Zonneband & APK

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:kan je niet gewoon kijken wat ze op de apk zeggen, en anders alsnog eraf trekken??

of bijsnijden.
daar was hij op afgekeurd en heb hem nu bijgesneden.

Is wel een KUT werk plakt veel te goed :D
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Matijs schreef:Hmm, eens even passen en meten voordat ik hem definitief laat drukken :p
Thanx voor de info :) (Y)
als hij te groot is een kleiner stuur monteren :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

óf stuur in de laagste stand zetten!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

olijnsma schreef:óf stuur in de laagste stand zetten!
eeeh bij een 5?
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Kheb al express een MEGA klein stuurtje
willempie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 21 mei 2004 20:20
Locatie: Didam
Contacteer:

Maar als een raamband doorzichtig is (althans, als je er een beetje doorheen kunt kijken :D ) dan gaat het verhaal van dat a4tje niet op neem ik aan?

Je zicht wordt dan niet geblokkeerd toch?
Bart GTE
Berichten: 742
Lid geworden op: di 14 sep 2004 9:04
Locatie: Heeze
Contacteer:

ik denk dat dat dan onder blinderen valt.
en volgens mij magje je voorruit toch niet blinderen.
of heb ik het mis??
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

mijn raamband is van die blinderings folie en ben r toch gewoon mee door de keuring gekomen.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ligt aan de grote van de raamband mbt het directe gezichtsveld gemeten vanaf het stuur, kleiner stuurtje kan helpen, stuur moet echter wel in hoogste stand indien verstelbaar. maar als je een beetje schapelijke garage hebt laten ze hem gewoon zitten en halen ze er hem alleen af ingeval van steekproef. zo doe ik het ook altijd, effe afmelden en indien geen steekproef lekker laten zitten
R5GTT. Drive it like you stole it
Bart GTE
Berichten: 742
Lid geworden op: di 14 sep 2004 9:04
Locatie: Heeze
Contacteer:

Jah, de mijne is laatst ook goedgekeurd met een raamband van 25cm en heb volgens mij minder zicht als van dat verhaal met dat A4tje.
En ik heb er nix over te horen gekregen...
Maar ik erger me af en toe kapot aan die raamband :p :p
Je kent het wel... Sta je voor het stoplicht, en zitje lekker inje 4-puntsgordel kunje niej naar voorhangen om onderje raamband door te kijke of het al groen is:P hahaha.. knaplastig af en toe :wink:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Bart RT schreef:Jah, de mijne is laatst ook goedgekeurd met een raamband van 25cm en heb volgens mij minder zicht als van dat verhaal met dat A4tje.
En ik heb er nix over te horen gekregen...
Maar ik erger me af en toe kapot aan die raamband :p :p
Je kent het wel... Sta je voor het stoplicht, en zitje lekker inje 4-puntsgordel kunje niej naar voorhangen om onderje raamband door te kijke of het al groen is:P hahaha.. knaplastig af en toe :wink:
dat ken ik, had ik met men vorige auto ook altijd als ik voor een rood licht stond, maar als er iemand achter je staat is het niet zo een probleem, die toeteren wel als het groen is 8) :lol:
R5GTT. Drive it like you stole it
Erik dLC
Berichten: 115
Lid geworden op: di 21 jan 2003 8:38
Contacteer:

Een vriend van me heeft op zijn Corrado een zonneband van een centimetertje of 30! Je ziet niks
Zouden ze daarom altijd zo scheef hangen in hun stoel?? :lol: :lol:
Bart GTE
Berichten: 742
Lid geworden op: di 14 sep 2004 9:04
Locatie: Heeze
Contacteer:

:lol: :lol: :lol: :lol:
GSXjaspeR
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 2 mar 2005 21:22

Ik heb dit topic een doorgelezen, en geen enkele keurmeester die jullie hebben gesproken heeft het goede antwoord gegeven. Dit kom mede omdat het een onderwerp is wat bijna elk jaar word aangepast.

Een zonneband moet je het zelfde beoordelen als raamfolie !
De maten en gizichtsveld bepalingen zijn alleen van toepassing als het gaat om beschadigingen van de autoruit. Een zonneband word niet aangemerkt als beschadiging maar als opgeplakt accesoire, en valt daarom onder het hoofdstuk "folie".
Het apk boek zegt hier het volgende over: In het geval dat folie is aangebracht wordt door degene die de keuring uitvoert beoordeeld in hoeverre deze folie belemmerend is voor het uitzicht van de bestuurder. Kortom, er staan helemaal geen maten voor, het is aan de keurmeester die het zicht bepaald. De ene zeurt al over een band van 10cm, de ander zegt niks bij 25 cm....

Hier nog even het volledige en enige juiste apk artikel:

Artikel 5.2.42

ruiten
Keuringseisen personenauto's, carrosserie
---------------------------------------------------------------------

Keuringseisen

1. De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Toelichting
In het geval dat folie is aangebracht wordt door degene die de keuring uitvoert beoordeeld in hoeverre deze folie belemmerend is voor het uitzicht van de bestuurder.
2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

-----------------------------------------------------------------
Clio 16V & GSX-R 600
Plaats reactie