ACT: wetgeving

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.

Postby Wouter » Sat 13 Jun 2009 9:24

Erik (Schepjes) wrote:Oke duidelijk, wel verzekerd maar mag niet van de sheriff, dank je wel (Y)


Als er iets gebeurd en ze pakken je en je krijgt artikel 5 kan de verzekering wel eens vervelend worden.......
Wouter
Über-Spammer
 
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby Erik (Schepjes) » Sat 13 Jun 2009 9:27

lichamelijk in staat om een auto te besturen.. Ik denk dat ik beter de auto onder controle heb als al die oude lijken van 70+..

Maar goed het is ook niet zo dat ik heel Nederland ga doorkruisen, tis meer voor noodgevallen, want echt handig is het niet.. :wink:
Erik (Schepjes)
 
Posts: 4790
Joined: Sun 11 May 2003 13:26
Location: Alkmaar

Postby Gerald » Sat 13 Jun 2009 18:34

Erik (Schepjes) wrote:lichamelijk in staat om een auto te besturen.. Ik denk dat ik beter de auto onder controle heb als al die oude lijken van 70+..

Maar goed het is ook niet zo dat ik heel Nederland ga doorkruisen, tis meer voor noodgevallen, want echt handig is het niet.. :wink:



Nood breekt wetten zeggen ze wel eens.
Andere vraag, vind jij het verstandig om zelf te rijden met je arm in de mitella??
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11060
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Erik (Schepjes) » Sat 13 Jun 2009 19:20

Ik vind het niet onverantwoord neej, heb die kar prima onder controle. eenigste wat er is dat ik soms wat laat schakel :)
Erik (Schepjes)
 
Posts: 4790
Joined: Sun 11 May 2003 13:26
Location: Alkmaar

Postby Hessel » Sat 13 Jun 2009 21:44

mijnsinziens heb je toch 2 armen nodig om je stuur optimaal te kunnen benutten?
Ik ga er vanuit dat je arm in het gips zit, overigens!
Last edited by Hessel on Sat 13 Jun 2009 21:55, edited 2 times in total.
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby Erik (Schepjes) » Sat 13 Jun 2009 21:47

Nee alleen arm in mitella kan d;r ook uit, maar gaat niet van harte :)
Erik (Schepjes)
 
Posts: 4790
Joined: Sun 11 May 2003 13:26
Location: Alkmaar

Postby Hessel » Sat 13 Jun 2009 21:57

Ow dus je bent nu mindervalide..da's mijn vakgebied :smile: ..... bij deze (L)

http://www.intermobiel.com

Auto-aanpassingen kunnen de bewegingsvrijheid van mensen met een handicap enorm vergroten. Wat moet nu precies verstaan worden onder een aangepaste auto? Daarbij kunt u denken aan aanpassingen voor de gehandicapte bestuurder maar ook aan aanpassingen voor de gehandicapte passagier. Als u zelf een rolstoel gebruikt is het mogelijk de auto zo aan te passen dat u met uw handen kunt remmen en gas geven.

Hebt u een gehandicapte partner of een gehandicapt kind dan kan de auto hieraan aangepast worden. Het is bijvoorbeeld mogelijk een bijrijdersstoel te monteren die kan draaien en naar buiten kan komen, zodat uw partner vanuit zijn rolstoel makkelijk op deze autostoel plaats kan nemen. Ook kan een auto aangepast worden voor het vervoer van mensen in een rolstoel. Dan is bijvoorbeeld een verhoogd dak nodig en een systeem om de rolstoel in de auto te rijden.

Welke auto-aanpassingen zijn nodig?
Bij de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen kunt u laten bepalen welke aanpassingen u aan uw auto nodig hebt. U moet dan eerst een ’Eigen verklaring’ invullen. Die is te koop bij de gemeente, bij rijscholen en bij het Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Een ’deskundige praktische rijgeschiktheid’ van het CBR kan inschatten of u aanpassingen aan uw auto nodig hebt. U krijgt een uitnodiging voor een rijtest en een gesprek met de deskundige. Tijdens de rijtest wordt bekeken of u goed kunt remmen, sturen en gas geven. Ook wordt gekeken naar uw reactievermogen.

