[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

minerale olie

Uit in raffinaderij bewerkte aardolie gewonnen smeermiddel. Beter tegen oxidatie bestand dan plantaardige en dierlijke olie. Veruit de goedkoopste variant.

Oxydatie-bestendigheid: als olie zich met zuurstof verbindt dan veroudert de olie waardoor de kwaliteit terugloopt. Een hogere temperatuur bevordert dit proces dus een oliekoeler bevordert de levensduur van de olie. Verouderde olie dikt in, en vervuilt daardoor het smeersysteem. Veroudering is verder te herkennen aan de ranzige geur van de olie.

synthetische olie
Synthetische oliën worden bereid door langs scheikundige weg zware koolstofverbindingen, met grote moleculen, te kraken en met waterstof te verbinden. Dit kunnen dan zware residuen van aardolie zijn, maar ook steenkool en leisteen komen hiervoor in aanmerking.

Synthetische oliën hebben goede eigenschappen tov de minerale oliën; vooral de constante dikte bij temperatuurswisseling is een belangrijke eigenschap. Deze eigenschap wordt aangegeven met de Viscositeits Index. Gunstige eigenschappen zijn ook de grote hechtingskracht (oiliness), de grote temperatuursbestendigheid en de mogelijkheid van lange verversingsperiodes.

Door de hoge produktiekosten is uiteraard de prijs ook hoger :wink:

De menging met minerale oliën is niet altijd goed en bij verversen kan dit problemen opleveren !

viscositeit

Mate waarin een vloeistof weerstand biedt aan vervorming; dikvloeibaarheid.

dikke vloeistof = hoge viscositeit
dunne vloeistof = lage viscositeit

De viscositeit van een vloeistof wordt beïnvloed door de temperatuur; verhoging = dunner, verlaging = dikker.

De temperatuurgevoeligheid wordt aangegeven met de
viscositeitsindex

De viscositeit wordt aangegeven in centiStokes (cSt). Er is hierdoor een zeer grote verscheidenheid n viscositeits-waarden ontstaan. Daarom is de Society of Automotive Engineers (SAE) er toe overgegaan om een bepaalde groep waarden samen te voegen, en die viscositeitsgroep aan te geven met een SAE-getal.

SAE oW is de dunste motorolie, terwijl SAE 50 de dikste aangeeft. De meettemperatuur bedraagt in alle gevallen 255, respectievelijk 373K


SAE
(255K)
0W - <900cSt
5W - 900-1300
10W - 1300-2600
20W - 2600-8500
25W - 8500-10500

(373K)
20 - 5,7-9,6cSt
30 - 9,6-12,9
40 - 12,9-16,8
50 - 16,8-22,7


Sinds de invoering van het SI-eenhedenstelsel wordt de eenheid cSt niet meer toegepast voor de viscositeitsmetingen. De eenheid cSt is vervangen door de eenheid mPa.s voor de oliën met een W in hun SAE-waarde en de eenheid mm²/s voor de overige SAE-waarden.

Als in de aanduiding de letter W voorkomt dan betekent dit dat die olie speciaal geschikt is voor lage, winterse temperaturen.

Voor versnellingsbak en eindaandrijving gelden de volgende SAE-waarden:
75-80-90-140-250

Een transmissie-olie met de aanduiding SAE 75 heeft ongeveer dezelfde viscositeit als een motorolie met de aanduiding SAE 20W. De index sluit dus niet aan op die van motor-oliën !

toevoegingen aan smeerolie

Aan olie worden veel middelen toegevoegd; deze zijn bekend onder de namen: -dopes, -additieven, -toevoegingen.

Het doel van de dopes is om de eigenschappen welke de olie van nature al bezit te versterken of om nieuwe eigenschappen toe te voegen.

stolpunt verlagende dope

viscositeitsindex verbeterende dope

reinigende, disperegerende (verdelen) of detergerende (reinigen) dope

anti-oxidatie dope

anti-corrosie dope

anti-schuim dope

anti-slijtage of anti-las dope

aanhechtings verbeterende dopeof oiliness dope

zuur neutraliserende dope

kwaliteits- en toepassingsaanduidingen voor smeerolie

API (American Petroleum Institute)
dieselmotoren: CC, CD, CDII, CE, CF, CG, CH
ottomotoren: SD, SE, SF, SG, SH, SJ
transmissies: GL-1, GL-2, GL-3, GL-4, GL-5

ACEA

A = ottomotorengasoline engines,
B = personenauto-dieselmotoren
E = commerciële-dieselmotoren
Elke specifieke categorie bevat verschillende prestatie niveauŽs, geindiceerd door een nummer (1, 2, 3, etc.), gevolgd door de laatste twee digits van het jaar waarin de meest recente versie werdt geintroduceerd.

