[Clio16V]Beste open air filter.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

beste open air filter = GEEN open air filter.
Immer wieder die verdammte Holländer
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

-Ray- schreef:beste open air filter = GREEN open air filter.
:wink:
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

-Ray- schreef:beste open air filter = GEEN open air filter.
Ik lees toch echt iets anders in die test >-)
Nu is dit wel op een Nissan Skyline, heel andere auto dan een Clio of welke Renault dan ook, maar 13 a 14 pk extra op zo'n Skyline is toch de moeite waard? En met een Apexi of K&N heb je nog goede filtering ook (zeker niet onbelangrijk 8) )
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja
Immer wieder die verdammte Holländer
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

jaja





:)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

huh :D
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Gast

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !

kijk, lees en spel:


beste open air filter = GREEN open air filter


een renault is geen skyline, RX7/8, sub of evo; wat is er nou zo onduidelijk ? Het gaat hier over 1.6,1.8, max 2 liter motortjes van het jaar kruik en totaal niet te vergelijken met die nieuwe tjoptjoi snufjes.

Ikzelf ben verplicht verplicht een open filter te plaatsen omdat:

1)het originele filter te klein is
2)de aansluiting van men turbo te groot is
3) ik geen plaats heb voor de originele box
4) de originele box met een reductie naar 3" een restrictie was
5) de turbo zon hoer is dat ie men luchtfilter als een spons bij elkaar zoog
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

-jo- schreef:een renault is geen skyline, RX7/8, sub of evo; wat is er nou zo onduidelijk ? Het gaat hier over 1.6,1.8, max 2 liter motortjes van het jaar kruik en totaal niet te vergelijken met die nieuwe tjoptjoi snufjes.
Dat zei ik al, ongeveer :)
Maar dit bewijst voor mij dat een open luchtfilter niet per se slecht is, en dat het zeker niet alleen maar vermogensverlies oplevert, zoals we hier allemaal zo graag verkondigen :smoke:

Ik had zelf ook wel eens geprobeerd een test te vinden met positieve resultaten, maar kwam alleen maar van die eeuwige negatievelingen tegen :wink:

Hopelijk nu wat minder anti-openluchtfilter verhalen...?
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Gelul.

Open airfilter is alleen handig in de manieren zoals Jo verteld. Als de orginele engineers een ruk systeem maken heb je winst, maar in 99% van de gevallen heb je er geen FUCK aan. Maarja, eigenwijsjes met open filter op 1.6jes en tóch hopen een pktje te winnen moet je hebben, anders verkopen ze die dingen niet meer.

Als je een beetje wat snapt van de luchtaanvoer én begrijpt dat een origineel filter geen restrictie is kun je je misschien gaan afvragen waar een open filter dan beter is, naast de nadelen die het meebrengt, zoals warme lucht en inbreuk in het door de engineers ontworpen aanzuigtraject (prachtig voorbeeld clio 16v).

Pffff
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Edward schreef:
-jo- schreef:een renault is geen skyline, RX7/8, sub of evo; wat is er nou zo onduidelijk ? Het gaat hier over 1.6,1.8, max 2 liter motortjes van het jaar kruik en totaal niet te vergelijken met die nieuwe tjoptjoi snufjes.
Dat zei ik al, ongeveer :)
Maar dit bewijst voor mij dat een open luchtfilter niet per se slecht is, en dat het zeker niet alleen maar vermogensverlies oplevert, zoals we hier allemaal zo graag verkondigen :smoke:

Ik had zelf ook wel eens geprobeerd een test te vinden met positieve resultaten, maar kwam alleen maar van die eeuwige negatievelingen tegen :wink:

Hopelijk nu wat minder anti-openluchtfilter verhalen...?
Volgens mij moet jij het stukje van Jo nogmaals even lezen... ;)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Volgens mij moet iemand die test van de vorige bladzijde eens lezen :wink:

@Riël: dus Renault had 't ten tijde van de Clio 16v al prachtig voor elkaar als 't op hun luchtfilters aankomt, en de Japanse merken bakken er nog altijd niks van? ondanks dat het gaat om moderne en zeer snelle "tjoptjoi snufjes" zoals een Skyline, RX7/8 of Evo :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Laat mij dan maar mijn ding geloven.
(Y)

Schroef m erop, als je dat graag wil, maar ik weet wat waar is.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Kan bij mij niet eens nu, zit een mega filterhuis onder de kap met her en der aftakkingen in de slang, zoiets heb ik me iig laten vertellen..
Bij de megane was ik 't altijd wel van plan maar nooit zin gehad om 't even te doen :D