Uiteindelijk kiest u samen met de deskundige voor een auto waarin u precies hetzelfde kunt als elke andere automobilist. Soms is een eenvoudige aanpassing voldoende, bijvoorbeeld een automatische versnelling. Maar er kunnen ook ingrijpende veranderingen nodig zijn, zoals de montage van een voetstuur.

Wanneer u met de voorgestelde aanpassingen vijf tot tien lessen hebt gehad, wordt u opgeroepen voor een rijtest. Na een goed verloop van deze rijtest krijgt u een brief van het CBR dat alles medisch en praktisch gezien akkoord is. Deze brief vervangt de ’Eigen verklaring’ bij de aanvraag van het rijexamen.

Hoe kom ik aan een aangepaste auto?
Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanpassen van auto’s; adressen vindt u op de website van Auto Aanpasbedrijven Nederland. Voordat u de weg opgaat met uw aangepaste auto, moet hij worden gekeurd door de RDW.

U kunt ook een tweedehands aangepaste auto kopen; die worden aangeboden op verschillende websites, bijvoorbeeld Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland, ANGO en Vereniging Spierziekten Nederland.

Vergoeding van een aangepaste auto
De vraag of u een vergoeding krijgt voor aanpassingen aan uw auto is niet eenvoudig te beantwoorden. De mogelijkheden bestaan, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig om een vergoeding te krijgen.

Voor de vergoeding is het allereerst belangrijk waar u de auto voor gebruikt. Hebt u hem vooral nodig om naar uw werk te gaan? Dan wordt de vergoeding geregeld als reïntegratievoorziening. U moet dan naar de afdeling van het UWV waar u onder valt. Welke vestiging dat is, vindt u op de website van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.

Gebruikt u de auto vooral voor uw sociale contacten, om boodschappen te doen en voor andere persoonlijke zaken? Dan is de gemeente verantwoordelijk voor de vergoeding. Dit is geregeld in de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG). De meeste gemeenten verwijzen mensen met een handicap echter liever naar het collectief vervoer. De gemeente is verplicht om naar uw persoonlijke omstandigheden te kijken bij de toekenning van een vervoersvoorziening, maar in de praktijk valt het niet mee om een aangepaste auto vergoed te krijgen.

Omdat gemeenten niet scheutig zijn met vergoedingen voor aangepaste auto’s, vragen steeds meer mensen een bijdrage van een fonds. De Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie heeft zo’n fonds dat bijdraagt aan auto-aanpassingen voor mensen met een handicap die niet met collectief of openbaar vervoer kunnen reizen.

Aangepaste auto huren
Voor huurauto’s met een aangepaste stuurinrichting kunt u terecht bij Hertz. Een auto met handbediening kunt u ook huren bij B&S Autoaanpassing BV. Rolstoelbussen zijn te huur bij KAV Autoverhuur. Bij sommige regionale autoverhuurbedrijven kunt u personenauto’s (carioles) huren die aangepast zijn voor het vervoer van mensen in een rolstoel. Adressen vindt u in de Gouden Gids (eigen vervoer, huren en verhuur, autoverhuur).

Wilt u af en toe een aangepaste auto huren maar heeft u geen geld daarvoor? Bij de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie kunt u een budget aanvragen om 10 tot 15 dagen per jaar een aangepaste auto te huren. U mag ieder jaar een nieuw budget aanvragen.

In zeer uitzonderlijke situaties geeft de gemeente een vergoeding voor het huren van een auto op maat. Dit hangt af van het beleid dat uw gemeente voert in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). U kunt hiervoor het beste contact opnemen met uw gemeente.