Ottomotoren
A1-96 = brandstof besparende oliën
A2-96 = normaal gebruik
A3-96 = hoog presterende of zware condities


speedline schreef:olio for my bungGTholio
Voor de Super 5GTT werd een Elf 5W/40 aangeraden af fabriek. Maar aangezien deze niet meer leverbaar is in een hoog presterende variant is Elf ST of STi Competition 10W/40 de beste keus.

onderhoud
Super 5GTT
* 5000km
olie verversen
oliefilter vervangen
luchtfilter schoonmaken
accuzuurpeil controleren en afvullen indien mogelijk

Clio 16v/ Williams
* 5000km
olie verversen
oliefilter vervangen (EVENTUEEL)
luchtfilter schoonmaken
accuzuurpeil controleren en afvullen indien mogelijk

transmissie
Voor de JB3 bak TransElf TRX 75/80W gebruiken. Ook hier kan regelmatig verversen geen kwaad ! Bij zwaarbelaste exemplaren is 10 tot 20k km geen overbodige luxe. Ga maar na: in de racerij na elke race !!!

koelsysteem
Gebruik een originele CoolElf Classic koelvloeistof i.v.m. elektrochemische corrosie in het koelsysteem en de levensduur van de waterpomp. Koelvloeistofpeil elke keer checken dat de kap open gaat lijkt mij niet te veel moeite want slechts kijken :D

brandstofblahblahyadahyadah
95 Octaan tanken met een GT getuigt van technisch onbenul en vragen om motorschade. Je bent simpelweg een ongelooflijke dr*pl*l :-* Bij een gechiptunede Clio hetzelfde verhaal :evil:

Octaan booster is weggegooid geld want je moet om hier gebruik van te maken het onstekingstijdstip vervroegen, de laaddruk verhogen, en de sproeierbezetting v.d. carb. wijzigen. Dit tot de motor tegen de detonatiegrens van het gewijzigde brandstofmengsel zit. De motor gebruikt standaard nog niet het potentieel van octaan 98 dus waarom octaanbooster ?

lood
De loodtoevoegingen zorgen voor een beschermend laagje op de klepzittingen. Als je ongelode brandstof gebruikt heb je risico op voortijdig inslaan van de zittingen. En dan moet je kop gereviseerd worden. Dit kost meer dan het evt. prijsvoordeel van ongelode branstof. Een enkele keer ongelood tanken maakt niet zoveel uit. Maar houd het op noodgevallen. En ga dan niet het bovenste toerengebied verkennen icm meximaal belasten !

* Nu MLV niet meer leverbaar is moet je toch loodvervanger bij je hebben en MOET je aan de 98 ongelood.

pingelen en andere hartkloppingen
Voor de levensduur van je (getunede) motor is het trouwens aan te raden een pingelsensor te monteren (indien niet aanwezig!). Bij gechiptunede ClioŽs is dit de voornaamste reden om verplicht 98 te stoken :D
Laatst gewijzigd door speedline op zo 21 sep 2003 9:22, 5 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Zal hier wat dieper ingaan op dopes e.d.
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

dus als ik binnenkort weer een examen heb waarbij het over olie gaat kan ik je ff bellen? :lol:
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Anonymous

spoeedline,

bij de brezan: "Brega racing" 0w40 olie.

Is dat in jou ogen een goede keus voor ene clio 16v met 35K op de teller en sportieve rijstijl ?

Ik rij nu elf 10w40/ valvoline 10w40 en hij rookt als een meleijer zeker met trappen. Hij verbruikt een liter /1000a 1500 kilometer en volgens een virend van mij zou die met deze olie minder moeten roken/verbruiken.
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

nou klinkt een beetje raar want nu ga je juist een dunnere olie erin doen,waardoor ie in mijn ogen juist meer zou gaan verbruiken
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Anonymous

volgens mijn kennis is het belangerijker een vol syntheet te hebben, en is het *w* verhaal een beetje achterhaald.

