[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Subaru is uberhaupt kut.... zegt de Soeb-rijder :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Hoe zat t nu ook alweer met volsynthetische olie.... Waar mocht het nu wel in en waar niet, want ik begin weer eens te twijfelen...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou het is niet de kwestie wat 'mag', meer de kwestie wat zat er voorheen in?

Probleem is vooral dat autos met wat hogere kmstanden vaak niet dol zijn van een wisseling van semi naar volsynthetisch.
Volsyntheet is vaak met meer dopes aggresiever en lost daardoor vaak vastgekoekt vuil in alle afdichtingen op.
Op zich klinkt dat goed, ware het niet dat die afdichtingen ook oud en uitgehard zijn en met het missen van het vuil beginnen te lekken.

Daarom kan het enorm tricky zijn om zomaar te wisselen, ik heb het al meerdere keren misgegokt en allerlei zwetende of lekkende blokken gehad.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Mij heeft het eens een turbo en motorblok gekost.... Allerlei vuil losgeweekt wat de zeef van de oliepomp had verstopt.....
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ik heb geen idee wat er nu in zit of heeft gezeten. Op de bonnen kan ik terugzien dat er 100.000km terug Shell Helix 5W40 volsyntheet in heeft gezeten, maar verder niks.

Wil geen risico nemen, dus wat is nu het slimste, een goede 10W40 semisyntheet zoeken?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Is het een diesel met een turbo? Dan zou ik er een 5W30 syntetisch in doen.
Mooie dunne olie voor je turbo. Zo niet dan kun je er een 10W40 semi in doen. Dat is mijn advies.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

1.9dci in een Megane Coupe I ph II :)

Ik durf het volsyntheet verhaal niet aan, met name om de afzettingen die Steven bedoeld..
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Gewoon lekker half synt. 10W40 er in kiepen, vol synt. krijg je gezeik mee met die kilometerstand
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Sinds ik hem heb gooi ik er 5W40 vol syntheet in (van Elf), van 214.000 km tot 290.000 km, geen problemen tot zo ver maar wat niet is kan nog komen :p

Ik wist overigens ook niet wat er daarvoor in gezeten heeft dus heb toen besloten om gewoon de voorgeschreven olie aan te houden. Weet dan weer wel dat het de eerste 4 jaar een leaseauto is geweest, dus in die periode heeft er in elk geval de voorgeschreven olie in gezeten.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Maarten-Jan schreef:Sinds ik hem heb gooi ik er 5W40 vol syntheet in (van Elf), van 214.000 km tot 290.000 km, geen problemen tot zo ver maar wat niet is kan nog komen :p

(1.9 dci in een laguna I, zelfde motor als in de megane)

Ik wist overigens ook niet wat er daarvoor in gezeten heeft dus heb toen besloten om gewoon de voorgeschreven olie aan te houden. Weet dan weer wel dat het de eerste 4 jaar een leaseauto is geweest, dus in die periode heeft er in elk geval de voorgeschreven olie in gezeten.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Zo rijdt ik ook al weer 12 jaar in een Focus TD, nu met 365xxx op de teller. Ook ik doe er altijd 5W30 synth. in.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

je geeft al aan dat er zoiezo 5w40 helix vol in heeft gezeten dus niet meer twijfelen en de 5w40 die je gekocht hebt erin gooien!!
pvtoorn
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2006 18:36
Locatie: Rotterdam

Beetje stom misschien maar het viel me eigenlijk net pas op..

Heb me olie vervangen met elf sti 10w40..

Nu na een half jaartje ongeveer was de olie best gezakt dus bij renault nieuwe olie gekocht..
Fles zag er hetzelfde uit dus nergens op gelet verder..
Blijkt het elf 5w40 competition te zijn volgens mij vol syn..
Heb er al denk ik 1,5 liter bij gegooid..