Meer informatie over autoaanpassingen
Informatie over aangepaste auto’s en over gespecialiseerde rijscholen kunt u vinden bij de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. U kunt u daar ook laten adviseren over aanpassingen aan uw auto.
Op de website van Stichting Kwaliteits- en Bruikbaarheidsonderzoek van Hulpmiddelen voor gehandicapten en ouderen vindt u de ’Keuzewijzer Autoaanpassingen’. Met de keuzewijzer kunt u te weten komen welke aanpassingen voor u geschikt zijn.
U kunt voor informatie over aanpassingen natuurlijk ook terecht bij uw patiënten- of belangenorganisatie. Ook kan u contact opnemen met een auto aanpassingsbedrijf zoals Mobiel v.o.f.. U kan ook een lotgenoten met een aangepaste bus vragen waar hij de bus heeft laten aanpassingen en wat zijn ervaringen zijn.
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby Erik (Schepjes) » Sat 13 Jun 2009 22:03

:lol: minder valide voor 6 weken ja.. :p
Erik (Schepjes)
 
Posts: 4790
Joined: Sun 11 May 2003 13:26
Location: Alkmaar

Postby Hessel » Sat 13 Jun 2009 22:07

(L) :lol: :lol: :lol: Beroepsdeformatie!! :biertjuh:
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby Erik (Schepjes) » Sat 13 Jun 2009 22:22

wattes?? :bonk:
Erik (Schepjes)
 
Posts: 4790
Joined: Sun 11 May 2003 13:26
Location: Alkmaar

Postby Ferdy » Sat 13 Jun 2009 22:30

Ferdy
Über-Spammer
 
Posts: 14304
Joined: Tue 6 May 2003 15:40
Location: Grave

Postby tutuur » Mon 15 Jun 2009 20:28

via het mg-r forum ben ik achter iets heel leuks gekomen :smile:

namelijk:

om een auto om te keuren(ander motorblok) moest je voorheen voor een voorinspectie en wegen á 47 euro

daarna moest er een remmen/balans/wegligging/uitlaat test gedaan worden, al met al draaide zoiets uit op ong 600 euro.

echter, hoef je een auto van voor 1998 nu alleen nog maar te laten inspecteren en wegen en dan worden je papieren aangepast, het is zelfs zo dat het desbetreffende motorblok niet ooit origineel in het type auto geleverd hoeft te zijn geweest.

wel moet je in dat geval de papieren(of aantonen van specificaties) van de donor auto kunnen laten zien zodat ze weten wat er op kenteken moet komen....

voor auto's na 1998 moet nog wel de volledige tests worden uitgevoerd :(

ik denk dat er heel wat mensen zullen zijn die hier blij mee zijn :smile: het is natuurlijk verzekeringstechnisch een stuk verantwoorder om je auto om te laten keuren....
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Willem-Jan » Tue 16 Jun 2009 6:30

Als dit werkelijk klopt zou dat super zijn :smile:
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Postby tutuur » Tue 16 Jun 2009 7:32

Dat vond ik dus ook al :beer:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Daniël W. » Tue 16 Jun 2009 11:27

tutuur wrote:via het mg-r forum ben ik achter iets heel leuks gekomen :smile:

namelijk:

om een auto om te keuren(ander motorblok) moest je voorheen voor een voorinspectie en wegen á 47 euro

daarna moest er een remmen/balans/wegligging/uitlaat test gedaan worden, al met al draaide zoiets uit op ong 600 euro.

echter, hoef je een auto van voor 1998 nu alleen nog maar te laten inspecteren en wegen en dan worden je papieren aangepast, het is zelfs zo dat het desbetreffende motorblok niet ooit origineel in het type auto geleverd hoeft te zijn geweest.

wel moet je in dat geval de papieren(of aantonen van specificaties) van de donor auto kunnen laten zien zodat ze weten wat er op kenteken moet komen....

voor auto's na 1998 moet nog wel de volledige tests worden uitgevoerd :(

ik denk dat er heel wat mensen zullen zijn die hier blij mee zijn :smile: het is natuurlijk verzekeringstechnisch een stuk verantwoorder om je auto om te laten keuren....


Bron? Hier geloof ik namelijk niets van (no offence). Zelfs na het identificeren, moet de auto een technische test ondergaan.
User avatar
Daniël W.
 