Hij had het ook oer aspci specs ?
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

het 'w' verhaal is puur de viscositeit van de olie de b.v. 10 voor de w is de viscositeit bij koude motor en de 40 na de w is de viscositeit bij een warme motor(warme olie).
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Anonymous

hitman schreef:het 'w' verhaal is puur de viscositeit van de olie de b.v. 10 voor de w is de viscositeit bij koude motor en de 40 na de w is de viscositeit bij een warme motor(warme olie).
dat schrijft speedline hierboven ook ja....

ik wil graag even de mening van de expert over deze olie want de elf 10w40 is wel leuk maar veels te duur en de valvoline verdwijnt mij te snel
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

ik zou zelf eerst eens even kijken hoe en waar die de olie verbruikt voordat je met een andere(misschien)duurdere olie gaat rijden.
misschien is het wel makkelijk te verhelpen door b.v. alleen de kleprubbers te vervangen.tis maar een voorstel he :)

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Anonymous

blokje is achterberg en die staan erom bekend....

Ik wil alleen wel wat experimenteren met de olie, i kheb gehoord dat slopels met deze olie veel minder gaan roken en verbruiken
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Je mag toch helemaal geen volsynteet erin knallen als je altijd half gereden hebt?

Mijn pa had het perongelijk in ze laguna gemieterd en ze kleppen die begonnen hard te tikken.

Het is een maf verhaal maar bij de garage waren 2 nieuwe VW golf 4 afgeleverd in de ene moest half synt en in de andere vol. Maf he dat bij het zelfde type auto niet in elke auto dezelfde olie gaat...
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

heeft bij v.w. waarschijnlijk met de longlive olie te maken.rijd je vader v.w. dan? ben zelf v.w. monteur en het is tegenwoordig al een gekloot om erachter te komen welke olie erin moet :D

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ben schreef:Je mag toch helemaal geen volsynteet erin knallen als je altijd half gereden hebt?

Mijn pa had het perongelijk in ze laguna gemieterd en ze kleppen die begonnen hard te tikken.

Het is een maf verhaal maar bij de garage waren 2 nieuwe VW golf 4 afgeleverd in de ene moest half synt en in de andere vol. Maf he dat bij het zelfde type auto niet in elke auto dezelfde olie gaat...
Zou... het misschien mogelijk zijn dat er verschillende motoren in de Golf geleverd worden. Een Ottootje hier en een Dieseltje hier. Een oude 2liter daar en een nieuwe FSI hier :lol:

Niet zo vreemd dus...
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ploegah schreef:spoeedline,

bij de brezan: "Brega racing" 0w40 olie.

Is dat in jou ogen een goede keus voor ene clio 16v met 35K op de teller en sportieve rijstijl ?

Ik rij nu elf 10w40/ valvoline 10w40 en hij rookt als een meleijer zeker met trappen. Hij verbruikt een liter /1000a 1500 kilometer en volgens een virend van mij zou die met deze olie minder moeten roken/verbruiken.
Gewoon lekker Elf ST(i) Comp. 10W/40 blijven gebruiken. Niet experimenteren met viscositeitswaarden. Minder olieverbruik kan alleen met een olie met andere eigenschappen (ook weer flinke discussie waard) en of dat goed is voor je motor ? Discutabel dus.

Echt belangrijk is het om je carterontluchting om te bouwen naar catch-tank. Dan voorkom je afzettingen in je verbrandingskamer die kunnen gaan gloeien (pingelen->high speed knock = BOEM). En het oliepeil goed in de gaten houden. Als hij voornamelijk bij gas los walmt loont het de moeite om de klepseals te vervangen, dit lost al een deel van het olieverbruik op !
Anonymous

speedline schreef:Gewoon lekker Elf ST(i) Comp. 10W/40 blijven gebruiken. Niet experimenteren met viscositeitswaarden. Minder olieverbruik kan alleen met een olie met andere eigenschappen (ook weer flinke discussie waard) en of dat goed is voor je motor ? Discutabel dus.