Is dit super erg?
Anders vervang ik het gewoon weer helemaal krijg toch korting van 35% op olie bij renault
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik zou me er niet zo druk over maken, maar de volgende keer bij olieverversen gewoon 10W40 semi synth. in doen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

en vaker pijlen. een f7 motor is er enorm gevoelig voor!
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Wat voor olie moet er in de motor en bak van een F7R?

zijn er specifieke merken die goed werken met deze motor?

als voorbeeld,bij de K7M had je een bepaald merk dat de kleppen
gingen tikken,dit heb ik destijds ondervonden.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Met een standaard motor gewoon een a merk 10w40. Dan gaat het altijd goed. Gewoon ten alle tijden op max pijl houden.
pvtoorn
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2006 18:36
Locatie: Rotterdam

Had me auto ook uitgeleend en in die tijd was hij best veel gezakt..
Nog wel net boven minimaal
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Nou heb ik gvd dit hele topic wel drie keer helemaal doorgenomen in de loop der jaren...
En dan nog ben ik nu weer aan het twijfelen....

Heb net weer eens een ander merk olie gehaald voor een olieverversing.
10W40 semi syntheet (want dat heb ik er altijd ingegooid) van MPM.
Zelf geen ervaring met dit merk, maar ik hoorde positieve geluiden.

Mij het volgende product laten adviseren door de medewerker:

10W-40 Semi Synthetic Higher Mileage

Dit omdat het volgens de verkoper extra toevoegingen had speciaal voor motoren met een hogere km-stand. (o.a. om lekkage tegen te gaan)
Klonk allemaal prima. Niet het goedkoopste spul, maar ik besteed graag wat meer aan degelijke olie.
Heb daar natuurlijk nog even de specificaties gechecked, en zag: API SL/CF.
Zag zo even snel geen ACEA, maar dacht dat zit wel snor aangezien ik van te voren al had gezien dat vrijwel alle producten van MPM "A3/B4" waren.
MAar nu check ik dus de site even om voor de zekerheid even de ACEA specificaties te controleren....
Zie ik helemaal GEEN ACEA-specificaties voor dit product! (???!?!?!)
(zie de link hierboven... en eventueel de PDF op die link)
Dat terwijl elk ander product wel gewoon netjes alle specificaties heeft staan...
Zie bijvoorbeeld de "normale" 10W40: 10W-40 Semi Synthetic

Moet ik me nou voor mn kop gaan slaan omdat ik tOch het verkeerde heb gehaald, of kan ik er vanuit gaan dat die ACEA wel goed zit en dat ik dit goedje zonder zorgen in mn 5 kan gooien?
Zo nee, dan ga ik morgen weer terug en ruil ik die meuk om.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Mpm produceert zelf geen olie maar koopt bulk in en vult zelf af in 205-60-20-5 en 1liter verpakkingen (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat ....is opzich leuke informatie....
Maar weet je toevallig ook of dit "herverpakte" goedje dat ik van ze heb aangeschaft geschikt is voor mijn automobieltje?
:D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

het is semi syntheet gewoon gebruiken in je GT
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

MPM Oil - Technical Manager schreef:De 04000HM heeft geen ACEA specificatie omdat er een toevoeging in zit om bij oudere motoren de afdichtingen soepeler te maken.
De ACEA staat dit niet toe
Oftewel, het is dezelfde olie als de standaard 10w40 met extra toevoegingen.
Maaarrrr.....afdichtingen soepeler maken...?!
Hoop niet dat dat ze ZO soepel worden dat de boel begint te lekken.....
Ga er van uit dat het juist lekkages tegen gaat. (zoals mij is verteld)

Tenzij iemand me hier nu nog op het laatste moment waarschuwt en ten stelligste afraad om dit te gaan gebruiken, kieper ik het er van de week in.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ja, afdichtingen soepeler maken, in als ze gaan dan niet lekken, mooi praatje denk ik.
Maar gewoon ingooien.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ok niet om je te verontrusten, maar ik heb toch al vaak gehad dat ik denk ene goed product erin te kiepen met als gevolg een lekkende zeef.

