2 vraagjes

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
clio4life
Berichten: 72
Lid geworden op: do 26 feb 2004 15:31
Locatie: Rotterdam

Hoi dan,

Is er een mogelijkheid dat je een nieuwer kentekenplaat kan krijgen, naast je auto in het buitenland verkopen en weer nemen.

En ik wil me auto in een andere kleur spuiten maar er schijnt een hele rompslomp aan vast te zetten, auto word helemaal nagekeken en gekeurd, is dat zo?

groeten
Kai
Victor
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 20 feb 2004 14:47
Locatie: Amersfoort

ik weet t fijne er niet vanaf, maar je moet alles doen om een keuring bij de RDW te vermijden. Die lui zijn veel lastiger dan t gemiddelde apk station.
(en duurder en lastiger een afspraak te maken).

Geen idee hoe je aan een ander kenteken anders kan komen. kijk es op http://www.rdw.nl of bel ze.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

clio4life schreef:Hoi dan,

Is er een mogelijkheid dat je een nieuwer kentekenplaat kan krijgen, naast je auto in het buitenland verkopen en weer nemen.

En ik wil me auto in een andere kleur spuiten maar er schijnt een hele rompslomp aan vast te zetten, auto word helemaal nagekeken en gekeurd, is dat zo?

groeten
Kai
Als je de auto in een andere kleur spuit is er niets aan de hand, zolang er nog ergens in/op de auto nog een vierkante cm van de originele lak is te zien, waar dan ook. bijvoorbeeld de vloer, of achter het dash.

Mocht dat er helemaal niet meer zijn, dan is het volgens mij alleen maar een meld-plicht. en kun je het beste even contact opnemen met de RDW
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Je kan gewoon je kentekenbewijs waar de kleur op vermeld staat naar de RDW sturen met een begeleidend schrijven waarin de nieuwe kleur vermeld staat en dan zullen ze je een nieuw kentekenbewijs met de nieuwe kleur toesturen...
clio4life
Berichten: 72
Lid geworden op: do 26 feb 2004 15:31
Locatie: Rotterdam

kijk dat klinkt nog is lekker :worship: :worship: ben gelijk happy :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En je kenteken platen weggooien en als gestolen opgeven lukt ook wel denk ik.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Victor
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 20 feb 2004 14:47
Locatie: Amersfoort

wil je nieuw kenteken of wil je dat je dat er de juiste kleur op je kenteken staat?
als je echt een nieuw kenteken wil (dus dat lijkt dat je auto nieuw is) dan werkt kenteken opsturen of kentekenplaten weggooien niet.
clio4life
Berichten: 72
Lid geworden op: do 26 feb 2004 15:31
Locatie: Rotterdam

wat werk wel dan?
Marko
Berichten: 256
Lid geworden op: do 16 jan 2003 14:39
Locatie: Huizen

clio4life schreef:wat werk wel dan?
exporteren, en dan weer inporteren...
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

waarom in godsnaam een ander kenteken?? denken ze allemaal dat je in een import rijdt, niet dat dat erg is ofzo... maar kenteken behorend bij het productiejaar is toch het mooist en origineelst lijkt mij

ik snap je kronkel niet :s
Mrtn = Maarten
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Precies, gewoon een setje nieuwe platen halen met je originele kenteken, maar dan met dikke letters :p (Y)
clio4life
Berichten: 72
Lid geworden op: do 26 feb 2004 15:31
Locatie: Rotterdam

dat is ook wel kick ja :lol:
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Ollie schreef:Precies, gewoon een setje nieuwe platen halen met je originele kenteken, maar dan met dikke letters :p (Y)
Jij gaat teveel met Chris om :lol:
clio4life
Berichten: 72
Lid geworden op: do 26 feb 2004 15:31
Locatie: Rotterdam

maarreh hoe zitten de regels nou mbt het spuiten in een andere kleur?
jacco75
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 15 dec 2003 9:22
Locatie: Emmen

clio4life schreef:maarreh hoe zitten de regels nou mbt het spuiten in een andere kleur?
ben ook wel benieuwd ga mijnde ook binnenkort spuiten denk in een totaal andere kleur