Echt belangrijk is het om je carterontluchting om te bouwen naar catch-tank. Dan voorkom je afzettingen in je verbrandingskamer die kunnen gaan gloeien (pingelen->high speed knock = BOEM). En het oliepeil goed in de gaten houden. Als hij voornamelijk bij gas los walmt loont het de moeite om de klepseals te vervangen, dit lost al een deel van het olieverbruik op !
uhmm carterontluchting om te bouwen naar catch tank ?? Ik weet niet weat je hiermee bedoelt (leek)

Hij walmt niet bij gas los, wel als ik volgas geef en hem lekker doortrek bijv. naar vier schakelen op de snelweg of tot 7000 doortrekken in z'n een. Dan komt er echt een goeie pluim uit. (vinden mensen achter altijd leuk *kuch* *kuch* :-D )

Hihg speed knock dat klinkt toch een beetje als krakende chips ? dit heb ik soms heel eventjes, ook alleen bij warme motor en vollast.
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Ploegah schreef: uhmm carterontluchting om te bouwen naar catch tank ?? Ik weet niet weat je hiermee bedoelt (leek)
Zit dat niet standaard op de GT? Zo'n olieafscheider?
Of wordt het hier weer opgenomen in de motor en met een catchtank voer je het af?
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Is het trouwens verstandig om je motor te reiningen met een engine-flush? Ik zag iets staan bij Heuts van LiquiMoli(volgens mij naam verkeerd gechreven), voor het olieverversen bij de olie doen, ff laten lopen en dan olie aftappen. Daarna nieuwe olie erin met een ander produkt "protect" voor minder wrijving en slijtage. Is dit niet slecht voor je motor? Was er over aan het denken voor mijn Clio 16v, heeft inmiddels 202.000km gelopen. Iemand een idee?
wilco blue
Berichten: 1083
Lid geworden op: za 27 jul 2002 15:19
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Nieuwstadt

slecht zal het nooit zijn maar of het helpt weet ik niet vraag eens aan martin :lol: :lol: :lol:
Anonymous

tis slecht als er al veel kilometers op staan. er zit dan als behoorlijk wat vuil opgehoopt bij bijvoorbeeld oliekeerringen. Als je nu gaat flushen dan komt al dat vuil los en gaat ie waarschijnlijk op dat punt lekken.

flushen is eigenlijk alleen goed voor vrij nieuwe auto's
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ploegah schreef: uhmm carterontluchting om te bouwen naar catch tank ?? Ik weet niet weat je hiermee bedoelt (leek)

Hij walmt niet bij gas los, wel als ik volgas geef en hem lekker doortrek bijv. naar vier schakelen op de snelweg of tot 7000 doortrekken in z'n een. Dan komt er echt een goeie pluim uit. (vinden mensen achter altijd leuk *kuch* *kuch* :-D )

Hihg speed knock dat klinkt toch een beetje als krakende chips ? dit heb ik soms heel eventjes, ook alleen bij warme motor en vollast.
Voor dit soort olieverbruik is maar één oplossing en dat is revisie. Minimaal het op tolerantie brengen van zuigers, cilinders en zuigerveren. Alleen zuigerveren vervangen brengt het risico met zich mee dat het olieverbruik blijft !

High speed knock is pingelen bij hoge toerentallen en, is onhoorbaar (te hoge frequentie voor menselijk gehoor), kan binnen enkele seconden je motor verwoesten.

Ombouwen van je carterontluchting naar catch tank is simpelweg de oliedamp opvangen in een fles of tank zodat het niet je inlaatsysteem in kan en vandaar je verbrandingskamer kan bereiken (met potentieel kwalijke gevolgen). Je dient onderdruk te zetten van het inlaatsysteem op die fles en de carterontluchting aan te sluiten op die fles. Wees creatief en onderschat aub het belang hiervan niet !

Succes...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Patrick L. schreef:Is het trouwens verstandig om je motor te reiningen met een engine-flush? Ik zag iets staan bij Heuts van LiquiMoli(volgens mij naam verkeerd gechreven), voor het olieverversen bij de olie doen, ff laten lopen en dan olie aftappen. Daarna nieuwe olie erin met een ander produkt "protect" voor minder wrijving en slijtage. Is dit niet slecht voor je motor? Was er over aan het denken voor mijn Clio 16v, heeft inmiddels 202.000km gelopen. Iemand een idee?
Niet doen... Er kan dan teveel rommel vrij komen. en dat kan een olie kanaal verstoppen resultaat motor stuk...
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Abel schreef:
Patrick L. schreef:Is het trouwens verstandig om je motor te reiningen met een engine-flush? Ik zag iets staan bij Heuts van LiquiMoli(volgens mij naam verkeerd gechreven), voor het olieverversen bij de olie doen, ff laten lopen en dan olie aftappen. Daarna nieuwe olie erin met een ander produkt "protect" voor minder wrijving en slijtage. Is dit niet slecht voor je motor? Was er over aan het denken voor mijn Clio 16v, heeft inmiddels 202.000km gelopen. Iemand een idee?
Niet doen... Er kan dan teveel rommel vrij komen. en dat kan een olie kanaal verstoppen resultaat motor stuk...
ok, beter niet doen dus, gaat er gewoon verse olie en een nieuw filterje op, ga eens op zoek naar Elf olie 10W40, is hier in Limburg volgens mij nergens te krijgen.Mischien in Belgie?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik kan er gratis olie in doen. is volgens mij 15W40 maar met een hooge dope.