Het probleem is vaak met oude keerringen dat ze hard worden, scheuren en vaak door opgehoopt vuil dichtblijven, wat dus een bekend risico is als je van halfsyntheet naar volyntheet gaat of een 'stop-leak' goedje erin gooit, dat door de aggresievere dopes het vuil in het blok loskomt en oplost. Dit kan in gevallen van ernstige sludge een enorme modderstroom opleveren, maar wat het meest voorkomt is dat al het vuil uit de gescheurde keerringen oplost en voila daar is je olielekkage.
Het is een beetje een slapende hond wakker maken zeg maar en soms stopt dat lekken na enkele oliewissels wel weer, maar ik heb al meerdere keren gehad dat het blijft druppelen totdat je alle afdichtingen vervangt.

Dus mijn voorizchtige advies: blijf gewoon gebruiken wat je altijd gebruikt en als je goed wil doen vervang je de olie wat vaker, dan loop je minder risico dan drastische olie-wijzigingen.
Al moet ik zeggen dat als je van half-syntheet naar half-syntheet gaat dat het risico niet zo groot zal zijn als dat je van half naar volsynhteet gaat, zoals ik nu al een paar keer heb meegemaakt.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Steven, dat is dus precies het verhaal dat ik ook tegen de verkoper vertelde toen hij me dit adviseerde. (wat ik namelijk vaker heb gelezen/gehoord)
Maar hij vertelde me dat het geen cleaner was en dat het juist voor motoren met een hogere km-stand bedoeld was.
Zoals je merkt was (/ben) ik er dus ook niet helemaal zeker van...(vandaar dat ik het verhaal ook hier neer zet...)

Misschien dat ik hem toch morgen gewoon omruil voor de "standaard" 10w40.
Dan weet ik tenminste zeker dat het in orde is.
Heb gewoon echt geen zin om te experimenteren met spul en dan straks met een druppelend blok te zitten.
Ook al is het hele "soepelere afdichtingen" verhaal misschien alleen maar een mooi praatje.
Better safe than sorry....

Bedankt voor je last-minute advies.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

leute, ben net terug uit France van vakantie. En was daar lekker aan het shoppen bij een auchan mega store. Nu gooi ik altijd in mijn clio 2 1.6 16v total quartz 10w40 olie. En zag ik dat ze in frankrijk een total activa 10w40 'essence' hadden staan ook voor benzine motoren (voor 20 euro de 5 liter, nergens een 'quartz' variant gezien). nu vroeg ik mij af of dit exact hetzelfde is als de quartz versie die buiten France wordt verkocht. Vanwege de prijs klinkt het wel mooi om keer paar vaten mee te nemen als we er weer terug zijn :) (5l in NL kost 40 euro)
pascalrstrophy
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 13 feb 2011 18:03
Contacteer:

Hoeveel liter olie moet er in een megane rs225, ik weet dat er 5w40 in moet welk merk hebben jullie goede ervaringen mee?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tik je kenteken in op de stie van kroonolie en je zult het zien. :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
pascalrstrophy
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 13 feb 2011 18:03
Contacteer:

Bedankt heb het net ff nagezocht 5.3 liter, iemand ervaring met het merk comma oil?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

(Y) Half litertje minder afvullen na een oliewissel. Effe laten lopen voor een seconde of 20-30 (filter komt dan vol) en dan netjes op niveau zetten na een paar minuten.

Comma is dat niet het huismerk van de Brezan ofzo? Persoonlijk zou ik het niet kiezen maar verder weinig ervaring mee.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

dat is brega. Comma is prima spul.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Aha ok (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
pascalrstrophy
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 13 feb 2011 18:03
Contacteer:

dankje wel, toen straks even olie gehaald alvast bodemplaat gedemonteerd toen zag ik tot mijn verbazing een olie druppeltje hangen aan de zijkant van carterpan, iemand enig idee wat dat weer kan zijn? het is motorolie
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Als het een druppeltje olie was zou ik me er niet druk om maken. Als het bij 1 druppeltje blijft iig. Is de bodemplaat niet nat?
Als dat niet is zou ik het even schoon maken, en onder controle houden. In het ergste geval is het de krukas keerring, als de olie tussen de carterpan en versnellingsbak uit komt.
Plaats reactie