RDW wijziging motor

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik heb bij de RDW nagevraagd wanneer er opnieuw gekeurd moet worden als er een nieuwe motor in zit. Ik heb toen een beslisboom toegestuurd gekregen met hoe er gekeken wordt wanneer wel of niet een keuring gedaan moet worden.

De beslisboom (letterlijk overgenomen):

------------------------------
Beslisboom vervolgbeoordeling motorwijziging
geldt uitsluitend voor een personenauto, bedrijfsauto of driewielig motorrijtuig

1 ) Ligt de datum 1e toelating voor 01-10-1973?
Ja -> 8
Nee -> 2

2 ) Is er een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur overgelegd en komt het voertuig overeen?
Ja -> 8
Nee -> 3

3 ) Is het voertuig te conformeren? Let op: conformiteitsverklaring vereist bij NVR=J.
Ja -> 8
Nee -> 4

4 ) Is een verklaring van de fabrikant/importeur met het maximum motorvermogen en bijbehorend toerental overlegd?
Ja -> 6
Nee -> 5

5 ) Alsnog door aanvrager laten overleggen (ga dan naar 6).

6 ) Vervolgbeoordeling TCL. Deze bestaat uit een geluidsmeting. Indien het motorvermogen met meer dan 40% is toegenomen is tevens een weggedragtest vereist. (ga naar 7)

7 ) Opdracht vervolgbeoordeling TCL invullen, door aanvrager laten ondertekenen en faxen naar TCL.

8 ) Geen vervolgbeoordeling TCL. Alleen controle op de eisen, genoemd in PW-11, resp BW-11, DW-11.

versie mei 2002
------------------------------

Ik heb ook het formulier "opdracht vervolgbeoordeling motorwijziging TCL" gekregen. TCL staat voor Testcentrum Lelystad.

Invullen moet: merk, kenteken, datum eerste toelating, oorspronkelijk max vermogen in kW, maximum vermogen in kW, toerental bij maximumvermogen, naam, adres, postcode, woonplaats en handtekening aanvrager.

De geluidstest kost 341 euro, de weggedragtest 273,50 euro (indien motorvermogentoename meer dan 40%).

Zoals hierin is weergegeven maakt het aantal cilinders niks uit. Je moet dus altijd keuren bij een nieuwe motor, tenzij je in bovenstaande boom bij nummer 8 uitkomt. Ik weet niet wat die eisen die daar genoemd zijn inhouden.

Voor de moeilijk-nederlands leken: conformiteit is overeenstemming.
GTI1-G60
Berichten: 290
Lid geworden op: za 25 aug 2001 0:00
Locatie: Capital of Friesland

Er zitten nog een paar addertjes onder het gras, als je die weg inslaat.

Bij de controle op het voertuig, moet alles voorzien zijn van nummers van de fabrikant.
Kortom, heb je er banden onder die niet voldoen aan de type goedkeuring kunnen ze er over vallen.
Zelfde geldt voor de uitlaat, is deze niet van het originele type, heb je een probleem.

Stel veeeel vragen voordat je er aan begint.

Ik heb net een steekproef op mijn auto gehad.
Mijn code komt niet meer overeen met de originele.
Omdat het er goed ingebouwd in zit, werd het door de vingers gezien.
Maar met het volgende blok, staat er wel het juiste nummer in... (S)
Het is maar het type nummer van het onderblok.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

een praktijk voorbeeldje zoals stephanRSI nu bezig is hoe zou dat uitkomen?? Hij zit wel binnen de 40% vermogen toename, maar als ik het zo lees zal het lastig worden om het op kenteken te laten veranderen.

En begin niet van waarom zou je het laten veranderen, daar gaat dit topic niet over.. :wink:
Plaats reactie