Word gebruikt voor landbouw machines en is dus geen rommel spul.. 15W40 is misschien aan de dikke kant, maar met goed warm rijden moet het wel te doen zijn.. maar hoe zit dat met die hoge dope? 4 of 5
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik reed met mijn rooie gtt ook met 15W40. Komt er bij mij niet weer in. Ik rij nu met 10W40 van de brezan rond.
There will be plenty of time to rest when your dead
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

En wwarom als ik vragen mag? :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Een te dikke olie kan bij een GT voor distributieschade (met als gevolg motorschade !) zorgen.

Voor de GT werd af fabriek een hoog presterende (Elf) 5W/40 aanbevolen.

Elf heeft Žm niet meer, of levert deze niet meer in NL, maar wat houdt je tegen om een ander merk met diezelfde specificatie te gebruiken ?

Let alleen op met verschillende soorten door elkaar te gebruiken. Er blijft relatief veel olie achter in het smeersysteem, o.a. door de warmtewisselaar, en dit KAN dus problemen opleveren ! Btw, hoge olietemperaturen bevorderen dit proces ! Ook de kwaliteit van de olie holt achteruit, dus een aparte oliekoeler om de temperatuur effectiever in het optimale gebied (75°-100°C) te houden is een MUST !
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Ik was net even wat onderdelen halen. En zag dat de schappen met de ELF olie behoorlijk leeg raken. Krijg ik te horen dat ELF een beetje aan het stoppen is met de produktie van de ELF competition ( 10W40) olie
Ze blijken nu gedeeltelijk samen te gaan of iets dergelijks met een andere maatschappij. Weet iemand hier meer van. Ze hadden een paar maand geleden al de olie besteld maar de competition zat er weer niet bij.
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

total-fina-elf is het geloof ik. Ik gebruik zelf de Elf evolution 5W30
<-------So you know don't mess with a Reno------->
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

wat moet ik nou voor een RS gebruiken,ik zal binnenkort wel wat flesjes moeten halen, ik gebruikte eerst olie van de BP 5W40..
Nielske
Berichten: 431
Lid geworden op: di 24 sep 2002 18:44
Locatie: Deurne (NL)

speedline & everybody else,
heb ook ff een vraagje voor je/ jullie...

heb sinds kort een nieuw blok in mijn clio 16v liggen, zit nu standaard olie op (elf 10w40), naar wat ik weet is dit een halfsynt, heb de garage gedaan omdat ze niet wisten of er eerder vol- of halfsynt. olie ingezeten heeft.

Motor loopt als een zonnetje, echter na lang stilstaan tikken de kleppen als een gek. gaat wel snel weer weg, indien de motor op temp. begint te komen.
Toch baart het me een beetje zorgen, want heb echt geen trek in weer al dat gezeik met me motor, begrijpelijk!

Nu mijn vraag... kan het tikken veroorzaakt worden door het gebruik van foute olie, zou er bv. volsynth. inmoeten?! In mijn vorige blok had ik nl. wel volsynthetische olie (Castrol RS 10w60) en daar was ik echt zeer over te spreken...