ga alleen meldingsplicht doen en waarschijnlijk krijg je dan wel nieuwe autopapieren maar geen nieuwe nummerplaten

no bigg deal (Y)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

jacco75 schreef:
clio4life schreef:maarreh hoe zitten de regels nou mbt het spuiten in een andere kleur?
ben ook wel benieuwd ga mijnde ook binnenkort spuiten denk in een totaal andere kleur

ga alleen meldingsplicht doen en waarschijnlijk krijg je dan wel nieuwe autopapieren maar geen nieuwe nummerplaten

no bigg deal (Y)
Tegenwoordig moet je bij nieuwe papieren ook nieuwe platen kopen. IN alle gevallen, behalve als je blauwe (klassieker) platen hebt.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
clio4life
Berichten: 72
Lid geworden op: do 26 feb 2004 15:31
Locatie: Rotterdam

dus al die verhalen die ik hoor dat je auto helemaal word nagekeken en word gekeurd is dus niet waar, alleen ff melden en klaar?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

clio4life schreef:dus al die verhalen die ik hoor dat je auto helemaal word nagekeken en word gekeurd is dus niet waar, alleen ff melden en klaar?
met spuiten wel ja :wink:
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Maar bij mij staat de kleur helemaal niet op het kentekenbewijs...
Moet ik dat dan alleen melden?
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Heb je helemaal geen kleur erop staan?

Ik zal eens de precieze regels mbt de kleur en vermelding op kentekenbewijs navragen...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In principe moeten alle gegevens kloppen. Overspuiten mag, maar dan moet je een stukje met de oude kleur zichtbaar laten (bijvoorbeeld even het nummer afplakken voor het spuiten).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Die stelling hoor ik vaker, maar volgens mij is dat ook niet waar hoor...

Stel

Je hebt een aanrijding...auto rijdt door, rode VW golf, kenteken begint met TH...hmm...bestaat niet, alleen een groene....
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Mijn auto is ook helemaal overgespoten in Purple to Green en op mn kenteken staat wit.
Al een paar keer door de politie aangehouden en die zeggen er niks van en bij de keuring ook nie.
Dus volgens mij heeft Riël gewoon gelijk als je maar iets van de originele kleur kan laten zien.
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Of je hebt geluk gehad of het waren domme agenten :wink:

Als ik het precies weet laat ik het ff horen!
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Hier staat een hoop info betreffende kentekenbewijzen:
http://wetten.overheid.nl
(zoek op "kentekenbewijs" in "inde tekst")

Kleur vraagstuk nog niet gevonden...
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Hier nog een stuk over samenbundelen van gegevens:

http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir. ... 9_0009.htm (zoek op "kleur" in de tekst)
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Vraagstukje over ramen tinten tegengekomen:
Keurmeester bepaalt de mate van zicht
Bij de RDW komen regelmatig vragen binnen over de APK-keuring van autoruiten. Zoals bekend, mag de lichtdoorlatendheid van ruiten bij de typegoedkeuring van een voertuig minder zijn dan 100 procent. Maar in hoeverre mogen autoruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van folie bij een APK-keuring?
Het antwoord hierop wordt gevonden in artikel 5.*.42 van de Permanente Eisen. Hierin staat, dat voor- en zijruiten niet mogen zijn voorzien van verkleuringen of onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Het gaat hierbij dus nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de keuring niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Er bestaat wel apparatuur om de verminderde lichtdoorlatendheid van ruiten te meten, maar de RDW wil niet alle keuringsinstanties verplichten die kostbare apparatuur aan te schaffen. Kortom, de keurmeester bepaalt of het verminderde uitzicht van de bestuurder toelaatbaar is.
En hier over de kleur:
Veranderingen aanbrengen aan uw auto of motor
Wanneer u veranderingen aan uw voertuig aanbrengt of laat aanbrengen, zoals bijvoorbeeld een kleurwijziging of een technische wijziging als de inbouw van een gasinstallatie, neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW. Bijna altijd zal namelijk uw kentekenbewijs moeten worden aangepast. Over het algemeen is bij wijzigingen ook een keuring door de RDW vereist. Indien de wijziging aan het voertuig leidt tot aanpassing van het kentekenbewijs deel I, wordt het kentekenbewijs ingenomen en ontvangt u een ontvangstbewijs. Hiermee mag u niet naar de APK keuring. Is uw voertuig binnen 4 weken APK-plichtig dan kunt u direct bij de keuring van de wijziging een APK keuring aanvragen op het RDW station. Voor gasinstallaties geldt een aparte regeling. Als een erkende gasinbouwer de gasinstallatie inbouwt hoeft uw auto niet te worden gekeurd. De inbouwer verzorgt dan ook de aanpassing van het kentekenbewijs. Als een niet erkende inbouwer de inbouw uitvoert moet het voertuig altijd worden gekeurd.
Wie belt er even? :-)