Donateur
Posts: 1589
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Location: Netherlands
Car: 5TL-T, Clio RSi

Postby tutuur » Tue 16 Jun 2009 15:09

Ik heb de RDW gebeld, EN ben gisteren bij de RDW in Den Bosch geweest en ik heb goed nieuws. Voor iedereen die een auto van vóór 1998 heeft en er wat voor blok dan ook in heeft gelegd, ga allen naar de RDW om voor €47,- je kenteken te laten aanpassen en je auto opnieuw te laten wegen. WANT sinds 1 mei j.l. zijn er een hoop regels komen te vervallen. Geluidstest en wegliggingstest hoeven niet meer en je kunt dus bij een regionaal keuringsstation je kenteken laten aanpassen.

MITS, je kunt aantonen waar de motor vandaan komt. (papieren van donorauto oid)

Ik hoop dat jullie net zoals ik blij zijn met dit goede nieuws.

Groeten

Auto's van 1998 en jonger moeten weer aan andere (strengere) eisen voldoen dus die moeten in de meeste gevallen die tests wel doen. Heb ik nog even na gevraagd.De RDW moet ook wel wat verdienen natuurlijk.


zoals eerder gepost een lid van het mg-r forum is hier mee bezig geweest :wink:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Remon » Tue 16 Jun 2009 15:28

Maakt het dan ook nog uit wat voor blok en waar je hem plaatst? Heb weleens een oranje polo gezien met volgens mij een Suzuki GSX blok achterin. Mag dat dan ook?
Remon
 
Posts: 1840
Joined: Wed 8 Dec 2004 18:57
Location: Soest

Postby tutuur » Tue 16 Jun 2009 15:33

ik heb geen id maar denk dat het toch wel voorin moet liggen, daarom moet je ook een bewijs van de donor auto hebben, dan kunnen ze uit zoeken hoe het daar zat....

blok van een motorfiets krijg je sowieso niet voor elkaar want daar zit geen achteruit op :wink:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Arco » Tue 16 Jun 2009 15:44

Lukt je wel daar je namelijk ook een Caterham met Hayabusa-motor kan importeren.... Je achteruit wordt geregeld door of een extra mechanische overbrenging of een elektrische..... :wink:

Maar goed, om ff weer op het verhaal terug te komen.

Meeste die een andere motor plaatsen in hun auto hebben niet meer de papieren van dat betreffende voertuig, daar ze overwegend zijn gesloopt.

Geldt dan (als je deze toevallig hebt) een kopie van het kentekenbewijs en/of volledige autopapieren en/of foto's van chassisnummer + motornummer van het betreffende voertuig dan ook ?? ....

@ Remon : je gaat dan een voertuig zodanig aanpassen denk ik dat je toch een volledige herkeuring nodig hebt gezien de ombouw van motor van voor naar achter incl. wielophanging e.d. (lijkt mij wel i.i.g.)
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby tutuur » Tue 16 Jun 2009 15:54

Arco Straver wrote:Geldt dan (als je deze toevallig hebt) een kopie van het kentekenbewijs en/of volledige autopapieren en/of foto's van chassisnummer + motornummer van het betreffende voertuig dan ook ?? ....


ik heb echt geen id, de info die hier boven staat is wat de man gegeven heeft op het mg-r forum....

edit: als jij via een motorcode en info van de dealer van het desbetreffende merk de specificaties kan tonen mag ik aannemen dat dit ook voldoende is....
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Tim » Tue 16 Jun 2009 16:04

En nu maar hopen dat mensen wel aan een boel zaken denken die nu niet meer gekeurd worden zoals remmen, schokbrekers en vering en dat soort zaken.

Een Clio 1.2 met een V6 voorin zal niet echt denderend meer rijden en qua remmerij zal het ook wel een upgrade mogen hebben.
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby tutuur » Tue 16 Jun 2009 16:14

blijkbaar gaan ze er van uit dat mensen hier aan denken :( |:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Tim » Tue 16 Jun 2009 16:39

De praktijk zal vrees ik toch anders zijn, als je ziet wat voor wrakken er op de weg rondkarren.