Je begrijpt het al, ik twijfel hard om er weer 'n volsynt. in te flikkeren, maar ja... 'what happens with mi engine' (lezen op z'n iers :lol: ) als blijkt dat het toch halfsynt. moet zijn?!

thnx alvast,

Nielske (& Deebo = mi car :D )
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

illuminator schreef:Ik was net even wat onderdelen halen. En zag dat de schappen met de ELF olie behoorlijk leeg raken. Krijg ik te horen dat ELF een beetje aan het stoppen is met de produktie van de ELF competition ( 10W40) olie
Ze blijken nu gedeeltelijk samen te gaan of iets dergelijks met een andere maatschappij. Weet iemand hier meer van. Ze hadden een paar maand geleden al de olie besteld maar de competition zat er weer niet bij.
Zal eens informeren...
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

F 16Valve schreef:total-fina-elf is het geloof ik. Ik gebruik zelf de Elf evolution 5W30
Niet erg slim als je het mij vraagt. Is het toevallig een brandstofbesparende olie met een HTHS waarde van 2.5MPa.s (zie etiket) ? Ga dan maar vast sparen voor een motorrevisie :D

Plus het feit dat de viscositeit niet toereikend is voor een C1J en F7 motor. Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten ?!
Laatst gewijzigd door speedline op di 8 okt 2002 7:26, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

rasit.. schreef:wat moet ik nou voor een RS gebruiken,ik zal binnenkort wel wat flesjes moeten halen, ik gebruikte eerst olie van de BP 5W40..
Simpelweg de door Renault in het instructieboekje opgegeven viscositeit van de juiste kwaliteit (ACEA en SAE-waarden, etc.). Liever niet bijvullen met verschillende merken door elkaar. De menging hoeft geen problemen op te leveren, maar indien dat wel zo is heb je waarschijnlijk motorschade door sludge vorming !

Succes...
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Nielske schreef:speedline & everybody else,
heb ook ff een vraagje voor je/ jullie...

heb sinds kort een nieuw blok in mijn clio 16v liggen, zit nu standaard olie op (elf 10w40), naar wat ik weet is dit een halfsynt, heb de garage gedaan omdat ze niet wisten of er eerder vol- of halfsynt. olie ingezeten heeft.

Motor loopt als een zonnetje, echter na lang stilstaan tikken de kleppen als een gek. gaat wel snel weer weg, indien de motor op temp. begint te komen.
Toch baart het me een beetje zorgen, want heb echt geen trek in weer al dat gezeik met me motor, begrijpelijk!

Nu mijn vraag... kan het tikken veroorzaakt worden door het gebruik van foute olie, zou er bv. volsynth. inmoeten?! In mijn vorige blok had ik nl. wel volsynthetische olie (Castrol RS 10w60) en daar was ik echt zeer over te spreken...

Je begrijpt het al, ik twijfel hard om er weer 'n volsynt. in te flikkeren, maar ja... 'what happens with mi engine' (lezen op z'n iers :lol: ) als blijkt dat het toch halfsynt. moet zijn?!

thnx alvast,

Nielske (& Deebo = mi car :D )
Niet experimenteren met viscositeitswaarden van motorolie in deze motoren. Renault geeft voor straatgebruik een 10W/40 op ! Gebruik deze dan ook. Er zijn voldoende merken met een topkwaliteit olie in deze viscositeitsklasse !

Voor extreem gebruik een 10W/50, kan nog voor gebruik met hoge olietemperaturen. Maar bouw er liever een oliekoeler op of houd je in zodra de olietemp. boven 120°C komt !

Een 10W/60 is weggooien van geld. Die tikkende klepstoters worden veroorzaakt door slechte klepstoters (vervangen dus en niet experimenteren met allerlei middeltjes die je motor bepaald geen goed doen) of door motorolieafzetting in de cilinderkop-kanaaltjes. En klepstoters zijn gewoon mechanische delen die slijtage vertonen of defect kunnen gaan. Dus na een x aantal bedrijfsuren dienen ze vervangen te worden !

Bij motoren met een complexe cilinderkopconstructie (en dat heeft een F7), is het nodig om de motor voor uitzetten stationair te laten draaien. Dit om de cilinderkoptemperatuur te laten dalen. Dus eigenlijk alle motoren verdienen het om even uit te draaien na gedane arbeid. Mooi tijd om je gordel af te doen, het radiofrontje weg te bergen (of je mask te activeren :D ), de verlichting uit te schakelen, etc. :wink:

Doe je dat niet bestaat het gevaar dat je kop dichstlibt en de smering van bijvoorbeeld de nokkenassen in gevaar komt. Een halve minuut is voldoende. Bij extreem zwaar gebruik is 2 minuten voldoende.
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

speedline is ok oley oleyyyyy :D
Plaats reactie