Stads lichtjes

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Haaay

Fraagje,
Ik heb nu roode stads lichtjes :D

Bij die zaak waar ik ze kocht zij de ene monteur dat het wel mag, en de andere weer niet.

Wat denken jullie ? zou onze gote vriend mij aankunnen houden omdat het niet mag ?
Jhaa, uhhhmmm
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Voor zover ik weet mag het gewoon niet! Of er moet een CE keurmerk opstaan of zo.
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Meestal staat het op de verpakking "niet voor gebruik op de openbare weg"

Maar dat staat er niet op
Jhaa, uhhhmmm
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Merijn schreef:Voor zover ik weet mag het gewoon niet! Of er moet een CE keurmerk opstaan of zo.
Mag never nooit niet, er zal noot een E-keurmerk op kunnen zitten.

Alle kleuren anders dan wit, geel en amber mogen nooit gebruikt worden voor stad/parkeerlichten.

Alle kleuren anders dan wit en geel mogen nooit gebruikt worden als dimlicht.

Dit hanteert de politie en de APK-meesters. !!!!

(volgens mij staat dit ook zo in de wetgeving, heb het ergens gelezen)
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Corniels
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 21 nov 2003 8:31
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Het mag idd niet, mijn broer zijn vriend had een nieuwe auto en had er gelijk van die groene lampjes ingezet als stads lichten. Rijd die net 5 min weg kwam er een Motormuis en gaf hem een bekeuring van 65€.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Bovendien vind ik rode verlichting aan de voorzijde wel gevaarlijk c.q. verwarrend.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

en nuttig :s
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Corniels schreef:Het mag idd niet, mijn broer zijn vriend had een nieuwe auto en had er gelijk van die groene lampjes ingezet als stads lichten. Rijd die net 5 min weg kwam er een Motormuis en gaf hem een bekeuring van 65€.
toen mn neon der vanonder moest dan de jutte,haaden ze er het over dat ze me matste met mn koplampen,anders kwam er nog 95 euro bij |:
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Duur grapje, weglaten die prulletjes :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Stadslicht voeren bij het rijden mag eigenlijk sowieso niet.
Is officieel meer een soort parkeerlicht.
Cleaned Style
Projecttopic
bartuitlauwe
Berichten: 935
Lid geworden op: do 22 mei 2003 10:23
Locatie: Beneden - Leeuwen
Contacteer:

mijn stadslichten staan automatisch aan als het dimlicht aan staat, dus kan ik niet anders.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

bartuitlauwe schreef:mijn stadslichten staan automatisch aan als het dimlicht aan staat, dus kan ik niet anders.
Alle Jappen hebben dat ook, het gaat om alleen maar stadslichten voeren, dat jeze beide aanhebt heeft iedere? auto. Mocht er dan een lamp uitvallen, dan is die zijkant toch nog zichtbaar voor overig verkeer.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Twister
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 sep 2003 14:55
Locatie: Monster

Okay,

weten jullie toevallig ook :
Ik wil me stadslichtjes apart met een schakelaar aanschakelen ( dus niet de standaard schakelaar )

Mag dat van de APK ? ze gaan immers gewoon aan
Jhaa, uhhhmmm
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Volgens mij wel, mits aangegeven, en de stadslichten moeten automatisch branden met de dimlicht.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Moontje Mégane Coupé
Berichten: 945
Lid geworden op: do 2 mei 2002 20:05
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Corniels schreef:Het mag idd niet, mijn broer zijn vriend had een nieuwe auto en had er gelijk van die groene lampjes ingezet als stads lichten. Rijd die net 5 min weg kwam er een Motormuis en gaf hem een bekeuring van 65€.

Ik heb een tijdje blauwe stadslichtjes erin gehad, en dat mocht ook niet... Ook ik kreeg van meneer de agent een bekeuring !! :@
Panoramix
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 15 mar 2002 0:00
Locatie: Gallië

Moontje Mégane Coupé schreef:
Corniels schreef:Het mag idd niet, mijn broer zijn vriend had een nieuwe auto en had er gelijk van die groene lampjes ingezet als stads lichten. Rijd die net 5 min weg kwam er een Motormuis en gaf hem een bekeuring van 65€.

Ik heb een tijdje blauwe stadslichtjes erin gehad, en dat mocht ook niet... Ook ik kreeg van meneer de agent een bekeuring !! :@
En terecht, een auto is geen kerstboom imho

Lijkt trouwens wel een trend te worden, eerst zag je veel mensen met mistlampen aan rijden, en nu zie ik ze steeds vaker, ook in de schemering met stadslichten ipv dimlicht. Nee niet alleen bejaarden :)
Plaats reactie