Zal onder het motto gaan, wel hard maar voor weinig centen.
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby tutuur » Tue 16 Jun 2009 16:54

dat is wel te verwachten ja :wink:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Daniël W. » Wed 17 Jun 2009 14:47

Ik heb zojuist ook de RDW gebeld hierover, niet dat ik je niet geloof, maar ik wou het zelf ook direct van ze horen ;) Hieronder wat dingetjes die hier boven ook wel staan...ook een paar die er niet staan:

-dit allen is veranderd (1 mei jl) aan de hand van europese wetgeving (woei!), waar Nederland zich aan dient te houden
-de auto ondergaat een technische keuring; in wezen een APK keuring; niets meer niets minder
-van auto's vóór 1998 wordt er geen weggedrag/remmentest meer gedaan
-bij het wijzigen van de motortype hoeft er geen documentatie van de donor auto aangeleverd te worden. Het is zelfs zo dat de RDW aanneemt wat jij aangeeft wat voor motor het is. Wil je het (nieuwe) vermogen op kenteken laten zetten is dit mogelijk, hiervoor dient wel documentatie voor aangeleverd te worden. Lever je dit niet aan, komt er simpelweg geen wijziging op het kenteken.
-je krijgt natuurlijk wel een nieuw kentekenbewijs

Dus in principe...auto ombouwen, rollen, en keuren voor 5 tientjes (Y)
ok rollen is dan ietsie duurder, maar nog altijd goedkoper dan voorheen
User avatar
Daniël W.
 
Donateur
Posts: 1589
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Location: Netherlands
Car: 5TL-T, Clio RSi

Postby Riël » Wed 17 Jun 2009 16:04

Zo ging het toch altijd al zeg? :p :smoke:
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Ronald1916V » Wed 17 Jun 2009 16:16

Remon-CL10 wrote:Maakt het dan ook nog uit wat voor blok en waar je hem plaatst? Heb weleens een oranje polo gezien met volgens mij een Suzuki GSX blok achterin. Mag dat dan ook?


Die Polo die je bedoelt heeft ook geen kenteken meer :)
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5542
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 17 Jun 2009 18:15

Daniël W. wrote:Ik heb zojuist ook de RDW gebeld hierover, niet dat ik je niet geloof, maar ik wou het zelf ook direct van ze horen ;) Hieronder wat dingetjes die hier boven ook wel staan...ook een paar die er niet staan:

-dit allen is veranderd (1 mei jl) aan de hand van europese wetgeving (woei!), waar Nederland zich aan dient te houden
-de auto ondergaat een technische keuring; in wezen een APK keuring; niets meer niets minder
-van auto's vóór 1998 wordt er geen weggedrag/remmentest meer gedaan
-bij het wijzigen van de motortype hoeft er geen documentatie van de donor auto aangeleverd te worden. Het is zelfs zo dat de RDW aanneemt wat jij aangeeft wat voor motor het is. Wil je het (nieuwe) vermogen op kenteken laten zetten is dit mogelijk, hiervoor dient wel documentatie voor aangeleverd te worden. Lever je dit niet aan, komt er simpelweg geen wijziging op het kenteken.
-je krijgt natuurlijk wel een nieuw kentekenbewijs

Dus in principe...auto ombouwen, rollen, en keuren voor 5 tientjes (Y)
ok rollen is dan ietsie duurder, maar nog altijd goedkoper dan voorheen


En als je geen papieren hebt van de omgebouwde auto, wat dan?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Remon » Wed 17 Jun 2009 21:17

Ronald1916V wrote:
Remon-CL10 wrote:Maakt het dan ook nog uit wat voor blok en waar je hem plaatst? Heb weleens een oranje polo gezien met volgens mij een Suzuki GSX blok achterin. Mag dat dan ook?


Die Polo die je bedoelt heeft ook geen kenteken meer :)


Nee klopt, maar ik bedoel als je die dan juist wel op kenteken zou willen krijgen. Hoeft niet persé een GSX blok te zijn, maar ik heb bijvoorbeeld weleens gedacht aan een Clio 1 met v6 blok achterin... Ik weet niet hoe ze daar tegenover staan :smile:
Remon
 
Posts: 1840
Joined: Wed 8 Dec 2004 18:57
Location: Soest

Postby Daniël W. » Thu 18 Jun 2009 9:18

Riël Notermans wrote:Zo ging het toch altijd al zeg? :p :smoke:


Nope, je moest nog altijd de uitgebreide technische keuring ondergaan (dus incl. wegligging & remtest in Lelystad). Kosten: zo'n € 600. Dus ja, dit is wel degelijk een enorme verandering :)

Luco/Alpine-racer wrote:
Daniël W. wrote:[...]