Maar 't gaat mij om 't principe dat 't niet altijd slecht is :)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Edward schreef:Maar 't gaat mij om 't principe dat 't niet altijd slecht is :)
mits enorm slechte engineering en of aangepast motormanagement, heb jij gelijk :)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Edward schreef:Volgens mij moet iemand die test van de vorige bladzijde eens lezen :wink:
En volgens mij kun jij beter naar de personen luisteren die het beter weten :) ;)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zo'n ding schroef je er op voor het geluid, en niet voor het vermogen (Die 1,5 pk meer of minder merk je toch niet... en als je het wel merkt, dat noemen ze cognitieve dissonantie :wink: ).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

TheoV schreef:
Edward schreef:Maar 't gaat mij om 't principe dat 't niet altijd slecht is :)
mits enorm slechte engineering en of aangepast motormanagement, heb jij gelijk :)

ALleen optie 1. Zelfs 2 doet niks.

En wel met de simpele verklaring dat aan 99% van de inlaatsystemen die er fabrieksaf op zitten, NIETS te verbeteren is met zo'n filter.

Een standaard filter geeft geen weerstand. Waarom zou een ontwerper dat maken?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
TheoV schreef:
Edward schreef:Maar 't gaat mij om 't principe dat 't niet altijd slecht is :)
mits enorm slechte engineering en of aangepast motormanagement, heb jij gelijk :)

ALleen optie 1. Zelfs 2 doet niks.

En wel met de simpele verklaring dat aan 99% van de inlaatsystemen die er fabrieksaf op zitten, NIETS te verbeteren is met zo'n filter.

Een standaard filter geeft geen weerstand. Waarom zou een ontwerper dat maken?
wat ik me heb laten vertellen door een verkoper van zowel K&N als Green filters:
met een openluchtfilter heb je in veel gevallen een grotere aanzuig-oppervlakte, waardoor je meer lucht aanzuigt dan met de standaardfilter. als ge dan volledig van uw management afblijft, dan gaat uw lucht/brandstof verhouding volledig anders liggen.. modernere systemen kunnen daar vlot mee weg, maar bij oudere auto's is het soms wel wenselijk om de afstelling en het management enzo licht aan te passen. op die manier, mits het juist gedaan is, kan je er wel wat bij winnen. . .


ik denk niet dat die man daarover zou liegen :P
of hij moest het zelf niet weten :P :P :P
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

tijdsgebrek, de meeste slechte ontwerpen zijn onstaan omdat er onvoldoende tijd was om alles te kunnen testen, aanpassen opnieuw testen etc.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

@theo, da's sowieso een beetje bij heel erg ouwe motoren zo, of vroeger bij je Vespa als je een gat in het filter maakte. Maar hij gaat al fout bij het gegeven dat ie meer lucht aanzuigt.

Je zuigt zoveel lucht aan:


motorinhoud /2 * toerental per seconde (bij een 4 cilinder zonder turbo). In het állerbeste geval.

Als je origineel luchtfilter dit makkelijk door zijn gaatjes drukt (en dat doet ie), zal ie niet meer gaan aanzuigen door een open.

MEet voor de lol eens de druk voor en ná het filter. Het verschil is de weerstand. En ik voorspel, er zal geen of een te verwaarlozen verschil zijn.
In elk geval niet opwegend tegen de nadelen van het filter.

En ja, green en K&N zijn zeker goed in marketingpraatjes. Niet dat de filters rommel zijn, maar, zucht, voor de zoveelste keer, je wint er niets mee.
Gast

@maarten-Jan



Onzin, ikzelf ben nu reeds 5 keer gaan rollen om alle verschillen te testen. Idem met turbo's, injectoren, uitlaatgedeelte, inlaatgedeelte, druk e.a Steeds dezelfde bank om onzinverhalen de wereld uit te helpen.

Alleen is het nutteloos om hier alles te gaan neerzetten, niet kwaad bedoeld, maar 80% van de forummers modert maar wat aan en zit te lullen over een schamele 120 tot 150 pk (wielen). Daar kan ik me echt niet mee bezighouden. Voor mij persoonlijk was het beste resultaat de K&N extreme. Daarvoor werden 2 greens getest (twin cone en enkel cone green), pipercross en de K&N extreme. Deze testen waren noodzakelijk omdat ik helaas het standaard huis niet kon gebruiken. Zoals eerder gezegd veroorzaakte de diameter een restrictie voor de turbo. Van 2" naar 3.5" is iets teveel van het goeie.

