[Clio16V]Beste open air filter.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

ben ik nu enige die met originele filter en behuizing maar zonder aanvoerbuis rondrij? brult als de nete :D
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

+Clio16v+ schreef:ben ik nu enige die met originele filter en behuizing maar zonder aanvoerbuis rondrij? brult als de nete :D
nope, ik heb ook geen aanzuigbuis buis
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Al een poos niet. :smile: Leuk in tunnels o.a.
Normaal een aanzuigbuis naar het gat naast mijn mistlicht.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Ik heb toch maar ns voor de fun een K&N gemonteerd op de clio klappert, maar om een of ander vage reden wil hij niet echt lekker passen.

Die schroeven waar je huis aanvast zit, hoe krijg je die los/eruit?

Het geluid is wel smullen :smoke:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

? is toch appeltje eitje om dat huis los te maken ?
who_carez
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 3 nov 2010 21:10
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Wat is nou eigenlijk een open lucht filter zoals jullie het noemen? Gewoon een soort van vervang filter die niet meer in het originele filterhuis zit maar gewoon ergens bloot in het motorruim waardoor hij warme lucht aan trekt? Zo iets waar wij WAI tegen zeggen (warm air intake) En zoals al eerder vermeld geeft warme lucht vermogen verlies (daarom ook dat turbo motoren in de zomer een heel deel vermogen verliezen, afgelopen zomer met een Audi rs4 b5 model mee gereden toen het 34° was en ik denk dat hij de 350pk niet eens haalde)

Op mijn civic type-r had ik een AEM v2 cold air intake. Vrij mooi systeem met zo'n dubbel wandige buis om het opwarmen van de lucht in de buis te voorkomen. Filter hing ergens in de omgeving van het voorwiel waar dus veel koude lucht rechtstreeks aan kon. Het resultaat was een klein beetje vermogen winst ( ik gok op een 5tal pk's ongeveer ) en een waanzinnig geluid toen hij in vtec ging.

Ook op een van men normale crxjes heb ik eens een injen CAI gehad en dat was dan weer niet zo'n fijn ding. Geen vermogen winst (gelijk gemonteerd met een andere header en catback dus sneller was hij wel...) en ook kwa geluid was de cai eigenlijk niet echt super.

Om een beetje off topic te gaan. Het ging in het begin de topic ook over het gebruik van de uitlaat van een 1.2 clio. Maar is deze van diameter niet kleiner dan de uitlaat van een 1.8 16v? En hoe groot is nu eigenlijk de diameter van de uitlaat van zo'n clio's? Bij honda schilt het al enorm tussen een uitlaat van een 140cc crx en een 1600cc crx. En de deftige after market catbacks hebben een diameter van 60mm terwijl ik hier overal catback systemen vind met een diameter van 50mm. Is dat niet een beetje te dun?

Sorry voor het off topic en eventueel een te hard Belgisch/Antwerps dialekt :-p


Groetjes Tim
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Op mijn williams heeft de wai toch gezorgd voor zo'n 5pk winst op de krukas...(gemeten in Goes)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Op 2 verschillende dagen, met verschillende temperaturen en met de kap open zeker?

Goed vergelijk ja (S)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Jij was er bij dus?

Beide keren met de kap dicht, motor warm gedraaid en bij de meting met open filter was het binnen zelfs nog iets warmer :~

Tja best te verklaren: de a/f is met open luchtfilter veel hoger....
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

En dat geloof je zelf? Het is toch algemeen bekend dat de F7 en F4 motoren het beste hun werk doen met het originele luchtfilterhuis (met eventueel een vervangingsfilter ipv papier).

Dat een turbo motor meer vermogen verliest als een atmosferische zou ik wel ter discussie willen stellen. Een turbo motor heeft tenslotte een intercooler, dus die warme lucht wordt wel afgekoeld.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:En dat geloof je zelf? Het is toch algemeen bekend dat de F7 en F4 motoren het beste hun werk doen met het originele luchtfilterhuis (met eventueel een vervangingsfilter ipv papier).
beide keren op dezelfde bank, resultaat is verrassend. maar het bewijs spreekt voor zich :wink:

verder wil ik me niet meer mengen in deze discussie.. (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat is wel bijzonder :smile:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Best grappig: altijd word er gevraagd om bewijs, nu is het er en gaan mensen nog tegendraads doen...