Adressen klantenservice RDW:
http://www.rdw.nl/ned/04_profiel/index_adressen.htm
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ollie schreef:Die stelling hoor ik vaker, maar volgens mij is dat ook niet waar hoor...

Stel

Je hebt een aanrijding...auto rijdt door, rode VW golf, kenteken begint met TH...hmm...bestaat niet, alleen een groene....
Je bent verplicht juiste informatie op je kentekenbewijs te zetten. Als de oude kleur niet meer te achterhalen is, klopt je kentekenbewijs niet, en dat is strafbaar, lijkt me logisch. Met een stuk oude kleur overlaten maak je het twijfelachtig genoeg. In principe, moet je het altijd opgeven, dat kan iedereen toch ook wel zelf verzinnen niet?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

0900-0RDW kun je ook bellen :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Riël schreef:
Ollie schreef:Die stelling hoor ik vaker, maar volgens mij is dat ook niet waar hoor...

Stel

Je hebt een aanrijding...auto rijdt door, rode VW golf, kenteken begint met TH...hmm...bestaat niet, alleen een groene....
Je bent verplicht juiste informatie op je kentekenbewijs te zetten. Als de oude kleur niet meer te achterhalen is, klopt je kentekenbewijs niet, en dat is strafbaar, lijkt me logisch. Met een stuk oude kleur overlaten maak je het twijfelachtig genoeg. In principe, moet je het altijd opgeven, dat kan iedereen toch ook wel zelf verzinnen niet?
Waarom quote je mijn verhaal voor jouw reply?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Om duidelijk te maken dat ik reply op jouw reply op mijn stelling :s
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Jij poneert toch de stelling dat je een stukje kleur kunt overlaten...en even later spreek je dit weer zelf tegen. Of stijgt de warmte naar mijn hoofd :D Zo interpreteer ik het namelijk, dus vandaar mijn reply op jouw reply op mijn reply :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ollie schreef:Jij poneert toch de stelling dat je een stukje kleur kunt overlaten...en even later spreek je dit weer zelf tegen. Of stijgt de warmte naar mijn hoofd :D Zo interpreteer ik het namelijk, dus vandaar mijn reply op jouw reply op mijn reply :p
Ik poneer dat inderdaad, en spreek dat zeker niet tegen:
Ik zelf schreef:Als de oude kleur niet meer te achterhalen is, klopt je kentekenbewijs niet, en dat is strafbaar, lijkt me logisch. Met een stuk oude kleur overlaten maak je het twijfelachtig genoeg.
Dus, je kan zeker een stuk overlaten, je maakt het zo twijfelachtig, dat je niet kan zeggen dat de kleur op het kenteken niet correct is. Dus je kenteken is op die manier wel geldig. 't zal toch de warmte wel zijn, ollie :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Riël schreef:..Dus, je kan zeker een stuk overlaten, je maakt het zo twijfelachtig, dat je niet kan zeggen dat de kleur op het kenteken niet correct is. Dus je kenteken is op die manier wel geldig. 't zal toch de warmte wel zijn, ollie :)
Twijfelachtig zal grotendeels niet in jouw voordeel uitpakken vrees ik. Misschien dat je met zo'n verhaal vroeger weg kwam, maar nu niet meer denk ik. Als je auto origineel geel was en voordat ie in jouw bezit was is ie volledig rood gespoten en jij wil hem dan weer groen hebben en laat een stukje over...en dan klopt het nog niet!
Dus ik zou zoiets ook altijd melden, hoef je ook niet zo'n lelijk stukje over te laten :wink:
Plaats reactie