Een grote fout die ook veel naar voor komt zijn de luchtfilters die men aangeboden krijgt op ebay en anderen en die geen drol kosten. Het ziet er goed uit maar werkt voor geen meter, zelfs slechtere resultaten.

Ga experimenteren met het luchtfilters als je over serieuse vermogens spreekt. Voor de rest kan ik enkel zeggen: laat het standaard filterhuis zitten en steek er een degelijk inlegfilter in.

Meer kan ik der niet over zeggen.
Gast

PS: Renault engineers zijn echt geen uilen. Als je in de loop der jaren even bekijkt welke motoren er gebouwd zijn en welke resultaten daarmee behaald zijn zou ik enkel kunnen concluderen dat zij goed werk hebben geleverd.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ben ik helemaal met je eens Jo! Ik zeg ook nergens dat Renault dat niet gedaan heeft :) Ik geef alleen een reden waardoor het zou kunnen gebeuren dat je zoiets niet goed ontwerpt (en dan bedoel ik dus niet dat dat bij renault gebeurt). In jouw geval, met je extreme tuning snap ik dat het standaard luchtfilter bij lange na niet meer voldoet.

Zoals hier al meerdere malen in het onderwerp gepost, je hebt vaak zelfs pk verlies met een openluchtfilter.

Ik rij zelf met een green open lucht filter rond op een 1.8 8 klepper (F3P), dat doe ik echt niet voor het vermogen (krap 100 pk standaard, dan kun je er beter een andere motor inleggen). Maar het geeft zo'n leuk geluid :D
En of ie nou 5 pk meer of minder heeft, het zal me een worst wezen, ik merk het verschil toch niet (hij blijft net zo langzaam / snel).
snarremans
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 mei 2008 5:59
Contacteer:

en wat raden jullie me dan aan voor een 1.4 16v fase 1? watvoor soort luchtfilter is hier het beste bij te nemen?? greets
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Luchtfilter van een 2 liter.... met de motor er nog aan vast :D

Tja je kan een inlegfilter van green of K&N nemen, of als je bereid bent wat vermogen in te leveren voor sportieve sound, dan kun je een open filter nemen.
Al zijn die K&N 57i kits nog wel aardig met een happer naar de grille dacht ik?
snarremans
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 mei 2008 5:59
Contacteer:

Hoe zit dit dan precies en van welk merk is dit denk je??(de foto hieronder) greets

http://img176.imageshack.us/my.php?imag ... 6v1tf5.jpg
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is dat niet zo'n twistergeval?
Wel spannend ey :lol:

Bij een 16v zou ik het niet doen, als je daar je luchtfilterbak weghaalt krijg je denk ik een soort van resonantieprobleem, met een enorm koppelverlies ergens op de helft.

Michel heeft hier oip de site wel wat leuke uitdraaien daarvan staan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
snarremans
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 mei 2008 5:59
Contacteer:

ik weet niet meer van wie deze auto is namelijk die dit erin gebouwd heeft :) was hem aant zoeken maar ben de naam kwijt voor info..

koppel die minder word dus,dan zal degene op deze foto dat ook wel erg hebben dan..
snarremans
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 mei 2008 5:59
Contacteer:

ps. wat zijn dit voor soort luchtfilters die hier zijn toegepast zoals op de foto?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Heb jij een Clio I of II? Ik krijg de indruk dat het wat door elkaar loopt. Op je laatste foto staat een Clio II. Dat luchtfilterkitje is iets van Viper of Twister oid.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Green twister bijvoorbeeld inderdaad, zie:

http://www.gkb-import.nl/green/
snarremans
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 mei 2008 5:59
Contacteer:

ik heb een I martijn :) greets
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

snarremans schreef:ik heb een I martijn :) greets
weet je het zeker?, volgens mij is het een Clio II ph1 :wink:
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Velocity
Berichten: 315
Lid geworden op: za 1 apr 2006 17:03

Dat is een Clio2, no doubt. Motorkap heeft het scharnierpunt aan de raamkant zitten.

Sorry, bedoelde ook clio2, heb er zelf ook een :)
Laatst gewijzigd door Velocity op di 10 jun 2008 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Volgens mij moet je toch écht wel heel scheel zijn om een Clio met de scharnieren aan de raamzijde een Clio I te noemen.
Clio I fase 1 t/m 3 heeft alleen maar naar voren openende motorkappen gehad, vanaf de Clio II is het een "normaal" openende motorkap geworden.

Gabri heeft helemaal gelijk, het is een Clio II fase 1.
Plaats reactie