Laat maar zien dat het niet zo is dan...
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bij de rally clio zijn we ook terug gegaan naar een standaard filterhuis. Maar dit omdat ik via de intercom niet meer te verstaan was in combinatie met de oorverdovende uitlaat. :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat kan natuurlijk ook nog :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou zo'n meting is pas echt betrouwbaar als je het op 1 en dezelfde dag doet en gewoon rijdend met een G-tech, zoals ooit netjes is gepresenteerd door Michel S. destijds. Sorry, maar dat geloof ik toch eerder :p

Mijn clio is de ene dag ook sneller dan de andere en dat zit niet tussen de oren. Ook vochtigheidsgraad etc. speelt mee of dat ik toevallig net uit duitsland kom waar ie weer even goed is losgereden, hoe lang hij stilstaat etc. etc. Vergis je niet dat er toch behoorlijk veel storingsfactoren zijn, kijk alleen al maar eens naar 2 achtereenvolgende runs!

Maakt mij verder niet zo heel veel uit, ik wil het best geloven dat het verschil op een bank misschien wel minder is, maar het is niet echt reeel met de praktijk in mijn ogen.
Entity_Razer
Berichten: 260
Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
Contacteer:

PaulM schreef:ben ik nu enige die met originele filter en behuizing maar zonder aanvoerbuis rondrij? brult als de nete :D
rijd met hetzelfde rond ...

een openair filter afgevezen, dit soort setup erop ...

:duh:

Dat ding BRUUULLLTTTT :o

Bottomline van het verhaal is ook:

voor geluid moet je het niet doen want orig. filter + huis geeft even goed geluid

en voor performantie is het orig. filterhuis ook gewoon beter ...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Originele filter zonder buis kost wel iets vermogen is mijn idee. Maar het geluid is erg goed ja.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tutuur schreef:Best grappig: altijd word er gevraagd om bewijs, nu is het er en gaan mensen nog tegendraads doen...

Laat maar zien dat het niet zo is dan...
Late reactie, maar kan me voorstellen dat die op de bank iets meer levert, zeker als de blazer een beetje op het open filter staat, dan komt er nogal wat lucht in het open filter itt het originele filter.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat doet rijwind ook dus dat zal het verschil niet zijn...

Het zal mij werkelijk waar een worst wezen, ik vind het wel stoer klinken en een paar pk's meer of minder merk ik toch niet.

Het enige wat ik wél leuk vind is dat iedereen stellig beweert dat je vermogen inlevert. Iedereen die beweert dat het niet zo is word om een dynochart gevraagd. Wanneer er dan 1 is die niet bewijst wat hun vinden zullen er wel 100 redenen zijn waarom het niet zo is :lol:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

had zelf ook het idee dat het wat minder trok zonder aanvoerbuis, maar kan ook beleving wezen. brullen was altijd wel lekker idd alleen slecht voor het benzine verbruik :P
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Even een andere vraag. Zijn er resultaten bekend van een k&n inlegfilter met aanzuigbuis ten opzichte van een gr a systeem? Ben toch wel benieuwt hiernaar.
kris clio 16v
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
Locatie: (Pijpelheide) Booischot

ik heb dus ook het orginele luchtfilterhuis zitten,met een K&N inlegfilter
auto reed steeds super regelmatig in Goes op de bank gestaan :grin:
een hele tijd terug heb ik dan ook nog een aanzuigbuis gemonteerd die lucht aanzuigd waar normaal het mistlicht zat,wagen is achteraf nog is op de testbank geweest en tja had duidelijk meer vermogen,Henk vroeg wat eraan verandert was ik zei eerst NIKS VERANDERT,omdat ik het over het hoofd had gezien,maar na even nadenken viel mijn euro :beer:
ik heb hier net gezien,ik had 4pk winst met deze aanpassing
dus mijn mening lekker veel koude lucht :beer: :beer:
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/560/bxua.jpg[/img]

Wie helpt!

Ik ben een nieuwe inlaatbuis aan het fabriceren. In de originele slang zit een sensor voor de gasklep. (los hangende stekker op de foto) Wat meet deze sensor?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik denk de luchtinlaat temperatuur. Vrij belangrijk voor je ecu.
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

Geert schreef:ik denk de luchtinlaat temperatuur. Vrij belangrijk voor je ecu.
Oke dat dacht ik ook.

Nu heb ik deze sensor in de slang gefabriceerd. Origineel steekt deze redelijk diep in de aanzuigleiding. Op de foto is te zien hoe deze nu zit gemonteerd, technische lukt het niet deze dieper in de slang te krijgen. Zou dit problemen kunnen geven?

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/547/v0zk.jpg[/img]

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/24/nq7r.jpg[/img]

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/600/3s0g.jpg[/img]

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/10/h6bo.jpg[/img]

Hoe kan ik het pipercross filter reinigen? K&N levert hun eigen cleaning kit maar dit is een ander soort filter als de pipercross.
Plaats reactie