En als je geen papieren hebt van de omgebouwde auto, wat dan?


Van de donor, of het eindresultaat?
Van de donor maakt niet uit.
Als je van het uiteindelijk te gebruiken auto geen kenteken hebt, zul je dan toch een nieuw kenteken moeten aanvragen; maar dan rijst de vraag waarom de auto geen kenteken meer heeft...en aan de hand daarvan een nieuwe aanvragen. Ik weet niet of ze in die specifieke procedure iets gewijzigd hebben, maar dat heb ik dan ook niet nagevraagd :beer:

@Remon: het lijkt me dat als je een auto structureel wijzigt (in het geval van de Polo/Clio zit de motor zelfs op een andere plaats), dan ga je richting een samengesteld voertuig...maar hoe het zit i.c.m. de aangepaste wetgeving weet ik niet, zou je een belletje aan de RDW moeten geven. Ik heb het gister uitsluitend gehad over een andere motor (specifiek aangegeven dat er meer dan 40% vermogenstoename plaatsvindt trouwens).
User avatar
Daniël W.
 
Donateur
Posts: 1589
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Location: Netherlands
Car: 5TL-T, Clio RSi

Postby Erik (Schepjes) » Thu 18 Jun 2009 9:29

Daniël W. wrote:
Riël Notermans wrote:Zo ging het toch altijd al zeg? :p :smoke:


Nope, je moest nog altijd de uitgebreide technische keuring ondergaan (dus incl. wegligging & remtest in Lelystad). Kosten: zo'n € 600. Dus ja, dit is wel degelijk een enorme verandering :)



Hij bedoelde denk ik dat niemand te keuren ging. :p
Erik (Schepjes)
 
Posts: 4790
Joined: Sun 11 May 2003 13:26
Location: Alkmaar

Postby tutuur » Thu 18 Jun 2009 9:33

dat zal waarschijnlijk ja :p

alleen aangezien het nu zo goedkoop is denk ik dat je voor dat beetje geld(en miss iets meer in de verzekering) het niet hoeft te laten...

in geval van een ongeluk ben je dan tenminste wel voor 100% ingedekt (Y)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Daniël W. » Thu 18 Jun 2009 9:46

Erik (Schepjes) wrote:
Daniël W. wrote:
Riël Notermans wrote:Zo ging het toch altijd al zeg? :p :smoke:


Nope, je moest nog altijd de uitgebreide technische keuring ondergaan (dus incl. wegligging & remtest in Lelystad). Kosten: zo'n € 600. Dus ja, dit is wel degelijk een enorme verandering :)



Hij bedoelde denk ik dat niemand te keuren ging. :p


Hehehe...sorry zit in [serious mode] hier op 't werk :P

Ik zal de mijne ooit keuren...wellicht bij de volgende verbouwing :lol:

@tutuur: klopt, maar dat kan ook weer averechts werken...diegenen die een auto (slecht) ombouwen zullen 'em nu nog niet gaan keuren.

Moet ik overigens wel bij zeggen, er wordt wel geroepen over de risico's, en hoe gevaarlijk het kan zijn om bijv. een 1.1tje naar een GTT om te bouwen, maargoed, er zijn genoeg GTT's, Clio's etc die ook flink gekieteld zijn, waar je met standaard remmerij/ophanging niet echt mee weg kan komen ;)
User avatar
Daniël W.
 
Donateur
Posts: 1589
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Location: Netherlands
Car: 5TL-T, Clio RSi

Postby tutuur » Thu 18 Jun 2009 10:04

ik denk dat het geen averechtse werking heeft, ondanks dat je nu voor weinig geld je auto om kan laten keuren...

degene die het onverantwoord ombouwen deden het wss ook al voor dat dit bekend is geworden, als ze het uberhaupt al weten....
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Riël » Thu 18 Jun 2009 10:16

Nou alsof er nu een wereld open gaat?

Keuren was meestal niet de issue ;)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Return to Wetgeving



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron