwt !!! Hier sluit je dus fijn de zuigzijde van de turbocompressor op aan en klaar is je "cold air intake"
Serieus !!! Het is een goede oplossing ! IŽve seen it !
Bel veban lelystad eens, is importeur van J&R, goed spul ...Chrisv schreef:Weet iemand btw waar je openlucht filters kunt bestellen op internet?
Ik krijg niets gevonden...
there is no spoon.
Heej joh beetje isolatie ofzo? Je kan die ' bak ' toch bekleden met wat schuim ofzo? zeker de kant naar je inlaat. Dat maakt voor de werking van het filter nix uit + is extra isolatie voor de warmte van het schutbord.Steven (Fiets) schreef:Nee is al geprobeert en geeft ontzettende herrie in je interieur.
-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
Het grootste probleem van een Gtt is de aanvoer/afvoer van koele lucht.
In de racerij valt veel winst te behalen in een goed berekende cold airbox.
Ik ben hier al vele maanden over aan het nadenken en natuurlijk aan het berekenen gegaan,ik kan hier niet echt {nog} in detail gaan treden.
echter het word een gecombineerde aanvoer{vanaf intercooler+standaard luchtaanvoerslang naar luchtfilter{open variant}die tevens moet zorgen voor afvoer van hete lucht van de turbo.
Deze aanvoer/afvoer airbox zal geheel in aluminium opgetrokken worden{gewicht speelt altijd een rol}.
Ik ga dit eerst beproeven op mijn eigen verse gt motor,maar ik denk dat een pk of 5 er wel in zit
later meer.
greetz marco
In de racerij valt veel winst te behalen in een goed berekende cold airbox.
Ik ben hier al vele maanden over aan het nadenken en natuurlijk aan het berekenen gegaan,ik kan hier niet echt {nog} in detail gaan treden.
echter het word een gecombineerde aanvoer{vanaf intercooler+standaard luchtaanvoerslang naar luchtfilter{open variant}die tevens moet zorgen voor afvoer van hete lucht van de turbo.
Deze aanvoer/afvoer airbox zal geheel in aluminium opgetrokken worden{gewicht speelt altijd een rol}.
Ik ga dit eerst beproeven op mijn eigen verse gt motor,maar ik denk dat een pk of 5 er wel in zit
later meer.
greetz marco
Is het dan geen idee om het complete racefilter juist naar de voorkant te verplaatsen en dan met alu-buis te werken? Zodat het filter als het ware (bijna) uit de auto steekt? Of verlies je juist door het langere buizensysteem weer je koude lucht?
Mvg, Chendy.
p.s: zijn er pics van een GTT met filter reeds ingebouwd?
Mvg, Chendy.
p.s: zijn er pics van een GTT met filter reeds ingebouwd?
ik heb ook een openluchtfilter gehad, een JR en een grote van raceland, achteraf heb ik het oude systeem teruggeplaatst met k&n element, ik heb van de airbox de achterste ingang dichtgemaakt(die flap dus) zodat die continue openstaat, persoonlijk vind ik dit een beter systeem dan dat je een openfilter naast je turbo zet, renault heeft 20jaar geleden iets ontworpen(die airbox) dat men nu verkoopt voor sommige wagens zoals de saxo 16v, peugeot 206gti enz...
zo wordt er "altijd" koude lucht aangezogen door de turbo en de hitte heeft geen affectie op de box
als je nu een compartimentje afsluit en daar een open luchtfilter insteekt heb je toch eigenlijk knal hetzelfde principe, of niet?
zo wordt er "altijd" koude lucht aangezogen door de turbo en de hitte heeft geen affectie op de box
als je nu een compartimentje afsluit en daar een open luchtfilter insteekt heb je toch eigenlijk knal hetzelfde principe, of niet?
Zo'n Raceland ding lijkt mij ook wel wat, maar het moet wél nut hebben. Anders begin ik er niet aan... Ik wil het filter het liefst aan de voorkant v/d bumper (zichtbaar) lucht laten happen. Vandaar dat ik ook met buizen wil gaan werken.
De motorkap wil ik ook gaan aanpakken, maar da's meer om koele lucht naar de turbo te geleiden. Een soort van luchtkanaal-idee. Ik denk aan zo'n Evo-style motorkap.
Mvg, Chendy.
De motorkap wil ik ook gaan aanpakken, maar da's meer om koele lucht naar de turbo te geleiden. Een soort van luchtkanaal-idee. Ik denk aan zo'n Evo-style motorkap.
Mvg, Chendy.
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Door het langere buizensysteem verlies je niet de koude temperatuur van je lucht. Het heeft m.i. niet eens kans om warmer te worden.chendy schreef:Is het dan geen idee om het complete racefilter juist naar de voorkant te verplaatsen en dan met alu-buis te werken? Zodat het filter als het ware (bijna) uit de auto steekt? Of verlies je juist door het langere buizensysteem weer je koude lucht?
Mvg, Chendy.
p.s: zijn er pics van een GTT met filter reeds ingebouwd?
Maar als je je filter zo ver van je turbo vandaan doet dan krijg je toch een groter gat, of praat ik nou poep?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Wat is dat toch voor onzin dat mensen koude lucht naar hun turbo willen voeren? Die turbo moet juist warm zijn! That's what it's there for...
Het hele turbo uitlaatsysteem werkt het beste als het goed warm is. Je wilt tot aan de turbo de uitlaatgassen zo warm mogelijk houden omdat dit allemaal energie is die door de turbo weer terug in de motor kan worden gestopt, en daarna wil je de uitlaatgassen ook nog zo lang mogelijk warm houden omdat dit optimaal is voor de flow door je uitlaat (de afkoeling van de uitlaatgassen veroorzaakt turbulentie die de doorstroming doet afnemen).
Kortom: heatwrap kopen en inpakken die handel!
Bovendien houdt je door het inpakken van het uitlaatspruitstuk en de downpipe de temperatuur onder de kap een stuk lager, waardoor dat hele gedoe met die koude lucht een stuk minder boeiend is...
En koude lucht in je luchtfilter is trouwens ook alleen maar leuk als die niet al heel koud is. Er zit niet voor niets een thermostatische klep op het standaard filterhuis. Op een koude winterdag kan je zomaar met een bevroren carburateur staan
Tot zover de kritische noten
Verder ben ik een aanhanger van het plan om het expansievat naar het krik-compartiment te verplaatsen en het luchtfilter achter de linker koplamp te plaatsen in een afgescheiden gedeelte, gevoed door rijwind vanuit de wielkast, en vanaf de standaard happer boven de intercooler.
Het hele turbo uitlaatsysteem werkt het beste als het goed warm is. Je wilt tot aan de turbo de uitlaatgassen zo warm mogelijk houden omdat dit allemaal energie is die door de turbo weer terug in de motor kan worden gestopt, en daarna wil je de uitlaatgassen ook nog zo lang mogelijk warm houden omdat dit optimaal is voor de flow door je uitlaat (de afkoeling van de uitlaatgassen veroorzaakt turbulentie die de doorstroming doet afnemen).
Kortom: heatwrap kopen en inpakken die handel!
Bovendien houdt je door het inpakken van het uitlaatspruitstuk en de downpipe de temperatuur onder de kap een stuk lager, waardoor dat hele gedoe met die koude lucht een stuk minder boeiend is...
En koude lucht in je luchtfilter is trouwens ook alleen maar leuk als die niet al heel koud is. Er zit niet voor niets een thermostatische klep op het standaard filterhuis. Op een koude winterdag kan je zomaar met een bevroren carburateur staan
Tot zover de kritische noten
Verder ben ik een aanhanger van het plan om het expansievat naar het krik-compartiment te verplaatsen en het luchtfilter achter de linker koplamp te plaatsen in een afgescheiden gedeelte, gevoed door rijwind vanuit de wielkast, en vanaf de standaard happer boven de intercooler.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
kijk das i.i.g duidelijke taal matijs
Dus het heeft geen nut om de turbo af te koelen... Hmmm, ok! De opengewerkte motorkappen van de snelle bakken is alleen optisch bedoelt? Zo ook in de rallye-sport? Ik ga de bonnet desondanks toch flink aanpakken. Ik vind 'm standaard veel te liefjes.Matijs schreef:Wat is dat toch voor onzin dat mensen koude lucht naar hun turbo willen voeren? Die turbo moet juist warm zijn! That's what it's there for...
Het hele turbo uitlaatsysteem werkt het beste als het goed warm is. Je wilt tot aan de turbo de uitlaatgassen zo warm mogelijk houden omdat dit allemaal energie is die door de turbo weer terug in de motor kan worden gestopt, en daarna wil je de uitlaatgassen ook nog zo lang mogelijk warm houden omdat dit optimaal is voor de flow door je uitlaat (de afkoeling van de uitlaatgassen veroorzaakt turbulentie die de doorstroming doet afnemen).
Kortom: heatwrap kopen en inpakken die handel!
Bovendien houdt je door het inpakken van het uitlaatspruitstuk en de downpipe de temperatuur onder de kap een stuk lager, waardoor dat hele gedoe met die koude lucht een stuk minder boeiend is...
En koude lucht in je luchtfilter is trouwens ook alleen maar leuk als die niet al heel koud is. Er zit niet voor niets een thermostatische klep op het standaard filterhuis. Op een koude winterdag kan je zomaar met een bevroren carburateur staan
Tot zover de kritische noten
Verder ben ik een aanhanger van het plan om het expansievat naar het krik-compartiment te verplaatsen en het luchtfilter achter de linker koplamp te plaatsen in een afgescheiden gedeelte, gevoed door rijwind vanuit de wielkast, en vanaf de standaard happer boven de intercooler.
Maar hoe zit het dan volgens jouw met de aanzuiging van koele lucht vanaf de voorkant, i.c.m. bv. een Raceland-filter? Heeft dat performance-wise wél nut?
Mvg, Chendy.